Twumi Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 Vandaag het bericht dat de Star Sprinkler TB cache geript zou zijn. Er zitten 12 TB's in. Erg triest. Ik krijg de indruk dat er de laatste tijd steeds meer caches geript worden. Het is logisch dat met het groeien van het aantal caches ook het aantal rips stijgt. Zijn er cijfers over en is er bekend of het aantal evenredig toenemt. En natuurlijk de vraag: Wat kunnen we er aan doen????????
GeoGerard Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 Gewoon beter verstoppen: afgelegen plekken, niet in het oog springend. Niet gaan zoeken als er mensen - niet cachers - vlakbij zijn.
8BG Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 Het zal denk ik nooit voor 100% te voorkomen zijn. Het blijft link iets te verstoppen, de kans blijft altijd aanwezig dat ie uiteindelijk ook door niet-geocachers wordt gevonden. Zo hoorde ik vandaag dat mijn cache Tisney Anders ook niet meer ligt waar die thuishoort
Peetee Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 En natuurlijk de vraag: Wat kunnen we er aan doen???????? Gewoon beter verstoppen: afgelegen plekken, niet in het oog springend. Precies! Dat is zowat het enige, maar tegelijk ook het beste dat je kunt doen! Ik doe niet zo vaak een stadsparkencache (hou ik persoonlijk wat minder van), maar enkele van de handvol die ik het afgelopen jaar heb gedaan heb ik links moeten laten liggen (niet gelogd!) omdat het ter plekke gewoon te druk was op de dag dat ik er was. Toch wel jammer als je daarvoor een paar honderd km hebt gereden.
Gast Yvonne (GOTCHA) Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 Ja, maar..... dit draadje is begonnen vanwege het vermist zijn van Star Sprinkler TB cache en die ligt echt niet in een stadspark waar continu mensen langs lopen. Wij hebben de cache meermalen bezocht en altijd probleemloos kunnen loggen. Op basis van de foto's hebben wij helaas alleen wel de conclusie getrokken dat ie weg is.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 Caches verschijnen en caches verdwijnen. Als ik mijn caches op een rijtje zet: Leiden Urban 1 direct onder de blikken van 100-erden studenten: 1 x verdwenen en vele weken later weer terug gezet door onbekende. 1x opgeruimd door plantsoenarbeiders. Tuf-tuf had eventjes de gewoonte van de ene naar de andere kant van de brug te springen... Is inmiddels tot rust gekomen. Eindpunt is ooit met boomstronk en al in de fik gestoken. Andere boomstronk genomen. Waterval is ooit met het water meegespoeld (touwtje los?) Nu is er een ophanghaakje. Hold your Horses is ook ooit verdwenen maar na overname door mij weer beschikbaar. Verbeterde verstopplek in het duister. Uitzicht is na een paar maal gevandaliseerd te zijn geraakt verplaats naar een nabije positie (van kuil naar heuveltop). Slechts 3 van mijn oude caches hebben geen problemen gehad wat verdwijnen betreft. En dan tel ik het recente BrandnetelEiland niet mee.
Peetee Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 Ja, maar..... dit draadje is begonnen vanwege het vermist zijn van Star Sprinkler TB cache en die ligt echt niet in een stadspark waar continu mensen langs lopen. Oeps ..., ik heb me wat al te ongenuanceerd uitgelaten geloof ik. Ik bedoelde niet dat deze cache een stadsparkencache is (ik ken deze cache in het geheel niet), en ook wil ik niks verkeerds zeggen over stadsparkencaches in het bijzonder. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat ik het verschijnsel van moeilijk te benaderen, vaak kwetsbare cache-plekken het vaakst bij de stadsparken-caches tegenkom. Bij in natuurgebieden verstopte caches zie je dat m.i. veel minder.
bussie Geplaatst 7 februari 2004 Geplaatst 7 februari 2004 Hoewel het hier niet helemaal gaat over het plaatsen van stadsparkencaches wil ik er toch nog wel iets over zeggen. Het lijkt me geen probleem dat ze worden geplaatst, de moeilijkheid is juist dat je geduld moet hebben om te kunnen loggen. Om te voorkomen dat deze caches geript worden moet de cacher de verantwoordelijkheid nemen om niet onder het oog van iedereen de cache tevoorschijn te halen. Voor caches die geplaatst worden op niet risicovolle plaatsen blijft het risico bestaan dat deze wordt gevonden door mensen die niets met onze hobby van doen hebben. Als deze personen het een interessant ding vinden en de brief die altijd in de cache aanwezig is niet lezen of er geen boodschap aan hebben is de cache gedoemd tot verdwijnen.
Gast Team Kleijn Geplaatst 17 februari 2004 Geplaatst 17 februari 2004 Tot nu toe 2 caches geripped. 'Leusden Light StrafCache' is een keer weggehaald. Deze is nu herplaatst op een minder voor de hand liggende plek. Hij is daarna nog gevonden door een niet 'Geocacher' maar deze persoon heeft met naam en toenaam netjes een logje geschreven en het kistje weer netjes teruggeplaatst (kan ik wel waarderen) 'Listen To The Message' is een keer geripped. Deze lag 'te open' in een bos waar overdag wel activiteiten plaatsvinden, picknicken en spelen kan daar prima. Zodra er iemand in het kleine stukje bos was kon je eigenlijk niet ongezien een logje schrijven. Inmiddels verplaatst naar een beter plekkie. 'The Ultimate Big Box' heeft wel eens een ongewenste verplaatsing ondergaan van ca 20 meter. Gelukkig heb ik hem terug kunnen vinden en weer op de coordinaten kunnen terugleggen. Op zich valt het wel mee. Ontzettend jammer dat de voor ons o-zo waardevolle Star Sprinkler TravelBug cache is geripped. Het is een toppertje binnen 'Het land van Team Kleijn & Team Dusty'. We zijn goed op weg naar de twaalf traveltjes, dus de herplaatsing door Nico komt dichterbij. "Team Kleijn" Rob
Geopatra Geplaatst 18 februari 2004 Geplaatst 18 februari 2004 De problemen lijken soms in golven te komen. Ik heb zelfs wel eens het gevoel dat er in enkele gevallen sprake is/was van opzet: dit vanwege de "golven". Maar waar het mij nu om gaat is: naar mijn idee ligt het vooral aan sommige bezoekers, die gewoon te belazerd cq. onvoorzichtig zijn en er geen rekening mee willen houden dat het toch een beetje stiekem moet. En als je soms ziet hoe de cache weer weggelegd wordt: dat mag dan ook weer niet te veel moeite kosten. Met als gevolg dat de cache bijna open en bloot komt te liggen. Jammer allemaal. Daarnaast: die cache wordt nu eenmaal verborgen- en dat geldt ook voor de info onderweg- en dit leidt onvermijdelijk tot zoekactiviteiten rond zo'n plek. En dat kan nu eenmaal de aandacht trekken. En dan lopen er natuurlijk bepaalde types rond die zoiets niet kunnen laten liggen of zitten. Dit laatste verbaasd me toch iedere keer weer het meest: waarom moet dat toch weggehaald worden? Kunnen ze niet gewoon even kijken wat het is en daarna weer terug leggen ?? Of mbt. de stickers die ik her en der opplak: die waaien er echt niet vanaf. Daar moet flink aan gepeuterd worden! Ik kan dat maar niet begrijpen. Daarom komt het er helaas op neer dat het niet echt te voorkomen is: zoeken gaat toch op den duur de aandacht trekken. Hoe dan ook. Een aardige anekdote hieromtrent-of is het het toppunt: de cache van Heinis 1 is een aantal weken geleden verdwenen. En weer vervangen. Afgelopen weekend vond Scouting Erica na Heinis 1 ook Heinis 2. In her water zagen zij iets drijven: de oorspronkelijke cache van Heinis 1! Nu liggen er 2 caches bij Heinis 1.( bij Heinis 1 is er echt geen water in de buurt) Tenslotte een oproep: 1. laten we -allemaal- voorzichtiger zijn tijdens het zoeken en tijdens het loggen!! 2. laten we -allemaal- bij het terugleggen van een gevonden cache zorgen dat hij weer goed uit zicht ligt. En haal gerust even wat bladeren en zand/aarde weg van de plaats waar hij lag. Onderhoud plegen dus! Kleine moeite !! Groet, Geopatra.
Heirbaut Hunters Geplaatst 18 februari 2004 Geplaatst 18 februari 2004 Ik denk dat dit te maken heeft met het succes van geocachen. Waar meer mensen zich met deze hobby gaan bezighouden, krijg je meer mensen met een verschillende moraal. Dit zou één van de redenen kunnen zijn waarom geocachen aan zijn eigen succes ten onder gaat.
Geopatra Geplaatst 18 februari 2004 Geplaatst 18 februari 2004 Ik denk dat dit te maken heeft met het succes van geocachen. Waar meer mensen zich met deze hobby gaan bezighouden, krijg je meer mensen met een verschillende moraal.Dit zou één van de redenen kunnen zijn waarom geocachen aan zijn eigen succes ten onder gaat Goh, dit is iets dat ik een paar weken geleden in een ander lijntje ook betoogde nav. de publiciteit over het cachen. Maar daar was bijna niemand het mee eens! Ben blij dat ik toch niet de enige ben die zoiets vreest. Groet, Geopatra.
gr2 Geplaatst 18 februari 2004 Geplaatst 18 februari 2004 sommige bezoekers, die gewoon te belazerd ...... .......En als je soms ziet hoe de cache weer weggelegd ..... Helemaal mee eens, Geopatra. Het valt het Cairnteam ook op dat sommige bezoekers na het loggen de cache min of meer uit de handen laten vallen en hun weg vervolgen. Zelfs op plekken waar veel mensen langslopen, treffen we soms - nee, geregeld - caches aan die door de vorige bezoekers nauwelijks zijn afgedekt. Het is dan duidelijk dat er geen sprake is van weersinvloeden, maar van nonchalance.
Wilxlii Carrotte Geplaatst 18 februari 2004 Geplaatst 18 februari 2004 Volgens mij is het rippen van caches niets meer of minder dan VANDALISME. En helaas, als je om je heen kijkt, is het vandalisme alom aanwezig. Tegen vandalen doe je eigenlijk niets. Het enige wat je kunt doen, is zorgen dat ze de plek van de cache niet te weten komen. Dat is om te beginnen een taak van de cache-leggers. Orienteer je goed op de omgeving waar je een cache neerlegt. Ga meermalen van tevoren op allerlei verschillende tijdstippen kijken, wat er zich afspeelt op zo'n plek. Cachers komen nl. ook op allerlei verschillende tijdstippen de cache graaien. In de tweede plaats het cache graaien zelf. Geopatra heeft het al duidelijk uitgelegd, dat ga ik hier niet herhalen. Wat ik wel vind, is dat je een keuze moet maken vlak voordat je de stash area ingaat. Is er potentieel vervelend volk in de buurt, dan ga je gewoon niet! Loop gewoon door. Je kunt eventueel via een ommetje terugkomen en het opnieuw aanzien, of de kust veilig is. Ben je bezig in de stash area en plots verschijnt er volk, dat moet je één ding zeker NIET DOEN: STIEKEM. Want dat valt pas echt op! Schichtig om je heen kijken is wel het domste wat je kunt doen, volgens mij. Wat dan wel? Ik gebruik b.v. altijd de foto-truc. Ik heb mijn fototoestelletje altijd dicht bij de hand. Als mensen belangstelling voor me tonen terwijl ik de cache aan het zoeken ben, ga ik HEEL OPVALLEND om me heen kijken en speuren, vooral in de lucht. Eventuele voorbijgangers zullen dat denken, dat ik op zoek ben naar iets, en dat is ook zo, hahahaha. Maar zij zullen denken, iets van vogels, of eekhoorns, of wat ook. Ze zullen zeker niet denken, dat ik op zoek ben naar een 'schat'. Kortom, geef vandalen geen kans!
gr2 Geplaatst 18 februari 2004 Geplaatst 18 februari 2004 Ik gebruik b.v. altijd de foto-truc. Ik heb mijn fototoestelletje altijd dicht bij de hand. Als mensen belangstelling voor me tonen terwijl ik de cache aan het zoeken ben, ga ik HEEL OPVALLEND om me heen kijken en speuren, vooral in de lucht. Eventuele voorbijgangers zullen dat denken, dat ik op zoek ben naar iets, en dat is ook zo, hahahaha. Als Tommie de cairn Williiii zo bezig zag zou hij daar onmiddellijk doorheen prikken en onbedaarlijk gaan grommen vrees ik
Aanbevolen berichten