Spring naar bijdragen

Officiële afkortingen provincies


Reintje de Vos †

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het inlossen van een oude belofte. Bij het zoeken op plaatsnaam komen een aantal dubbele plaatsen voor. Zo is er van Scherpenzeel een variant in Gelderland en in Friesland. Op dit moment kun je aan de locaties in de link zien welke van de twee je moet hebben voor welke. :(

 

Ik ben nu druk bezig om bij alle (drie)dubbele namen te bepalen waar die plaats zich bevindt. Ik wil dan de naam aanpassen in bijvoorbeeld "Scherpenzeel (Gld)". Ik zit hier dus met de papieren(!) atlas op schoot om per geval op te zoeken in welke provincie een plaats ligt. Dat is heel leerzaam. Ik heb vanavond al geleerd dat er aan het noorden van Limburg een een raar frummeltje zit. Het lastigste tot nu toe was "De Bult". Is dat nou Drenthe of Friesland. Ik heb voor Friesland gekozen. En waar ligt nou "De Heuvel". Is dat Utrecht of Gelderland.

 

Om het werk af te maken moet ik de namen in de database aanpassen. Omdat dat nogal wat werk is, wil ik het meteen goed doen. Ik wil dus ook de officiële afkortingen van de provincies gebruiken. Een aantal zijn gemakkelijk. Friesland is Fr en Gelderland is Gld. Maar hoe zit het eigenlijk met Utrecht. Is dat U of Ut?

 

Natuurlijk kan ik zelf wat verzinnen, maar ik zou willen vragen of er iemand is die weet wat het officieel moet zijn. Dan ga ik dat gebruiken.

 

 

(Stiekem is het ook het melden van een nieuwe pagina op de site)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik zit hier dus met de papieren(!) atlas op schoot

De pagina Overzicht van de Nederlandse Gemeenten heeft als begintekst:

"Momenteel telt Nederland 483 gemeenten.

De kerngegevens van elke gemeente kunt u via onderstaande overzichten opvragen."

En deze pagina is actueel.

 

Als je in bovenstaande link doorklikt naar -> provincie -> gemeente komt je onderaan tegen:

Plaatsen, dorpen, gehuchten, stadsdelen (geen wijken)

 

En op de Alfabetische index van Nederlandse Gemeenten staat achter iedere gemeente de afkorting van de provincie !

 

Er is ook een Info plaatsnamen database maar deze is niet bijgewerkt na 1995 (ten tijde van de landelijke omnummering . . . ) Leuk om te lezen maar bevat wel fouten.

 

Je kan ook gaan voor de PTT Postcode tabel maar dat kost: Eenmalig € 2.625,- en per jaar voor 12 mutaties € 1.090,- :(

 

En bijvoorbeeld via Vlaggen van huidige Nederlandse gemeenten kan je zien als er een herindeling is geweest op datum.

 

Maar de mooiste vind ik wikipedia: Lijst van Nederlandse gemeenten

 

I love web_logo_left.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt van deze site: Afkortingen

 

 

Provincies van Nederland

 

DR = Drente

GE = Gelderland

GR = Groningen

FL = Flevoland

FR = Friesland

NB = Noord-Brabant

NH = Noord-Holland

OV = Overijssel

LI = Limburg

UT = Utrecht

ZE = Zeeland

ZH = Zuid-Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Bult. Is dat nou Drenthe of Friesland.

De Heuvel. Is dat Utrecht of Gelderland.

Deze twee heb ik opgezocht in mapsource MG6 (daar staat ook alles in, maar hoe krijg je het er uit :( ) dat De bult RD 204721 536563 ligt in overijssel en dat de heuvel niet gevonden kan worden. Nou ja kijk maar even.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de goede orde: Ik ben niet op zoek naar gemeenten in Nederland. We beschikken over zo'n 10.000 namen van steden, dorpen, gehuchten en buurtschappen. En sinds vanavond bevinden ook gehuchten als Deventer, Zwolle (Ov), Almere en Delft zich onder de traceerbaren. Zelfs zoeken op "Den Bosch" en "Den Haag" is nu mogelijk. Uiteraard naast het zoeken op hun dure naam.

 

Nee, mij gaat het om de officiële afkortingen van de provincies. Uit de reacties van DearHunter en stefanne_3 blijkt al dat er meerdere mogelijkheden zijn te verzinnen. Uit doorgaans goed ingelichte bron weet ik dat er geen NEN norm bestaat. Mogelijk is er een medewerker van BiZa die weet wat de regels zijn.

 

@stefanne_3: Er zijn minstens 4 plekken die de naam "De Bult" dragen en wel in Fr, Ov en Gr. Probeer hier maar eens te zoeken op "De Bult". De aanduiding van de provincie staat er echter nog niet, omdat ik daar mee bezig ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk ik op die lijst van gemeentes van nederland waarop Stephanne3 ons attendeert dan zie ik daar afkortingen: NB, D, FL, F, O, NH, ZH, G, GR, Z, L, U

OK, het is de Staatscourant en ik ben gezagsgetrouw maar een menging van 2 en 1-letterige afkortingen is een onding. Altijd lastig met tabellen.

En: er is geen NEN norm voor de schrijfwijze van de provincienamen en - denk ik - ook geen voor de afkortingen. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik woon in den haag dus voor mij is het van belang om op deze manier caches te kunnen vinden maar het lukt nog steeds maar niet :dribble:

 

den haag niet gevonden   

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

De onderstaande plaatsnamen lijken een beetje op den haag

 

De Kaag

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

nu moet ik toegeven dat den haag evengoed wel op het scherm verschint als ik de kaag aanklik :(

 

moet ik ook toegeven dat ik moeite heb met hoofdletters hoor.... dus voor de test nog even Den Haag;

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

    Den Haag niet gevonden 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

De onderstaande plaatsnamen lijken een beetje op Den Haag

 

De Baan

De Haal

De Haal

De Haar

De Haar

De Haar

De Haar

De Haar

De Haar

De Haar

De Haar

De Ham

De Har

De Hare

De Hare

De Heeg

De Kaag

De Laar

De Waal

Den Burg

Den Burg

Den Ham

Den Ham

Den Ham

Den Ham

Ten Have

Ter Haar

The Haag

Den Haag

 

 

ook een beetje veel mogelijkheden maar de goede staat er tenminste tussen :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@stefanne_3: Er zijn minstens 4 plekken die de naam "De Bult" dragen en wel in Fr, Ov en Gr. Probeer  hier maar eens te zoeken op "De Bult". De aanduiding van de provincie staat er echter nog niet, omdat ik daar mee bezig ben.

Daarom ben ik ook voorstander voor het vermelden in welke gemeente de plaats ligt. Daar heb je meestal meer aan dan in welke provincie omdat zoals in het voorbeeld nog kan voorkomen dat er twee in een provincie liggen.

 

Maar goed even over CitySeek.php zelf. De kaartjes zijn leuk en hoop ik ook helemaal actueel (qua caches) omdat dat het belangrijkste is. En als ik dan even zoek naar "capelle" dan krijg ik 5x capelle met 3x dezelfde coördinaat en 3x capelle aan den ijssel ook met gelijk coördinaat en nog wat wijken van capelle maar zonder de grootste: schollevaar. Niet dat dat belangrijk is maar één hit voor één gemeente lijkt mij voldoende omdat je uiteindelijk toch hetzelfde kaartje krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kaartjes zijn leuk en hoop ik ook helemaal actueel (qua caches) omdat dat het belangrijkste is.

De gebruikte plaatjes zijn dezelfde als de cache kaarten. Dus met de actualiteit zit het wel goed.

 

En als ik dan even zoek naar "capelle" dan krijg ik 5x capelle met 3x dezelfde coördinaat en 3x capelle aan den ijssel ook met gelijk coördinaat en nog wat wijken van capelle maar zonder de grootste: schollevaar. Niet dat dat belangrijk is maar één hit voor één gemeente lijkt mij voldoende omdat je uiteindelijk toch hetzelfde kaartje krijgt.

Dat is precies wat ik op dit moment zit te doen. Alle dubbele hits nalopen om te kijken of er wat weg kan. Ik laat zoveel mogelijk staan, maar als er in een provincie twee kruispunten zijn met dezelfde naam, dan schrap ik ze gewoon. Als voorbeeld "De Ginkel". Die geeft 2 hits in Gelderland. Een daarvan is volgens mij de Ginkelse heide en de andere lijkt op een parkeerplaats aan de A12. Deze laatste wordt dan helaas afgeserveerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Overigens is het officieel geen Friesland, maar Fryslan (met dakje op de a). Friesland is de Nederlandse vertalign, maar het Fries is de officiële naam. Kijk voor de gein maar op de officiële site van de Provincie Fryslan, dan zie je dat die tweetalig is en het woordt "Friesland" er niet staat. Het is "Provinsje Frylan" of "Provincie Fryslan". :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens is het officieel geen Friesland, maar Fryslan (met dakje op de a). Friesland is de Nederlandse vertalign, maar het Fries is de officiële naam. Kijk voor de gein maar op de officiële site van de Provincie Fryslan, dan zie je dat die tweetalig is en het woordt "Friesland" er niet staat. Het is "Provinsje Frylan" of "Provincie Fryslan".  :eek

Kijk eerst maar eens naar de datum van dit draadje. Toen bestond Fryslan nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...