Spring naar bijdragen

Nieuwe Trend?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

@Twin Peaks: doe me een lol en ga een goed gesprek aan met onze cineast.

PN

 

Mocht dat ooit mogelijk zijn geweest, dan is dat toch wel meer dan 106 postjes geleden.....

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dukkie heeft z'n gefilmde caches op disabled gezet; ik heb net het zelfde gedaan met W!

 

Oké ik val in herhaling, maar ik steun jullie en heb mijn caches ook op disabled gezet!!

 

En zoals N0kk0 zo mooi omschrijft:

 

Er zijn een paar cacheowners waar je niet aankomt, dat zijn onder andere PN, Dukkie, Dalemot en Big Furry Monster, zij weten caches te leggen die je kan doen zonder ingewikkelde tools, die je fantasie en cachegevoel prikkelen en met respect voor de natuur. Alle caches verdienen respect, maar deze zijn met zoveel liefde, fantasie en gevoel voor creativiteit gelegd daar kom je niet aan.

 

Groet,

 

Keske27

 

Ik ben het hier niet met NOKKO eens. Het maakt niet uit wat voor cache en door wie die wordt weg gelegd. Of het nu een cache is dat je paaltjes moet tellen of een mooie route met prachtige waypoint. Iedereen verdient respect voor de moeite die hij of zij erin gestoken heeft.

Ik kan me voorstellen dat een fraai afgewerkte multi meer gewaardeerd wordt dan een tradi op een poepveldje maar laat dan toch maar alles in zijn waarde.

Ik heb geen extra respect voor cacheleggers die er extra veel werk in stoppen. Ik heb respect voor iedereen die deze hobby het juiste weet mee geven. Wij hebben ook voorkeur voor prachtig uitgevoerde multi's maar een goed geplaatste tradi kan net zo mooi zijn.

Van enkelen van de bovengenoemde cacheleggers hebben wij ook caches gedaan. Daar hebben zij veel werk ingestoken. Maar zij zijn niet de enige.

En wie het ook is, je moet altijd de regels van fatsoen en de regels van het spel in acht houden. Als je dat niet kunt zegt dat veel over jou en zeer weinig over het spel en haar regels.

Filmen van een cache? Ja, het is toegestaan om mensen locaties, caches of wat dan ook te filmen op openbare terreinen. Je mag de films zelfs publiceren. Daar is juridisch niets tegen te doen. De vraag is: Wat bereik je er mee?

En dat er een opmerking wordt gemaakt in de geest van:'het staat nergens dat het niet mag', dat is niet juist. Misschien moet je de guidelines nog eens even goed doornemen. Daarbij speelt er altijd nog iets van ethiek.

Helaas kan niet iedereen deze wereld aan en leeft er op z'n of haar eigen manier op los. Je kunt je dan afvragen: 'Waar is het in de opvoeding mis gegaan'?

Wij vinden het heel erg dat er veel info wordt prijsgegeven en hopen dat er, ondanks dat, toch nog goede multi's blijven (komen). Wij zijn omdat er dit soort dingen plaatsvinden ook terughoudender geworden in het plaatsen van nieuwe caches. Treurig maar het schijnt zo te moeten.

bewerkt door flet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching.nl....stoppen op het hoogtepunt :cry:

 

Ach nee...waarom? de uitdaging wordt juist steeds groter

 

Op het hoogtepunt? wanneer is dat? volgens velen (vooral de oudere garde) is dat allang voorbij

Volgens anderen (ook velen) vooral de jongere garde, moet dat waarschijnlijk nog komen.

 

Door de jaren heen maakt het spelletje verschillende ontwikkelingen door. Volgens sommigen niet altijd goede ontwikkelingen.... Die "sommigen" zijn wellicht cachers (zoals ook ik bijv.) die vastgebakken blijven/bleven zitten aan het oorspronkelijke concept.

 

Nieuwe ideeen, nieuwe spelvormen, nieuwe media....nieuwe cachers.

 

Feit is wel, dat het spelletje wereldwijd nog steeds groeiende is. Zelfs nog steeds in een behoorlijk tempo....

Velen zien dat met lede ogen aan.

 

Het spelletje, zoals ZIJ dat graag zagen, gaat teloor, vinden ze. Of in elk gweval deels...

Feit is wel, dat een steeds groter wordende groep, ook in de nieuwe spelvormen heel veel plezier heeft.

Feit is dus ook, dat, waar 10 jaar terug in Nederland 200 mensen er veel plezier in hadden, dat er nu 20.000 zijn.

 

Dat dat voor een deel van die 200 van toen, het plezier deels vergalt, is natuurlijk niet leuk, maar er hebben nu wel 19.800 en nog een beetje nog steeds plezier aan het spelletje.

Moeten wij van "de oude stempel" al die 19.000 en nog wat dat plezier niet gunnen?

Dat zou natuurlijk een beetje ...eehh..egoistisch? zijn.

 

Als je met 19800 en nog wat een spelletje doet, zijn er altijd wel een paar, die er zo hun eigen normen en waarden op na houden.

 

Dat is natuurlijk vervelend, maar komt in alle sporten en spellen voor.

Laten wij ons plezier daardoor vergallen? nee toch zeker?

 

Natuurlijk is dit gedoe met die You Tube filmpjes iets waar je niet vrolijk van wordt.

Maar ook dat fenomeen is al langer bekend. In Duitsland zijn een aantal geweldige caches ook op deze wijze gepubliceerd, ook in Belgie.

 

Als je op Youtube een beetje rondkijkt in de Geocaching filmpjes, komen er zo legio voorbij, uit alle landen en ook in de US.

Weer zo'n fenomeen, wat moeilijk te stoppen of te beheersen is.

 

Natuurlijk is dat balen voor de CO. Natuurlijk mag daar enige aandacht aan worden besteed. Maar klop het alsjeblieft niet teveel op.

Dat je er als CO je conclusie aan verbindt...OK, als dat jouw beslissing is.

 

Maar neem die beslissing wel voor jezelf en niet voor een hele groep.

Als een CO die beslissing neemt, is dat te respecteren, maar evengoed jammer, omdat daardoor toch een groep cachers, die het wel goed bedoelen wordt gedupeert.

En de groep cachers die je dupeert, is altijd veel groter, dan die paar die "voordeel" bij het filmpje hebben. Ik denk zeker dat dat ook wel een overweging waard is.

 

Probeer er zeker geen anderen in mee te trekken. Dan maak je zo'n filmpje veel groter dan het is en dupeer je uiteindelijk veel meer mensen, dan de filmmaker ooit met zijn filmpje voor elkaar had gekregen.

 

Wie veroorzaakt er dan meer ellende?

 

Natuurlijk kun je dan nog steeds wijzen, naar de persoon die de lucifer heeft aangestreken, als veroorzaker van de brand, maar hoe onschuldig ben je zelf, als je het vuur wellicht simpel had kunnen doven, maar dat vuur uiteindelijk is overgeslagen naar het hele bos, omdat men hier met armen vol brandhout aankomt?

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching.nl....stoppen op het hoogtepunt :cry:

 

 

Maar neem die beslissing wel voor jezelf en niet voor een hele groep.

Als een CO die beslissing neemt, is dat te respecteren, maar evengoed jammer, omdat daardoor toch een groep cachers, die het wel goed bedoelen wordt gedupeert.

En de groep cachers die je dupeert, is altijd veel groter, dan die paar die "voordeel" bij het filmpje hebben. Ik denk zeker dat dat ook wel een overweging waard is.

 

Toen men de stekker er op .nl uit trok waren er ook veel gedupeerden, maar dit werpt nu wel op een positieve manier zijn vruchten af.

 

Wie weet wat er nu met deze actie gaat gebeuren?

 

Vriendelijke Groet,

 

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen men de stekker er op .nl uit trok waren er ook veel gedupeerden,

 

Nou...ik heb het gelezen, man.....schokkend allemaal....wat een gedupeerden, wel een hele avond niet op het forum. Je zou je tanden toch kapot knarsen.

 

Ik heb nog nooit zo smakelijk geglimlacht als toen.

 

Mensen die je al weken niet had gezien op het forum, begonnen ineens te roepen dat ze zo gedupeert waren, dat ze er niet op konden...

 

Dramatisch natuurlijk......zelf eigenlijk niet willen.....maar door een anders toedoen niet kunnen, schandalig gewoon.

 

Overigens, waren degenen die zich daardoor gedupeert voelden over het algemeen alleen diegenen, die ofwel geen oog , ofwel geen begrip, ofwel geen van beiden, voor de situatie hadden.

Ik voelde me, lekker samen op de bank met Joke, met een wijntje en een kaasje erbij, filmpje kijkend, kinderen naar bed, verre van gedupeerd hoor.

 

Wie weet wat er nu met deze actie gaat gebeuren?

 

Weinig ben ik bang.....is ook totaal niet te vergelijken.

 

Fenomenen als dit soort geocache-filmpjes op You Tube, daar doe je binnen juridische grenzen bitter weinig aan.

 

Als je met je actie al de aandacht van Groundspeak trekt, kunnen ze er waarschijnlijk weinig mee.

en als je er de aandacht van de filmmakers mee weet te trekken, doen die er echt ook niets mee....(ze groeien er hooguit een beetje van)

 

mijn idee...

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het prima als mensen een hint vragen aan iemand anders of antwoorden zoeken op het internet. Maar het verraden van antwoorden of logs met een hint of foto waardoor je de cache zonder de inspanning kunt vinden, vindt ik waardeloos. Dat is toch niet het idee van geocaching. Als je geen moeite wil doen, pak dan de makkelijke traditionals, maar stort je niet op een unknown om vervolgens van iemand anders direct het antwoord te krijgen of nog erger aan anderen via de site van de cache direct het antwoord te verraden. Het is aan de cachemaker om te bepalen welke hints hij of zij weggeeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EENS

 

Ik ben van mening dat als je een cache loopt, je te gast bent bij de cachelegger. Die wil je iets laten zien, iets laten beleven. Dat kan een avontuur zijn van een archeoloog, een zoektocht naar een mol, de duivel, een gevelsteen, een duikboot, drie zusjes of een paar centen, een bedevaart of een drukke parkeerplaats langs de snelweg. Feitelijk maakt niet zoveel uit. Het is de cache van de legger en als cacher mag je die gaan zoeken. En als je gast bent, moet je je als gast gedragen en dat betekent ook dat je de wensen van de cachelegger respecteert. Dus als een cachelegger vraagt geen spoilers te plaatsen dan doe ik dat toch maar niet. Ook al is dat soms lastig. Bijvoorbeeld als ik superenthousiast (of juist niet) ben over de creatie. En als een cachelegger me zou vragen mijn log iets aan te passen o.i.d. dan zal ik dat doen... omdat de cachelegger - mijn gastheer dat van me vraagt.

 

MAAR...

 

ik wil er ook wel een paar kanttekeningen bij plaatsen

 

KANTTEKENING 1 - SPOILERS

 

Spoilers kunnen het plezier van cachen verlagen. Bijv. omdat je teveel weet van een cache. Ze heten natuurlijk niet voor niets spoilers.

 

Maar spoilers zijn niet verboden. In de cachebeschrijving staat boven de logs keurig de melding “Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.”

 

En met heel veel spoilers is eigenlijk ook niet zoveel mis. Ze lichten een tipje van de sluier op. En ze kunnen je daardoor verder helpen. Wie kijkt nu niet af en toe naar de logs bij een Mystery voor een hintje als het probleem te taai blijkt. Daarnaast kan een spoiler ook enthousiasmerend werken. Als ik het filmpje van Nav2paddy bekijk, zie ik een aantal mensen die met zeer veel plezier een hele leuke cache doen. En dat werkt bij mij aanstekelijk. Je moet spoilers natuurlijk wel met beleid gebruiken. Ofwel zo dat ze de lol van het cachen vergroten.

 

En cache-eigenaren moeten beseffen dat spoilers inherent zijn aan het geocachen. En dat ze vaak ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan het cachen.

 

KANTTEKENING 2 - DE DISCUSSIE

 

Ik vind het erg moeizaam om op het forum een cacher ter discussie te stellen omdat hij iets doet / niet doet wat jij niet wilt of juist wel wil. Ik kan me best voorstellen dat Nav2paddy in de ogen van Dukkie te ver is gegaan met het plaatsen van een filmpje op YouTube. Ik kan me ook voorstellen dat de mailtjes van Dukkie bij Nav2paddy anders overkomen dan bedoeld. En dat hij daar fel op reageert waardoor we nu een discussie op het forum hebben. Maar als ik het bewuste filmpje bekijk zie ik een aantal mensen die met heel veel enthousiasme aan het cachen zijn. Ik zie bovendien dat Nav2paddy zelf ook een aantal caches met veel liefde heeft neergelegd. En ik kan me niet voorstellen dat de zaak niet in een persoonlijk gesprek opgelost kan worden. Gewoon als liefhebbers van het spelletje onder elkaar.

 

KANTTEKENING 3 - DE ZEER VERKEERDE REACTIE

 

Ik kan de reactie van Dukkie en PN over het wel of niet plaatsen van spoilers begrijpen. Als cachelegger maak je iets waarvan je wilt dat anderen daar plezier aan beleven. En als er dan iets gebeurt wat in jouw ogen het plezier van anderen verpest, dan wordt je verdrietig of boos of ... En dan kun je er voor kiezen het maar te laten gaan of je kunt actie ondernemen. Je kunt een mailtje sturen. Je kunt een berichtje op het forum zetten etc. En als al je reacties dan nog steeds niet hebben geleid tot dat wat je wilt, dan kun je besluiten je caches weg te halen. En die reactie is eigenlijk de reden dat ik hier reageer. Dat is namelijk de slechtste reactie die je kunt hebben. Je maakt een cache omdat je anderen iets wilt laten zien, iets wilt laten beleven. En die anderen is niet alleen Nav2paddy. Dat zijn ook al die honderden, al die duizenden andere cachers die jou/jullie cache willen lopen omdat die mooi is of omdat die spannend is. In Nederland bestaan een aantal caches die je als cacher gedaan moet hebben. Zij behoren bij het erfgoed van de Nederlandse cachegemeenschap. En die caches moeten behouden blijven. Dus bij deze mijn verzoek aan jullie (Dukkie en PN etc): Gun ook de mensen die jullie caches nog niet hebben gedaan een prachtige ervaring en

 

DUKKIE en PN LAAT JULLIE TOPCACHES LIGGEN A.U.B.

 

 

 

 

 

 

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het geval van Nav2Paddy is, zo lijkt het, spoileren niet de opzet van zijn overigens mooi uitziende site. Hij maakt, net als ook andere cachers, verslagen van de caches die hij heeft gedaan en plaatst er mooie foto's bij.

 

Niets mis mee.

 

Uit het verslag blijkt ook trots op het vinden van en enthousiasme over de caches van Dukkie. Enige probleem is dat het filmpje de eindcache en de verrassing wel heel duidelijk in beeld brengt. Terwijl deze zo gaaf is als je m zelf ontdekt.

(toen wij na het team de cache vonden, was deze zo goed weer toegedekt en ontzichtbaar gemaakt dat wij echt overtuigd waren dat zij de cache niet gevonden hadden ;-))

 

En vervolgens weigert hij, terwijl de Cache Legger het vriendelijk vraagt, om het filmpje te verwijderen.

 

En nu lijkt het alsof er vanuit koppigheid niet gereageerd wordt (naast een overtuiging dat plaatsen niet verkeerd is).

Kan mij ook voorstellen dat extra pushen er alleen maar voor zorgt dat Nav2Paddy nog minder geneigd is om mee te gaan in de wensen van de legger.

 

Tja, ben benieuwd hoe dit verder gaat.

 

Persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als leggers zich teveel aantrekken van dergelijke acties. Maar als ik Dukkie zou zijn, zou ik absoluut ook pissed zijn. En de reactie die hij krijgt, maakt de boosheid alleen maar groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of ik het nou wel of niet eens ben met het filmpje doet er niet toe, maar ik ben het wel eens met:

 

KANTTEKENING 3 - DE ZEER VERKEERDE REACTIE

dan kun je besluiten je caches weg te halen. Dat is namelijk de slechtste reactie die je kunt hebben. Je maakt een cache omdat je anderen iets wilt laten zien, iets wilt laten beleven. En die anderen is niet alleen Nav2paddy. Dat zijn ook al die honderden, al die duizenden andere cachers die jou/jullie cache willen lopen omdat die mooi is of omdat die spannend is. Dus bij deze mijn verzoek aan jullie (Dukkie en PN etc): Gun ook de mensen die jullie caches nog niet hebben gedaan een prachtige ervaring en DUKKIE en PN LAAT JULLIE TOPCACHES LIGGEN A.U.B.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[doordram-modus]

Uit Nav2paddy's log van 'The Hunt For Red October':

 

...Samen met Rotjong deze geweldige nachtcache tot een goed eind kunnen brengen...

en

Ik wil niet te veel verraden in dit log maar geocachers deze cache moet je doen!...[/b]

 

Samen met Rotjong? Jeetje, men verzint de meest bizarre namen tegenwoordig! Ik zie het al voor me in een logboekje: 'bedankt voor de cache, rotjong!' :thumbup:

[/doordram-modus]

 

Je kunt een eigen filmpje op YouTube ook markeren als Private (volgens mij heet dat zo). Dat betekent dat deze met geen enkele zoekopdracht te vinden is. Je kunt deze film dan alleen bekijken als je de link hebt.

Misschien de gulden middenweg?

 

[doordram-modus]

Onze eigen caches disabelen als statement? Gaat dat de actie zijn? :lol1: Er zijn er al maarliefst drie die op deze manier een punt willen maken. Wie sluit zich aan? Mag ik een voorstel doen? Ik weet wel een aantal caches in en rond mijn hometown waar ik graag een streep doorheen zie!

[/doordram-modus]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat die gozer dat filmpje toch niet van een net haalt? 't Is dat je hier niet op de persoon mag spelen (logisch overigens). Het wordt hoog tijd om de domeinnaam www.geobashing.nl vast te laten leggen om betrokkene en andere verprutsers aan de door mij zo geliefde digitale schandpaal te nagelen.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zitten nu in een situatie dat beide partijen door hun felle reacties (hoe terecht ook van PN en Dukkie) lijnrecht tegenover elkaar staan. En dat is jammer, want uit de logs van Nav2paddy lees ik groot enthousiasme voor deze caches. Ik heb zijn twee cachemaatjes van die dag, vissia2 en rotjong, een mail gestuurd met de vraag of zij nav2paddy willen bewegen om de film te verwijderen. Misschien kunnen zij hem overhalen om het filmpje te verwijderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...