corina Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 Bij het cachen Kom ik regelmatig caches tegen die in een ingegraven houten kist in de grond zitten. Nu is gisteren mijn cache geript en zit ik te denken om het ook op deze manier te verstoppen. Kan ik dit zomaar doen of moet ik hier apart toestemming voor vragen? Mijn cache ligt in een park. Ik heb hier natuurlijk toestemming voor maar ik heb nooit gevraagd of ik hem ook mag ingraven. Het is overigens niet de bedoeling dat mensen hem moeten opgraven. Ik wil hem dus in een houten bak en die bedekken zodat mijn cache minder in het zicht lig
Sivota Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 De regels van Groundspeak voor het verbergen van caches zijn veranderd: Het begraven van caches mag niet meer: "Geocaches are never buried. If a shovel, trowel or other pointy object is used to dig or break ground, whether in order to hide or to find the cache, then it is not permitted". link De caches die je nog, op deze wijze verborgen, kunt vinden zijn van voor deze wijziging. De enige uitzondering is dat een natuurbeheerder/ terreinbeheerder echt perse wil dat je de cache begraaft. Dit moet je dan wel, controleerbaar, aangeven bij de reviewer 1
MacDD Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 De regels van Groundspeak voor het verbergen van caches zijn veranderd: Het begraven van caches mag niet meer: "Geocaches are never buried. If a shovel, trowel or other pointy object is used to dig or break ground, whether in order to hide or to find the cache, then it is not permitted". link Onzinnige verandering. Maar ook wel weer leuk, je moet nu inventief gaan worden. Maar hij blijft onziing. Dit is vaak de enige manier om een munitiekist te laten verdwijnen.
AKO561 Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 If a shovel, trowel or other pointy object is used to dig or break ground, whether in order to hide or to find the cache, then it is not permitted". Dat wordt dus het betere handwerk?
MacDD Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 If a shovel, trowel or other pointy object is used to dig or break ground, whether in order to hide or to find the cache, then it is not permitted". Dat wordt dus het betere handwerk? viespeuk
maxxie Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 Je kan natuurlijk eerst de houten kist begraven, nog los van de cache. Een week later vind je plots een mooie kist waar ook nog eens je cache in past, geweldig: je hebt een plaats gevonden. Kun je een week later ook nog eens je eigen cache loggen als found. Geintje natuurlijk, hang die kist lekker aan een touw in een boom.
brouwertjes Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 If a shovel, trowel or other pointy object is used to dig or break ground, whether in order to hide or to find the cache, then it is not permitted". link Kortom als je het gat met je handen maakt dan mag het wel
MacDD Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 If a shovel, trowel or other pointy object is used to dig or break ground, whether in order to hide or to find the cache, then it is not permitted". link Kortom als je het gat met je handen maakt dan mag het wel Worden je vingers dan niet als pointy object gezien?
J-Thread Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 (bewerkt) Maar geldt dit ook voor het verstoppen van een cache als CO? Deze regels zijn daar namelijk niet helemaal duidelijk in, en naar mijn idee zou daar ook een verschil tussen moeten bestaan. Bezoekers van een cache moeten in elk geval nooit hoeven graven, niet om de cache te vinden maar ook niet om deze weer te verstoppen. Dat lijkt me duidelijk en ik kan ook heel goed inzien waarom die regel er is, anders is straks het halve bos omgeploegd door cachers die hem niet kunnen vinden. Makers van een cache, die zouden naar mijn idee best kunnen graven en zo'n houten kistje in de grond aanbrengen waar corina op wijst. Dit is een veelgebruikte verstopplek en hoeft naar mijn idee in lang niet alle gevallen problemen op te leveren. Je legt er een plankje op en cachers kunnen zonder de omgeving te beschadigen de cache vinden, die ook nog eens redelijk schoon en droog blijft. De vraag is natuurlijk of het gedeelte whether in order to hide ook over de maker gaat, maar op zich: als ik een houten kistje ingraaf en daar toestemming van de terreineigenaar voor heb, is dat geen probleem. Als ik toevallig daar later een cache in stop, hoef ik niet te graven om hem te verstoppen, dus volgens mij overtreed ik daarmee de regels niet. Daarnaast is er nog het woord buried. Ik ben helaas geen native speaker van het Engels, maar bij dit woord (dat we in het Nederlands meestal vertalen met "begraven") krijg ik toch echt het idee van "zand erover". Oftewel: een cache in een houten kistje in de grond zou ik niet begraven noemen, maar dat is natuurlijk subjectief. Overigens lijkt het me duidelijk dat dit wel altijd met toestemming van de landeigenaar moet gaan, dus om terug te komen op de eerste vraag: het lijkt me in elk geval dat je daarvoor toestemming moet vragen, want een kistje verstoppen is wat anders dan in die grond gaan staan te graven. Edit: Ik reageerde dus op Sivota, er staan intussen alweer een aantal reacties tussen. 16 februari 2011 bewerkt door J-Thread
brouwertjes Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 Is er officieel geen verschil tussen ingraven en begraven ?
Sivota Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 Bij mijn weten mag het gewoon niet meer. Ook op dit forum is daar door Kruimeldief diverse malen iets over geschreven en hij was daar m.i. tamelijk duidelijk in Maar wanneer je twijfels hebt over de uitleg dan kun je zelf ookGroundspeak, of de reviewers mailen met de vragen die je hebt.
Team Professor X Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 (bewerkt) J-Thread is me net voor. Ik denk er net zo over. Bovendien is een cache met maaivelddeksel ook zo'n beetje de beste anti-muggle methode. EDIT: Sivota, natuurlijk is het een regeltje van Groundspeak, maar die is opgenomen om klachten achteraf te kunnen weerleggen. In Nederland liggen ook nieuwe caches met grote regelmaat onder het maaiveld. Indien dit netjes gebeurd en de cachers normaal ermee omgaan is er geen reviewer die daarom maalt. Zodra er klachten komen gooien ze hem vast in het archief. Ik heb niet het idee dat het hun hoogste prioriteit heeft bij reviewen. 16 februari 2011 bewerkt door Team Professor X
Sivota Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 EDIT: Sivota, natuurlijk is het een regeltje van Groundspeak, maar die is opgenomen om klachten achteraf te kunnen weerleggen. In Nederland liggen ook nieuwe caches met grote regelmaat onder het maaiveld. Indien dit netjes gebeurd en de cachers normaal ermee omgaan is er geen reviewer die daarom maalt. Zodra er klachten komen gooien ze hem vast in het archief. Ik heb niet het idee dat het hun hoogste prioriteit heeft bij reviewen. Ik geef slechts antwoord op de vraag van de topicstarter. De regels waar ik een link naar gaf komen uit de "fundamental placement guidelines", ook een reden waarom ik denk dat dit vooral geldt voor het plaatsen c.q. maken van een cache. Ik spreek mij niet uit of dat handig is of niet want ik heb zelf geen caches en daar dus geen ervaring mee. Of en zo ja, welke van de regels uit de "fundamental placement guidelines" alleen geschreven zijn om klachten te vermijden? Tja, ik vind het, met zo'n uitgangspunt, wel moeilijk worden met de interpretatie van de regels. Wat je verder uitspookt omdat de reviewers hun prioriteiten ergens anders hebben, dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. (Zolang je er, wat mij betreft, maar niets mee vernield of het spel voor anderen bederft) Ik vind het echter in dit topic niet zo'n goed antwoord op een gewone vraag over of iets mag, kan, gebruik is....etc. Dat antwoord is gewoon dat het begraven van caches niet is toegestaan.
kdv Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 Voor zover ik weet mag er officieel niet gegraven worden bij het plaatsen en het zoeken (al zijn dit RICHTLIJNEN en geen REGELS). Dit is overigens geen nieuwe richtlijn, maar hij bestaat al minstens net zo lang als dat ik aan geocaching doe en dat is een jaar of vijf. Ik meen me echter te herinneren dat er een soort van afspraak tussen Nederland(se) reviewers?) en Groundspeak is dat er voor Nederland een uitzonderinggeldt omdat het hier (zogenaamd) onmogelijk is om caches anders te verstoppen, vanwege het vlakke land. Ik vind de verstopmethode juist ideaal. Ik woon in Italië en hier mag het dus helaas absoluut niet. Er was een keer een Nederlands team dat hier vaak op vakantie komt en een cache op de 'Nederlandse wijze' had geplaatst. De reviewers zeiden toen dat dat hier zo echt niet mocht en dat er voor Nederland een speciale uitzondering gold. Wat je hier vaak ziet, maar dat even terzijde, is dat caches in een of andere eeuwenoude muur wordt verstopt die vervolgens door de zoekers geleidelijk aan wordt afgebroken. Tja en dat mag dan helaas wel.
FritzoNL Geplaatst 16 februari 2011 Geplaatst 16 februari 2011 "If a shovel, trowel or other pointy object is used to dig or break ground", dan mag het dus niet. Het is volgens mij maar net hoe je dit leest. Een houten kist in de grond, gelijk met het maaiveld, met een deksel erop waarop geen grond ligt, maar bijvoorbeeld alleen een laagje bladeren, mag dus volgens mij wél. Je hoeft dan nl. niet de ground te breaken of te diggen (oeps, wat klinkt dat slecht.. ),maar alleen maar wat blaadjes opzij te vegen. Dus ik zou zeggen: als je toestemming hebt van de grondeigenaar en je zorgt er voor dat het spul dus niet onder zand verstopt zit, dan mag het.
Aanbevolen berichten