Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Misschien is het de weg naar alleen SBB caches?

Verder vind ik het ook weer idd spijkers op laag water zoeken. We hebben het weer over de enkele individu die de natuur misschien wel niet zou respecteren. Als je daar bang voor bent moet je een groot hoog hek om het terrein zetten. Ook vandaag "struikelde' wij weer over een afwerkplek achter een parkeerterrein in het bos van SBB.

Ook de regels voor toestemming (en cache soorten) van zowel GC als de lokale reviewer werpen drempels op. Viruele caches hebben geen kist (natuurlijk leuker om te zoeken) maar voorkomt een hoop geneuzel als dit.

Geplaatst

Graag weer even terug naar de vraagstelling van de topicstarter: Staatsbosbeheer Rekent Nog Steeds Kosten Is dat gebruikelijk anno 2010/2011?

Het gaat nu weer richting, toestemmingsverhaal, afspraken en regeltjes etc. en daar zijn al de nodige draadjes over geschreven.

Ik heb eerder al geschreven in dit draadje dat men ook hier in de omgeving er serieus over denkt om geld te gaan vragen voor het bezoeken van het bos nu er fors bezuinigd gaat worden op natuur organisaties. Dus zou het zo maar kunnen dat er vaker in de toekomst met leges gewerkt zou kunnen gaan worden. Het zou in ieder geval de groei van het aantal caches wel gaan remmen denk ik.

Geplaatst

Is het echter zo dat ze schriftelijk toestemming verlenen omdat .com dat zou eisen, dan vind ik het een ander verhaal.

Wat ik nog weet van mijn overleg over "contracten" is dat de Nederlandse reviewer(s) nadrukkelijk geen behoefte hadden aan een schriftelijk contract (2009).

Zij willen dat de cache-eigenaar de toestemming heeft geregeld en naam en toenaam van degene die de toestemming heeft gegeven.

Dit geldt voor ieder gebied dat aan iemand toebehoort, inclusief en zeer zeker voor gebieden die "beheerd" worden door natuurbeheerders.

Of de eisen voor earthcaches afwijken weet ik niet.

Ik krijg de indruk dat de reviewers hier dezelfde regel hanteren en dat deze regel nog ongewijzigd is.

De behoefte van de SBB om zaken vast te leggen in een schriftelijk contract is overigens voor mij ook nieuw.

De SBB heeft tot nog toe naar de SGN alleen uitspraken gedaan onder welke voorwaarden geplaatst mag worden.

Ik heb nooit gehoord van het vastleggen in overeenkomsten.

Wel dat e.e.a. per regio en zelfs gebied kan verschillen.

Hier en daar zijn de afgelopen jaren wel berichten geweest van het vragen van leges, maar dat leek vrij lokaal beleid te zijn.

Dat zou nu ook kunnen, maar zoals ik in mijn eerder bericht al zei, de toon lijkt hier anders.

Ik zou het ook jammer vinden wanneer het nu structureel beleid wordt om leges te vragen en (op deze wijze) een inkomensbron voor de SBB moet worden.

Geplaatst

Volgens mij kan je er in ieder geval vergif op innemen dat, als hetgeen Sivota bezorgd uitspreekt ("structureel beleid wordt om leges te vragen" ) er gegarandeerd groepen cachers zijn, al dan niet ook actief binnen Geocaching.com / nl, die dan maar hun caches zonder enige toestemming gaan plaatsen in een eigen circuit.

In die optiek heeft SBB er belang bij de huidige regels die blijkbaar gesteld zijn vooral niet aan te passen, anders creëren ze zelf de wildgroei.

Maar idd, ik ben schuldig aan behoorlijk off-topic gaan. Ik wens de potentiële leggers en de spreekbuis van GCN zeer veel wijsheid toe. :thumbup:

• 1 month later...
Geplaatst

In februari 2011 vroeg ik bij SBB toestemming voor het leggen van een cache (buiten het hek rond het natuurgebied), de reactie was op zich positief. SBB beseft dat geocaches voor een toegevoegde waarde zorgen, omdat geoaches mensen trekken. Wel moet hiervoor een gebruiksovereenkomst worden opgesteld. En dat blijkt geld te gaan kosten, 55 euro voor een periode van drie jaar!

Verder staat in de reactie:

Het beleid in beheereenheid Hollands Duin t.a.v. geocaches is dat er per gebied (object) 1 partij is de toestemming heeft voor het plaatsen van een geocache. Deze partij dient een geocache te plaatsen die een duidelijke inhoudelijke relatie heeft met het gebied. Voor een geocache wordt een gebruiksovereenkomst opgesteld en geldt een beheervergoeding van € 55,-. Deze gebruiksovereenkomst is 3 jaar geldig."

Ik krijg de indruk dat het hier om (landelijk) beleid gaat, waar de boswachters zich gewoon aan dienen te houden. Zelf heb ik gereageerd met de mededeling dat ik een andere eindlocatie ga zoeken, die niet in hun gebied ligt. Bovendien ben ik van mening dat je als liefhebber van geocachen geen "alleenrecht" wilt in een bepaald gebied.

Het is overigens de bedoeling dat anderen, die al een cache hebben liggen, hierover nog benaderd zullen worden........

Geplaatst (bewerkt)

Als de cache buiten het gebied van SBB ligt, kunnen ze volgens mij niets vragen, want ik doe in hun gebied niets anders dan wandelen. Als ik dat doe binnen de gestelde tijden van toegang tot hun gebied is er niets aan de hand. Wandelen door hun gebied binnen de gestelde tijdens staat mij namelijk vrij.

Maar ik begin steeds meer de denken dat ze op sommige plekken nu ineens denken we hebben misschien wel een nieuwe melkkoe gevonden. Daar doe ik dus niet aan mee, als de daadwerkelijke cache niet op het gebeid van SBB ligt, zal ik dus nooit een euro betalen voor de cache.

bewerkt door christoffel2010
Geplaatst

geldt een beheervergoeding van € 55,-. Deze gebruiksovereenkomst is 3 jaar geldig."[/b]

Beheervergoeding? Hoef je dan geen onderhoud meer aan je cache te plegen? Of beschermen ze de kist tegen muggels?

Het wordt steeds gekker :crybaby:

Geplaatst

Het is overigens de bedoeling dat anderen, die al een cache hebben liggen, hierover nog benaderd zullen worden........

Tja ook wij zitten in dat gebied, Maar € 55,- betalen per 3 jaar...... No way.

Dat betekend dus het einde van The Game. :thumbdown:

Geplaatst (bewerkt)

Zat net een bericht te schrijven aan los rositas, maar zie nu dat de-fam ook benaderd is.

Waar komen deze berichten vandaan? Boswachters, regiokantoor of hoofdkantoor.

Ik wil wel kijken of ik iets kan doen? (Zeg ik even heel erg voorzichtig)

Edit: Graag een PM met een naam als dat kan.

bewerkt door Sivota
Geplaatst

Tja ook wij zitten in dat gebied, Maar € 55,- betalen per 3 jaar...... No way.

Dat betekend dus het einde van The Game. :thumbdown:

Het behoeft geen einde van ons spel te zijn, maar het is wel duidelijk dat de cache gemeenschap nu eens als een man/vrouw naar buiten moet treden tegen dit soort zaken.

Dit alles overziend, begin ik mij wel af te vragen wat heeft de natuursectie van onze gemeenschap gedaan, ze zijn toch al jaren in gesprek met de natuurorganisaties?

Hier kan het dus ook anders, http://www.globalcac...x?g=posts&t=608

http://www.globalcac...x?g=posts&t=516

Geplaatst (bewerkt)

Het behoeft geen einde van ons spel te zijn, maar het is wel duidelijk dat de cache gemeenschap nu eens als een man/vrouw naar buiten moet treden tegen dit soort zaken.

Dit alles overziend, begin ik mij wel af te vragen wat heeft de natuursectie van onze gemeenschap gedaan, ze zijn toch al jaren in gesprek met de natuurorganisaties?

Helaas ben je niet helemaal goed geinformeerd.

Als nieuwe forumgebruiker kun je ook niet alles weten, al kun je met de zoekfunctie een eind komen.

In 2004 - 2006 is vooral Mumzle actief geweest, om het toen nog onbekende geocaching uit te leggen bij de diverse Landschapsbeheerders.

Destijds was een nogal kille situatie ontstaan, omdat door incidenten de natuurbeheerders de geocachers er allemaal uit dreigden te gooien.

Mumzle heeft met zijn vele activiteiten en voorlichtingen veel goodwill gekweekt en, voor alle cachers te gebruiken, contracten met het Gelders Landschap en het Utrechts Landschap ontwikkeld.

Deze kun je vinden op de frontpage onder de knop Geocachen en Natuur.

Van 2006 tot medio 2009 is er niemand actief geweest (m.u.v. de reviewers, toen nog aan deze site verbonden die jaarlijks een aantal problemen te verwerken kregen)

Medio 2009 ben ik namens de SGN in de werkgroep gestapt. Helaas moest ik in december deze taak weer neerkleggen.

Ik heb in dat half jaar vooral veel gepraat met ontevreden en boze terreinbeheerders en wat onbegrepen geocachers.

Een stapel klachtenmails afgewerkt, door er meteen op af te gaan en te proberen wat goodwill te kweken door i.s.m. de reviewer situaties direct op te lossen en ook wat uit te leggen over geocaching.

Het resultaat daarvan is inderdaad minder zichtbaar geworden in een groots gebaar van een of andere organisatie, dat hier op de site kon worden neergezet.

Slechts in een enkele mail van een cache eigenaar bij wie het later wel was gelukt om in een bepaald gebied een geocache te leggen.

Daarnaast is er wel nog een contract gekomen met het Goois Landschap.

Dit is eveneens voor alle geocachers die in die regio een cache willen leggen te gebruiken en bevindt zich (nog) in het subforum Natuur.

In 2010 heeft mijn opvolger helaas geen gelegenheid gehad om gestalte te geven aan enkele plannen die er nog lagen.

Dat betekent dus dat er vanaf 2006, m.u.v. een half jaar in 2009, geen teamleden van de SGN actief zijn geweest.

Jouw uitspraak "al jaren" is daarom ook niet juist.

Inmiddels zijn er wel jarenlang individuele geocachers en groepjes actief geweest, die wel hele goede verhoudingen en afspraken hebben met natuurbeheerders.

Sterker nog, natuurbeheerders zien in een aantal gevallen nu ook de toegevoegde waarde van geocachen, nu ze weten wat dit inhoud en soms zelf ook met de hobbie zijn besmet.

Er zijn bijvoorbeeld delen van Noord Holland (w.o.Illperveld) waar je door het Landschap georganiseerde geocachetochten kunt lopen en andere organisaties leggen zelfs geocaches, zoals het waterschap Eemvalley.

Bij het Landschap Zeeland loopt er nu een ontwikkelingsopdracht over recreatie, met daarin als een van de hoofdpunten geocaching, van studenten aan een Hoge school.

Gelukkig heeft de buren ook ingezien dat contacten met natuurbeheerders onontbeerlijk zijn.

E.e.a. ziet er goed uit en ik hoop ook voor het vervolg dat dit een prima resultaat voor alle geocachers in de betreffende regio's oplevert.

Het is wat mij betreft wel steeds de vraag of "overkoepelende sites/organisaties" van alles moeten willen regelen voor de geocachers.

Immers de cache eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor de cache en ook het regelen van de toestemming.

Ook de reviewer heeft hierin nog een rol.

Verder kun je je afvragen of je met collectieve regelingen ook de geocachers die het eerder anders en misschien beter geregeld hadden niet in de weg gaat zitten.

Anders kunnen veel cache eigenaren er op achteruit gaan en die weten soms ook niet dat "wij" van de sites iets aan het regelen zijn, want een behoorlijkaantal cache eigenaren met goede contacten komt niet op de sites/fora.

Echter, deze ontwikkeling met de SBB lijkt mij zorgelijk en ik ben er ook nieuwsgierig naar.

Ik wil wel bekijken of ik hier iets kan met wat contacten die ik in 2009 had.

Ik zeg er "voorzichtig" bij, omdat ik hier in een mogelijk netelige situatie stap, waar men over vragen misschien niet zo enthousiast is als bij een Landschap dat graag iets wil doen met geocaching.

bewerkt door Sivota
Geplaatst

Ondanks het hele verhaal van Sivota denk ik toch dat een organisatie als global of gcn eens contact moet zoeken met SBB om te kijken of hier iets voor het geocachen te regelen valt, zoals het opmaken van een standaardcontract dat de cache legger zelf kan uitprinten zodat SBB er minder tijd in moet steken of dat de geocache gemeenschap iets anders terug kan doen voor SBB.

Geplaatst

Geocachers zouden een mooie sier maken door betalend lid of donateur te worden van de natuurinstantie waar men een cache wil leggen.

Eigenlijk is dat sowieso belangrijk als je veel in de natuur wil lopen. Want beheren kost erg veel geld en lang niet alles komt uit Den Haag (steeds minder....)

Natuurbeheerders zouden dit teken van goodwill dan ook tegemoet kunnen komen en meedenken met de cachelegger. Let wel....een cache leggen is nooit afdwingbaar, ook al vind je een afwijzing onterecht. Nee, heb je, ja kan je krijgen, maar dan wel zonder kosten of leges.

Een van de taken van een natuurbeheerder is ook publieksvoorlichting en recreatief gebruik stimuleren/ondersteunen.

Ook zou het handig zijn als op de beheerkaart staat waar (ongeveer natuurlijk voor de buitenstaander) en hoeveel caches er liggen in een gebiedje en eventueel een maximum te stellen om te voorkomen dat een gebiedje overloopt van de caches. Of een cachelevensduur van 5 jaar opnemen?

Overigens valt me op dat er vooral over SBB en een enkele gemeente gesproken wordt over kosten voor het leggen van een cache.

Terwijl er juist met SBB het meeste is besproken zoals kaarten die bij de reviewers liggen. Waarom is dan (nog) geen uniformiteit bij SBB?

Misschien toch maar weer eens oppakken na 5 jaar?

Geplaatst

Ondanks het hele verhaal van Sivota denk ik toch dat een organisatie als global of gcn eens contact moet zoeken met SBB om te kijken of hier iets voor het geocachen te regelen valt, zoals het opmaken van een standaardcontract dat de cache legger zelf kan uitprinten zodat SBB er minder tijd in moet steken of dat de geocache gemeenschap iets anders terug kan doen voor SBB.

Vind dit echt een zaak voor de cachelegger.

Voel me in deze zaken ook niet vertegenwoordigd door een of ander stichting.

Weet van een collega cacher dat hij in het gebied met toestemming van SBB kosteloos een aantal caches op hun terreinen heeft liggen.

Een andere collegacacher, tevens werknemen bij SBB vertelde me dat SBB positief staat tegenover Geocaching en dat voor zover hem bekend is er in de regio's waar hij werkt of gewerkt heeft geen kosten in rekening worden gebracht. Dat lijkt dus her en der plaatselijk beleid te zijn.

Dus niet vanuit een centraal iets regelen want voor dat je het weet moet iedereen betalen.

Gewoon zelf de moeite nemen je cache deugdelijk te plaatsen met toestemming en je niet verschuilen achter een afspraak die er door bijvoorbeeld een stichting gemaakt die bij lange na niet de cachemeerderheid vertegenwoordigt.

:beerchug:

Geplaatst
Gelukkig heeft de buren ook ingezien dat contacten met natuurbeheerders onontbeerlijk zijn.

E.e.a. ziet er goed uit en ik hoop ook voor het vervolg dat dit een prima resultaat voor alle geocachers in de betreffende regio's oplevert.

Het is wat mij betreft wel steeds de vraag of "overkoepelende sites/organisaties" van alles moeten willen regelen voor de geocachers.

Immers de cache eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor de cache en ook het regelen van de toestemming.

Ook de reviewer heeft hierin nog een rol.

Verder kun je je afvragen of je met collectieve regelingen ook de geocachers die het eerder anders en misschien beter geregeld hadden niet in de weg gaat zitten.

Anders kunnen veel cache eigenaren er op achteruit gaan en die weten soms ook niet dat "wij" van de sites iets aan het regelen zijn, want een behoorlijkaantal cache eigenaren met goede contacten komt niet op de sites/fora.

Echter, deze ontwikkeling met de SBB lijkt mij zorgelijk en ik ben er ook nieuwsgierig naar.

Ik wil wel bekijken of ik hier iets kan met wat contacten die ik in 2009 had.

Ik zeg er "voorzichtig" bij, omdat ik hier in een mogelijk netelige situatie stap, waar men over vragen misschien niet zo enthousiast is als bij een Landschap dat graag iets wil doen met geocaching.

Vanaf het begin heeft de buren contact gezocht met natuurbeheerders, alleen de laatste tijd wat actiever.

Niemand kan namens de geocachers iets afspreken, want niemand kan geocachers vertegenwoordigen. Er is geen geocache bond waarbij je aangesloten moet zijn om te gaan geocachen. Gelukkig niet.

Enige wat mensen (sites/personen) kunnen doen is faciliteren.

Jij vindt dat de reviewers hierin een rol hebben. Ik ben van mening dat het tussen de cache-plaatsers en landeigenaren gaat. Alle andere partijen kunnen zoals gezegd alleen faciliteren. Vandaar dat wij zijn begonnen met afspraken maken tussen ons en enkele natuurbeheerders om gebiedsgegevens openbaar te maken en de natuurbeheerders te infomeren zodra een cache in of rondom hun gebied ligt. Dit systeem is nu actief. Hierdoor kan een cacheplaatser eenvoudig zien bij wie die moet zijn voor toestemming, waardoor de drempel verlaagd wordt om een cache te plaatsen en de kans verlaagd wordt dat caches zonder toestemming geplaatst worden.

Komt nog bij dat alleen geocaching.com reviewers heeft. Er zijn vele geocache sites en vooral enkele in opkomst. Ook die moeten in beeld zijn van de beheerders. (En daar zorgen wij ook voor)

Ook vind ik het geen probleem als een beheerder geld vraagt voor plaatsing van een cache. De bedragen die genoemd zijn, zijn heel laag. Zie het als ondersteuning/donatie voor de betreffende natuurbeheerorganisatie. Waarom zouden er vele commerciele partijen geld aan mogen verdienen, maar een niet commerciele partij niet een vergoeding mogen vragen?

- Robert

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...