Spring naar bijdragen

Eendagscaches


sha1tan

Aanbevolen berichten

Tot mijn verbazing zie ik steeds meer zogenaamde "Eendagscaches" online komen en direct weer gearchiveerd worden, meestal voor een zeer beperkte doelgroep.

 

Uit de richtlijnen haal ik het volgende:

 

Cache Permanence/Cache Permanentheid

 

Wanneer je een Cache aanmeldt op de GeoCaching.com website, gaan GeoCachers ervan uit dat die Cache er voor een behoorlijke tijd zal zijn. Daarom zijn "moving Caches" (bewegende/verplaatsende Caches) en "temporarily Caches (tijdelijke Caches) niet geschikt om als Cache te worden gepubliceerd. Als je Caches alleen maar voor een event wilt verstoppen kun je het beste de Cache zelf uitprinten en meenemen voor de GeoCachers die je event bezoeken.

 

Is het fenomeen "Eendagscaches" iets nieuws binnen onze hobby? Zelf ben ik er niet erg van gecharmeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vind het super dat het kan, deze één-dags-caches.

Wij houden nu 4x per jaar een event (altijd op dezelfde lokatie) en het is haast niet te doen om 4x in een jaar 10 caches (dus 40 caches) te plaatsen.

Het zou wel te doen wezen als wij een grotere cirkel om het event heen trekken, maar dan nog blijf je houden dat een cirkel zo vol ligt.

Daarom vind ik één-dags-caches super.

 

Het is echter misschien wel handig als hier ooit een apart icoontje of naam voor komt.

bewerkt door Mr.Atari
quote verwijderd, iedereen kan wel raden dat het om bovenstaand bericht ging...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat hier toch gewoon om event caches, die alleen op de dag van het event te doen zijn, vanwege "bijzondere" WP's en eindcache.

Denk even aan een levend WP (verklede suffe cacher) en een giga eind (kinder) cache op een event.

 

Maar ja we willen het puntje ;) wel scoren, dus hij moet wel online!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn er heel blij mee dat er speciale eendags caches voor een event on line kunnen komen. Zowel als deelnemer, als organisator. Het biedt op het event zelf een mooie extra gelegenheid voor locatie of de manier van "verstoppen" waar normaal een cache geen lang leven beschoren is. Daarnaast kan het sfeerverhogend zijnop de dag zelf.

Juist omdat dat de cache gelijk gearchiveerd wordt heeft niemand "last" van dit tijdelijke exemplaar. Als het goed is staat het trouwens ook altijd op de listing vermeld waardor er geen misverstanden komen.

 

peterseli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het super dat het kan, deze één-dags-caches.

Wij houden nu 4x per jaar een event (altijd op dezelfde lokatie) en het is haast niet te doen om 4x in een jaar 10 caches (dus 40 caches) te plaatsen.

Het zou wel te doen wezen als wij een grotere cirkel om het event heen trekken, maar dan nog blijf je houden dat een cirkel zo vol ligt.

Daarom vind ik één-dags-caches super.

 

Het is echter misschien wel handig als hier ooit een apart icoontje of naam voor komt.

 

Het is natuurlijk in dan wel het geval dat je zo al snel steeds op de zelfde plekken je caches aan het plaatsen bent als met de vorige events (anders had je ze ook kunnen laten bestaan).

 

 

Het gaat hier toch gewoon om event caches, die alleen op de dag van het event te doen zijn, vanwege "bijzondere" WP's en eindcache.

Denk even aan een levend WP (verklede suffe cacher) en een giga eind (kinder) cache op een event.

 

Maar ja we willen het puntje ;) wel scoren, dus hij moet wel online!

 

Puntjes scoren lijkt de enige reden te zijn om deze eendags caches te publiceren. Zowel voor de legger ("ik heb al 58 caches geplaatst"), als voor de zoekers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk in dan wel het geval dat je zo al snel steeds op de zelfde plekken je caches aan het plaatsen bent als met de vorige events (anders had je ze ook kunnen laten bestaan).

 

Daar heb je misschien wel een beetje gelijk in, maar er bestaan duizenden verschillende verstop-methoden.

Als je zo vaak mogelijk uniek probeert te zijn blijft het leuk.

 

Als je elk event een kistje onder een polletje gras stopt wordt het inderdaad een beetje eentonig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan er inderdaad vraagtekens bij zetten of een eendagscache ten behoeve van een event wel als cache bij gc bekend mag/moet zijn.

Wanneer het er alleen om gaat dat er iets speciaals voor de bezoekers wordt gedaan, zou je hem evengoed alleen op papier beschikbaar kunnen stellen. Iedere bezoeker is dan in de gelegenheid om de betreffende cache(s) te lopen, en dat was toch de bedoeling er van.

 

Maar zoals al eerder aangegeven dan zullen er wel weer een aantal cachers moord en brand schreeuwen omdat hun eerlijk verdiende puntjes er niet tegenover staan, of nog erger ze niet kunnen stijgen in de verschillende ranglijsten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn er heel blij mee dat er speciale eendags caches voor een event on line kunnen komen. Zowel als deelnemer, als organisator. Het biedt op het event zelf een mooie extra gelegenheid voor locatie of de manier van "verstoppen" waar normaal een cache geen lang leven beschoren is. Daarnaast kan het sfeerverhogend zijnop de dag zelf.

Juist omdat dat de cache gelijk gearchiveerd wordt heeft niemand "last" van dit tijdelijke exemplaar. Als het goed is staat het trouwens ook altijd op de listing vermeld waardor er geen misverstanden komen.

 

peterseli

 

Dit kan ook prima zonder eendagscaches. Je logt dan namelijk gewoon het event. Een mooi voorbeeld is het WW event. Je hebt daar een aantal prachtige caches die je gedurende de dag kunt doen, met prachtige tussenpunten. Gewoonlijk plaatsen ze dan ook nog een mooie losse cache die wel blijvend is.

 

De enige reden om ook deze losse caches allemaal te plaatsen als "eendagscaches" is om extra caches gelogt te hebben. Zo kunnen we ook multi caches vervangen door 1 traditional (het begin punt) en een heleboel mysteries (de tussenpunten en de eindcache).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De organisatie mag per event één event-cache plaatsen die alleen tijdens het event is te loggen (zie http://www.geocaching.com/about/cache_types.aspx ) . Aangezien er steeds meer events worden georganiseerd komen er inderdaad ook steeds meer event-caches…

 

Dit is ook niet waar Sha1tan deze thread voor gestart heeft (volgens mij). Het probleem is niet de event cache, maar de lading traditionals/mysteries/multies die aangemaakt wordt en de dag na het event al weer verdwenen is. Dit zijn geen cache types die bedoeld zijn voor eenmalige gebeurtenissen.

 

Sterker nog, ik weet dat Kruimeldief bij sommige caches zelfs gevraagd heeft of het wel de bedoeling was om ze minstens een half jaar te laten bestaan, omdat ze anders niet aan de richtlijnen voldoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De organisatie mag per event één event-cache plaatsen die alleen tijdens het event is te loggen (zie http://www.geocaching.com/about/cache_types.aspx ) . Aangezien er steeds meer events worden georganiseerd komen er inderdaad ook steeds meer event-caches…

 

 

Volgens mij is die regel er al heel lang (ik denk b.v. aan de avondcaches van het GME in 2003/2004 ?)

Het geeft de event organisaties de gelegenheid om iets extra's te doen.

Levende WP's, een spel met tijdelijk samengestelde event teams, maar ook bijvoorbeeld om op een event met attributen te werken, die je niet zomaar achter kunt laten of wanneer je in een gebied geen toestemming voor een permanente cache krijgt.

En waarom zou je hier geen puntje voor kunnen krijgen? Men loopt toch een hele cache?

 

Er zijn zoveel discussies over puntjes loggen waarbij gevonden wordt dat het maar niet of half volgens regels moet kunnen.

Dit mag gewoon en dan is het weer niet goed?

 

Meer events geeft inderdaad wat meer van deze caches, maar voor beperkt publiek?

Iedereen mag inschrijven op een event toch?

De een maakt dit mee en de ander dat, in diverse delen van het land

 

Ik vind het juist erg leuk, al die creativiteit ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

..........Sterker nog, ik weet dat Kruimeldief bij sommige caches zelfs gevraagd heeft of het wel de bedoeling was om ze minstens een half jaar te laten bestaan, omdat ze anders niet aan de richtlijnen voldoen.

 

 

Natuurlijk heeft Kruimeldief dat gevraagd, want het is een goede reviewer. Wanneer hij de caches toch on-line zet, mogen wij aannemen dat het overleg is afgerond ten gunste van het publiceren van de cache.

We kunnen niet zien wat er wordt afgekeurd, maar persoonlijk denk ik dat de reviewers zich behoorlijk op de hoogte stellen en vertrouw ik erop dat zij een gesignaleerd probleem zo nodig bij Groundspeak aan kaarten.

Dat er desondanks toch eens wat tussendoor glipt dat anders bedoeld is, tja, waar gehakt wordt vallen spaanders en dat geldt niet alleen voor event caches.

 

De geocache community en het aantal caches is flink toegenomen en daarmee ook het aantal caches dat op de pagina goed oogt, maar in de praktijk niet in orde is. Het aantal rips is ook hoger, mogelijk omdat de plek niet gelukkig werd gekozen. Veel caches worden met wat gebrek aan ervaring of doordacht denkwerk neergelegd.

Allemaal caches die soms een heel kort leven leiden.

Het hoort er allemaal bij, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voordeel van een "eendagscache" in plaats van een uitgedeeld papiertje op een event, is dat de legger specifiek over de verschillende caches een log krijgt. En niet dat je enkel log krijgt over het event, waarbij alles wordt samengevat. Ik vind het leuk om bij elke cache een aparte log te schrijven.

Misschien dat de legger met de reacties uit de logs een idee krijgt wat mensen leuk vinden en waarderen en zodoende die info gebruikt om een cache te plaatsen voor langere tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...knip...

 

Is het fenomeen "Eendagscaches" iets nieuws binnen onze hobby? Zelf ben ik er niet erg van gecharmeerd.

 

Ik ben er ook niet van gecharmeerd. Het puntenscoorfenomeen is al genoemd als mede-oorzaak, maar wat me steeds opnieuw opvalt: ik zie dit verschijnsel alleen maar in NL voorkomen op events.

Zover ik kan nagaan voldoen dergelijke caches niet aan de cache-permanence guideline.

Om een of andere reden wordt er kennelijk in NL op aanzienlijke schaal een uitzondering voor gemaakt door de reviewer.

Waarschijnlijk kan dan ook alleen de reviewer uitleggen hoe of wat?

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...