Spring naar bijdragen

Is Het Zo Dat Groundspeak Foto's Van Personen Verbiedt?


Aanbevolen berichten

bij een earth cache of ook alle andere caches kies je er toch vaak zelf voor je foto op het NET te zetten bij de cache page.... Ik snap de discussie niet helemaal

 

Dat is de discussie ook niet.

De vraag was of Groundspeak nu had bepaald dat er geen foto's van gezichten of personen meer mochten worden geplaatst bij een log.

 

Die nieuwe bepaling lijkt er niet te zijn en het is goed mogelijk dat de eigenaar van de nieuwe earthcache in Lemmer de nieuwe regeling van dat er geen foto-vereisten meer mogen worden gesteld door een cache-eigenaar (die betrekking heeft op --> geen foto betekent verwijdering van de log) verkeerd heeft geinterpreteerd.

 

Concluderend denk ik dat je nog steeds kunt vragen om een foto om te laten zien dat je ter plekke bent geweest, maar dat als iemand geen foto plaatst, dat geen reden is om de log te mogen verwijderen. De hele discussie over personen en gezichten doet dan wat dat aangaat niet ter zake, omdat het je vrij staat jezelf op de foto te zetten en deze publiekelijk te tonen op het internet, en dat -zoals hierboven uiteengezet over portretrecht- er ook geen bezwaar is om anderen op de foto te zetten en die bij een log te plaatsen.

 

Overigens kan het zijn (en daar weet ik verder te weinig van) dat portretrecht in de US anders is geregeld dan in bv in Nederland.

Groundspeak heeft dat niet aangegeven. Als dat zo zou zijn dan kun je dus geen foto meer plaatsen met gezichten erop....... ik denk dat er idd een verkeerde begripsvorming is inzake de aanvullende log voorwaarden.. Deze gelden niet voor Earthcaches

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

anders is het een makkie, vragen zoek je op internet op, en loggen maar

 

Zoals je misschien zag was dat de tweede opmerking van Gary. De eerste was:

1. Your logging requirements need to include a task that can only be done by visiting the site. The current question can be answered by an internet search.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de maker van de cache eens gemaild...

 

Reviewer Frogfoot1 heeft Mäcke dit in een reviewernote medegedeeld:

3. Sinds kort is het maken van een foto van personen &/of gezichten van personen verboden door Groundspeak. Een originele foto van vb de voet op een bepaalde plaats met de GPS kan wel.

Hierop heeft hij de cacheomschrijving aangepast.

 

(posting gedaan in overleg en met toestemming van Mäcke)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu wordt het verhaal wel heel vreemd. Ik raak bijna de draad van dit draadje kwijt.

 

Mäcke = Maekels is dus cache eigenaar van een nieuwe earthcache.

geoawareBE is de reviewer van deze nieuwe earthcache.

Maar Frogfoot1 is ook een reviewer.

 

Wat heeft deze Frogfoot1 nu over dit verhaal te vertellen, of zijn hij en geoawareBE dezelfde?

 

Maar als, een echte groundspeak reviewer aan een cache eigenaar mee deelt dat gezichten niet meer op foto’s mogen, dat is dat inderdaad nieuw en ook erg vreemd.

Ik had de cachebeschrijving ook direct aangepast.

 

Zou Frogfoot1 of geoawareBE zelf (hier of elders) willen vertellen wat er aan de hand is?

 

Zilvervloot.

bewerkt door Zilvervloot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de guidelines van http://www.earthcache.org/ staat bij punt 6: "Requests for specific content in the photograph (must include the visitor's face, for example) will be considered an additional logging requirement and must be optional." De eis dat het gezicht van een cacher niet meer op de foto mag staan lijkt mij eigenlijk puur te wijten aan een slechte/ onvolledige vertaling hiervan. Er had aan moeten worden gegeven dat het verzoek om iets specifieks te fotograferen, zoals bijvoorbeeld het gezicht van de cacher, als extra logeis wordt gezien en derhalve optioneel is.

 

In samenhang met de rest van de tekst van punt 6 (en de overige punten) mag de plaatser vragen om een foto te plaatsen in het log en de antwoorden op de vraag/ opdracht per PM te versturen. Alleen vragen om een foto te plaatsen in plaats van vragen te beantwoorden of een opdracht uit te voeren mag niet. Ook vragen om een foto met een specifiek onderwerp erop bij je log te plaatsen mag dus niet. Tot slot mag de plaatster dus geen log verwijderen omdat er geen foto bij wordt geplaatst mits er wel een PM met de juiste antwoorden wordt verstuurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik had hetzelfde probleem bij mijn nieuwe Earthcache GC2A9T7. Ik had bij de vereisten voor een log ook het verzoek om een foto geplaatst, maar geoawareBE stuurde het volgende:

 

Goede middag,

 

Uw cachebeschrijving goed ontvangen.

 

Volgende informatie of/en bemerkingen of/en vragen:

 

1. Sinds kort is het verboden voor het mailen van foto's van personen &/of gezichten van personen.

Je kan wel eventueel vragen een foto te sturen met in de hand een GPS op een bewuste plaats.

 

Beschrijving aangepast en vervolgens is de cache netjes gepublished. Ook ik heb de nieuwe regel nergens kunnen vinden...

bewerkt door Cardamar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimeldief revieuwd geen earthcaches.

Aangezien het hier om een regel bij Earthcaches gaat stel ik voor dat de vraag aan geoaware wordt voorgelegd.

Hij is de reviewer voor de Earthcaches en hij geeft in Cardamar's berichtje de regel ook aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is de reviewer voor de Earthcaches en hij geeft in Cardamar's berichtje de regel ook aan.

 

De regel is (nog) niet veranderd, laat staan dat er duidelijk is waarom dit opeens veranderd is. Waarom mogen er geen foto´s van personen gemaild worden? Wie verzint zoiets en waarom? De gc.com servers staan in de States. Is daar een wet van kracht geworden waar aan voldaan moet worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de earthcache.org site:

 

Logging of an EarthCache must involve visitors undertaking some educational task that relates to the Earth science at the site. This could involve measuring or estimating the size of some feature or aspect of the site, collecting and recording data (such as time of a tidal bore), or sending an e-mail to the cache owner with the answer to Earth science related questions they obtained by reading an information display. While photographs may be requested, they do not take the place of other logging requirements. Taking a photograph alone or asking people to do internet research does NOT meet these logging guidelines. Requests for specific content in the photograph (must include the visitor's face, for example) will be considered an additional logging requirement and must be optional. Cache owners may not delete the cache seeker's log based solely on optional tasks.

 

Hieruit zou je zeggen dat het gewoon mag, inderdaad. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van geoaware.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Requests for specific content in the photograph (must include the visitor's face, for example) will be considered an additional logging requirement and must be optional.

Waarom dan geen gezicht maar wel een voet? Dat is toch ook 'specific content'?

 

Als ik dit zo lees dan zat de reviewer er naast. Een foto mag dus wel om worden gevraagd, maar mag niet als eis gelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het foto van je gezicht bij een Earthcache is niet langer verplicht, maar een optie. Maar het is niet zo dat een foto waarop iemand herkenbaar is is verboden. Lijkt me inderdaad een verkeerde vertaling van de "regel". Dat is ook je reinste kolder, want dan kan je de hele foto gallerij van Groundspeak waar personen herkenbaar opstaan wel weggooien. Geen foto's meer publiceren van events etc.....

Wat wel verplicht is is dat je iets vraagt wat enkel en alleen op die specifieke Earthcache lokatie gezien/gelezen of gefotografeerd kan worden in combinatie met een bewijs dat je er bent geweest. Dan is een foto van jezelf op die typische lokatie het meest voor de hand liggend. Maar je GPS in beeld op die plek kan ook.

 

Suc6 maar weer :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...