Spring naar bijdragen

Is Het Zo Dat Groundspeak Foto's Van Personen Verbiedt?


Aanbevolen berichten

Het blijft een raar verhaal…

 

Earthcaches worden gereviewd door Earthcache.org. Een club die niets te maken heeft met groundspeak. Nu heeft Earthcache.org blijkbaar in januari de richtlijnen voor earthcaches gewijzigd. Geen enkele foto mag vanaf januari meer als logvoorwaarde dienen (zie regel 6 van de earthcache guidelines).

 

Gisteren is er een post geplaatst op het Amerikaanse geocaching-forum. Mejuffrouw Jellis heeft aan groundspeak een officieel respons gevraagd wat te doen met bestaande earthcaches die nog wel de foto-eis hebben. Dit was het antwoord:

 

Many EarthCaches do still have the requirement to post a 'proof of being at the location' photograph, which is no longer allowed as of January this year. As cachers log these caches many cache owners are making the change to the new logging requirements. If we are made aware of any cache owners who are stubborn about allowing cachers to log the cache without photographic proof, we are contacting them individually. Simply, many do not know about the new guidelines. Also, a photographic requirement that is geologically significant can be required. A cache owner may not, however, require a photograph of the cacher at the location. Moving forward, you are able to ignore this particular logging requirement for EarthCaches that are not yet updated. If you have problems logging a particular cache, do not argue with the cache owner, appeal to Groundspeak. We are asking cachers not to seek out caches of this nature, nor to contact cache owners. There will be a naturally occurring attrition rate of this logging requirement.

Conclusie:

Earthcache.org kan zijn eigen regels maken en ze eenzijdig veranderen.

Earthcache eigenaars die een nieuwe earthcache indienen mogen niet meer de foto-eis stellen.

Bestaande earthcaches mogen dit ook niet meer eisen.

Cachers bij wie de log wordt verwijderd omdat ze geen foto willen plaatsten, moeten gaan klagen bij groundspeak (raar maar waar) en niet bij de earthcache eigenaar.

 

Maar ik zit nog steeds met die vraag van waarom. Waarom is die foto-eis verdwenen.

Ik ben denk dat we daarop hier op dit forum nooit een antwoord op zullen krijgen.

Of de (Nederlandstalige) earthcache reviewers moeten zich aangesproken voelen.

 

 

Dit allemaal vind ik maar een raar verhaal. Ik heb het eigenlijk nooit zo opgehad met die earthcaches. Ik heb in Nederland mijn twijfels over het bestaansrecht. Aan die obligatoire foto had ik al vanaf het begin een hekel. Geocachen is het vinden van een logboek waar je je naam in schrijft.

Ik denk dat earthcaches nu doordat de foto-eis niet meer bestaat, makkelijk een prooi zijn geworden voor leunstoelcachers. Ze zullen de Locationless (Reverse) Cache of waymarks (wat is daar eigenlijk mee gebeurd) worden van de toekomst.

 

Zilvervloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Also, a photographic requirement that is geologically significant can be required.

A cache owner may not, however, require a photograph of the cacher at the location.

 

Conclusie:

 

Earthcache eigenaars die een nieuwe earthcache indienen mogen niet meer de foto-eis stellen.

 

Correctie: geen cachers hoeven/mogen meer op de foto, wel het geologisch monument.

 

Maar ik zit nog steeds met die vraag van waarom. Waarom is die foto-eis verdwenen.

Ik ben denk dat we daarop hier op dit forum nooit een antwoord op zullen krijgen.

Of de (Nederlandstalige) earthcache reviewers moeten zich aangesproken voelen.

Zeer waarschijnlijk iets met persoonlijke vrijheid. Sommigen mensen willen niet herkenbaar op internet met hun gezicht!

 

Dit allemaal vind ik maar een raar verhaal. Ik heb het eigenlijk nooit zo opgehad met die earthcaches. Ik heb in Nederland mijn twijfels over het bestaansrecht. Aan die obligatoire foto had ik al vanaf het begin een hekel. Geocachen is het vinden van een logboek waar je je naam in schrijft.

Ik denk dat earthcaches nu doordat de foto-eis niet meer bestaat, makkelijk een prooi zijn geworden voor leunstoelcachers. Ze zullen de Locationless (Reverse) Cache of waymarks (wat is daar eigenlijk mee gebeurd) worden van de toekomst.

 

Zilvervloot.

Nee, als je wilt bewijzen dat er bent geweest zal je toch een vraag moeten beantwoorden die je daar alleen kunt lezen en een foto van het geologisch monument met bv je GPS erop.

En Groundspeak wordt natuurlijk gesponsord door Earthcaching.org

 

Ik pas mijn Earthcaches niet aan zolang men niet gaat "klagen" over de foto.

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik het requirement op earthcaching.org lees is alleen de foto log van mandator naar optional veranderd, wat inderdaad inhoud dat een log niet op basis van puur alleen een missende foto mag worden verwijderd.

Ik lees ook dat een foto van het geologische onderdeel nog altijd wel als mandator mag worden aangemerkt.

 

Gelukkig heb ik nooit logs verwijderd op het missen van een foto alleen. Als ik een email kreeg van de earthcache bezoeker die wel het goede antwoord had, maar zijn camera was vergeten, dan keurde ik de log goed (pragmatisch, want die persoon had toch zijn best gedaan en de moeite genomen mij te emailen).

Andersom heb ik me er ook nooit druk om gemaakt. Een log met een (unieke) foto zonder email heb ik ook niet verwijderd.

 

Maar als beide requirements missen (geen foto en geen email), dan ben ik toch echt genoodzaakt om de log te verwijderen. Ik duld geen armchair cachers bij mijn Earthcaches.

 

First Dutch Platinum Earthcache Master.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een woordje uitleg aan dit alles.

Ik heb met enige verwondering deze topic van het Geocaching NL forum gevolg.

 

Voor alle duidelijkheid :

 

* Foto's vragen mag nog steeds, maar indien een persoon verkiest dat zijn of haar foto niet wordt geplaatst & zijn of haar antwoorden zijn correct mag de log niet geweigerd worden.

 

* Oudere Earth Cache listings dienen zeker "niet" te worden aangepast !

 

 

Ik begrijp dat het voor iedereen een aanpassing is dat er sinds kort een Nederlandstalige EC Reviewer is. In mijn ogen een zeer positieve vooruitgang op alle vlakken. Het is immers makkelijker in de "eigen" taal de dialoog aan te gaan. Ik sta voor alles open, diegene die vragen zouden hebben, vuur ze maar af op mijn gekende details.

 

Er waren nog een aantal Geocachers die zich afvroegen wie GeoawareBE eigenlijk is ?

Frogfoot is mijn reviewer naam als het over "gewone" listings gaat. Ik review België, vooral het Nederlandstalige gedeelte.

GeoawareBE is mijn reviewer naam als het over "Earth listings" gaat. Voor de EC's behandel ik België, Luxemburg & Nederland.

 

Ik kijk alvast uit naar een boeiende & goede samenwerking ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er waren nog een aantal Geocachers die zich afvroegen wie GeoawareBE eigenlijk is ?

Frogfoot is mijn reviewer naam als het over "gewone" listings gaat. Ik review België, vooral het Nederlandstalige gedeelte.

GeoawareBE is mijn reviewer naam als het over "Earth listings" gaat. Voor de EC's behandel ik België, Luxemburg & Nederland.

 

Ik kijk alvast uit naar een boeiende & goede samenwerking ......

 

Welkom op dit forum Frogfoot/geoawareBE. Voor mij was het geen probleem om in het Engels over de earthcaches te publiceren. Voor velen zal het een verbetering zijn dat er nu een Nederlandstalig contactpersoon is.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom GeoawareBE/Frogfoot op dit forum. Fijn dat er een Nederlands/Vlaams sprekende reviewer is. Ik wens je veel wijsheid toe bij het reviewen en toestaan van earth caches in de lage landen.

 

* Foto's vragen mag nog steeds, maar indien een persoon verkiest dat zijn of haar foto niet wordt geplaatst & zijn of haar antwoorden zijn correct mag de log niet geweigerd worden.
Dank voor de duidelijke antwoorden op het foto-“probleem”. Als ik dus goed begrijp dan mag (bij correcte antwoorden) mijn logje niet worden verwijderd, als geen zin heb om er een fotootje bij te plaatsten.

 

Overigens heb ik zelf niet zoveel moeite met het plaatsten van een foto (zie maar in mijn profiel) Maar ik ken meerdere cachers die vanwege uiteenlopende redenen (beroep, bekendheid of omdat ze aan het spijbelen zijn) liever niet met hun tronie op het net komen. Voor hen is het nu dus ook mogelijk om een earth cache te loggen. Mooi.

De tijd zal het leren of door deze regel earth caches afglijden naar een prooi voor leunstoelcachers. Ik hoop het niet.

 

Mij rest nog een onduidelijkheid, wellicht dat daar een antwoord op is:

 

Vanwaar die foto-eis wijziging?

 

Zilvervloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom en suc6! Het taalprobleem is dan opgelost en kan de kwaliteit van de nieuwe Earthcaches ook omhoog.

Sommigen oude Earthcache hebben vrijwel niets met een geologisch verschijnsel te maken.

Al denk ik persoonlijk dat de meeste al gelegd zijn in de periode dat je er nog een fraaie pin voor kon krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...