Spring naar bijdragen

Beginners Vragen


Nemi

Aanbevolen berichten

Hellup! Wij beginners blijken er nog niet helemaal uit te komen...

Een aantal weken geleden hoorde ik van het fenomeen geocaching. Had er echt nog nooooit van gehoord maar lijkt me erg leuk. Mijn vriend en ik gaan in het weekend graag een eindje rijden, bij mooi weer in combinatie met een wandeling. Door caches te zoeken kom je nog eens ergens is ons motto.

 

Nou, daar gingen we dan vanmiddag. Een paar caches opgezocht waarvan we dachten dat ze makkelijk waren om mee te beginnen. Resultaat? 0,0 :D

Blijkbaar hebben we toch nog niet helemaal door wat de bedoeling is.

 

Als eerste cache dachten we een makkelijke te hebben gevonden. Namelijk de cache bij de scheve kerk in Bedum (pisa van nederland cache)

De hint leek erg makkelijk: onder het groen op het grint. Nou, grint genoeg daar en ook genoeg groen. Maar niks geen cache. Alle losse stenen opgetild en bomen gecheckt op holle plekjes.

 

Daarna de carpoolcache in Ten Boer. Toen we aan kwamen rijden waren er andere mensen. Op een gegeven moment was het duidelijk te zien dat ze ook aan het cachen waren. Net toen ik mijn moed bij elkaar geraapt had om ze gewoon hulp te vragen gingen ze weg. Zucht..

Dan zelf maar zoeken. Het kan aan ons liggen, maar we vonden echt helemaal niks. Het moet eigenlijk wel aan ons liggen, want gisteren is die cache nog gelogd.

 

Wat zijn nou de plekjes waar zo'n cache liggen kan? Onder een steen of losse tegen ofzo of tussen een holle boom. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn om te gaan graven of de bosjes in te lopen, gezien de natuur die je dan vernielt en sporen die je achterlaat?

 

Iemand wat tips om ons op weg te helpen?

 

Thanks!

 

Nemi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Op de eerste pagina van deze site staat uitgebreide uitleg. Even naar beneden scrollen. Op "hoe vind ik mijn eerste cache" klikken. Trouwens welkom! Het is verslavend (gelukkig ook gezond, dat is bij veel verslavingen niet zo.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou je wat tips geven waar een cache kan liggen:

 

Kijk rond op de plaats die je GPS aan geeft. En denk na:

-Wat is hier ongewoon; een steen midden op het platteland, een totaal andere kleur steen, een rijtje takken, enz.

-Waar zou ik hem hier neerleggen?

-Kijk naar de cache grote; is het een grote dan moet je ook kijken naar planken op de grond, want vaak liggen grote(regulair) caches in de grond. En bij kleine caches moet je kijken bij stenen/metale voorwerpen(met magneet vast), enz.

 

En wat tips voor de eerste cache:

-Loop met iemand mee. Ik begrijp dat je al een keer een cache met iemand heb gedaan? Als je meeloopt leer je vaak veel dingen over bijv.: Cache plaatsen, goodies, loggen, begrippen

-Ik zie dat je 2 caches van 2 en 1,5 ster voor moeilijkheid hebt gekozen. Je kan beter beginnen met een cache van 1 ster moeilijkheid en 1 ster terrein. En een regulaire cache. Dan is de kans op slagen het grootst

-Als ik in de omgeving van de vorige cache kijk lijkt mij dit een goede cache om te beginnen: SMS-1/4 "Stel's Meulen"

 

En bij de carpoolcache is er vandaag ook iemand geweest die een DNF(don not found) logje heeft geplaatst. Dus je bent niet de enige.

 

EDIT: Heb even een paar handige topic opgezocht voor je:

Hoe moet je zoeken naar een cache?

Welke cachers willen meelopen voor een eerste cache?

bewerkt door Waldio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips. Ja we hebben idd wel een gps. Alleen (nog) geen programma voor wandelaars. Hij wil je via voor de auto begaanbare wegen ergens naartoe sturen. Maar het is toch niet zo dat een cache EXACT op dat coordinaat ligt of wel? Neem aan dat je echt wel fv moet rondwandelen in de buurt van dat coordinaat omd eplek te vinden? Bij die kerk in Bedum hebben we echt alle mogelijkheden gehad. Bij thuiskomst zag ik foto's van mensen die aan het loggen waren en we zijn verdorie echt op die plek aant zoeken geweest...

Behoort tussen planten woelen en graven ook tot de mogelijkheden, nee toch?

Voor de volgende keer (als we nog durven :D ) maar een makkelijkere opzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens in de Wiki, rechts boven van het forum (2e balk). Daar vind je verschillende interessante onderwerpen om te lezen.

Verder is er in het subforum: Samen op stap, een topic met een lijst van geocachers te vinden, die wel een keer met startende geocachers mee willen lopen. Misschien woont er ook iemand bij jou in de buurt.

Succes. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips. Ja we hebben idd wel een gps. Alleen (nog) geen programma voor wandelaars. Hij wil je via voor de auto begaanbare wegen ergens naartoe sturen. Maar het is toch niet zo dat een cache EXACT op dat coordinaat ligt of wel? Neem aan dat je echt wel fv moet rondwandelen in de buurt van dat coordinaat omd eplek te vinden? Bij die kerk in Bedum hebben we echt alle mogelijkheden gehad. Bij thuiskomst zag ik foto's van mensen die aan het loggen waren en we zijn verdorie echt op die plek aant zoeken geweest...

Behoort tussen planten woelen en graven ook tot de mogelijkheden, nee toch?

Voor de volgende keer (als we nog durven :dribble: ) maar een makkelijkere opzoeken.

 

Exact natuurlijk niet, maar tot op een meter of vijf is toch wel heel gebruikelijk. Soms nog wel minder. Hangt af van de nauwkeurigheid van je eigen GPS en van de GPS van degene die de cache gelegd heeft. Hangt ook af van de GPS ontvangst ter plaatse. In een dicht bos is de nauwkeurigheid minder dan in het open veld. De meeste GPS toestellen geven de nauwkeurigheid wel aan. Ik weet niet of een GPS voor autowegen wel zo geschikt is. Veel caches liggen toch wel een eindje van plaatsen waar je met de auto kunt komen. Voor het laatste stukje is een GPS die ook buiten wegen en paden de goede richting aanwijst bijna onontbeerlijk. Dit geldt ook voor "Pisa van Nederland".

 

Een beetje tussen de planten kijken is niet ongewoon. Soms een steen omdraaien ook niet. Maar echt graven is meestal niet nodig. De eigenaar van de grond zal geen toestemming geven als het waarschijnlijk is dat een leger van geocachers de grond begint om te ploegen. Je moet dus zo zoeken, dat je de plek weer kunt achterlaten in de toestand waarin je hem hebt aangetroffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al een mooi aantal caches gevonden, en ik kan je vertellen dat ik het vinden van micro's (en zeker nano's!) helemaal niet zo gemakkelijk vind. Micro's zijn vaak filmkokertjes, en nano's zijn nog een stuk kleiner, en die kun je dus overal verstoppen.

Ik zoek persoonlijk liever naar caches met de size "Regular". Misschien is het verstandig dat jullie daar eens mee gaan beginnen?

 

Wat trouwens vaak ook wel helpt, is om je op de cacheplek af te vragen: "Als ík hier een cache zou willen verstoppen, waar zou ik dat dan doen?" of "Wat ziet er hier een beetje eigenaardig, en niet helemaal natuurlijk, uit?" Denk dan aan een polletje op een ongewone plek, of een polletje dat er juist verdord uitziet, of een stuk tegel op een plek waar je die je niet zou verwachten.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja het formaat zou weleens een fout van ons kunnen zijn geweest, een filmkokertje zoeken ergens in de bosjes zoals bij die carpool plaats in Ten Boer klinkt niet zo eenvoudig voor een eerste keer. Ik Zag net toevallig iemand anders die die cache vandaag ook niet heeft kunnen vinden (ik vermoed het groepje die bezig was toen wij aankwamen) terwijl ze vandaag echt ik weet niet hoeveel caches hebben gevonden waaronder ook met meerdere sterren. Blijkbaar was deze cache gewoon niet de makkelijkste. Die in Bedum is (op de foto's te zien) een stuk groter. Daarvan kan ik het dus echt niet uit staan dat het niet gelukt is :dribble:

We hebben hier heel vlakbij nog twee caches liggen, op loopafstand. Mooi oefenen een keer 's avonds deze week (als het droog is, nu giet het) en dan volgend weekend maar eens wat caches van groter formaat uitzoeken.

 

Nog even een vraagje over die gps: we hebben dus wel telefoons met gps ontvanger en de mogelijkheid zo'n programma op te zetten. M'n vriend heeft wel TomTom er op maar dat is echt voor auto's. Je kan toch gewoon zo'n gps wandel programma op de telefoon zetten? Waar kun je zoiets kopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben ons ook rot gezocht naar onze eerste cache en niet gevonden. Gelukkig later wel, en nu snappen we niet meer waarom we die toen niet hebben gezien. Door het meer te doen wordt je er toch wel handiger in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De allerbeste tip.... Loop eens met een vriend, vriendin of kennis mee, die het al een tijdje doet. Daar leer je al pratende onderweg ontzettend veel van. Een Iphone achtige telefoon met geocache programma is heel handig en je kunt er best wel caches mee vinden, maar ik vind de afwijkingen soms toch wel behoorlijk groot.

 

En soms kun je ook gewoon pech hebben. Onze allereerste cache, die we wilden zoeken was een nano. We wisten niet eens wat dat betekende.... We hebben ons (met een goede GPS) ongans gezocht en dus nooit iets gevonden.... De volgende dag kwam de legger met een noot, dat hij geript was. Later, toen we werkelijk een nano in handen kregen, was het duidelijk, dat een dergelijke cache nou niet het allergeschikts is om mee te beginnen.... We zouden hem sowieso nooit gevonden hebben, want als je niet weet waar je naar zoekt....

 

Gewoon volhouden, de ervaring komt vanzelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...