Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Team nessa vroeg zich af:

waarom moet elke leuke route altijd maar een multi worden, wat is er mis met een leuke route die eens wat meer puntjes oplevert en daardoor misschien wel meer interesse wekt waardoor meer mensen deze interessante plekjes gaan bezoeken??

Toen ik de kunstroute (http://coord.info/GC1JPA2) uitzette heb ik gekozen voor een serie van offset multies. De totale tocht is zo'n 20 km ik verwachtte dat de serie aantrekkelijker zou worden als hij in meerdere delen te doen zou zijn.

Nu hij ruim een jaar ligt vallen mij een aantal zaken op: De leukste logjes krijg ik van mensen die de hele route in eens lopen/fietsen. Dat is ook de groep die in het algemeen ook de final snel weet te vinden.

Misschien dat jullie ervaringen met de brandweerserie (die heb ik voornamelijk gedaan op momenten dat ik er toevallig toch langs reed) of kroonjuwelen (nog niks van gedaan) anders zijn. Vooral die leukere logjes zijn voor mij de reden dat ik een eventuele volgende cache niet als serie uit ga voeren, maar als een multi.

Tc

Geplaatst

Toevallig viel mijn oog op dit topic. Ik ben nog met de kunstroute van Technicum bezig en ben juist erg blij dat hij in stukjes is. Nu kan ieder bezoekje aan Rijen met een relatief korte multi worden becombineerd. Bij een multi van 20 km haak ik af met de kleine kinderen. Mensen die van ver komen zullen goed voorbereid wellicht wel kiezen om alles te combineren. Het lijkt mij een heel goed idee om duidelijk aan te geven dat de serie bij elkaar hoort door in de cache beschrijving door te linken naar de rest van de serie. Als mensen zelf een multi in kleine stukjes gaan hakken kan het zijn dat een mooie locatie gemist wordt omdat die voor de cacher onbekend was maar waarvan de legger graag wilde dat je hem meepikte.

Geplaatst

Ik ben nog maar kort bezig met geocaching, maar ik denk dat ik hier toch wel iets over kan zeggen. Zowel een serie als een multi heeft z'n voors en tegens. Het voordeel van een serie is dat je em gemakkelijk in delen kan doen, net zoals het je uitkomt. Een multi is een stuk lastiger op die manier te doen. Als voorbeeld wil ik graag mijn allereerste caches nemen. Dat was Rondje Krimpen (lekker dicht bij huis, niet al te moeilijk, dus mooi om mee te beginnen, dacht ik). Maar de eerste van die serie was niet zo geschikt om vanaf huis met de hond naar toe te wandelen. Industrieterrein is nu eenmaal niet zo leuk voor een hond. Dus ik heb eerst 2, 3 en 4 gedaan en een paar maanden later 1, waarna ik de bonus eindelijk kon gaan doen. Als het een multi was geweest, dan had ik het, in mijn tempo, waarschijnlijk ook niet in 1 dag kunnen doen en zou ik mogelijk nu nog steeds Rondje Krimpen open hebben staan.

Aan de andere kant: bij een multi heb je gewoonlijk een hele route die voor je uitgestippeld is. Als je die in stukjes gaat knippen, bijvoorbeeld tussen WP4 en WP5 (ik noem maar wat getallen), dan mis je waarschijnlijk het stuk tussen die twee punten, terwijl de legger dat misschien wel een bijzonder mooi/leuk/boeiend deel van de route vond...

Het is dus maar wat je precies wil met je route. Wil je mooie plekjes laten zien, maar niet zozeer mooie routes, dan zou je voor een serie kunnen kiezen. Genoeg mensen die een hele serie achter elkaar doen, volgens mij. Gaat het je vooral om de mooie route met een leuke eindcache, dan zou ik eerder voor een multi gaan. Nadeel van dat laatste is, zoals Kopfdorf-Rangers al aangaf, dat mensen mogelijk afgeschrikt worden door de lengte van de route.

Je zou ook nog voor een tussenvorm kunnen gaan: een serie van wat kortere multi's, die je in principe ook achter elkaar kunt doen

Geplaatst

Wij zijn al wat langer bezig en hebben al heel wat cacheroutes bewandeld. Zeker de gehele omgeving (ong. uurtje rijden) hadden we op een gegeven moment kompleet leeg. Als je dan nog lekker wil cachen, stap je echt niet in de auto om ergens een serie traditionals te gaan rapen. De voorkeur gaat dan toch echt naar of een simpele maar langere tocht, of een kortere (ong 6 à 7 km) met leuke uitdagingen. Dan weegt de tijd en het plezier tenminste op tegen de reis-tijd en - afstand. En loont het tenminste ook de moeite om je om te kleden in je oude kloffie en je rugzak te vullen met proviand en drinken. Want ook dat geeft zo'n lekker cachegevoel.

Sinds een jaar is het cachen hier op een laag pitje komen te staan en 'tuurlijk is de omgeving inmiddels weer volgestroomd met nieuwe caches. Vol verwachting zocht ik laatst de omgeving af naar caches tussen 7 en 15 kilometer en het was bedroevend om te zien dat ik die zowat op één hand kon tellen.

Dus mijn voorkeur.....liever multi's dan een serie. En dat hoeven echt geen superlange afstanden te zijn. Maar gewoon één waar je tenminste een dagdeeltje zoet mee bent. Voor mijn part dan nog inclusief afsluitend pilsje op een terrasje vlakbij de cacheplek. :dribble:

Spirit

Gast JackHoe
Geplaatst

Wat is het verschil tussen een goed geplande serie traditionels en een goede multi? Volgens mij kan het beide even leuk zijn. Het scheelt wel in de "puntjes" die je kunt bijschrijven, maar daar gaat het mij niet zo om.

Bij een serie traditionals is het niet zo erg als er één of twee onderweg niet gevonden worden. Bij een multi kan het best een probleem als je één of twee waypoints niet vind of de vragen verkeerd beantwoord of berekend. Dan heb je kans dat je de route niet af kunt maken.

Ik vind beide interessant om te doen en wissel er mee af.

Geplaatst
Wat is het verschil tussen een goed geplande serie traditionels en een goede multi?

Een goede vraag. Als het om een multi zou gaan die standaard van A naar B naar C ... loopt, waarbij "doosjes" gezocht moeten worden, is het antwoord: niet zo veel.

Maar er zijn vele andere soorten multi's mogelijk. Zelf ben ik juist vaak op zoek naar die originele ervaring die je dikwijls niet krijgt van weer een serie traditionals. Niet-lineair, niet als alle andere, origineel, met een goed thema, mooi verwerkt in het landschap, historisch en/of cultureel onderbouwd, uitdagend, creatief, samenhangend, verrassend. Dat zoek ik. Weinig series traditionals, zeker die door verschillende makers, hebben dat.

Voor steeds meer van die series geldt bovendien dat het nano's, micro's of smalls zijn die zonder al te veel fantasie verstopt zijn. Laatst vond ik een "carpool" cache op een parkeerplaats naast een bos. Dan denk ik: had in elk geval je best gedaan om iets in het bos te organiseren. Maar gemakzucht overwon. Zo gaat deze hobby langzaam maar gestaag achteruit. Men heeft het over "oppikkers", "punten rapen", "caches leggen" (in plaats van maken) en "bonus-series". Veel van hetzelfde. Je ziet door de carpoolcaches het bos niet meer.

En ja, ik doe ze nog steeds als het kan, omdat ik stiekem hoop aangenaam verrast te worden. En ik heb zelf de neiging om de kaart 'schoon' te houden ook. Heel vreemd. Het lukt me ook niet met zo'n serie als voorbeeld naar niet-cachende vrienden of terreinbeheerders te gaan met een enthousiast verhaal over mijn hobby.

Deelt iemand dat gevoel?

Let wel: er zijn goed geplande series, zoals in de vraag aangegeven. Maar die zijn zeldzaam...

Geplaatst

Tja, ook hier weer ieder zijn ding.

De een prefereert multi's, de ander series en weer een ander doet ze allebei graag.

Voor mij persoonlijk is een lange multi door de natuur een aanrader voor een lekker lange zaterdag.

Aan de andere kant heb ik de gewoonte met de kids op stap te gaan als ze een dag vrij hebben van school (rapportvergadering/studiedag enz). Met mijn oudste dochter ga ik winkelen, met mijn oudste zoon cache ik in Deventer en met mijn jongste zoon ben ik in Hengelo begonnen. Het gaat niet snel, maar we vinden het leuk en daar gaat het uiteindelijk toch om?

Geplaatst
Team nessa vroeg zich af:
waarom moet elke leuke route altijd maar een multi worden, wat is er mis met een leuke route die eens wat meer puntjes oplevert en daardoor misschien wel meer interesse wekt waardoor meer mensen deze interessante plekjes gaan bezoeken??

Toen ik de kunstroute (http://coord.info/GC1JPA2) uitzette heb ik gekozen voor een serie van offset multies.

Ben in de buurt geweest verleden jaar, heb er helaas geen een gedaan omdat ik er niet echt uitkwam / aan toe kwam

met vrouw en 2 kids en week op recreatiepark het haasje geweest

wel de achtbaan bewonderd en zelfs aangeraakt maar geen cache gezocht

Sorry, kom hier zeker nog een keer (als je ze niet archiveert / of verliest :thumbup: (deze was een beetje onder de gordel :thumbup: ) )

Groet uit Noord Holland

ps je was pas nog vlakbij met de quest (30km hemelsbreed)

ik wacht op de dag dat ik je tegenkom

Geplaatst

Geef mij maar een leuke multicache. De laatste tijd worden er zoveel traditionals geplaatst op niets zeggende plekken. Iedereen zijn ding natuurlijk, maar wat volgens mij steeds meer vergeten wordt is dat geocaching eigenlijk gaat om de wandeling, het gebied of gebouw. Het vinden van de cache is in die zin bijzaak en de spreekwoordelijke kers op de taart. Een mooie multi (6-7 km) met een bijzonder thema, leuke opdrachten, of een mooi onbekend gebied blijft het beste bij en krijgt dan ook een leuke log (en vaak ook een Geo d'Or :thumbup:).

Geplaatst (bewerkt)

Wij vinden het beide leuk zolang ze maar met de fiets/auto of motor te doen zijn.

Wij hebben bijvoorbeeld genoten van rondje fietsen in Ouddorp, allemaal multi's die erg goed op elkaar aansluiten.

Maar een rondje traditionals die je de omgeving laat zien vinden wij ook erg leuk. Aankomend weekend willen wij beginnen met de 20 van Alphen, vorig weekend hebben wij eindelijk na 2 jaar rondje Amersfoort afgerond.

Zo heeft ieder zijn voorkeur, gelukkig maar anders zouden we allemaal op hetzelfde plekje zijn :thumbup:

bewerkt door Mon-Roe
Geplaatst (bewerkt)

De vraag is waarom kan een leuek route niet bestaan uit een aantal traditionals ipv één multi.

Het gaat niet om enkele tradis op nietszeggende plekken.

Er wordt dus ook niet vergeten dat het gaat om de wandeling, het gebied of whatever.

Mijn mening: als je een leuke route van bijvoorbeeld 25 km hebt en je maakt er een route in 5 delen van met bij elk deel een tradi, dan kunnen die mensen die geen 25 km kunnen doen om wat voor reden dan ook deze route toch gaan doen, ipv dat ze zeggen; ja, het is een mooie route denk ik, maar voor mij te lang, dus ik ga niet.

Edit: zie ook hier: Duits Lijntje

bewerkt door team nessa
Geplaatst
.......... maar wat volgens mij steeds meer vergeten wordt is dat geocaching eigenlijk gaat om de wandeling, het gebied of gebouw. ..........

De eerste Geocache was een tradi. Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat er een heleboel caches zijn waarbij je je af kunt vragen wat de meerwaarde van de op zichzelf staande cache is. Afgelopen maand hebben we een trail van 60 caches op 1 dag gedaan. Stuk voor stuk mooie locaties? Nee. Wel heel leuk om de route te plannen en dit hoge aantal te halen. In februari "Waardeloos" gelopen. Van een hele andere orde maar leuk op z'n eigen manier. De multi "Rondje Brabant" in Arnhem loopt grotendeels door een woonwijk. Niet allemaal even mooi gebied. De vragen, wp's en dergelijke, daar ligt de kracht van de cache. Voor ieder wat wils dus.

Geplaatst

Het makkelijkste is om niets te zeggen, lekker naar buiten te gaan en ECHTE caches op te sporen, maar......ik kan het niet laten op dit forum te blijven posten!!! Welke therapie helpt me hier vanaf?:thumbup: Dit forum opent zich nog niet net zo vaak als Google, maar begint er wel op te lijken. En ja, dit is ook maar een mening...doe er je voordeel mee!

Gelukkig gaat het hier weer lekker door over het wel en wee van tradies, multies etc...nadat het vorige draadje inderdaad een beetje gekaapt werd.

En ik weet ook wel dat deze discussie eindeloos zal blijven en al -tig keer is gevoerd. Ieder zijn ding en overtuigen dat veel traditionals geen meerwaarde leveren voor het spelletje zoals (ok dan) IK dat zie lukt toch niet. Desalniettemin kan ik het niet laten om toch op te komen voor de betere caches (zoals IK dat zie en beleef) en de CC's als vette ;) naar de overige prut die zich OFFICIAL GEOCACHE noemen.

Veel van hetzelfde. Je ziet door de carpoolcaches het bos niet meer.

Klopt! Die liggen dan ook meestal aan de snelweg.................

Oftewel als je een CC doet kom je niet in het bos :blush:

Geef mij maar een leuke multicache. De laatste tijd worden er zoveel traditionals geplaatst op niets zeggende plekken. Iedereen zijn ding natuurlijk, maar wat volgens mij steeds meer vergeten wordt is dat geocaching eigenlijk gaat om de wandeling, het gebied of gebouw. Het vinden van de cache is in die zin bijzaak en de spreekwoordelijke kers op de taart. Een mooie multi (6-7 km) met een bijzonder thema, leuke opdrachten, of een mooi onbekend gebied blijft het beste bij en krijgt dan ook een leuke log (en vaak ook een Geo d'Or :thumbup:).

Hier kan ik me helemaal in vinden. Er liggen teveel kersen ZONDER taart in den lande.

Mijn mening: als je een leuke route van bijvoorbeeld 25 km hebt en je maakt er een route in 5 delen van met bij elk deel een tradi, dan kunnen die mensen die geen 25 km kunnen doen om wat voor reden dan ook deze route toch gaan doen, ipv dat ze zeggen; ja, het is een mooie route denk ik, maar voor mij te lang, dus ik ga niet.

Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt, maar waarom MOET alles gelogd kunnen worden? Als het teveel is dan ga je toch niet? Simpel. Als je geen 25 km kunt lopen, dan toch ook geen 5 x 5km? Of wil je soms 5 keer terugkomen? O, nee. Het liefst 5 keer auto in en uit en kersen scoren zonder taart.

Bovendien zit er tussen 0 en 25 km nog een hoop variatie. Ik heb alleen problemen met het neerplempen van een flutmicro op een zogenaamde bijzondere lokatie vrijwel aan de weg terwijl je er meer van kan maken. Anders gaat Groundspeak binnenkort een nieuw type cache lanceren, de TT-cache (TomTomcache), die helaas allang bestaan maar nog geen formeel icoontje hebben.

Overigens vind ik ook menige serie met de zogenaamde bonuscache niet altijd erg handig als je van ver komt. Tenzij het duidelijk staat aangegeven of het wel of niet in een dag te doen is. Mij maak je niet blij om drie of vier keer in dezelfde regio te moeten rapen om uiteindelijk de bonus te kunnen doen. En al helemaal niet in stedelijk gebied. Bovendien raak je vaak (lees ik) aantekeningen kwijt. Laat toch zitten die series..............en maak een aantal leuke (korte) multies.

En als je dan toch graag iemand een bijzondere plek wilt laten zien m.b.v. een traditonal gebruik dan een beetje fantasie bij je cache. Niet de zoveelste micro achter een paaltje onder een steentje of gewoon in het gras. Bedenk een originele verstopplek of methode, ook nadat hij een keer is gejat. En laat je niet opjutten door puntjesjagers die zeuren dat ze langer dan 5 minuten moeten zoeken!!!! Zweten zal je.............. :lol:

Geplaatst (bewerkt)

Volgens mij begrijp je het niet.....

Met meerdere tradis die totaal een lange route zijn, die je dus dan niet helemaal hoeft te doen komen ook die mensen die de enkele multi om wat voor reden niet kunnen doen toch op dat mooie plekje.

Met 1 enkele multi komen alleen die mensen die een lange multi leuk vinden op dat mooie plekje, let wel ik heb het hier over een route die iets heeft zoals het Duits Lijntje en zoals de Star spoorlijn (die op meerdere punten ook tradis heeft liggen.)

Als het teveel is dan kom je toch niet is hetzelfde als dat je die flutcaches niet hoeft te doen, oftewel een dooddoener die al zovaak is gezegd en 99% van de mensen die het zegt logt ze wel omdat het een "puntje" oplevert.

As je btw de oplossing vind om niet meer te willen reageren, sluis die dan ff door.....

bewerkt door team nessa
Geplaatst
Volgens mij begrijp je het niet.....

Jawel, een mooie plekje is voor mij de hele route ;-) En dan gaan we het niet over het Duits Lijntje hebben, want dat zal vast wel loslopen (leuke woordspeling).

Ook begrijp ik dat het vinden van 5 caches die aan elkaar een totale route geven van 25 km met voor mijn part een bonus aan het eind ook wel leuk. Vergelijk dat maar met Stevig Stappen. Drie goeie multies die samen achter elkaar te lopen zijn tot een stevige wandeling zonder dat je telkens met de auto naar een volgende traditional wordt gestuurd.

Maar vaak is het anders.

Misschien komt dat ook doordat het aanmaken van een cachepagina voor sommigen lastig is, maar laat het dan doen of laat die cache gewoon achterwege.

Als je btw de oplossing vind om niet meer te willen reageren, sluis die dan ff door.....

Stroomstoring ;)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...