Spring naar bijdragen

Openstreetmap, Zelf Aan Meewerken?


ian3

Aanbevolen berichten

Er zijn hier al wat draadjes over OpenStreetMap (oa. hier).

Op dit moment staan de gewone wegen er al op maar het zou voor ons als Geocachers een uitdaging kunnen zijn om met onze apparatuur nu een bijdrage te leveren aan het invullen van de niti-gritti-details. De wandel paadjes dus. Een mooie manier om elkaar te helpen lijkt me. Actuele kaarten zijn toch wel lekker bij het cachen ;)

Volgens mij kan dat op twee manieren:

- Je gaat er bewust op uit. In je eigen omgeving ga je de kleinere paadjes af die nog niet op de OpenStreetMap kaaren staan. GPS aan en de tracklog aan. Daarna upload naar de OpenStreetMap website. Leuk om de winter door te komen :P .

- Je gaat gewoon lekker geocachen. Nadat je thuisgekomen bent (of mischien wat later) inporteer je de tracklog op de OpenStreetMap kaart in Mapsource of RoadTrip en je "rapporteert" de nog niet op de kaart staande paadjes.

 

Hoe dat allemaal moet? Kijk maar hier

 

Maar uh.....

Misschien doe je al lang iets voor OpenStreetMap? Laat ff weten :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ook ik was vandaag bij de OpenStreetMap workshop in Notter. Een leerzame en interessante dag. Mocht je geïnteresseerd zijn in een het bijwonen van een activiteit van OSM houd dan deze pagina in de gaten.

 

Door de AND import van 2 jaar geleden staan vrijwel alle straten en wegen op de kaart (helaas is de informatie ruim 6 jaar oud).

 

Daarom is er Nederland nog genoeg te doen: bospaadjes, fietspaden, fiets/wandel routes, maximale snelheid, kruisingen die rotondes geworden zijn, nieuwe woonwijken en nog veel meer. Naar mate je verder betrokken raakt in OSM kun je ervoor kiezen om meer dingen in te gaan tekenen (te mappen).

 

Op deze pagina vindt je de stap-voor-stap instructies om zelf direct aan de slag te kunnen. Laat je niet afschrikken door de leercurve die je door moet om met OSM te kunnen werken (veel mensen hier hebben ook leren omgaan met GSAK en volgens mij is GSAK in eerste instantie veel uitgebreider dan JOSM, de meest gebruikte offline editor voor OSM).

 

Wat mij vooral voldoening geeft is dat ik wereldwijd met een GPSr rond kan lopen met een (gratis) kaart erop die (mede) door mezelf onderhouden kan worden. Het is vooral mooi om door je GPSr over een weggetje gestuurd te worden wat je zelf ingetekend hebt!

 

Ga gerust aan de slag met OSM, op deze pagina kun je de manieren vinden om in contact te treden met Nederlandse OSM'ers of stuur mij een PM (op OSM heet ik ook itserik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds kort heb ik OSM ontdekt. Een avond investeren en je weet hoe het werkt. De kaart heb ik geladen voor een weekje Egypte. Ik moet zeggen ik was aangenaam verrast over de kwaliteit. Thuis gekomen heb ik die kaart bijgewerkt, waarbij iemand me al gedeeltelijk voor was. Daarna onze vakantie Kenia en Tanzania (waarvan ik de GPX nog had) bijgewerkt (dat was wel een avondje werk). Nu neem controleer ik na het cachen de route. Als het s'avonds wat langer licht is ga ik ook nog een keer met de fiets erop uit om onze nieuwbouw wijk te mappen.

 

Dus ja ik werk ook mee aan "de kleine details".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Je kunt de OpenStreetMap kaart ook gebruiken op de GC.com site.

 

Als je firefox gebruikt en greasemonkey geïnstalleerd hebt dan kun je met een van deze (waarschijnlijk wil je deze) scripts regelen dat je kunt kiezen tussen google maps en diverse OSM kaarten.

 

De OSM kaarten hebben de potentie om meer detail te hebben dan Google maps. En als er een geocachende OpenSteetMapper de cache in kwestie eerder bezocht heeft dan is de kans groot dat de omgeving mooi in kaart gebracht is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...