Spring naar bijdragen

Geocachen in de media


elsinga

Aanbevolen berichten

Helaas is ons mooie geocachen (wederom) negatief in het nieuws. Ik kan dit bericht tenminste niet op een andere manier uitleggen. Het veroorzaakte gisterenavond voor veel overlast en kosten voor zowel politie als (vermoedelijk) reizigers.

 

Met elkaar moeten we denk ik alerter zijn om dit soort gebeurtenissen te voorkomen. Mijn inziens spelen de cacheleggers hierin een belangrijke rol. Ik weet momenteel niet precies om welke cache het gaat, maar sommige cachelocaties zijn niet bepaald ideaal. Soms ben je als logger erg zichtbaar, sta je bij belangrijke (en soms zelfs beveiligde) objecten, of belangrijke infrastructuur. Ook moet je als cachelegger rekening houden dat mensen niet op de exacte cachelocatie staan te zoeken. Hoe “onopvallend” en “waar” staan ze dan te zoeken?

 

Het plaatsen van opmerkingen als “zorg dat je niet gezien wordt bij het loggen” en “let op: het kan hier druk zijn”, zijn m.i. geen excuses voor een cachelegger om hier toch iets neer te leggen. Eigenlijk geeft hij hiermee al aan dat de plek eigenlijk niet geschikt is voor een cache. Dit alles geldt uiteraard voor alle caches, maar vooral bij kisten van enige omvang.

 

Laten we met zijn allen alsjeblieft beter opletten waar we onze caches plaatsen. Neem ook de toestemming voor het leggen van een cache serieus. Hoewel dit soort nieuwsberichten in eerste instantie misschien “grappig” lijken kunnen ze desastreuze gevolgen hebben voor onze leuke hobby. En dit soort zaken gebeuren vaker dan we denken. Niet alles haalt immers het nieuw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Helaas is ons mooie geocachen (wederom) negatief in het nieuws. Ik kan dit bericht tenminste niet op een andere manier uitleggen. Het veroorzaakte gisterenavond voor veel overlast en kosten voor zowel politie als (vermoedelijk) reizigers.

 

Met elkaar moeten we denk ik alerter zijn om dit soort gebeurtenissen te voorkomen. Mijn inziens spelen de cacheleggers hierin een belangrijke rol. Ik weet momenteel niet precies om welke cache het gaat, maar sommige cachelocaties zijn niet bepaald ideaal. Soms ben je als logger erg zichtbaar, sta je bij belangrijke (en soms zelfs beveiligde) objecten, of belangrijke infrastructuur. Ook moet je als cachelegger rekening houden dat mensen niet op de exacte cachelocatie staan te zoeken. Hoe “onopvallend” en “waar” staan ze dan te zoeken?

 

Het plaatsen van opmerkingen als “zorg dat je niet gezien wordt bij het loggen” en “let op: het kan hier druk zijn”, zijn m.i. geen excuses voor een cachelegger om hier toch iets neer te leggen. Eigenlijk geeft hij hiermee al aan dat de plek eigenlijk niet geschikt is voor een cache. Dit alles geldt uiteraard voor alle caches, maar vooral bij kisten van enige omvang.

 

Laten we met zijn allen alsjeblieft beter opletten waar we onze caches plaatsen. Neem ook de toestemming voor het leggen van een cache serieus. Hoewel dit soort nieuwsberichten in eerste instantie misschien “grappig” lijken kunnen ze desastreuze gevolgen hebben voor onze leuke hobby. En dit soort zaken gebeuren vaker dan we denken. Niet alles haalt immers het nieuw.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat caches als zodanig herkenbaar zijn.

 

Een munitiekistje kan -zoals de naam al zegt- munitie bevatten. Als er echter duidelijk op staat dat het een geocache is, dan wordt er niet meteen alarm geslagen. Als ik een kistje verstop zit er een sticker op, die aangeeft dat het een geocache is.

 

5x10-sticker_500.jpg

 

 

Overigens vond ik hier nog een artikeltje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaaha.

 

O wat erg.. je zal er maar staan... denk je leuk even te gaan cachen.. word je opgepakt...

 

Maar ehm ben niet nieuwsgierig hoor maar wie was de cacher?

 

gr jarish

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei als ik dat zo lees ben ik blij dat de politie mijn auto niet wilde doorzoeken toen ik laatst werd aangehouden (verkeersovertreding, wat anders), ik had namelijk nog een munitiekistje in de kofferbak liggen...

Offtopic:

 

Aangehouden of staande gehouden? :lol1:

Het verschil tussen meegenomen worden of je weg na afloop mogen vervolgen.

 

Ontopic:

 

Vervelend, maar soms gebeurt het dat een plek toch niet zo goed was als bedacht.

En mensen zaaien de laatste jaren ook steeds sneller paniek.

Als je 20 jaar geleden met een kistje had gelopen was er geen haan die er naar kraaide.

Helaas was toen de GPS nog niet voor publiek beschikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat caches als zodanig herkenbaar zijn.

 

Een munitiekistje kan -zoals de naam al zegt- munitie bevatten. Als er echter duidelijk op staat dat het een geocache is, dan wordt er niet meteen alarm geslagen. Als ik een kistje verstop zit er een sticker op, die aangeeft dat het een geocache is.

Dit is leuk bedacht maar werkt niet!!! Het gaat meer om de combinatie van locatie verstopplek en de manier van loggen. Denk maar niet dat de politie niets doet als er een

melding binnenkomt van een verdacht pakketje, de sticker ziet, en dan de operatie afblaast!! Zij zullen het hele protocol volgen totdat op een veilige manier is vastgesteld dat het pakketje geen gevaar vormt voor de omgeving. Dit doen ze veilig, dus omgeving zal worden afgezet, verkeer worden stilgelegd etc.

 

Dus die sticker zal niets doen. Wel het beter uit de buurt blijven van objecten zoals genoemd in de regels!!! Op de foto's was duidelijk om een paar meter afstand een staander van het viaduct te zien... gek hé dat er dan alles uit de kast wordt getrokken als er een verdacht pakketje ligt.

bom.gif

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens vond ik hier nog een artikeltje...

Ik heb even de belangrijkste info uit dat artikeltje gekopieerd:

 

1. Do not hide a cache in an area that can cause immediate suspicion: avoid under bleachers, near intersections, under bridges, near schools or public gathering spaces.

 

2. Always use an external waterproof sticker on the cache that identifies it as a geocache container.

 

3. Use a clear container so the contents can be clearly visible to emergency responders that may be called.

 

4. Don’t use a container that looks like a bomb. Incredibly, some Geocachers use bad judgment and make containers that look identical to a bucket bomb or pipe bomb. What were they thinking?

 

The below geocaching containers were mistaken for bombs:

 

geocache2-150x150.jpg5bb7929e-c014-4e70-8dd2-64cd200b985a-150x150.jpggeocach-device-1-150x150.jpggeocache1-150x150.jpg

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat caches als zodanig herkenbaar zijn.

 

Een munitiekistje kan -zoals de naam al zegt- munitie bevatten. Als er echter duidelijk op staat dat het een geocache is, dan wordt er niet meteen alarm geslagen. Als ik een kistje verstop zit er een sticker op, die aangeeft dat het een geocache is.

Dit is leuk bedacht maar werkt niet!!! Het gaat meer om de combinatie van locatie verstopplek en de manier van loggen. Denk maar niet dat de politie niets doet als er een melding binnenkomt van een verdacht pakketje, de sticker ziet, en dan de operatie afblaast!! Zij zullen het hele protocol volgen totdat op een veilige manier is vastgesteld dat het pakketje geen gevaar vormt voor de omgeving. Dit doen ze veilig, dus omgeving zal worden afgezet, verkeer worden stilgelegd etc.

 

Dus die sticker zal niets doen. Wel het beter uit de buurt blijven van objecten zoals genoemd in de regels!!! Op de foto's was duidelijk om een paar meter afstand een staander van het viaduct te zien... gek hé dat er dan alles uit de kast wordt getrokken als er een verdacht pakketje ligt.

 

bom.gif

dat ligt eraan, ik vul namelijk wel contactgegevens in met watervaste stift, daar is ruimte voor op de sticker.

Het lijkt me niet dat een bommenlegger er nog netjes opzet hoe hij bereikbaar is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het echte adres zal een bommenlegger er niet opzetten nee. Al deze maatregelen hebben als het gaat om een verdacht pakketje op een verdachte locatie echt geen zin. Geloof mij, ik weet waar ik het over heb.

Ondanks dat zal er volgens het bom protocol duidelijk zijn, omgeving wordt afgezet, eventueel verkeer omgeleid, stilgelegd. Bom verkenners gaan aan de slag. Bij geringe twijfel, als het pakket voldoet aan een aantal minimale punten, wordt het eod ingezet om uit voorzorg het pakket te ruimen. Men neemt geen risico.

 

In de vs doen ze het niet anders. Filmpje

Dus gewoon gezond verstand gebruiken. Beste is nog om af te stappen van de ammo boxen en doorzichtige boxen te nemen zodat men kan zien wat er in zit. Vooral in stedelijk gebied of in de omgeving van gevoelige locaties. Voorkomt een hoop onnodige paniek en kosten.

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kistje komt me bekend voor, de plek ook. Jammer dat de politie hem in één keer vond, ik moest drie keer terug :-)

 

 

hahahahahaa das helemaal erg...zou helemaal gek zijn als het een ftf zou zijn whahh. 1e cache en FTF...

 

En ik weet waar ik zoeken moet (als hij daar ooit nog terug geplaatst word)... spoiler foto's genoeg whahah

bewerkt door jarish
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Oei, niet goed voor geocaching", dat is m'n eerste reactie.

 

Dan: "hmpfff, eigenlijk wel grappig". "maar wel link"

 

En dan:

Zou hier ECHT toestemming voor gevraagd en gekregen zijn? (deze plek) (ik weet niet om welke cache het gaat, maar de plek ziet er niet erg logisch uit voor een cache)

 

Het vervelende met munitie kistjes is het volgende: Ze zijn ooit gebruikt voor munitie. Wij ruiken dat niet, maar voor een getrainde hond is die geur jaren later nog te herkennen aan zo'n kistje. Een explosieven-hond zal dan ook haast zeker aanslaan als het om een munitiekistje gaat.

 

Aan de andere kant is het wel het container-type dat ik zelf het liefst vind.

 

Lastig.

 

Misschien idd. handig om op "risicoplekken" een doorzichtige container te gebruiken.

 

Midden in het bos is dat weer minder van belang.

 

 

Zelf hebben wij op onze caches duidelijk aangegeven dat het om een cache gaat, incl. contactgegevens. EN toestemming voor al onze geplaatste caches.

 

 

 

 

Ik vraag me ook af in hoeverre de politie bekend is met het fenomeen geocaching. En dan bedoel ik niet een individuele agent, maar de politie als geheel.

 

 

Femke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het gaat om de cache waarvan ik het sterke vermoeden heb dat het die betreft, kan ik in ieder geval aangeven dat hij i.v.m. meerdere rips een aantal keer verplaatst is.

 

Op deze 'aparte' plek heb ik hem een tijdje terug gevonden.

 

Echter als het om een nieuwe cache gaat komt de toestemming er, i.v.m. de '161 meter regel', niet door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De cache "ligt/lag" bij een pilaar van de metro bij de oprit en afrit van de snelweg, kan de commotie wel begrijpen. Het zijn belangrijke verkeer aders van de ring Rotterdam.

 

Denk niet dat er toestemming is gegeven voor deze plek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...