Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Ik kan het draadje niet vinden, maar er is ooit een post gedaan waarbij je een winzip-bestandje kon down loaden. Hiein zitten, zoals ik ze noem, cheatsheets.

Hier staan verschillende decodeersystemen in, zoals vlagsignalen, hyroglieven etc. Misschien dat iemand anders dat nog kan terugvinden. Ze zijn bedoeld om in de oregon of Colorado te zetten, maar je kunt ze ook gewoon uitprinten. Al een paar keer nodig gehad. Erg handig :thumbup: .

Bedoel je dit topic ?

Geplaatst
Ik kan het draadje niet vinden, maar er is ooit een post gedaan waarbij je een winzip-bestandje kon down loaden. Hiein zitten, zoals ik ze noem, cheatsheets.

Hier staan verschillende decodeersystemen in, zoals vlagsignalen, hyroglieven etc. Misschien dat iemand anders dat nog kan terugvinden. Ze zijn bedoeld om in de oregon of Colorado te zetten, maar je kunt ze ook gewoon uitprinten. Al een paar keer nodig gehad. Erg handig :thumbup: .

Bedoel je dit topic ?

Daar ben ik blij mee!

Geplaatst

Als je wat tijd neemt om wat forumberichtjes door te lezen kom je echt verschillende hulpjes tegen, zoals:

GCTool van GPS gek; link

de Jacobthomas-Tools; link

en deze vond ik ook wel handig,

Nou de rest (en die is er wel) mag je zelf opzoeken. Zet ze bij je favorieten/download ze meteen etc. Hoef je de topics niet meer door later.

Nu moet het toch gaan lukken met de Mystery caches, dacht ik zo. :thumbup:

Geplaatst

Bedoel je dit topic ?

Dat is 'm. Handig tooltjes. Plaatjes inladen in de oregon/colorado en dus altijd bij de hand B) .

Geplaatst (bewerkt)

Guppyrob heeft dan weer een collega (Sandra van Pelley) die het leuk vindt om hem te vinden, daar is guppyrob soms niet zo goed in :thumbup:

Zoals bijvoorbeeld koeterwaals

Meestal zit de oplossing van een (niet veel voorkomende) mystery in een combinatie van titel, logjes, tekst en de hint.

Alles wat daar niet normaal aan is, kan tot de oplossing leiden.

Vooral googlen op deze vreemde zaken kan je vaak dicht bij de oplossing brengen. Op het moment dat er meerdere vreemde dingen in staan, kan een combinatie van woorden zoeken helpen.

GuppyRob

bewerkt door GuppieRob
Geplaatst

Er is toch niks mooier dan 'onoplosbare' mysteries? Van de vier Geo d'Ors die we to nu toe uit hebben mogen delen zijn er twee naar dit soort caches gegaan. Geweldig is deze van de Wijngemachtigde. Prachtig om met alleen een paar plaatjes een coördinaat te kunnen definiëren!

De enige die ik ken die nog moeilijker is is deze van roger.yvonne. Hier moet je het in feite doen met alleen de aanduiding 4:12 minuten en de naam van de cache. Sterkte!

Onze eigen cache Doe wat ik zeg! is daar een soort hommage aan. Bedoeld om 'onoplosbaar' te zijn was hij het eerste weekend al vijf keer gevonden.

En maakt het dan wat uit dat het 'een micro bij een lantarenpaal' is? Integendeel, zou ik zeggen. Als eigenaar zou je de cache wel per post op willen kunnen sturen om hem te laten loggen. Het is doodzonde om zo'n mooie puzzel niet te doen alleen maar omdat de fysieke cache in Zeeuwe Vlaanderen ligt!

Geplaatst

@greatwhite:

Het maakt voor mij wel uit of de micro bij een lantaarnpaal ligt of op een meer aansprekende locatie. Het laatste zie ik als toefje op de taart, een beloning voor het oplossen. Een lantaarnpaal doet toch een beetje afbreuk aan een mooie puzzel vind ik.

Geplaatst (bewerkt)
Haha, nou dat gevoel ken ik wel, hoor.

Ook al staat er maar 1 sterretje bij, dan zie ik het toch vaak niet.

En om nou te zeggen dat ik dom ben, nou nee.

Heel af en toe zie ik het en kan ik de puzzel snel oplossen, maar als dat niet het geval is ga ik niet meer dagenlang zitten puzzelen. Ik leg ze gewoon op een stapel en laat er af en toe wat niet-geocachende vrienden naar kijken. Misschien dat er een slimmerik tussen zit. Altijd wel fijn om dat soort prints achter de hand te hebben als er een pijnlijke stilte valt tijdens een verjaardag. :dribble:

hihihi dat ga ik ook doen.

Er vallen namelijk wel vaker pijnlijke stiltes. :dribble:

Dat ik daar nog nooit eerder aan gedacht heb.

20 mysteries op de tafel en de avond is zo om :dribble:

bewerkt door k4p12
Geplaatst

Tja, er zijn micro-traditionals achter kapelletjes. En er zijn puzzels waar een mooie multi achter hangt met een echte kist als beloning. Dat zegt dus weinig.

Over het oplossen van de puzzels. Wat helpt is dat je weet dat er een coordinaat uit moet komen en dat je ongeveer weet hoe dat coordinaat er uit ziet. In mijn regio begint noord altijd met 51 en oost altijd met 4. En doordat je weet dat de cache maximaal 3,zoveel km van het startpunt mag liggen kan je de boven en ondergrenzen berekenen en weet je nog meer getallen van dat coordinaat. Dat biedt je een houvast.

Zelf gebruik ik o.a. dit tabelletje om aan het aantal karakters te bepalen hoe het coordinaat is opgebouwd.

11  84611  405711

13  51 38.150  4 22.225
14  51 38.150  04 22.225
15  51 38.150  004 22.225

15  N 51 38.150 E 4 22.225
16  N 51 38.150 E 04 22.225
17  N 51 38.150 E 004 22.225

15  31 594839 5721425
16  31U 594839 5721425
18  31U E 594839 N 5721425

Nog een handig tabelletje met de woordlengte van verschillende getallen:

3  NUL		  4  ZERO  
3  EEN		  3  ONE   
4  TWEE		 3  TWO   
4  DRIE		 5  THREE 
4  VIER		 4  FOUR  
4  VIJF		 4  FIVE  
3  ZES		  3  SIX   
5  ZEVEN		5  SEVEN 
4  ACHT		 5  EIGHT 
5  NEGEN		4  NINE

Zelf heb ik als hulpmiddel een zelfgemaakt programma wat o.a. allerlei conversie kan uitvoeren van hex/ascii/bin/morse/romeins/enz... Daarnaast zitten er een hoop functies in die specifiek voor bepaalde caches geschreven zijn. Om die reden kan ik het helaas niet ter beschikking stellen. In plaats van allerlei aparte programmaatjes heb ik dus 1 groot programma waar alles in zit en wat steeds verder groeit. Een beetje a'la GcTool of (P)GCT dus, maar dan speciefiek voor mijn eigen wensen geschreven. Voor sommige caches zit er bv een brute-force berekening in voor het geval ik niet alle antwoorden heb kunnen vinden en er bijvoorbeeld, ik noem maar wat, 20 mogelijke oplossingen overblijven. Het programma berekent die dan, schrijft ze automatisch naar een gpx of kml bestand en daarmee kan ik dan in Google Earth kijken welke mogelijke eindpunten op een plausibele locatie liggen. Zo kan je uiteindelijk een gokje wagen.

Wat er ook in zit, en wat ik ook al een aantal malen heb kunnen toepassen, is frequentie-analyse. In de nederlandse taal (en ook in de engelse) komt de letter 'e' het vaakst voor. Met die kennis kan je vaak al een begin maken om geheimschrift te ontcijferen.

Geplaatst
Meestal zit de oplossing van een (niet veel voorkomende) mystery in een combinatie van titel, logjes, tekst en de hint.

Vooral googlen op deze vreemde zaken kan je vaak dicht bij de oplossing brengen. Op het moment dat er meerdere vreemde dingen in staan, kan een combinatie van woorden zoeken helpen.

Kan ik dit ook als hint opvatten voor Koeterwaals? :dribble:

Geplaatst

Kan ik dit ook als hint opvatten voor Koeterwaals? :dribble:

Je mag die van mij best als hint opvatten, maar of je er wat aan hebt? :dribble:

Hij is zo in ieder geval niet bedoelt.

• 3 weeks later...
Geplaatst

Ik hoop dat mijn vraag bij dit draadje past. Bij sommige mysterie-caches is de oplossing soms te vinden via de ''hide-in-picture'' functie of soms via een link naar een bepaalde site, waarop je een puzzel moet oplossen om het coördinaat te krijgen. Soms wordt bij die site (waarnaar je via de link bent doorgestuurd) om een wachtwoord gevraagd, die je eerder uit een puzzel hebt opgelost. Welnu mijn probleem is dat ik via IE7 noch IE8 op die site kom, laat staan dat ik het kadertje krijg waarop ik een wachtwoord moet invullen. Ik heb via Internetopties de bveiliging al laag gezet en toch krijg ik de bedoelde pagina niet in beeld. Bijvoorbeeld wel een rood scherm, met daarop een vierkant met witte rand en binnen dat vierkant een kleine vierkantje met een rode X. Wie kan mij vertellen wat ik verder kan / moet doen om zo'n pagine wel op scherm te krijgen. Dit opdat ik dat soort mysterie-chaches wel kan proberen op te lossen. :crybaby:

Geplaatst
invullen. Ik heb via Internetopties de bveiliging al laag gezet en toch krijg ik de bedoelde pagina niet in beeld. Bijvoorbeeld wel een rood scherm, met daarop een vierkant met witte rand en binnen dat vierkant een kleine vierkantje met een rode X. Wie kan mij vertellen wat ik verder kan / moet doen om zo'n pagine wel op scherm te krijgen. Dit opdat ik dat soort mysterie-chaches wel kan proberen op te lossen. :crybaby:

Tsja, misschien is dat wel het mysterie :-)

Je kunt namlijk ook prima een plaatje maken dat lijkt op het 'niet gevonden' plaatje, en daarin weer informatie verstoppen.

Alternatief is het misschien wel net niet de juiste site waar je heen gaat, maar moet je een i vervangen door 1, o door 0 of iets dergelijks

Geplaatst

Maar hoe kan dat dan als er in een beschrijving een link staat met ''los hier de puzzel op'' en ik na aanklikken geen vraag om een wachtwoord krijg, of die site zich opent?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...