Spring naar bijdragen

Nieuwe Site Voor Geocachers


Remunj

Aanbevolen berichten

Het lijkt me toch vrij simpel Lepman (en sorry dat je je nu aangevallen voelt!). Als jij bij de buurman een cache in de tuin wil plaatsen, zal je eerst toestemming van de beste man moeten vragen en krijgen. Datzelfde geldt voor een cache op SBB terrein of waar dan ook. Wettelijk zal er echt niets over caches in de wet staan, maar er is ook nog zoiets als mijn en dijn. Als SBB niet wil, heb je geen poot om op te staan. Aan het begin van een bos staat altijd wel ergens een bordje dat je verzocht wordt om geen troep achter te laten, doe je dat bewust zonder toestemming dan is een cache container in de ogen van de natuurbeheerder ook troep. Heb je toestemming, dan is het opeens 'gewenste troep'

Wat voor jou direct al simpel was, is het nu voor mij ook.... NA jouw grondige uitleg ;)

De ruis is weer van de lijn geloof ik ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

. Als jij bij de buurman een cache in de tuin wil plaatsen, zal je eerst toestemming van de beste man moeten vragen en krijgen. Datzelfde geldt voor een cache op SBB terrein of waar dan ook. Wettelijk zal er echt niets over caches in de wet staan, maar er is ook nog zoiets als mijn en dijn.

 

Er zal idd niets in de wet staan over caches. Er staat echter wél iets in de wet over het betreden van andermans grondgebied. Er is ook vastgelegd in de wet dat je geen veranderingen aan mag brengen aan objecten op andersmans grondgebied, zonder hiervoor toestemming te hebben. (Anders zou ik die boom bij onze buren ook wel ff omkappen).

 

Bij ieder SBB gebied wat ik tot nog toe heb gezien, staan bordjes bij de entree. Daarop staat wat je mag. Alles wat niet op het bordje staat, mag je dus niet. Ik denk dus dat het "wettelijk" allemaal niet zo ingewikkeld is.

 

Wetgeving is alleen wel ingewikkeld voor "Jan met de pet", daarom lijkt me dat ene lijntje op die nieuwe site niet zo heel erg handig. Wat de wet voorschrijft en wat de gemiddelde geocacher interpreteert...tja, daar zit denk ik nog weleens een verschilletje in ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip>Bij ieder SBB gebied wat ik tot nog toe heb gezien, staan bordjes bij de entree. Daarop staat wat je mag. Alles wat niet op het bordje staat, mag je dus niet. <knip>

Nou, dat lijkt me echt fkauwe kul ;)

Ik mag dus in het bos geen appeltje eten, geen veter strikken, niet op een bankje uitrusten, niet met m'n ogen knipperen, niet jaknikken of neeschudden, niet hoesten, niet ....... (enz). Want dit alles staat niet op het bordje ;)(sorry, even flauw doen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ruis is weer van de lijn geloof ik ;)

 

Zo zie je maar weer dat de oplossing altijd wel ergens in het midden ligt ;)

 

Je had overigens nog een belangrijker punt:

 

Ik vraag of ik misschien spoken zie omdat ik bang ben dat de soepele manier van plaatsing bij de andere site juist schade toebrengt aan SBB en andere organisatie's.

 

De relatie van GC met natuurorganisaties zou daar inderdaad onder kunnen gaan leiden. Zolang die 'andere club' niet zo groot is zal het wel loslopen, maar één niet al te slim geplaatste cache zou de verhouding met de boswachter al grondig kunnen verstoren, ten nadele van meerdere partijen die zo graag kistjes in de natuur willen verstoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De relatie van GC met natuurorganisaties zou daar inderdaad onder kunnen gaan leiden. Zolang die 'andere club' niet zo groot is zal het wel loslopen, maar één niet al te slim geplaatste cache zou de verhouding met de boswachter al grondig kunnen verstoren, ten nadele van meerdere partijen die zo graag kistjes in de natuur willen verstoppen.

 

Ik weet wel zeker dat de relatie er onder gaat lijden! Heb inmiddels een gesprek gehad met een boswachter die ondanks mijn goed onderbouwde betoog (route aangepast zodat er geen kwetsbaar terrein betreden wordt, alleen zijdelings) geen toestemming geeft omdat hij denkt te weten dat er naast de legale "vast en zeker nog onbekende caches liggen". En daar sta je dan met je goede bedoelingen. De SBB (en andere landgoedeigenaren) worden vast niet blij met uitspraken als de buren doet. Goede bedoelingen maar het ondermijnt de enige club die wél voor instemming en overleg staat.

 

Decentralisatie en verwildering zal steeds meer weerstand oproepen tegen geocaching en mooie natuurwandelingen onder de paraplu van geocachen onmogelijk maken ;)

 

Nelleke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan mij zeer goed vinden in het betoog van Nelleke; eveneens mag en kun je van terreinbeheerders ook niet verwachten dat zij het verschil weten tussen de diverse cachingsites...

 

Hou je de wildgroei aan nieuwe initiatieven op caching-gebied tegen? Nee, zeker niet. Niet iedereen voelt zich thuis bij .com of .nl. Of dat erg is? Mijn inziens niet. Wat echter wel jammer zou zijn is dat dit soort initiatieven er voor kunnen zorgen dat het plaatsen van geocaches onmogelijk dan wel moeizamer wordt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gevaar schuilt er natuurlijk in dat je een wildgroei krijgt aan webssites. Weet niet of ze ook via de officiele weg gaan via geocaching.com want dan zullen de regels toch gerespecteerd moeten worden. Of ze gaan alles zelf doen en dan word het waarschijnlijk een wildgroei en word het waarschijnlijk moeilijker om toestemming te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip>Bij ieder SBB gebied wat ik tot nog toe heb gezien, staan bordjes bij de entree. Daarop staat wat je mag. Alles wat niet op het bordje staat, mag je dus niet. <knip>

Nou, dat lijkt me echt fkauwe kul ;)

Ik mag dus in het bos geen appeltje eten, geen veter strikken, niet op een bankje uitrusten, niet met m'n ogen knipperen, niet jaknikken of neeschudden, niet hoesten, niet ....... (enz). Want dit alles staat niet op het bordje ;)(sorry, even flauw doen)

 

Nouja, ter verduidelijking: SBB zegt wat je wel mag en verwijst naar Art. 461 van het Wetboek van Strafrecht. Ik ben geen jurist, ober het appeltje twijfel ik, maar er lijkt mij iets van redelijkheid mee te spelen :)

 

Flauw of niet, ik denk dat het behoorlijk goed "afgedekt" is door SBB.

 

Deze even snel opgerakeld via Google:

 

appelbergen-bord.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze even snel opgerakeld via Google:

 

appelbergen-bord.jpg

Meestal staat er ook bij dat je niets mag achter laten en/of meenemen.

 

Overigens mis ik op deze ook de beperking dat het verboden terrein is tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens mis ik op deze ook de beperking dat het verboden terrein is tussen zonsondergang en zonsopkomst.

 

Jep, maar misschien verschilt dat per gebied.

 

Verder eens met Nelleke, een extra club zal er waarschijnlijk nooit beter op worden. (Uitzondering: als de regels nog strakker worden, maar daar lijkt nog even geen sprake van...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De relatie van GC met natuurorganisaties zou daar inderdaad onder kunnen gaan leiden. Zolang die 'andere club' niet zo groot is zal het wel loslopen, maar één niet al te slim geplaatste cache zou de verhouding met de boswachter al grondig kunnen verstoren, ten nadele van meerdere partijen die zo graag kistjes in de natuur willen verstoppen.

 

Ik weet wel zeker dat de relatie er onder gaat lijden! Heb inmiddels een gesprek gehad met een boswachter die ondanks mijn goed onderbouwde betoog (route aangepast zodat er geen kwetsbaar terrein betreden wordt, alleen zijdelings) geen toestemming geeft omdat hij denkt te weten dat er naast de legale "vast en zeker nog onbekende caches liggen". En daar sta je dan met je goede bedoelingen. De SBB (en andere landgoedeigenaren) worden vast niet blij met uitspraken als de buren doet. Goede bedoelingen maar het ondermijnt de enige club die wél voor instemming en overleg staat.

 

Decentralisatie en verwildering zal steeds meer weerstand oproepen tegen geocaching en mooie natuurwandelingen onder de paraplu van geocachen onmogelijk maken ;)

 

Nelleke

 

Mee eens! Maar troost je, alle rip offs tot nu toe hebben absoluut geen succes. Waarom? Omdat ze geboren zijn uit een bepaalde frustratie. "Ik voel mij niet thuis bij het clubje dus ik begin voor mezelf". Typisch menselijk, maar vaak niet succesvol, tenzij je echt met "het licht" komt ;). Vooralsnog zie ik ook in deze toko geen verbetering van het spelletje.

Verder lekker negeren op dit forum......ze hebben zelf ook een forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wegenwacht / Route mobiel

TomTom / VDO

Openbare school / Islamitische school

Grolsch / Heineken

Voetbal / Hockey

Scouting / Jong Nederland

 

lang leve de vrije keuze

 

Zonnig spoor

 

ZUURTJE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voetbal / Hockey

Dit vind ik wel een mindere vergelijking. In het geval van voetbal en hockey hebben we het over 2 totaal verschillende hobbys, niet over 2 organisaties of 2 smaken.

 

Om de vergelijking met voetbal maar eens te maken... in Nederland heb je ook alleen maar de KNVB, en internationaal is er naast de FIFA ook geen organisatie die zich bezig houdt met voetbal. Stel je eens voor dat er een aantal teams zeggen van ach we zijn het niet eens met de buitenspel-regel, we organiseren onze eigen competitie, zonder die regel...

 

Aan de ene kant zijn initiatieven goed, sites met tooltjes, statestieken prima. Maar laten we de kern gecentraliseerd houden, dat voorkomt dat er illegale caches liggen in bosgebieden. Of caches van 2 organisaties pal naast elkaar, want ja zowel Pietje van de buren als Keesje van Terracaching en Willem van Geocaching vinden hetzelfde stukje natuur erg geschikt voor een cache. Natuurlijk is dan de vraag wie als eerste toestemming regelt: "Nee meneer, er ligt al een andere doos van uw vereniging. Wist u dat niet" En als cacher sta je ook dan voor een raadsel, denk je hem gevonden te hebben, word je log gedelete door de eigenaar omdat je hem per ongeluk in het logboek van de buurman hebt gezet!

 

Natuurlijk zijn de meeste inititatieven nog maar kleinschalig en betwijfel ik of ze uitgroeien tot iets levensvatbaars. Je moet eerst een aantal caches hebben die men kan vinden voor men zich aanmeldt, maar men gaat pas caches aanmelden als er genoeg cachers zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...