Birdie.NL Geplaatst 31 januari 2015 Geplaatst 31 januari 2015 Mijn mysteries en multi's laat ik altijd proeflopen. Meestal wordt toch een foutje achterhaald waar je zelf bij het doornemen al talloze keren overheen hebt gekeken.Idem doe ik het ook graag voor andere collega-cachers, bij voorkeur zonder dat de CO mee gaat. Zo benader je het best de gewone situatie, dat je zonder voorkennis een cache loopt / fietst.
barny Geplaatst 1 februari 2015 Geplaatst 1 februari 2015 deze tip kreeg ik ooit van een oude ervaren geocacher in de tijd toen de apparaten nog niet zo zuiver waren, ontvangst regelmatig wegviel en er nog serieus met het spelletje geocachen werd omgesprongen als er dan toch proeflopers dat waren altijd ervaren geocachers die ook nog eens met verstand van geocache zaken werden ingeschakeld, die geocachers zijn er tegenwoordig niet veel, een zeldzaamheid als ik alle onzin op de diverse media tegenwoordig zie bij het proeflopen bleef hij altijd een metertje of 20 bij de proeflopers vandaan, vanwege het simpele feit dat als hij met ze mee ging lopen het, net als de 4 iets wat op leeftijd zijnde veel en vooral lange inhoudelijke lege logs schrijvers van hier het forum het altijd onderweg wel heel erg gezellig werd maar juist door het vele "Ouwe dametjes" klessebessen er niet zo goed opgelet werd en regelmatig WP's paden of intresante dingen voorbij liepen, het komt dan ook vaak voor dat het vergeten werd waar ze mee bezig waren (ow ja, we zijn aan het "proeflopen")* ook omdat hij dan toch onbedoeld via lichaamstaal hints gaf wat er moest gebeuren. als hij er achteraan liep kon hij precies zien of ze wel naar het bedoelde object gingen of eerst nog van alles en nog wat overhoop haalde om dan pas uiteindelijk bij het bedoelde object te komen, hij leidde de proeflopers zo niet af natuurlijk logde de geocache dé-buggers gewoon de cache niemand die daar nu warm of koud van werd tegenwoordig is proeflopen helemaal niet nodig de apparaten zijn en heel stuk zuiverder, en met de wel 5 revieuwers van tegenwoordig is de cache in no-time online en staan er meteen horden trappelende ontmaagders klaar om een waarde oordeel over de zojust geplaatste geocache te geven, en mochten er dan onverhoeds nog een foutje ingeslopen zijn dan zijn de betere ontmaagders best in staat om dat te herpakken en aan de cacheeigenaar door te geven Barny * voor proeflopers een herkenbare opmerking
Team Tabak Geplaatst 1 februari 2015 Geplaatst 1 februari 2015 (bewerkt) Gezelligheid hoort er ook bij Barny en daar gaat het de vier rond Apeldoorn om. Of hun logjes zo leeg zijn als jij zegt weet ik niet, want ik zie ze niet. Dat moeten ze zelf maar beoordelen. Maar allicht heb je iets meer te vertellen, wanneer je onderweg met vier man het regeringsbeleid doorneemt dan wanneer je alleen met je vrouw rondloopt en je niet verder komt dan de vraag of we deze week worteltjes gaan eten of broccoli.... :-) Dit allemaal terzijde, want met proeflopen heeft het weinig van doen. Proeflopen moet je alleen doen, zonder de co. Dat lijkt mij zinloos en ook niet nodig. Je kunt nooit vermijden, dat je als co op één of andere manier gaat voorzeggen of met lichaamstaal verraadt wat er aan de hand is. En ga je dan ook met de proeflopers weer naar huis, wanneer ze écht vastlopen? En als ik weet dat er iemand 20 meter achter mij loopt en op mijn vingers gaat staan kijken dan zou ik al vlot afhaken. Dan ga je al snel cachen op de manier waarvan je denkt dat hij (of zij) het zou doen en dat komt het proeflopen niet ten goede. Wij hebben een aantal multi's van een bevriende cache-eigenaar uit de buurt proefgelopen. O.a. in de stad Dordrecht. Wij nemen dat zeer serieus en hebben er flink de tijd voor genomen. Bij ieder waypoint hebben we een verslag gemaakt van wat we tegenkwamen, wat de mogelijke hindernissen waren, wat we vonden van de tekst in de listing en wat we vonden van eventuele fysieke waypoints. Kunnen die stuk gemaakt worden, zijn ze ripgevoelig etc. etc. De listings werden onder de loep genomen en schrijffoutjes / vergissingen of zinnen die tot misverstanden kunnen leiden werden herschreven, want de listing is het visitekaartje van de legger. Als wij listings tegenkomen met vier schrijffouten in één zin, gaat deze onder de negeerknop. Ik neem niemand kwalijk, dat ze de taal niet beheersen, maar ik neem het ze wél kwalijk, dat ze hun listing niet door iemand laten controleren/herschrijven, die dat wél doet! Thuis gekomen, maak ik op de computer een verslag. Wat was er goed, wat zijn de verbeterpunten, waar moeten de coördinaten aangepast worden en wat vinden we helemaal niks. Meestal is dat voldoende en eerlijk gezegd was er op de caches, die wij de afgelopen jaren proefgelopen hebben niet zo bar veel aan te merken, omdat de cache-eigenaar zeer serieus en ervaren is. Eén keer zijn we vervolgens samen naar een fysiek waypoint gegaan, omdat de meningen daar verschilden en we ter plekke konden bekijken wat ons motief was om iets te veranderen en wat het motief van de cache-eigenaar was om het zo te doen. Daar kwamen we tot een prachtig compromis. Helaas verschijnen er niet zoveel multi's hier in de buurt en valt er dus ook nog maar weinig proef te lopen..... Als wij kunnen helpen om frustraties bij multi cache-lopers te voorkomen door kritisch voor iemand te gaan proeflopen, dan doen we dat met veel plezier. Maar als je proefloopt, doe het dan goed, steek er veel tijd in, maak onderweg aantekeningen en probeer je te verplaatsen in de gedachtegang van mede-cachers. Zij kunnen anders denken over wat wij vanzelfsprekend vinden en andersom! Maar samen met de co gaan lopen kan wellicht uitlopen op een gezellig uitje en daar is de cache niet mee gebaat. Dat ben ik wel met Barny eens. Dat hoeft niet per se voor de cache van Diederikus te gelden, want hij benadert het cachen serieus en zal zich niet snel laten afleiden, (tenzij ik met een boek met de fameuze openingen van Dr. Max Euwe en de Heer Bronstein onder de arm ga lopen) maar zo zitten niet álle cache-eigenaren in elkaar. 1 februari 2015 bewerkt door Team Tabak
neus Geplaatst 1 februari 2015 Geplaatst 1 februari 2015 (bewerkt) De topic ging geloof ik over proeflopen voor je cache , dus mocht iemand nog een proefloper nodig hebben in het bovenste gedeelte van Noord-Brabant, in ruime zin, dan hou ik me aanbevolen. Om toch een beetje aan te sluiten op eerdere logs, volgens mij is het beste om alleen te lopen, laat de CO maar op het eind wachten en als je daar niet verschijnt is het duidelijk. Kom je er wel, goed gedaan CO, even doornemen wat er misschien niet duidelijk is en online zetten. Lijk me makkelijk, maar dat komt misschien omdat ik me niet (meer) druk maak om een podiumplaatsen dus vind ik het ook onzin als je je als proefloper daar mee bezig hou en als eerste wil loggen. Dus rondje lopen, checke, eventueel veranderingen doornemen, handje schudden en houdoe en bedankt, simpel. 1 februari 2015 bewerkt door neus
Diederikus Geplaatst 1 februari 2015 Geplaatst 1 februari 2015 Het hangt natuurlijk van het type cache af of het nodig is om zelf mee te lopen als co. Als het niet nodig is om mee te lopen, dan maakt het in principe niet uit of je laat proeflopen door een proefloper of door de ftf. Als het beter is voor je gemoedsrust, dan moet je vooral een proefloper inzetten, en als je ftf'ers wilt plagen dan doe je het niet. De dingen die ik heb ontdekt door mee te lopen als co zul je beslist in geen enkele rapportage van een proefloper terugvinden. Je bedenkt als co iets waar je thuis onbedaarlijk om moet lachen. In het veld zijn de mensen echter bezig een probleem op te lossen, en met het hersendeel waarmee problemen worden opgelost wordt nu eenmaal niet gelachen. Daar is een ander hersendeel voor, maar dat is op dit moment op non actief. Geen proefloper die dat zal rapporteren. Daar waar jij altijd om dat bosje met brandnetels heen bent gelopen, struint de proefloper er dwars doorheen, want zijn ogen zijn op het pijltje gericht en niet op de omgeving. Wordt echt niet gerapporteerd. Een creatief waypoint kan allerlei associaties oproepen waar je als co geen weet van hebt. Door verkeerde associaties sneuvelt een kwetsbaar waypoint. Als je erbij bent kun je ingrijpen voor het te laat is. Meelopen heeft mij steeds tientallen verbeterpunten gegeven waar ik anders nooit, of alleen door schade en schande achter had kunnen komen. Stuk voor stuk zaken die echt niet gerapporteerd worden door een proefloper. Maar zoals gezegd, het hangt natuurlijk van de cache of hij dit nodig heeft. Voor verreweg de meeste caches zal het natuurlijk niet nodig zijn om mee te lopen. Als de proeflopers vastlopen, dan grijp ik natuurlijk in na verloop van tijd. Ik wil niet dat de cachers straks vastlopen, en de hulp die ik nu geef aan de proeflopers zal ik dus straks ook aan de cachers moeten bieden. Kies als proefloper iemand die doener is en geen denker. Veel ervaring is misschien eerder een nadeel dan een voordeel.
Diederikus Geplaatst 1 februari 2015 Geplaatst 1 februari 2015 Citaat van Helmine bij Wijze Lessen: Les 4: schat de CO op de juiste waarde.Een twist en ineens uit het niets was daar Diederikus. Toegegeven, wij hadden enige moeite met dit wp. De hint was rap gevonden, maar dan.Dus probeerden we het met charme, omkoping, jammerklachten en bedreigingen. Het resulteerde in ettelijke extra meters en na een moeizame strijd wp 5. De conclusie is eenvoudig, aardige vent die Diederikus, maar als hulp in het veld knap waardeloos. Zie het hele log hier.
ikke Geplaatst 1 februari 2015 Geplaatst 1 februari 2015 Je kan natuurlijk ook iemand laten proeflopen zonder dat je als C.O er bij bent. En een stukje discipline..... ALS je meeloopt, inderdaad er wat achter blijven, en niet helpen. C.O heeft soms de neiging om al de juiste richting op te lopen, of naar het juiste 'ding' wat nodig is voor evt vragen. Maar imho, het kan handig zijn om foutjes er uit te halen, of aan te passen die de C.O zelf niet meer ziet. (lees een eigen bericht/brief maar eens 3x door, uiteindelijk zie je de typo's gewoon niet meer)
Helmine Geplaatst 2 februari 2015 Geplaatst 2 februari 2015 Citaat van Helmine bij Wijze Lessen: Les 4: schat de CO op de juiste waarde. Een twist en ineens uit het niets was daar Diederikus. Toegegeven, wij hadden enige moeite met dit wp. De hint was rap gevonden, maar dan. Dus probeerden we het met charme, omkoping, jammerklachten en bedreigingen. Het resulteerde in ettelijke extra meters en na een moeizame strijd wp 5. De conclusie is eenvoudig, aardige vent die Diederikus, maar als hulp in het veld knap waardeloos. Zie het hele log hier. Geen woord van gelogen
Team WilP Geplaatst 3 februari 2015 Geplaatst 3 februari 2015 Het hangt natuurlijk van het type cache af of ............................................................ ..................................Kies als proefloper iemand die doener is en geen denker. Veel ervaring is misschien eerder een nadeel dan een voordeel. Het hele verhaal van Diederikus zegt heel veel over de kwaliteiten van de proefloper. Mijn ervaringen zijn totaal anders, het is maar net hoe je je als proefloper opstelt. Als geocacher die de cache voor de 1e keer loopt of als collega cacher die een nieuwe geocache test, alles controleert(inlusief listing), dingen onderweg vastlegt en uitgebreid rapporteert en eventuele verbeterpunten voorlegt aan de CO.
Odlaniger Geplaatst 3 februari 2015 Geplaatst 3 februari 2015 Een doener met weinig ervaring die ook nog een beetje gehaast is, kan wel aantonen of creatieve waypoints hufterproof zijn.
antarctica Geplaatst 3 februari 2015 Geplaatst 3 februari 2015 Een doener met weinig ervaring die ook nog een beetje gehaast is .........Gemiddelde puntjesjager.Antarctica
Team Aragorn Geplaatst 3 februari 2015 Geplaatst 3 februari 2015 WilP, je bent toch niet je eerste eigen cache vergeten? Daar zat toch een zeer aparte kronkel in die een proefloper er vast uit had gehaald ...
Team WilP Geplaatst 4 februari 2015 Geplaatst 4 februari 2015 WilP, je bent toch niet je eerste eigen cache vergeten? Daar zat toch een zeer aparte kronkel in die een proefloper er vast uit had gehaald ... Dat was eind 2005 daar veel van geleerd toen ik de FTF-hunter tegenkwam. Maar voortschrijdend inzicht heeft me toen heel snel geleerd een proefloper te gebruiken. Nu met grote regelmaat ben ik o.a. voor de Murgjes vaste proefloper voor multi's en af en toe puzzels.
starsky Geplaatst 2 maart 2015 Geplaatst 2 maart 2015 Ik wil wel proeflopen in het oosten van Twente, zeg maar de plaatsen Losser, Enschede, Hengelo, Oldenzaal, Denekamp
de kikkers Geplaatst 2 maart 2015 Geplaatst 2 maart 2015 Died: Dankjewel voor het feit dat we dit weekend kennis hebben mogen maken met De Krasse Knarren. Ik wil je bedanken, omdat je ons gevraagd hebt je eerst aankomende cache proef te lopen. Wij vinden dat een hele eer. Aan proeflopen kom ik echter niet toe, omdat er de komende tijd veel Scoutingactiviteiten in Nederland plaats gaan vinden. Mijn agenda 2015 is dan nu al overbezet. Weet je DIed: ik stuur je wel even een pee emmetje, dat is voor ons en voor jou iets handiger, denk ik. Alvast bedankt voor het proeflopen. Kikker is stiekumpjes best benieuwd hoor! . Groetjes Kikker
Aanbevolen berichten