Spring naar bijdragen

Leges betalen


hankthea

Aanbevolen berichten

Hoi

Wij hebben "vergunning"aangevraagd voor het plaatsen van een Geocache op gemeentegrond.

Het goede nieuws is: We hebben toestemming!

Het minder goede nieuws is: of ik even 11,20 over wil maken (legeskosten)

Komt dit bij meer Gemeentes voor?

Voor onze eerste cache (die ook op gemeentegrond ligt) hoefden we geen leges te betalen...

Ik ben benieuwd naar reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Komt dit bij meer Gemeentes voor?

Voor onze eerste cache (die ook op gemeentegrond ligt) hoefden we geen leges te betalen...

Ik ben benieuwd naar reacties

Het komt inderdaad wel meer voor, soms ook bij natuurbeheerders. Vaak omdat men denkt dat het om een georganiseerd event gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag naar een kopie van de legesverordening en vraag om daarin aan te geven waar 'het plaatsen van een geocache' genoemd wordt. Wedden dat dat er niet in staat. En als het niet in de legesverordening staat, dan mag er geen leges voor geheven worden. Als ze iets anders aangeven, zeg dan dat je dat niet gevraagd hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, normaal is het niet. Ik ben ook benieuwd wat voor vergunning/ontheffing je krijgt.

Ik zou nog een keer uitleggen dat het een geheel vrijblijvend recreatief spel is zonder winstoogmerk.

Zolang je niet allerlei (grote) constructies aanbrengt op hun grondgebied kan ik me niet voorstellen dat je daarvoor moet betalen.

 

Het zou ook kunnen zijn dat men formeel geen nee kan zeggen, maar je willen afschrikken met de leges.

Ik zou het afdelingshoofd die de brief heeft getekend nog eens bellen en uitleggen waar het om gaat.

En dan niet vragen om een officieel document, maar een toestemmingsbrief of toezegging van de lokale groenbeheerder.

Werkt bij mij tot nu toe altijd goed.

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is nou precies het hele gezeur en gehannes wat ons ervan weerhoud om caches neer te leggen.

 

Misschien dat iemand zin heeft om hier een dienst voor andere cachers van te maken. Het regelen van toestemming bij grondeigenaren tegen een kleine onkostenvergoeding of zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een vergunning impliceert wederzijdse verantwoordelijkheid en daarmee ook aansprakelijkheid. Het is een overeenkomst. Toestemming is meestal minder formeel: de grondeigenaar stemt mondeling of telefonisch toe, soms ook op papier, maar draagt er geen verantwoordlijkheid voor en kan het ook zonder meer weer ongedaan maken.

Gemeenten en instanties springen daar verschillend mee om. Voor de ene gemeente is elke aanvraag er een om van een vergunning te voorzien: ze dekken zich in met voorwaarden. Een andere vindt een telefoontje prima.

Kortom: er is geen regel. Wel mag je verwachten dat bij een toenemende juridische aansprakelijkheid in dit land de drang om ook het plaatsen van een geocache aan een vergunning te binden toeneemt. Want: je weet maar nooit...

 

T-bones (E; = regelneef)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben voor onze, in ontwikkeling zijnde, caches een officiële vergunning gekregen. ;) Voor deze vergunning moesten wij ook leges bepalen. De vergunning was verleend op basis van artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening. Een officiële vergunning dus, met dus ook officiële leges. Bij ons bedroegen die zelfs € 20,80! :rolleyes: Of het normaal is weet ik niet, maar volgens mij kom je er ook niet onder uit. Je zou alleen kunnen aankaarten dat je nooit om een vergunning hebt gevraagd, maar slechts om toestemming. :newyear:

bewerkt door Team NN
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gemeente Gulpen heeft hier geen financiele bijbedoelingen mee. Wel hebben we goed uitgelegd dat een en ander een vrijetijdsbesteding betreft en iets zonder winstoogmerk. Ook SBB Zuid Limburg, op wiens grond we een cache hebben liggen vraagt niet om betaling, terwijl ze wel een keurig contractje opmaken.

 

Ik denk dat het ook veel uitmaakt hoe de terminologie bij aanvragen is. Vraag je om "toestemming", dan zal men minder snel met de legesbus rammelen dan wanneer je vraagt om een "vergunning". Het plaatsen van een van onze caches is zelf in een raadsvergadering behandeld volgens de toestemmingsbrief- dat is wel weer erg grappig om te lezen. En dat kosteloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om leges te kunnen heffen moet er een tegenprestatie van de gemeente tegenover staan, in dit geval de vergunning. Leges heffen is op zich niet vreemd, de meeste gemeentes doen dit echter niet voor het plaatsen van een geocache.

 

De omschrijving in de tarieventabel van de legesverordening hoeft niet perse te zijn :

 

vergunning voor het aanvragen van een geocache, dit kan ook een andere omschrijving zijn, bijvoorbeeld voor het plaatsen van iets boven of onder of in gemeentegrond bijvoorbeeld.

 

Tip: vraag na op WELK ARTIKEL van de tarieventabel de leges worden geheven. O.b.v. die omschrijving van dat artikel zou je bezwaar kunnen maken als je vind dat het niet klopt. Leges is namelijk belasting en hiertegen kun je bezwaar maken net als tegen overige gemeentelijke belastingen zoals OZB. Let dan wel op de termijn waarbinnen je bezwaar moet maken. ALs je te laat indient ben je niet-ontvankelijk en wordt het niet in behandeling genomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...