Spring naar bijdragen

Copyrights: Welke rechten op foto's Geocaching.com?


JoGnet

Aanbevolen berichten

Ik vraag me al enige tijd af hoe de rechten op de foto's die ik bij mijn logjes plaats op Geocaching.com zijn geregeld? Een eerste zoektocht in Google en op het forum van Geocaching.com levert niet meteen een antwoord op. En tijdens het zoeken komt de vraag voor wat betreft de logs zelf (tekst) ook bovendrijven. Wie heeft welke rechten als het om de content (tekst + foto's) gaat die jij en ik op Geocaching.com plaatsen?

En voor de cacheleggers: Wie heeft welke rechten op (de beschrijving van) jouw cache?

 

(Mogelijk) relevant zijn volgens mij:

- Geocaching Logo Usage and Trademark Information;

- Geocaching.com site Terms of use agreement;

- Using the geocaching.com/groundspeak logo? en

- geocaching.com too commercial?

 

Hier op het forum zoeken levert op:

- Copyrights e.d., Hoe zit het daarmee?

 

Geen van alle bevat zo op het eerste oog een antwoord / de antwoorden.

Heeft iemand een idee / heb jij een idee hoe dit (in elkaar) zit?

 

P.S. Ik overweeg zelf om er Creative Commons (Wikipedia: Creative Commons) aan te hangen. Als ik dat zou willen doen, is het dan voldoende om dat in een logje te vermelden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik denk dat het simpel is.

 

Van elke foto en elke tekst die je maakt/schrijft blijft het copyright bij jezelf.

Gebruiken van andermans foto's c.q. teksten dienen altijd met toestemming van de rechtmatige eigenaar te geschieden.

Ergo, als je een cache maakt, bijvoorbeeld een multi, en je maakt daar een (eigen) verhaal bij, dan rust het copyright op jouw naam en mag niemand dat zonder jouw toestemming gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij kun je trademarks (zoals het geocaching.com logo en dergelijke) gewoon gebruiken zolang de eigenaar van het industriele eigendomsrecht (IE recht), in dit geval lijkt het me Groundspeak, er geen bezwaar tegen maakt.

 

Als jij een logo ontwerpt dat er wel op lijkt, en bijvoorbeeld een eigen site gaat maken en je noemt het geosjessing (ik zeg maar wat), dan kan Groundspeak bezwaar gan maken en naar de rechter stappen en daar zijn IE recht laten gelden, op het logo, maar ook op de naam geocaching (die ze wellicht ook hebben beschermd) zodat jij vervolgens op moet houden met je activiteiten.

Echter, als jij het geocaching logo gebruikt om geocaching doeleinden verder te dragen, zal daar geen bezwaar tegen komen. Dat willen ze nl.

Overigens, in Amerika geldt dat je als IE rechthebbende moet laten zien dat je eigenaar van een trademark bent, dus zet iedereen daar een TM (aangevraagd trademark) of een R (geregistreerd, toegekend trademark) naast een woord of logo. Dat is buiten de US vaak helemaal niet nodig en heeft de mogelijke inbreukmaker een onderzoeksplicht of hij wel mag doen wat hij doet.

 

Voor wat betreft jouw eigen foto's: Daar heb jij in principe door de foto te maken een copyright op. Als jij kunt aantonen dat die foto echt van jou is kun je vervolgens optreden tegen lieden die met jouw foto aan de haal gaan en er andere (commerciele of foute) dingen mee gaan doen. Als iemand jouw foto download en het vervolgens boven zijn bed gaat hangen, kun je daar misschien bezwaar tegen maken, maar zal de rechter niet veel doen. Pas als er commerciele of abreukmakende dingen mee worden gedaan, is het vaak zinnig om tegen de inbreuk op te treden.

Copyright heb je op alle geschriften (ook jouw kunstzinnige logjes of krabbeltjes op bierviltjes - echt waar) en alle kunstuitingen die aan jouw brein ontspruiten, hoewel er soms verwarring is tussen copyright en modelrecht en portretrecht. In het algemeen geldt dat jouw foto's of schilderijen of etsen of logjes van jou zijn en dat iemand anders alleen met jouw toestemming daar iets mee mag doen. Copyrights gelden tot 50 jaar na het overlijden van de maker en zijn overerfbaar. Daarom zijn de werken van Mozart nu toegankelijk voor iedereen, maar die van de Beatles nog niet.

 

Hoewel anderen zullen stellen dat je door de foto te plaatsen, in principe stilzwijgend toestemming hebt verleend, is dat natuurlijk niet zo als dat niet ergens staat gesteld.

 

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al je foto's mits je zelf het origineel behoud zijn je eigen copyrights. Behalve foto's waar mensen op staan hiervoor heb je altijd toestemming van die persoon nodig om deze foto te mogen publiceren. Dit moet een geschreven verklaring zijn met handtekening en dagdatum en plaats. Alles wat jezef maakt, creeert is hier in Nederland in principe jouw bezit en dus jouw bezit met jouw copyright, geregistreerd of niet!

Tenzij je duidelijk bij je cache/foto/log aangeeft dat ze vrij gebruikt mogen worden. Ook kan je ten dele copyright verlenen. B.v. alleen te mogen vergroten/verkleinen of een andere kleur eraan geven. Zo zijn er legio mogelijkheden. Copyrights

 

Vergeet niet dat het Amerikaanse en het Nederlandse recht hierover verschillen!

 

Groundspeak zegt:

6.License to Use Submissions

All comments, articles, tutorials, screenshots, pictures, graphics, tools, downloads, and all other materials submitted to Groundspeak in connection with the Site or available through the Site (collectively, "Submissions") remain the property and copyright of the original author. If You submit Submissions to Groundspeak, You must adhere to any applicable submission guidelines that may be posted from time to time on the Site. By submitting any Submission to Groundspeak, You grant Groundspeak a worldwide, non-exclusive, transferable, perpetual, irrevocable, fully-paid royalty-free license and right to use, reproduce, distribute, import, broadcast, transmit, modify and create derivative works of, license, offer to sell, and sell, rent, lease or lend copies of, publicly display and publicly perform that Submission for any purpose and without restriction or obligation to You.

 

Dus door plaatsing van je log/foto/cache geef je Groundspeak het volledige, vrij van gelden, alleenrecht! M.a.w. Door plaatsing geef je expleciet het alleenrecht aan Groundspeak! Maar verder ben en blijf je de eigenaar met behoud van copyright van je eigen log/foto etc...

Dezelfde cachepagina mag je dus niet zo aanbieden aan welke andere website dan ook! Het is en blijft jouw cachepagina maar waarvan Groundspeak het alleenrecht heeft om te publiceren.

 

Een ingewikkeld materie, copyright!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een cacher een foto van een ander bij gc.com plaatst en dat komt uit en de auteurrechthebbende maakt bezwaar dan ben jij en niet gc.com het haasje.

Ooit had Google met een site de bepaling dat alles wat deelnemers erop zetten van Google werd. Dat hebben ze bezuurd want iemand plaatste een foto van een brood-fotograaf en die eistte en kreeg heel veel vergoeding!,. Ook omdat Google zich de foto wederrechtelijk had toegeëigend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En mensen die dat willen hergebruiken hebben toestemming nodig, hetzij van jou hetzij van Groundspeak (immers: het is non-exclusive, dus je mag meerderen toestemming geven, maar het is wel transferable, dus Groundspeak mag die toestemming ook geven).

 

Natuurlijk krijg je problemen omdat jij in Nederland zit en Groundspeak in de USA, dus dan krijg je verschillen tussen landen en wetgevingen, dus als er dingen zijn die je echt niet 'misbruikt' wil zien kan je ze beter niet daar publiceren, maar het lijkt me dat de overeenkomst tussen jou en Groundspeak in elk geval wel genoeg duidelijkheid geeft.

 

In de praktijk valt het allemaal wel mee. Als je een mooie foto in je Gallery hebt en Groundspeak wenst daarvan gebruik te maken (bijvoorbeeld op de voorpagina van de site), hoeven ze je niet meer je toestemming hiervoor te vragen, maar dat doen ze doorgaans toch wel.

 

In verhouding met de licentie- cq gebruiksvoorwaarden van vele andere sites doet Groundspeak echt zachtjes aan. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...