Spring naar bijdragen

Welk GPS apparaat?


TeGaHo

Aanbevolen berichten

Het blijft idd een moeilijke keuze. Misschien is huren een optie, zo kun je de diverse modellen zelf in praktijk uitproberen. Technisch zit je bij de etrex-serie wel goed, maar de bediening, het scherm, de overzichtelijkheid van het menu en eventueel de grote zijn toch persoonlijke voorkeuren. Misschien kun je een toestel in bruikleen krijgen bij een winkel waar je toch van plan bent te kopen. Wie niet waagt.......... :thumbup:

Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb al eerder een vraag op Kassa.Vara's forum gezet (omdat mijn account nog niet was geactiveerd) en nu vraag ik het dus hier: (Link Kassa forum hier)
Ik ben van plan een GPS apparaat te kopen en deze voornamelijk te gebruiken voor Geocaching, Wandelen en eventueel op de fiets.

 

Heb al eens met een Garmin GPS60, Gecko 201 en een eTrex gewerkt.

 

Over de GPS60 en de Gecko 201 heb ik dezelfde mening; maar bij de (goedkope variant) eTrex was er geen pijltje maar een map en dit vond ik minder prettig werken.

 

Op internet heb ik al informatie gezocht over de GPS60, Gecko 201 en de eTrex Legend HCx (andere dan waarmee ik had gewerkt en deze heeft wel een Kompas-modus; lees pijltje) en dergelijke...

 

Uit mijn onderzoek lijken de GPS60 en eTrex Legend HCx er het beste vanaf te komen...

 

Maar wat raden jullie mij aan? (Maakt niet uit welk apparaat/merk)

Hallo wij doen al 4 jaar aan geocaching.

Ik zou eens rondkijken op www.geocaching.nl

Ik zelf heb de garmin etrex euro en etrex legend gehad, maar daar ging het rubber van de zijkanten vaak los.

Nu heb ik een garmin gps 60CSX en ik ben daar zeer tevreden over. In deze gps kun je optionele kaarten laden, zoals de topokaarten. Gedetailleerde wandelkaarten. Ook kun je ermee navigeren in de auto.

Kijk eens op ebay. Daar kun je al een garmin 60 csx kopen in de VS, de prijzen zijn daar bijna de helft van die in Nederland.

Tip:

Meld je aan bij www.geocaching.nl en stel daar dezelfde vraag. Je zult zien dat je daar een bevredigend antwoord zult krijgen.

Ik zie nu zo véél termen...

 

Aan welke aspecten moet een geocaching GPS apparaat voldoen?

 

-hoog-gevoelige GPS-ontvanger?

 

-Hoeveel waypoints?

 

-Hoeveel routes?

 

-elektronisch kompas?

 

-geocaching modus?

 

-barometrische hoogtemeter?

 

-oppervlakte berekening?

 

En dergelijke? (Wat moet het hebben? Zie garmin.nl specificaties elk apparaat)

 

Ik kan jammer genoeg nog géén vragen stellen op het forum van www.geocaching.nl ; want mijn account is nog niet geactiveerd...

 

Alvast Bedankt,

 

TeGaHo

Met iedere gps kun je geocachen. Sommige toestellen zijn basistoestellen. Zoals de gps60. Deze hebben alleen een grove kaart. De ontvangst onder bladerdek is onvoldoende. Het wil wel eens voorkomen dat het signaal wegvalt. De 60csx of cx hebben een nieuw soort chip (sirf3) deze ontvangers hebben zelfs ontvangst in huis. De 60 csx heeft een kompas de 60cx die nagenoeg hetzelfde is heeft geen kompas.

De x betekent dat er een micro sd kaartje in kan. Op het sdkaartje kun je kaarten laden. Handig voor op de fiets of tijdens het cachen. Is niet een must.

Alle gpsen hebben een pijltje, maar dat is niet een kompas.

Het ligt aan je budget hoeveel je uit wil geven. Voor nog geen 100 euro heb je een basisontvanger. Je kunt doorgaan tot minstens 300 euro.

Mijn broer gebruikt op dit moment de gps60 maar overweegt nu ook de gps60csx aan te schaffen vanwege de zuiverdere ontvangst van satellieten.

 

Bij geocaching geven de meesten de voorkeur aan de Garmin gpsmap 60 csx.

Het aantal waypoints is niet zo van belang. zo'n 500 is standaard. Alle gps'en zijn geschikt voor geocaching zoals ik net geschreven heb.

Je moet gewoon kijken wat je budget is. En nogmaals de etrex serie heeft veel problemen met de rubberen rand. Die laat na een aantal jaar los. Het internet staat er vol mee. De overige gps'en van Garmin hebben dit probleem niet.

En wat is de beste om mee te geocachen in een prijsklasse tot 200 euro? (Merk/Serie maakt niet ui

 

Ik heb zelf de Garmin Etrex H gekocht. Dat de rubberen band na een aantal jaren los kan laten is helaas nieuw voor mij. Het budget is inderdaad heel belangrijk. Ik heb voor een budget oplossing gekozen. Voor mij is het apparaat ruim voldoende. Ik kan wel een paar nadelen opnoemen als die voor je belangrijk zijn.

 

1. Bij het elektronisch compas wordt de real-time positie niet weer te geven. Die kun je wel vinden door eerst een waypoint te markeren.

2. Er zit een seriele aansluiting op. De kabel zit er niet standaard bij, die kost minimaal 20 euro en moet je apart bijbestellen. Een ander nadeel is vaak dat je de kabel achter je PC moet aansluiten. Heb je een USB aansluiting, dan kun je hem aan de voorzijde van je PC aansluiten.

3. Voor een waypoint kun je maximaal 6 karakters voor de naam opgeven. Laad je trackdata in je GPS, dan kan dat een probleem vormen: Namen langer dan 6 karakters worden afgekapt.

4. Op dit model zit geen kleuren LCD scherm maar een zwartwit scherm. Eveneens zitten er geen kaarten op. Wil je wel online kaarten hebben, dan is ook een USB aansluiting aan te raden: Vanwege snelheid gaat het uploaden van nieuwe kaarten een stuk sneller.

 

De mijne kostte 99 euro. Als ik een iets duurder model had willen kopen, had ik waarschijnlijk de eTrex Lengend HCx gekocht voor 199 euro. Deze heeft een 256 kleuren TFT scherm, een bijgeleverde USB kabel en de mogelijkheid om kaarten te laden op de GSP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Minpuntje alleen vind ik dat ik niet alle geocaches van Nl erin kan zetten ondanks 2 GB extra geheugenkaartje.

...

 

Als je ze als waypoint laadt lukt dat inderdaad niet, want de 60cxs heeft een maximum van 1000 waypoints.

Dat is echter te omzeilen door die caches (ik neem aan dat je alleen traditionals en evt. earthcaches en/of webcamcaches laadt) om te zetten en te laden als POI.

Er zijn inmiddels diverse cachers die een procedure hiervoor beschreven hebben.

Ik heb hem zelf zo'n beschrijving op een duitse pagina gevonden, maar ik neem aan dat het ook wel door iemand in het nederlands beschreven is.

Tweede voordeel, je kunt op die manier de moeilijkheidsgraad en de cachegrootte op die manier ook zien, en zelfs de hint kan erbij.

Op die manier heb ik nu een 1500 traditionals als POI in de gpsmap 60csx zitten en er kunnen er nog veel meer in (in principe net zoveel als dat hde beschikbare hoeveelheid vrij geheugen toelaat).

Greetz, Bloodwoosj.

 

 

 

 

:dribble: Heel erg bedankt voor je reactie, ik ga er meteen mee aan de slag :thumbup:

 

 

 

Dat ik dat niet zelf verzonnen hebt :blush: Bedankt hiervoor!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar voor een beginner als ik is een Garmin eTrex Vista HCx toch prima? (Ik zie niet zo de voordelen in de Colorado 300 en de GPSMAP 60CSx+ik heb geen zin om er een te gaan importeren)

 

Edit: Kan iemand met een eTrex vertellen of de besturing nou wel of niet prettig werkt? (In veel reviews is het even wennen en daarna werkt het heel goed; volgens de reviewers)

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 60csx heeft in mijn ogen slechts één bedieningsnadeel t.o.v. de etrex; als je een nieuw waypoint op de etrex aanmaakt kun je direct daarna op de optie "ga naar" klikken. op de 60csx vereist dit wat extra handelingen; je moet het waypoint eerst opslaan en dan via de zoekfunctie is pas "ga naar" aan te klikken.

 

Ondanks deze extra stap blijft de 60csx nog steeds sneller te bedienen bij het aanmaken van en gaan naar een nieuw waypoint.

Na het opslaan 2 maal de find knop indrukken geeft je het laatst opgeslagen waypoint terug waar je vervolgens een ga naar kunt activeren. Je moet het effe weten. :thumbup:

 

Groeten Jan-Willem.

Is bekend, maar het blijven meer klikken dan op de etrex waar je zonder extra klik op "ga naar" kunt klikken.

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar voor een beginner als ik is een Garmin eTrex Vista HCx toch prima? (Ik zie niet zo de voordelen in de Colorado 300 en de GPSMAP 60CSx+ik heb geen zin om er een te gaan importeren)

 

Edit: Kan iemand met een eTrex vertellen of de besturing nou wel of niet prettig werkt? (In veel reviews is het even wennen en daarna werkt het heel goed; volgens de reviewers)

Zoals ik al eerder schreef. Ik ben bijzonder tevreden met de eTrex Vista HCx. Vooral omdat hij bruikbaar is in het veld en op de weg. Hij is erg veelzijdig. De verschillen met de GPSMAP 60 CSx, voorzover ik die zie, zijn mij het verschil in prijs niet waard. Ik doe bijvoorbeeld toch niks met getijdentabellen. Een paar pixels meer in de breedte en een paar minder in de lengte maken mij ook niet uit.

Over het loslaten van rubber bij de eTrex serie, dat hoor ik pas sinds kort. Ik ken iemand die al drie jaar een eTrex heeft zonder problemen met het rubber.

 

De besturing blijft een kwestie van smaak. Ik heb eerst een GPS 60 gehad. De bediening van de eTrex H vond ik een heel stuk slechter, maar de bediening van de eTrex Vista HCx vind ik juist weer beter. De pagina's en menustructuur van de GPS 60 en de eTrex Vista HCx lijken erg op elkaar. Daar zit weinig verschil in. Dan vind ik het knuppeltje van de eTrex Vista HCx handiger en precieser werken dan het kantelknopje can de GPS 60. De eTrex H heeft maar weinig om te configureren en dat gaat "één dimensionaal", dus moeizaam.

 

De Colorado heeft meer verschillen met de eTrex Vista HCx en het prijsverschil is groter. Die ken ik niet, dus daar doe ik verder geen uitspraken over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Edit: Kan iemand met een eTrex vertellen of de besturing nou wel of niet prettig werkt? (In veel reviews is het even wennen en daarna werkt het heel goed; volgens de reviewers)

Wij hebben nog een "oude" Etrex Venture (groene). Na 4 jaar liet het rubber los, maar dat is door de winkel netjes opgelost. De bediening met de clicksticxk werkt nog steeds naar volle tevredenheid :thumbup: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu een paar weken de Vista HCx. Heb ook een tijdje zitten twijfelen tussen de Map60 en de Vista. Het enige verschil wat ik in de software kan ontdekken is de getijdetabel. In de hardware zie ik een externe antenne (kan gunstig zijn bij slechte omstandigheden), een extra serieele poort en een andere chipset. Dit alles was voor mij geen reden om de extra 100,00 voor de Map60 uit te geven. Bovendien is de Vista een stuk handzamer in het veld en daar heb je zo'n ding toch voor lijkt me.....

 

De bediening is absoluut even wennen maar na 2-3 dagen wil ik niet anders meer. Het hele apparaat is met 1 hand te bedienen. De menustructuur is logisch en de joystick werkt prima. Er zit geen knop teveel of te weinig op. Dit is een apparaat waar goed over is nagedacht voor een hele redelijke prijs. Ik zie op Internet ook regelmatig personen die zelfs een 'downgrade' van een map60 naar een Vista hebben gedaan om bovenstaande reden.

 

Mijn keuze voor de Vista HCx heeft te maken met het electronische kompas en in mindere mate met de barometrische hoogtemeter. De eerste functioneert overigens prima. De hoogtemeter kan ik in dit platte land nog niet zoveel over zeggen. Ik had hem een paar weken eerder moeten hebben tijdens de vakantie... :thumbup:

 

Moraal van mijn verhaal: Budgettair is de Vista absoluut een prima keuze. Ik ben er blij mee. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze maar aan de Vista kun je je geen buil vallen lijkt me. Veel kwaliteit voor een redelijk bedrag. De Map60 is naar mijn smaak ook veel kwaliteit voor een iets minder redelijk bedrag. :blush:

 

Buy the way: Grootste nadeel van beide apparaten: De topografische kaarten zijn belachelijk duur. Topo NL kost de helft van de aanschafprijs van de Vista. Maar dat nadeel geldt dus ook voor de Map60 want die gebruikt dezelfde software / kaarten.

 

Nog een By the way: Loslatend rubber (van de Vista voor alle duidelijkheid :dribble: ) heb ik geen last van, maar het ding is nu drie weken oud dus dat zou wel een beetje te gek zijn.

 

Hoop dat je wat aan mijn subjectieve verhaal hebt.....

bewerkt door team-rtna
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar voor een beginner als ik is een Garmin eTrex Vista HCx toch prima? (Ik zie niet zo de voordelen in de Colorado 300 en de GPSMAP 60CSx+ik heb geen zin om er een te gaan importeren)

 

De enige drempel is wellicht het bezit van een creditcard en even een PayPal accountje openen, maar ook zonder creditcard is het al mogelijk om op die manier te shoppen. Daarna is het gewoon veilig bestellen via internet en thuis laten komen. Een 60CSx kost je dan ongeveer 350 euro, dat is inclusief verzendkosten en douane. Heb je geluk dat de douane jou pakketje er niet uithaalt, dan scheelt je dat nog eens 50 euro. Ook voor andere types is op die manier een flinke korting te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

. Een 60CSx kost je dan ongeveer 350 euro, dat is inclusief verzendkosten en douane. Heb je geluk dat de douane jou pakketje er niet uithaalt, dan scheelt je dat nog eens 50 euro. Ook voor andere types is op die manier een flinke korting te halen.

 

Bij GPSshop.nl kost-ie 339,00 euro inclusief verzending.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...