Spring naar bijdragen

Welk GPS apparaat?


TeGaHo

Aanbevolen berichten

Alle GPSr modelen hebben wel een mogelijkheid om een kompasroos te laten zien met een pijltje. De richting "noord" kan de GPSr bepalen door te kijken naar je verplaatsing, aannemende dat je de GPSr recht voor je houdt (met de bovenkant naar voren). Een GPSr met ingebouwd electronisch kompas heeft het voordeel dat hij ook de juiste richting weet als je niet of weinig beweegt. Is meestal handig als je dicht bij de cache aangekomen bent. Dan hoef je niet eerst een paar meter te lopen om weer de juiste richting te bepalen.

Een ingebouwde barometer is handig in de bergen, om snelle hoogte veranderingen te zien. De hoogte informatie uit de GPS ontvanger is tamelijk onnauwkeurig en de barometer vult dat leuk aan. In ons vlakke landje is het voordeel maar beperkt. Hooguit zie je een lagedrukgebied aankomen en weet je dat het tijd is om naar huis te gaan.

Een probleem met de eTrex H vond ik dat waypoints maar met zes tekens worden aangegeven. Namen van geocaches hebbn tegenwoordig vaak zeven tekens. Als je een geocache van het internet via een kabeltje in de GPSr laadt, dan verlies je een letter. Ik ben al eens bij de verkeerde cache uitgekomen, omdat twee geocaches alleen in de laatste letter verschilden en de eerste dus door de tweede overschreven was.

In eerste instantie gebruikte ik de GPSr alleen voor geocachen, eigenlijk gebruikte ik ook alleen het pijltje. Langzamerhand bleek het apparaat ook handig voor andere dingen. Zo gebruik ik de mogelijkheid om tracks te maken nu om altijd de auto terug te kunnen vinden, door de track terug te lopen, indien nodig.

Ook een kaartje met routing informatie is handig, vooral als je geen andere navigatie apparatuur hebt, om in ieder geval in de buurt van de cache te komen. Daana is het pijltje handiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zijn er GPS apparaten met elektronisch kompas die 200 euro of minder kosten?

 

En is dat echt nodig? En hebben jullie dat ook?

 

Edit: Is dat probleem van zes tekens ook met de Garmin eTrex Legend HCx?

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf werk ik met de GPSmap 60CSx en ik ben erg tevreden hierover. Vaak maar een miswijzing van gps van 3 meter wat erg lekker werkt. Snel kunnen wisselen tussen Citynavigator en de topokaart (zelf aanschaffen). Minpuntje alleen vind ik dat ik niet alle geocaches van Nl erin kan zetten ondanks 2 GB extra geheugenkaartje. Maar dat los ik op door alleen die caches te laden die ik die dag nodig heb. Ik kan er nog veeeeel meer mee maar dat moet ik nog ontdekken :thumbup: Ik ben tenslotte maar een beginneling en dat heeft ook zijn leuke kanten. Alles is nog lekker nieuw en we genieten met volle teugen van alles wat met geocaching te maken heeft.

 

Laten vallen is ook geen probleem (al een paar keer gebeurt :kiss: )

 

Ligt lekker in de hand en gps fix werkt redelijk snel. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

 

 

Geogroetjes,

 

 

 

Team Matrjoschka

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er GPS apparaten met elektronisch kompas die 200 euro of minder kosten?

 

En is dat echt nodig? En hebben jullie dat ook?

 

Edit: Is dat probleem van zes tekens ook met de Garmin eTrex Legend HCx?

 

Gps 60 csx bestellen in de VS bij Kandrsolutions via Ebay. http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...em=120293271154

 

Zal iets hoger worden met de verzendkosten en invoerrechten. Maar je krijgt er geen spijt van. :kiss:

Heeft de voordelen van alle gpsen en een robuust apparaat. :thumbup:

 

Edit: Is dat probleem van zes tekens ook met de Garmin eTrex Legend HCx?

 

Of dat met de HCx ook is weet ik niet. Anders kun je met het programma GSAK de naam veranderen. Want problemen met te weinig letters kwamen wij ook tegen bij de Etrex-serie. Alleen werd de laatste letter veranderd, maar moest je wel uitzoeken welke cache er nu bedoeld werd. En als je een serie doet zoals rondje bernheze, dan weet je helemaal niet meer bij welke cache je bent.

Maar zoals je hebt gelezen. Nu ik een gpsmap 60csx heb, ben ik helemaal om. Voor mij geen etrex meer. Kijk goed rond. Slaap er nog een dagje over. Je hebt al aardig wat gps'en uitgeprobeerd. Probeer ook eens de GPSMAP60CSx uit en maak dan een overweging. Je moet het gewoon ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er GPS apparaten met elektronisch kompas die 200 euro of minder kosten?

 

En is dat echt nodig? En hebben jullie dat ook?

 

Edit: Is dat probleem van zes tekens ook met de Garmin eTrex Legend HCx?

Ik heb zelf nu een eTrex Vista HCx. Het enige verschil met de Legend HCx, volgens de Garmin website, zijn de ingebouwde barometer en het ingebouwde kompas. Ik kan veel langere namen aan waypoints geven (zelfs met hoofd- en kleine letters en andere tekens). Bovendien kan ik bij ieder waypoint ook nog een notitie kwijt. Ik denk dat dit voor de Legend HCx ook geldt. Kijk eens op de Garmin website in de daar te downloaden handleiding van de Legend HCx. Je ziet vanzelf aan de plaatjes hoeveel ruimte er voor een naam is. Het geeft ook een aardige indruk van wat je verder met zo'n ding kunt doen.

Zelf vind ik het kompas erg handig, maar niet noodzakelijk. Mijn apparaat heeft wel net iets meer dan €200,- gekost.

bewerkt door wirholt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

staat voor extended memory, dwz dat je er een geheugenkaartje in kan steken, tot maximaal 2GB!!

 

Nee, waar de x voor staat weet ik niet, maar de H-serie (Hcx) is uitgebracht met een veel betere ontvanger/chipset. Het fijne weet ik er niet van, maar er zijn hier altijd mensen die je daar verder mee zouden kunnen helpen.

Wat betreft de microSD kaartjes, ik kan op een 2GB kaartje west europa kwijt, dus veel groter heb je eigenlijk ook niet nodig. Voor Topo NL gebruik ik weer een 1GB kaartje. Deze gebruik ik trouwens het meest.

Had zelf ook eerst het idee dat een kaart meer voor "luie" cachers of wandelaars was, maar het is toch wel erg handig als je in de bergen (oostenrijk) staat en je weet niet goed welk bergpad je moet nemen. 1 blik op de kaart en je weet het.

 

Dus er kunnen microSD kaartjes in tot 2GB? (Niet SDHC compatible?)

 

En het budget is t/m 200 euro.

 

(Dus ik denk inderdaad dat de Garmin eTrex Legend HCx de beste keuze is???)

 

Edit: Betekent die "x" bij de Legend ook een betere ontvangst? (Op de website van Garmin staat dat het een "hoog-gevoelige GPS-ontvanger" is; bedoel je dat?)

 

 

Zijn er GPS apparaten met elektronisch kompas die 200 euro of minder kosten?

 

En is dat echt nodig? En hebben jullie dat ook?

 

Edit: Is dat probleem van zes tekens ook met de Garmin eTrex Legend HCx?

Ik heb zelf nu een eTrex Vista HCx. Het enige verschil met de Legend HCx, volgens de Garmin website, zijn de ingebouwde barometer en het ingebouwde kompas. Ik kan veel langere namen aan waypoints geven (zelfs met hoofd- en kleine letters en andere tekens). Bovendien kan ik bij ieder waypoint ook nog een notitie kwijt. Ik denk dat dit voor de Legend HCx ook geldt. Kijk eens op de Garmin website in de daar te downloaden handleiding van de Legend HCx. Je ziet vanzelf aan de plaatjes hoeveel ruimte er voor een naam is. Het geeft ook een aardige indruk van wat je verder met zo'n ding kunt doen.

Zelf vind ik het kompas erg handig, maar niet noodzakelijk. Mijn apparaat heeft wel net iets meer dan €200,- gekost.

 

Het voordeel van het magnetisch kompas in b.v. de Vista is dat de kaart omdraait als jij omdraait, dat scheelt wel erg met zoeken hoor. En de Vista kost bij het knaagdier € 250,-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was zelf inderdaad ook al aan het kijken naar de Vista HCx; dit is dus de Legend HCx maar dan met meer opties? (Geen nadelen/gebreken?)

 

Edit: De GPSMap 60 CSx is voor mij net iets te duur; dus die valt af.

 

Edit2: De Garmin eTrex Vista HCx is dus de beste van de eTrex serie? (En combineert de voordelen van de Legend, Summit en Venture+extra's?)

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was zelf inderdaad ook al aan het kijken naar de Vista HCx; dit is dus de Legend HCx maar dan met meer opties? (Geen nadelen/gebreken?)

 

Edit: De GPSMap 60 CSx is voor mij net iets te duur; dus die valt af.

 

Edit2: De Garmin eTrex Vista HCx is dus de beste van de eTrex serie? (En combineert de voordelen van de Legend, Summit en Venture+extra's?)

Ik heb zelf geen ervaring met de Legend HCx en de GPSMap 60 CSx. Op de Garmin website kun je handig apparaten vergelijken. Dan lijkt inderdaad het kompas en de barometer het enige verschil tussen Legend en Vista te zijn. Tussen GPSMap 60 CSx en Vista HCx zitten meer verschillen. Ieder kan zelf bepalen wat hij daarvan belangrijk vindt. Eerlijk gezegd begrijp ik het prijsverschil niet, maar misschien zitten er in ongenoemde zaken ook nog verschillen.

 

Natuurlijk heeft ieder apparaat zijn gebreken. Ik heb de mijne nog maar een paar weken en ben er erg tevreden mee. Nog geen last van loslatend rubber, zoals sommige anderen zeggen :kiss:. Wat kleinere nadelen vind ik dat het scherm soms hinderlijk spiegelt, wat aflezing in fel zonlicht wel eens lastig maakt. Je kunt kiezen uit verschillende kleurenschema's. Dat helpt soms wel. Helaas is er geen kleurenschema, waarbij in alle gevallen een geselecteerd item een goed contrast heeft met een niet geselecteerd item. Vreemd is ook dat je de barometer niet kunt uitschakelen (het kompas wel). De hoogte uitlezing van de GPS ontvanger kun je alleen via een omweg te pakken krijgen. In een vliegtuig, bijvoorbeeld, waar de ontvanger goed werkt, geeft hoogte uitlezen via de barometer onzinnige resultaten. Voor mij zijn dat kleinigheden. Echt belangrijke gebreken heb ik nog niet gezien.

bewerkt door wirholt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Minpuntje alleen vind ik dat ik niet alle geocaches van Nl erin kan zetten ondanks 2 GB extra geheugenkaartje.

...

 

Als je ze als waypoint laadt lukt dat inderdaad niet, want de 60cxs heeft een maximum van 1000 waypoints.

Dat is echter te omzeilen door die caches (ik neem aan dat je alleen traditionals en evt. earthcaches en/of webcamcaches laadt) om te zetten en te laden als POI.

Er zijn inmiddels diverse cachers die een procedure hiervoor beschreven hebben.

Ik heb hem zelf zo'n beschrijving op een duitse pagina gevonden, maar ik neem aan dat het ook wel door iemand in het nederlands beschreven is.

Tweede voordeel, je kunt op die manier de moeilijkheidsgraad en de cachegrootte op die manier ook zien, en zelfs de hint kan erbij.

Op die manier heb ik nu een 1500 traditionals als POI in de gpsmap 60csx zitten en er kunnen er nog veel meer in (in principe net zoveel als dat hde beschikbare hoeveelheid vrij geheugen toelaat).

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja; maar dat vind ik niet zo erg...

 

Waarschijnlijk ga ik dus de Garmin eTrex Vista HCx kopen; maar als iemand nog belangrijke argumenten kan opbrengen die mijn keuze toch weer in het twijfel kunnen trekken: ga je gang.

 

Edit: Ik heb nu gevonden dat de Vista HCx ook over een SiRFstar III GPS-module beschikt. :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar eigenlijk wil je gewoon de colorado, want al die beschrijvingen in je gps zijn wel heeeeel erg handig

 

 

Ik heb al eerder een vraag op Kassa.Vara's forum gezet (omdat mijn account nog niet was geactiveerd) en nu vraag ik het dus hier: (Link Kassa forum hier)
Ik ben van plan een GPS apparaat te kopen en deze voornamelijk te gebruiken voor Geocaching, Wandelen en eventueel op de fiets.

 

Heb al eens met een Garmin GPS60, Gecko 201 en een eTrex gewerkt.

 

Over de GPS60 en de Gecko 201 heb ik dezelfde mening; maar bij de (goedkope variant) eTrex was er geen pijltje maar een map en dit vond ik minder prettig werken.

 

Op internet heb ik al informatie gezocht over de GPS60, Gecko 201 en de eTrex Legend HCx (andere dan waarmee ik had gewerkt en deze heeft wel een Kompas-modus; lees pijltje) en dergelijke...

 

Uit mijn onderzoek lijken de GPS60 en eTrex Legend HCx er het beste vanaf te komen...

 

Maar wat raden jullie mij aan? (Maakt niet uit welk apparaat/merk)

Hallo wij doen al 4 jaar aan geocaching.

Ik zou eens rondkijken op www.geocaching.nl

Ik zelf heb de garmin etrex euro en etrex legend gehad, maar daar ging het rubber van de zijkanten vaak los.

Nu heb ik een garmin gps 60CSX en ik ben daar zeer tevreden over. In deze gps kun je optionele kaarten laden, zoals de topokaarten. Gedetailleerde wandelkaarten. Ook kun je ermee navigeren in de auto.

Kijk eens op ebay. Daar kun je al een garmin 60 csx kopen in de VS, de prijzen zijn daar bijna de helft van die in Nederland.

Tip:

Meld je aan bij www.geocaching.nl en stel daar dezelfde vraag. Je zult zien dat je daar een bevredigend antwoord zult krijgen.

Ik zie nu zo véél termen...

 

Aan welke aspecten moet een geocaching GPS apparaat voldoen?

 

-hoog-gevoelige GPS-ontvanger?

 

-Hoeveel waypoints?

 

-Hoeveel routes?

 

-elektronisch kompas?

 

-geocaching modus?

 

-barometrische hoogtemeter?

 

-oppervlakte berekening?

 

En dergelijke? (Wat moet het hebben? Zie garmin.nl specificaties elk apparaat)

 

Ik kan jammer genoeg nog géén vragen stellen op het forum van www.geocaching.nl ; want mijn account is nog niet geactiveerd...

 

Alvast Bedankt,

 

TeGaHo

Met iedere gps kun je geocachen. Sommige toestellen zijn basistoestellen. Zoals de gps60. Deze hebben alleen een grove kaart. De ontvangst onder bladerdek is onvoldoende. Het wil wel eens voorkomen dat het signaal wegvalt. De 60csx of cx hebben een nieuw soort chip (sirf3) deze ontvangers hebben zelfs ontvangst in huis. De 60 csx heeft een kompas de 60cx die nagenoeg hetzelfde is heeft geen kompas.

De x betekent dat er een micro sd kaartje in kan. Op het sdkaartje kun je kaarten laden. Handig voor op de fiets of tijdens het cachen. Is niet een must.

Alle gpsen hebben een pijltje, maar dat is niet een kompas.

Het ligt aan je budget hoeveel je uit wil geven. Voor nog geen 100 euro heb je een basisontvanger. Je kunt doorgaan tot minstens 300 euro.

Mijn broer gebruikt op dit moment de gps60 maar overweegt nu ook de gps60csx aan te schaffen vanwege de zuiverdere ontvangst van satellieten.

 

Bij geocaching geven de meesten de voorkeur aan de Garmin gpsmap 60 csx.

Het aantal waypoints is niet zo van belang. zo'n 500 is standaard. Alle gps'en zijn geschikt voor geocaching zoals ik net geschreven heb.

Je moet gewoon kijken wat je budget is. En nogmaals de etrex serie heeft veel problemen met de rubberen rand. Die laat na een aantal jaar los. Het internet staat er vol mee. De overige gps'en van Garmin hebben dit probleem niet.

En wat is de beste om mee te geocachen in een prijsklasse tot 200 euro? (Merk/Serie maakt niet ui

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja; maar dat vind ik niet zo erg...

 

Waarschijnlijk ga ik dus de Garmin eTrex Vista HCx kopen; maar als iemand nog belangrijke argumenten kan opbrengen die mijn keuze toch weer in het twijfel kunnen trekken: ga je gang.

 

Edit: Ik heb nu gevonden dat de Vista HCx ook over een SiRFstar III GPS-module beschikt. :thumbup:

Ik heb nog iets belangrijks niet teruggezien in alle argumenteringen en eigenschappen: het bedieningsgemak.

De etrex heeft de knoppen aan de zijkant zitten, de 60csx aan de bovenkant.

Zelf heb ik de Etrex Vista zwartwit gebruikt (en nu dus de 60csx).

Toen ik de etrex gebruikte leek me de bediening van de 60csx met de knoppen aan de bovenkant onhandig.

Nadat ik de 60csx gekocht had was het even wennen in het begin, maar ik zou nu nooit meer terug willen naar knoppen aan de zijkant.

Bediening van knoppen aan de bovenkant van de 60csx gaat makkelijker en sneller dan de knoppen van de etrex aan de zijkant.

 

De 60csx heeft in mijn ogen slechts één bedieningsnadeel t.o.v. de etrex; als je een nieuw waypoint op de etrex aanmaakt kun je direct daarna op de optie "ga naar" klikken. op de 60csx vereist dit wat extra handelingen; je moet het waypoint eerst opslaan en dan via de zoekfunctie is pas "ga naar" aan te klikken.

 

Ondanks deze extra stap blijft de 60csx nog steeds sneller te bedienen bij het aanmaken van en gaan naar een nieuw waypoint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...