Spring naar bijdragen

er is altijd wel iemand die helpt, of niet dan?


jojonl

Aanbevolen berichten

D'r is in geocachingland veel te doen over hulplijntjes en andere toestanden die volgens het ene ras 'echt wel moet kunnen' en volgens het andere ras 'helemaal niet zou moeten mogen' (en alle andere varianten daartussen en daarbuiten).

 

Wat ik me nu afvraag is dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat er een geocacher is die nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand geholpen heeft. Immers in je log die je schrijft, maak je (on)gewild wat opmerkingen over bepaalde punten, althans als je log meer inhoud dan tftc o.i.d.. De opmerkingen verhullen toch al een klein beetje iets over de punten. De foto's willen natuurlijk ook wel eens een keer helpen bij het vinden van een moeilijker punt, en zo kun je nog een heleboel meer verzinnen.

Er zou zelfs een cache bestaan die iedere keer weer wat meer info uit de beschrijving haalt, bij het plaatsen van een nieuwe log.

 

Graag zou ik eens willen weten hoe we elkaar dan verder proberen te helpen? Zonder te verzanden in de discussie of dat nu wel of niet kan, daar mag je voor mij zelf een draadje over starten.

 

dus: hoe help jij een ander verder bij het geocachen?

 

om maar met mezelf te beginnen:

1.

ten eerste probeer ik aan te voelen of iemand zich al meer of evenveel moeite heeft gedaan dan ikzelf om tot een oplossing te komen.

Zo niet, dan verzoek ik de ander om toch nog eens wat andere acties te proberen alvorens mij om hulp te komen vragen. Meestal heeft dat tot het effect dat de ander fanatieker wordt bij het zoeken naar een mogelijke oplossing.

Later zal ik zeggen: "heb je de maker zelf al om een hint gevraagd? Dat zal ie nog leuk vinden ook!"

 

2.

Bij moeilijke punten, die door veel mensen als moeilijke punten worden ervaren, geef ik in mijn log toch wel enig blijk van de probleemervaring, en probeer ik heel cryptisch of met een woordspeling het zo te loggen, dat als je het gevonden hebt, je wel begrijpt wat er staat. Maar wanneer je het nog niet gevonden hebt, brengt het je wel op een ander stukje denkspoor, iets dat vaak effectief blijkt te zijn als je lang nodig hebt voordat je de logica van de ander begrijpt.

Ik schrijf het wel in mijn log, omdat ik vind dat de cachemaker mij 'terug kan fluiten' op het moment dat hij/zij vindt dat ik teveel prijs geef in mijn log. Ik maak immers gebruik van zijn/haar (levens)werk

 

3. een hele hele enkele keer zet ik een foto met dikke letters SPOILERS erbij. Dan kan iemand nog zelf beslissen of hij de spoiler wilt zien of niet (zelf haat ik het als ik een foto aanklik om van tevoren een idee te krijgen van de omgeving, en dan ter plekke erachter komen dat dat de cacheplek is... ik zoek liever zonder beeld vooraf, ook al is het een plek met 100 stenen :lol:))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er zou zelfs een cache bestaan die iedere keer weer wat meer info uit de beschrijving haalt, bij het plaatsen van een nieuwe log.

 

Of er zo'n geocache is weet ik niet, maar een terracache van deze strekking is er wel.

 

Voor het overige geldt dat ik anderen ongeveer op dezelfde wijze help als jij. Spoilerfoto's plaats ik alleen nooit en als iemand in mijn geleuter aanwijzingen vindt voor het vinden van een cache dan vind ik dat een knappe jongen/meid, meestal dan.

Ter aanvulling: ik geef sneller wat weg aan cachers die mij ergens mee geholpen hebben :lol:

bewerkt door MCMAL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn logs probeer ik zo min mogelijk hints te geven. Maar ja, je wilt ook wel opschrijven wat je heeft beziggehouden, dus wellicht help je anderen toch net op weg. Ik ben een paar keer via de mail gevraagd om een hint. Een keer voor een nieuwe mysterie 100 km verderop. Ik had in een note geschreven dat ik de oplossing wist. Nou, de goudzoekers die mij toen mailden kregen natuurlijk niets. Lekker zelf uitvinden. Maar als uit de vraag blijkt dat er zelf al veel gedaan is, dan krijgen ze van mij een hint die ze verder helpt.

Een spoilerfoto plaats ik nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om kort te zijn:

ja ik help en ja ik vraag (soms) hulp.

 

Waarom? Omdat ik vind dat het voor iedereen leuk moet blijven. Wil je geen tip, neem je geen contact met me op. Wil je geen hint geven, meldt je dat in een reactie terug. Het is niet zo dat ik zomaar alles weggeef of dat ik per direct het juiste antwoord (=eindcoördinaat) wil, maar een duwtje in een andere richting wil wel eens lekker zijn.

 

Een tijdje geleden heb ik bij een nieuwe serie een spoilerfoto geplaatst. Ik heb hier wel even over nagedacht. Echter bij het loggen, was vlak daarna zilver en brons ook vergeven. Een ander punt voor het plaatsen van de spoilerfoto zat niet zo zeer in de locatie (de cache doos kun je namelijk vanaf 30 meter zien liggen), maar in de eventuele hulpmiddelen die nodig zijn. Er zijn cachers die niet direct over de juiste middelen beschikken en daar op voorhand rekening mee kunnen houden. Ik heb geen reactie van de cachelegger gehad met verzoek om het logje aan te passen en/of de foto's te verwijderen (wat ik anders per direct zou hebben gedaan).

 

Als het een puzzel cache op een flink aantal kilometers van mij vandaan is, dan wil ik wel eens aan de cachelegger om verificatie van het door mij gevonden coördinaat. Moet kunnen toch? Persoonlijk vind ik wel dat je er wat moeite voor moet hebben gedaan.

 

Tukkerboertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand ons om een tip vraagt voor een puzzel, dan beginnen wij meestal met een vage hint. En naar mate de tijd vorderd en we zien dat ze wel hard aan het puzzelen zijn, maar net niet op de juiste weg, maken we dat iets duidelijker. Zelf vind ik het ook leuker om zelf de oplossing te vinden met een klein (en soms later een wat groter) duwtje in de rug als het krijgen van een link naar de site waar ik het antwoord kan vinden.

 

Voor het vinden van de cache hangt het een beetje van de situatie af. Als ik weet dat de cacher in kwestie liever zelf zoekt, geef ik alleen aanwijzingen over de richting waarin ze moeten zoeken. Puur zodat hun zoekcirkel iets kleiner word. Als ze helemaal radeloos zijn en toch echt graag willen loggen, wil ik wel een duidelijkere hint geven. Dat laatste is alleen wel moeilijk als het alweer een tijdje geleden is dat je zelf de cache gevonden hebt. Dan laat mn geheugen me nog weleens in de steek. Zelf hebben we liever een hint die het zoeken net iets makkelijker maakt, dan een uitgebreide omschrijving van wat ik waar moet zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een (v)luchtig antwoord, omdat er altijd uitzonderingen op de regel zijn en ik hier geen discussie over de "uitspraken" wil ontketenen.

 

Wel eens uit de gein gezegd; Als je er meer dan duizend gevonden hebt, is het pas geoorloofd om hulplijntjes te gebruiken. :dribble::cry:

 

Grote kwats natuurlijk. Maar de achterliggende gedachte daarbij is dat er van hieruit best geholpen wordt, zodra blijkt dat je er zelf ook de nodige moeite voor gedaan hebt. En ja, we kennen al een heel stel cachers en weten best wel dat als er hulp gevraagd wordt wat zij zelf aan moeite erin gestoken hebben voor er gebeld/gemaild gaat worden.

 

Anders wordt het als totaal wildvreemden ons mailen voor antwoorden of tips van pittige puzzelcaches :o . (En dat gebeurt, vreemd genoeg, nog vrij regelmatig.) Die verwijzen we altijd door naar maker zelf. Voor onze eigen caches geven we doorgaans hulp op maat, dwz; we vragen waar ze zelf aan denken en gaan dan de gedachten sturen. Zo hebben al een paar geholpen cachers gedacht dat zij de cachebus zelf opgelost hadden. Grappig is dat om later te lezen.

 

En zelf? Ach bij sommige caches wordt er door ons sneller gebeld dan bij anderen. Bij zeer uitdagende caches voelt het nog echt als "eer" om het echt helemaal zelf te doen. Bij sommige heb je dat (veel) minder. Tel daarbij ook nog eens de weersomstandigheden. (In de stromende regen, neigen we eerder naar een hulplijntje na een poosje zoeken.) Ook de afstand van huis telt mee en dus de mogelijkheid om nog eens terug te komen en ga zo maar door. Maar zeker ook de ervaringen met de maker van de cache tellen mee in je zoekenthousiasme.

 

Jammer vind ik het altijd om te lezen dat een FF zowat compleet geholpen is door een maker. (behoudens als er fouten in de omschrijving hebben gezeten uiteraard.) Wil je voor de zg "ereplaatsen" dan zul je ervoor moeten "zweten", is mijn mening. Daarnaast vind ik het jammer dan er na die eerste drie loggers soms juist weer teveel vrijgegeven wordt.

 

Dat je hulp vraagt/krijgt, vind ik absoluut geen schande, is in mijn oog ook best een stukje onderdeel van het spel. MAAR GEEF HET GEWOON EERLIJK TOE. Laat de maker of een volgend cacher die voorbereidende logjes leest, weten waar je moeite had. Dat is dan tenminste duidelijk. En tevens een vorm van de hulpverlener bedanken. Wat heb ik een hekel aan de mensen die schijnheilig loggen dat ze zelf caches vinden, terwijl ze geholpen zijn.

 

Nah, dat bleek dus een minder (v)luchtig antwoord dan gedacht :P . 'k had genoeg tijd B) .

 

Spirit

bewerkt door Pentagram
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hulp vraag doe ik dat vrijwel altijd aan de maker zelf. Ooit wel benaderd door een andere cacher die een cache op dezelfde dag niet gevonden had en wij wel. Die heb ik ook wel op weg geholpen, omdat ik uit de logjes begreep dat hij/zij inderdaad daar geweest was. (Het ging hier om een tradi die onder de bladeren lag...)

En... onlangs zelf na een half uur zoeken naar een cache een 06-nummer gebeld dat bij de hint stond. Ook daar kregen we niet de exacte plaats door, maar net de hint die we nodig hadden!

 

Als ik hulp-mailtjes naar de maker van een mystery stuur, probeer ik altijd duidelijk te maken wat ik al aan info gevonden heb, waar ik gezocht heb, en vraag ik of ik met mijn 'kronkels' op de goede weg zit. "Nee helemaal fout, maar kijk eens naar dat detail" is vaak al voldoende om weer op het goede spoor te zitten. Vaak kun je uit andere logjes ook wel halen in welke richting je moet zoeken, maar gelukkig meestal pas als je je een beetje in de puzzel verdiept hebt.

Ik bedank de legger altijd wel voor de hulp in mijn logje!

 

Spoilerfoto's bekijk ik altijd, want wees eerlijk: Het vinden is nog altijd leuker dan het zoeken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een keer voor een nieuwe mysterie 100 km verderop. Ik had in een note geschreven dat ik de oplossing wist.

Ik zie dat wel eens vaker en vraag me altijd dan af wat het nut er van is om te melden via een note dat je de oplossing weet maar nog niet de tijd hebt gevonden, of wat dan ook, om de cache te gaan doen.

 

Ik zie het nut van zo'n note dan helemaal niet in. Waarom melden dat je een oplossing weet op een cachepagina en de cache niet doen (op dat moment)?

 

Ik krijg dan een beetje het gevoel van Meester, meester ik weet het....

 

Volgens mij is een cachepagina daar eigenlijk niet eens voor bedoeld. Je logt de cache als je hem gevonden hebt of als je hem niet gevonden hebt. Heb je een aanvulling dan kun je een note plaatsen. Soms heeft men niet genoeg aan de 4000 karakters waaruit een log mag bestaan en gaat men dan verder met deels 2 en dat in de vorm van een note.

 

De logjes (notes) zijn niet bedoeld om te chatten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een keer voor een nieuwe mysterie 100 km verderop. Ik had in een note geschreven dat ik de oplossing wist.

Ik zie dat wel eens vaker en vraag me altijd dan af wat het nut er van is om te melden via een note dat je de oplossing weet maar nog niet de tijd hebt gevonden, of wat dan ook, om de cache te gaan doen.

 

Ik zie het nut van zo'n note dan helemaal niet in. Waarom melden dat je een oplossing weet op een cachepagina en de cache niet doen (op dat moment)?

 

Ik krijg dan een beetje het gevoel van Meester, meester ik weet het....

 

Volgens mij is een cachepagina daar eigenlijk niet eens voor bedoeld. Je logt de cache als je hem gevonden hebt of als je hem niet gevonden hebt. Heb je een aanvulling dan kun je een note plaatsen. Soms heeft men niet genoeg aan de 4000 karakters waaruit een log mag bestaan en gaat men dan verder met deels 2 en dat in de vorm van een note.

 

De logjes (notes) zijn niet bedoeld om te chatten.

 

geheel offtopic, aub on topic blijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, als iemand een stukje uit de posting van de topicstarter gaat quoten met de bedoeling daar op te reageren, en dat ook doet, dan KAN hij/zij nooit en te nimmer off-topic zijn. Misschien is het begrip off-topic je niet helemaal duidelijk? Of stond mijn reactie je niet aan? Heb ik een gevoelige snaar geraakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, als iemand een stukje uit de posting van de topicstarter gaat quoten met de bedoeling daar op te reageren, en dat ook doet, dan KAN hij/zij nooit en te nimmer off-topic zijn. Misschien is het begrip off-topic je niet helemaal duidelijk? Of stond mijn reactie je niet aan? Heb ik een gevoelige snaar geraakt?

Ik wist dat je een snaarinstrument speelde :dribble:

 

Maar off-topic is het zeker niet. Voor wat betreft het nut van een note, is dat cacheleggers wel zien dat er interesse in zijn cache is, en het geeft een indicatie of de moeilijkheidsgraad van een cache goed ingeschat is.

 

Dat kan interessant zijn of niet, maar dat is aan de cachelegger om te bepalen, toch?

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je zult wel doelen op eerste viool :dribble:

 

Natuurlijk is het aan de eigenaar van de cache of een note nuttig is. Mijn vraag was een oprechte vraag, waarom men in vredesnaam meldt, vooral bij een mystery, dat men de mystery heeft opgelost, en dan puur het melden van het opgelost te hebben. Dat doet toch iedereen die de cache gaat doen? Als men de cache dan gevonden heeft, heeft men de mystery opgelost.

Maar het alleen melden maar niet de cache gaan zoeken dat is dan voor mij iets van, zie je wel hoe goed ik ben?

Dan kan ik bij iedere cache wel gaan schrijven dat ik "lekker" weet waar hij ligt. Wat een lol :o

 

Maar goed, het gaat dus om het feit of je iemand helpt op niet. Daar heb ik ook wel een mening over B)

 

Wat is helpen? iemand direct vertellen waar de cache ligt of iemand een stap verder helpen? En dan is het ook nog belangrijk of je iemand met je eigen cache verder helpt, of dat je iemand gaat helpen met een cache die jij ook al gevonden hebt?

 

Dat is per cache en per persoon verschillend. Als wij gebeld worden om een van onze caches, vragen we altijd hoever ze zijn, wat ze allemaal gedaan hebben, wat er eventueel mis is gegaan en dan vragen we ze gewoon of ze het eindco"ordinaat willen hebben of verder willen gaan. Zo simpel is het. maar dat ligt er soms wel aan wie er belt :P

 

Van caches die we gedaan hebben en we de antwoorden van de opdrachten weten en de tussenpunten en het eindcoordinaat weten, willen we ook wel helpen, maar dan ligt het er ook aan wie het is die belt en van wie de cache is. Maar dan is het een verder op pad helpen of zien of ze een fout in de berekening hebben.

 

Ik heb het zelf ook wel eens gedaan. Ik heb ooit Twinlife gebeld over een cache die ik aan het zoeken was, we hadden alle gegevens en prikten de vermodelijke cacheplek lek met de prikstokken. Dus wie heeft de cache voor mij gevonden= Twinlife, nummer staat in de GSm, dus gebeld. De situatie uitgelegd, uitgelgd waar we aan het prikken waren, bleek dat we een 10tal meter uit de buurt waren aan de verkeerde kant van een hek. Een paar minuten later was de doos gevonden. Daar heb ik geen enkele probleem mee. de hele route was al afgelegd, de opdrachten waren goed opgelost, alleen de cache lag niet goed op de coordinaten. Dat kan gebeuren. Dat vind ik geen verklappen, dat is ook geen verklappen.

 

Van al de andere 6000 caches die actief online staan heb ik dan ook wel de gegevens in huis, maar die krijgt dus echt niemand. Die krijg ik zelfs nog niet als ik ga cachen, door ze niet in te zien en niet mee te nemen. Immers, dan zou iedere cache een opraper zijn en ik hou helemaal niet van oprapers :cry:

 

Zo dan zijn we volgens de topicstartert toch ontopic. Maar ik blijf het vreemd vinden om in een note te melden dat je de oplossing hebt of de cache weet te liggen. leuk, lekker belangrijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al ik gebeld word omdat iemand de cache niet kan vinden vraag ik altijd om de omgeving te beschrijven waar ze staan dat zegt mij veel meer dan de naam van de cache.

En als ik ze zo naar de cache kan loodsen ben ik een blij man.

Dat is eigenlijk ook wat ik vraag als ik weer ergens sta en vraag bijvoorbeeld een Vriend om mij te helpen gewoon zonder enigerlei spot en hoon kenbaar te geven wat ik nu weer vout doe.

Ik kan me ook nog eens een geval herinneren van mijn hulpaanvraag bij een cache waar een tijdslimiet aanzat en mij telefonisch medegedeeld werd dat de “ik heb je” log geweigerd zou worden omdat de tijdslimiet verstreken was terwijl later bleek de klok wel teruggedraaid kon worden voor hunters die wel de juiste brabbel taal spraken.

Een hunt waar ik nog steeds aan herinnert word bij de fotocarrousel. :dribble:

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...