Spring naar bijdragen

Moeilijkheidsgraad


Laurium

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Terugkomend op de oorspronkelijke vraagstelling, namelijk het aantal sterren bij de moeilijkheidsgraad (en dus niet terrein):

 

De oorspronkelijke vraagstelling is moeilijkheidsgraad en moeilijkheidsgraden en ik denk dat de poster waarschijnlijk terrain en difficulty bedoelt... maar misschien sla ik de plank volledig mis alweer... tijd voor een biertje!

bewerkt door GPSiegurd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog wel een vraag over de terrein-rating. Als je het tooltje gebruikt, moet je bij het gebruik van 'special equipment' altijd 5 sterren gebruiken. Dat betekent dat zodra je een bootje nodig hebt het altijd 5 sterren wordt. De reviewer denkt daar anders over (en ik denk terecht), maar volgens mij deugt de tool dan niet.

Ik ben een kayak-cache aan het uitzetten die op zich helemaal niet moeilijk is (behalve de lengte van 25 km. misschien). Je moet wel rekening houden met beroepsvaart op sommige stukken, en op open water met wind boven kracht vier, maar het vinden van de waypoints is een eitje.

Hoeveel sterren ga ik dan gebruiken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er in Nederland eigenlijk een cache te vinden met moeilijkheidsgraad 5?

Ja, die zijn er dus zoals aangegeven. Alleen samen met het discussiepunt van onder andere GPSearching, zijn er eigenlijk maar weinig van deze ongeveer 30 caches die daadwerkelijk die 5 sterren behoren te hebben. Vaak door de special equipment eis hebben caches op een eiland al 5 caches terwijl het eigenlijk een kwestie is van "bootje in het water gooien > erheen varen > aanleggen > stukje wandelen > cache vinden", da's niet vergelijkbaar met een cache die zware fysieke inspanningen vergt. Overigens zijn er eiland caches waar dit niet voor geldt :)!

 

@ sjoerdt, tjsa volgens de special equipment is het een 5 sterren cache, mij inziens zou het iets van 3 sterren zijn, vanwege de lichamelijke inspanning gedurende die 25km en het open water.

 

Mike

Nightfire

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vaak door de special equipment eis hebben caches op een eiland al 5 caches terwijl het eigenlijk een kwestie is van "bootje in het water gooien > erheen varen > aanleggen > stukje wandelen > cache vinden", da's niet vergelijkbaar met een cache die zware fysieke inspanningen vergt.

 

Helemaal mee eens. Dat verklaart de 5 sterren bij dit soort caches: Geitekaai

 

Is er een mogelijkheid om de reviewers hierop te wijzen? (anders dan via dit forum?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vaak door de special equipment eis hebben caches op een eiland al 5 caches terwijl het eigenlijk een kwestie is van "bootje in het water gooien > erheen varen > aanleggen > stukje wandelen > cache vinden", da's niet vergelijkbaar met een cache die zware fysieke inspanningen vergt.

 

Helemaal mee eens. Dat verklaart de 5 sterren bij dit soort caches: Geitekaai

 

Is er een mogelijkheid om de reviewers hierop te wijzen? (anders dan via dit forum?)

 

IK ben het er op zich wel mee eens , dat louter het nodig hebben van een uitrusting cq. speciaal materiaal nou direct een garantie is voor 5 sterren voor terrein.

 

Een ander punt is dat ik het ook niet per se nodig vind voor een cache waarvoor je een berg op moet. De zwaarte van het terrein heeft vooral ook te maken met de begaanbaarheid van het terrein. Je kunt een berg opgaan via aangelegde goede paden, maar ook kan het zijn dat je moet klauteren en/of klimmen. Dat is wat ik bedoel met begaanbaarheid.

Je kunt ook 10 km. door los zand moeten lopen of door de modder. Ook hier mag mi. een behoorlijk aantal sterren bij komen te staan.

Dus ik ben van mening dat ook in relatief vlak terrein dat onbegaanbaar is en evt. voorzien van sloten in principe een graad 5 haalbaar is.

Ik meen ook dat juist die "begaanbaarheid" een maat geeft aan het aantal sterren.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een aantal jaren geleden een dagje gecached met een Oostenrijker en die vertelde dat ze daar zo ongeveer het volgende aanhielden;

 

Drie terreinsterren doe je al niet meer met kinderen. Vijf terreinsterren voor caches waarbij je zo ongeveer de gehele route gezekerd moet zijn.

 

Met dat in gedachte kom je hier in Nederland inderdaad niet snel aan drie terreinsterren.

 

Mbt moeilijkheidssterren; och, is het zo'n kwestie van ; Je ziet het of je ziet het niet....3 sterren.

 

De meeste sudoku's en andere zaken waarbij meteen duidelijk is wat je er mee moet en met welk programma of met behulp van welke pagina (en daar vallen ontzettend veel puzzels onder [:I]), één tot 2 sterren.

 

Voor die halve-internet-afstruiners mag er dan mi wel weer meer sterren gegeven worden.

 

Spirit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wel een tip is die werkt voor de meeste multi caches:

 

- Gebruik het in bovenstaande berichtjes genoemde tooltje.

- Trek vervolgens een ster er van af voor moeilijkheid en een ster er van af voor terrein.

Goede opmerking. Ik heb blind het tooltje gevolgd. Naar aanleiding van dit draadje/opmerking heb ik een van multi van mij er een ster afgehaald. De multi was 12 km wandelen over goed begaanbare paden. Van drie naar twee sterren dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor die halve-internet-afstruiners mag er dan mi wel weer meer sterren gegeven worden.

 

Helemaal mee eens. Maar met jullie cache De Federatie ben ik heel wat internetuurtjes kwijtgeraakt; ik heb ze niet geteld, maar toch zeker wel 15, waarschijnlijk zelfs meer. Duidelijk een kwestie dat ik het op zich wel zag, maar niet kon vinden (zoeken op plaatjes is wat lastig) :huh:

 

De toekenning van moeilijkheidsgraad blijft toch een subjectief gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, moeilijkheidsgraad en eigenlijk ook de terreinwaarde, zijn beide heel subjectief. Op die beide punten wordt eigenlijk ook niet gemodereerd.

Het enige waar de reviewer op let is dat als de terreinwaarde 1 ster heeft, er een icoontje moet staan van een rolstoeltoegankelijk en als er een meer als 1 ster terreinwaarde is, dan mag er geen rolstoeltoegankelijk icoontje staan.

 

Als een cache een moeilijkheidsgraad heeft van 5 sterren zal de reviewer er vaak niet op regaeren, of hij moet echt overduidelijk zien dat het ietwat overdreven is. Een 5 sterren terreinwaarde wordt wel vaker door de reviewer op gewezen dat dit voor Nederland ietwat overdreven is. maar er is geen regel, geen "wet" dat men het zou moeten wijzigen naar de wil van de reviewr. Als men vindt dat hun cache qua moeilijkheidsgraad 5 sterren ward is, moet je het vooral zo houden. Idem met terreinwaarde. Wel moet de eigenaar er maar eens goed over nadenken wat hij met zijn cache wil. Een onterechte 5 sterren moeilijkheidsgraad kan zowel mensen afschrikken als weer andere aantrekken. Idem met terreinwaarde. Geocachers die geen conditie hebben of slechter ter been zijn, zullen geen cache bezoeken met een terreinwaarde van 5 sterren. Als daar dan juist de conditioneel getrainde cachers op af komen en die vinden het dan een teleurstelling, dan werkt het ook niet.

Een cache die langer is dan twee kilometer, ook al is het over een heerlijk rechtoe rechtaan bospad, is voor mij al 5 sterren. Ik ben helemaal af als ik die twee kilometer heb volbracht :huh: Wat mij betreft heb ik dan weer een cache gevonden en vind het geen ramp om gewoon weer naar huis te gaan. (Vandaar ook dat we maar een handvol caches per jaar vinden :eek: )

 

Moeilijkheidsgraad is dus vooral subjectief. Wat is moeilijk? Voor de een is het een peuleschilletje en zal 5 sterren dan ook belachelijk vinden. De ander komt bij een moeilijkheidsgraad van 2 sterren er al niet uit en vindt dan dat zo'n cache wel meer sterren mag hebben.

 

Ik vergelijk het altijd en alleen maar met mezelf. Ik ben geen puzzelaar. Ook nog nooit geweest. Ik hou niet van puzzelen, niet van kruiswoordpuzzels, niet van legpuzzels en niet van allerlei vreemd gedoe dat ik maar van alles uit een stukje tekst moet halen. Ik heb er het geduld niet voor. Zelfs zoeken op internet vind ik 3x niks. Na 5 minuten turen haak ik af en denk dan "geef mijn portie maar aan Fikkie". Voor mij is zo goed als iedere mystery een 5 sterrencache. Ik ben waarschijnlijk de enige geocacher die niet eens weet hoe je een Soduku moet beginnen, en volgens mij weet ik nog niet eens hoe het geschreven wordt :no: Als er al zo'n dingetje in een cache staat, dan sla ik hem al over. Ik neem de moeite niet eens om er naar te kijken. Ik haat mysteries. Wat een lol zeg om een ander zo te laten hersens breken en dat mocht je het antwoord weten, je niets anders weet te vinden dan een simpele opraper. Heb je daar nu zo over moeten worstelen om die opraper te kunnen vinden?

 

Let wel, dat is mijn mening en dat is dus de mening van iemand die totaal geen feeling heeft voor dit soort zaken. Als we dan toch een mystery hebben gevonden, dan is het puur omdat iemand anders mij het antwoord heeft gegeven en we samen op pad zijn. Ik heb al moeite met een kinderrebus :cry:

 

Het heeft ook niets met domheid te maken. Je moet er de tijd voor hebben, het geduld voor hebben en soms moet je het gewoon zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...