Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ter voorbereiding van het plaatsen van de eerste cache, ben ik bezig met het uitzoeken wie de eigenaar is van het landgebied is waar ik de cache wil plaatsen. Het gaat hier om openbare ruimte. Naar ik nu vermoed, is het een gemeente.

(Als jullie trouwens hints & tips hebben hoe ik erachter kan komen, houd ik mij aanbevolen ... ik heb nu gewoon de straat ingetikt in google :beerchug: )

Een van de eisen voor het plaatsen van een nieuwe cache is toestemming van de eigenaar ... maar heeft een van jullie misschien een voorbeeld van een mailtje/brief die gestuurd word voor het krijgen van deze toestemming ?

Alvast bedankt!

Geplaatst

Zoiets ..?

=============================

Geachte Heer, Mevrouw,

Hebt u wel eens gehoord van de hobby 'geocaching'? Het is een activiteit waarbij mensen met een GPS op zoek gaan naar een geocache, zeg maar een verborgen "schat".

Geocaching is een leuk en ontspannend tijdsverdrijf, waarbij aandacht voor omgeving en natuur hoog in het vaandel staat.

Het viel me als actief geocacher op dat er nog weinig geocaches verborgen zijn in de regio [REGIO]. Ik zou zelf graag een geocache willen verbergen, en wel op [OMGEVING] in de gemeente [GEMEENTE], namelijk bij de [LOCATIE].

Geocachers vragen altijd toestemming voor het plaatsen van een geocache, en hiervoor wend ik mij tot u.

Geocaches worden altijd zo verborgen, dat zij niet opvallen voor de toevallige passant, maar wel kunnen worden gevonden door geocachers. Hier hoort ook bij dat geocachers nooit hoeven te graven of schade aan de natuur hoeven te berokkenen. Dit is ook de reden dat organisaties als bv. Staatsbosbeheer positief tegenover geocaching staan.

Bij deze verzoek ik u toestemming te verlenen voor het plaatsen van een geocache. De cache zal bestaan uit [VORM CACHE], met daarin een logboekje, dat [VERSTOPMETHODE].

Meer info over geocaching vindt u op www.geocaching.nl. Er zijn in Nederland zo'n 5000 geocachers actief en ca. 3000 geocaches verborgen.

In afwachting van uw reactie,

[ONDERTEKENING]

Geplaatst
Ter voorbereiding van het plaatsen van de eerste cache, ben ik bezig met het uitzoeken wie de eigenaar is van het landgebied is waar ik de cache wil plaatsen. Het gaat hier om openbare ruimte. Naar ik nu vermoed, is het een gemeente.

(Als jullie trouwens hints & tips hebben hoe ik erachter kan komen, houd ik mij aanbevolen ... ik heb nu gewoon de straat ingetikt in google :beerchug: )

Een van de eisen voor het plaatsen van een nieuwe cache is toestemming van de eigenaar ... maar heeft een van jullie misschien een voorbeeld van een mailtje/brief die gestuurd word voor het krijgen van deze toestemming ?

Alvast bedankt!

TIP: eerst bellen en vragen naar een beheerder groenvoorziening of recreatie (ofzoiets). Wanneer je de juiste persoon hebt gesproken schrijft een brief (indien noodzakelijk) een stuk makkelijker. Een open brief gaat dwalen en resulteert vaak in NEE. Want dat is makkelijker.

Geplaatst

Mijn twee caches liggen in gemeentelijk gebied en de twee gemeente's die ik heb benaderd (Harenkarspel en Langedijk) stonden er positief tegenover. Volgens mij kan het beste eerst even bellen, en dan een verhaal brengen waarin je jezelf niet al te serieus neemt (de meneer van de schat belt :beerchug: ) Meestal hebben de ambtenaren er wel eens van gehoord en lukt het wel. Benadruk het spelelement.

Mijn beste herinnering aan het verstoppen van een schat is de voicemail van een ambtenaar waarin hij terugkomt op mijn SCHAT. ( tja ik bel U even over u ... schat...)..

Groeten Ard

Geplaatst

Nooit zomaar een brief of e-mail sturen!

Altijd eerst telefonisch contact leggen en uitleggen wat, waar en hoe. Mijn stijl is dat ik altijd doorgeef hoe ik de route wil doen en natuurlijk waar. De cachelokatie en op welke wijze.

En ik probeer duidelijk te maken dat ik begrip en inzicht heb in "de regels van de natuur" en dat ik in staat ben een route zodanig aan te leggen dat evt. kwetsbare gebieden niet betreden worden.(Dit laatste vergt enige ervaring natuurlijk)

Vanzelfsprekend aanbieden een routekaartje door te mailen.

E-mail is trouwens nmm. een effectievere communicatiewijze dan een brief.

Neem zelf het initiatief !

Succes,

Geopatra.

Geplaatst

eerst even naar de gemeente gaan en vragen aan de balie waar je kunt nagaan van wie een bepaald stukje grond is.

daarna de betreffende ambtenaar geheel gratis laten uitzoeken van wie dat is.

dan zie je pas of het een particulier is of de gemeente

is het de gemeente vraag je naar de beheerder van dat stuk. vooral geen 'vergunning' vragen, maar meer om 'gebruikersrechten' of iets in die trant vragen. Je wilt immers geen vergunning (moet je meestal voor betalen) maar je wilt een stukje grond gebruiken.

is het een particulier doet een kop koffie wonderen :thumbup:

Geplaatst

De eigenaar kun je het best achterhalen via kadaster. Dit is overigens openbare informatie, zij het dat het wel iets kost. Zelf heb ik (vanwege het werk) een inlogabonnement, zodat ik rechtstreeks in het kadasterbestand kan kijken.

Geplaatst
De eigenaar kun je het best achterhalen via kadaster. Dit is overigens openbare informatie, zij het dat het wel iets kost. Zelf heb ik (vanwege het werk) een inlogabonnement, zodat ik rechtstreeks in het kadasterbestand kan kijken.

Misschien kan jij voor WijZijnRaar kijken :thumbup:

Gelukkig stonden er borden bij de diverse ingangen waarop duidelijk stond wie er verantwoordelijk is voor de lokatie (in mijn geval). Vervolgens bellen en kort het verhaal uitleggen. Daarna heb ik zelf de communicatie per mail doorgezet. Daarin kon ik makkelijker laten zien hoe m'n route gaat lopen.

Maar rondbellen of het kadaster raadplegen zijn erg goede opties.

Geplaatst

Ik begrijp dat we bij deze een 'officieele' weg hebben gevonden om voortaan dit probleem van grondeigenaars op te lossen. we mailen Kwootje of dit voor ons even uit te zoeken :thumbup: . Dit scheelt weer wat zoekwerk voor ons :blush:

Geplaatst

Geloof wel voor wat hoort wat ... :thumbup:

Stort 10 euro op rekening 47.34.98.022 t.n.v. Stichting GC NL te Roosendaal o.v.v. Donateur en Nickname

Maar dat is dan wel een heel grote knip oog!!!...

ps. met bovens staande steun je www.geocaching.nl en niet kwootje om ea uit tezoeken.

Geplaatst

Misschien een goed idee om massaal geocaching.nl financieel te steunen, hun een abonnement te laten nemen op kadasteronline, dan kunnen zij de eigendom nakijken??? Of gaat dat misbruikt worden dan?

Geplaatst

Dat zou nou een leuke donateurs-only service zijn! :blush:

(riep hij zonder maar een moment naar het financiele plaatje gekeken te hebben :thumbup: )

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...