realdeal Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 Na dit weekend een gps gehuurt te hebben gaan wij er toch een aanschaffen. Na wat zoeken op internet wordt het een Garmin. Maar nu heb ik 4 types op het oog die mij wel bevallen. Namelijk de Etrex H de Etrex legend de Etrex Venture en de gps 72 deze zijn alle van Garmin. Welke zou u kiezen ?
De Oliva's Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 Wij hebben zelf 'n Venture en zijn er zeer tevreden mee en ook gezien het reeds gevonden aantal caches heeft het apparaatje zich wel bewezen.. Familieleden hebben 'n legend - en zijn DAAR weer zeer tevreden mee.... Denk dat je toch zelf zal moeten kiezen.... maar met alle genoemde machientjes kan je caches vinden. Leg even de specificaties op een rij, kijk naar de verschillen en zie wat je voorkeur heeft zou ik zeggen.
Famda Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 Sluit me aan bij de Olivia's. Zoveel keuzes, zoveel smaken. Wij hebben een Vista HCx en zijn daar weer erg tevreden mee. Bedenk goed wat je met de GPS wilt. Ons jongste teamlid is 8 en dan stel je iets andere eisen aan de GPS (bereik is voor ons bijvoorbeeld erg belangrijk, en een kleurenscherm werd ook wel gewaardeerd). We gebruiken de GPS ook als navigatiemiddel in de auto, op de fiets. Maar misschien nog wel het belangrijkste: wat is je budget? Wat wil je aan de GPS uitgeven. De Garmin site laat je de verschillende producten mooi vergelijken. Zoek wat jij belangrijk vind (nu en misschien in de toekomst) en maak dan je keuze. Hou tegelijkertijd je oren en ogen goed open voor het geval er een aanbieding voorbij komt. Misschien niet je eerste keus, maar als het financieel genoeg oplevert
topzoekertje Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 Ik heb zelf een Venture HC en ben daar erg tevreden mee. Maar ook de andere zijn ook zeer bruikbaar. De Etrex H is goedkoop, maar heeft geen kaart. Dat maakt op zich voor het cachen niet uit. Voordeel van een kaart is dat je de meest efficiënte route kunt bepalen, zonder kaart zul je nog wel eens omlopen. Maar ook dat heeft weer z'n charme. De Venture heeft wel de mogelijkheid om een kaart te laden. Het geheugen is echter beperkt, dus je kun maar een beperkt deel van het kaartmateriaal laden (een a twee provincies) en als je naar een andere gebied wilt zul je de nieuwe kaarten naar het apparaat moeten zenden. Dat is niet veel werk, maar het beperkt toch de mogelijkheden. Bij de beslissing moet je wel beseffen dat kaartmateriaal duur is. De Topo-kaart van Nederland, die het meest geschikt is voor geocachen, kost al € 135. De Legend heeft een veel groter geheugen, waardoor je meer kaartmateriaal in een keer kunt laden. Dat is vooral handig als je actieradius groot is en je niet elke keer opnieuw kaarten wilt laden. Ook is de Legend routeerbaar, dat wil zeggen dat je er routes mee kunt berekenen, als in een TomTom. Voor geocachen is dat geen belangrijke functie. Bovendien hoort daar weer een dure kaart bij, City Navigator kost € 175. Ga vooral is bij een goede GPS-zaak kijken, dat geeft je het beste beeld van de mogelijkheden. Het forum van www.gps.nl geeft ook veel informatie.
Somertjes Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 Het is aan te bevelen om een GPS met een SIRF III ontvanger te kopen om ook ontvangst te hebben in dichte bossen en tussen bebouwing. De rest is persoonlijke voorkeur. Al dan niet een electronisch kompas, hoogtemeter en/of barometer.
Geopatra Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 (bewerkt) Het is aan te bevelen om een GPS met een SIRF III ontvanger te kopen om ook ontvangst te hebben in dichte bossen en tussen bebouwing. De rest is persoonlijke voorkeur. Al dan niet een electronisch kompas, hoogtemeter en/of barometer. Dit kan ik beamen en benadrukken: ontvangst is superieur. Je komt dan eigenlijk vrijwel zeker uit bij de garmin map 60CSx.Er kan ook een flinke geheugenkaart in voor Topo ed. Als je hem in de usa bestelt valt de prijs - in vergelijking met de nederlandse prijs - best mee. Consumentenbond had recent een test en daar kwam hij ook als beste uit. Het apparaat heeft zich al bewezen als meest veelzijdige en betrouwbare tot nu toe. Er komen nu ook ontvangers van Magellan met Sirf III overigens. Ook een betrouwbaar merk, maar of die zich al bewezen hebben ? Kortom, als je je het kunt veroorloven is dat je apparaat. Succes, Geopatra. 22 januari 2008 bewerkt door Geopatra
ds-polleke Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 Het is aan te bevelen om een GPS met een SIRF III ontvanger te kopen om ook ontvangst te hebben in dichte bossen en tussen bebouwing. De rest is persoonlijke voorkeur. Al dan niet een electronisch kompas, hoogtemeter en/of barometer. Dit kan ik beamen en benadrukken: ontvangst is superieur. Je komt dan eigenlijk vrijwel zeker uit bij de garmin map CSx.Er kan ook een flinke geheugenkaart in voor Topo ed. Als je hem in de usa bestelt valt de prijs - in vergelijking met de nederlandse prijs - best mee. Consumentenbond had recent een test en daar kwam hij ook als beste uit. Het apparaat heeft zich al bewezen als meest veelzijdige en betrouwbare tot nu toe. Er komen nu ook ontvangers van Magellan met Sirf III overigens. Ook een betrouwbaar merk, maar of die zich al bewezen hebben ? Kortom, als je je het kunt veroorloven is dat je apparaat. Succes, Geopatra. garmin heeft zich bewezen op de NAVIGATOR markt toen was Magellan al een gevestigd merk.... de inhaalslag van Garmin was groot.. Maar ik droom snachts van een garmin gpsmap60csx
Peetee Geplaatst 21 januari 2008 Geplaatst 21 januari 2008 Maar nu heb ik 4 types op het oog die mij wel bevallen.Namelijk de Etrex H de Etrex legend de Etrex Venture en de gps 72 Als je over denkt om een Legend of Venture te kopen, neem er dan wel een in de H-serie, bv. de Etrex Legend HCx of de Etrex Venture HC. Want de ontvangst van de gewone Etrex Legend en Venture (niet H, als die al nog te krijgen zijn) is toch wel minder goed dan die in de H-serie.
Team Gelaen Geplaatst 22 januari 2008 Geplaatst 22 januari 2008 En ik blijf toch bij Magellan. Wat ik merk en lees is dat de userinterface van Magellan wat prettiger is. Maar wellicht is dat persoonlijk. Jan
Cache Team Geplaatst 22 januari 2008 Geplaatst 22 januari 2008 Bij de Luchtmacht hebben we sinds twee jaar de Garmin Legend C. We hebben hier kaarten in geladen en hebben met gebruik van Mapsource een route geladen en zijn gaan rijden. Wat blijkt de Legend herberekend de route volgens de basiskaart welke standaard in het apparaat zit. De basiskaart is erg "grof". Op de A50 reden we volgens de geladen kaart 50 meter naast de weg. Ik weet niet of de Legend C nog te koop is maar als je hem ook voor navigatie wilt gebruiken niet kopen dus. ALs je dan toch geld uitgeeft in die prijsklasse moet zo'n GPS het wel goed doen. Je weet nooit wat je er in de toekomst nog mee wilt doen. Met de Legend heb ik geen cache ervaring. Wel met het zoeken van posities in het veld en daar doet hij het goed. Dus zal het cachen ook wel goed gaan.
Team Professor X Geplaatst 22 januari 2008 Geplaatst 22 januari 2008 (bewerkt) Bij de Luchtmacht hebben we sinds twee jaar de Garmin Legend C.We hebben hier kaarten in geladen en hebben met gebruik van Mapsource een route geladen en zijn gaan rijden. Wat blijkt de Legend herberekend de route volgens de basiskaart welke standaard in het apparaat zit. De basiskaart is erg "grof". Op de A50 reden we volgens de geladen kaart 50 meter naast de weg. Ik weet niet of de Legend C nog te koop is maar als je hem ook voor navigatie wilt gebruiken niet kopen dus. ALs je dan toch geld uitgeeft in die prijsklasse moet zo'n GPS het wel goed doen. Je weet nooit wat je er in de toekomst nog mee wilt doen. Met de Legend heb ik geen cache ervaring. Wel met het zoeken van posities in het veld en daar doet hij het goed. Dus zal het cachen ook wel goed gaan. Hmmm, die dingen zitten toch niet in een Apache? Dat zou een hoop verklaren 22 januari 2008 bewerkt door Team Professor X
GeoFlowers Geplaatst 22 januari 2008 Geplaatst 22 januari 2008 Lijkt mij er meer op de dat kaardatum niet in overeenstemming is met de kaart en/of gps instelling.
Cache Team Geplaatst 22 januari 2008 Geplaatst 22 januari 2008 Bij de Luchtmacht hebben we sinds twee jaar de Garmin Legend C. We hebben hier kaarten in geladen en hebben met gebruik van Mapsource een route geladen en zijn gaan rijden. Wat blijkt de Legend herberekend de route volgens de basiskaart welke standaard in het apparaat zit. De basiskaart is erg "grof". Op de A50 reden we volgens de geladen kaart 50 meter naast de weg. Ik weet niet of de Legend C nog te koop is maar als je hem ook voor navigatie wilt gebruiken niet kopen dus. ALs je dan toch geld uitgeeft in die prijsklasse moet zo'n GPS het wel goed doen. Je weet nooit wat je er in de toekomst nog mee wilt doen. Met de Legend heb ik geen cache ervaring. Wel met het zoeken van posities in het veld en daar doet hij het goed. Dus zal het cachen ook wel goed gaan. Hmmm, die dingen zitten toch niet in een Apache? Dat zou een hoop verklaren Apache? Welke Apache
Lex Geplaatst 22 januari 2008 Geplaatst 22 januari 2008 (bewerkt) Lijkt mij er meer op de dat kaardatum niet in overeenstemming is met de kaart en/of gps instelling.Dit kan de oorzaak niet zijn. Een verkeerd datum geeft alleen een positiefout als je de coördinaten als getallen invoert. Kennelijk kunnen geen routes op het geladen kaartmateriaal berekend worden. Dit kan twee oorzaken hebben: 1. Het is een topokaart. Die is niet routeerbaar. 2. Het vinkje onder de kaartenlijst stond uit toen de kaarten uit MapSource werden verstuurd. Apache? Welke Apache Die tegen de electriciteitskabels over de Waal aanvloog natuurlijk. 22 januari 2008 bewerkt door Lex
dmace Geplaatst 22 januari 2008 Geplaatst 22 januari 2008 De legend en de venture kunnen wel routes gebruiken, maar niet zelf berekenen. De 72 en de H weet ik niet, maar dat is op te zoeken. Ik heb een legend, en daar kun je prima mee cachen. Omdat de modellen wat ouder zijn inmiddels, kun je ze redelijk goedkoop aanschaffen. Ook met een betere ontvangst in een nieuwer model kan het je nog vaak genoeg overkomen dat hij laat zien dat je in de sloot naast de weg rijdt. Gelukkig is een punt op de kaart vast, en zorgt een goede (topo)kaart voor genoeg referentie, zelfs als je GPS denkt dat je 50 meter elders staat.
Aanbevolen berichten