Spring naar bijdragen

Opruiming!


t-bones

Ruimen we caches ook weer op?  

144 leden hebben gestemd

  1. 1. Ik vind dat een cache altijd moet blijven liggen.

    • Ja. Het is mijn cache; ik bepaal dat helemaal zelf.
      77
    • Ja. Maar ik vind wel dat het cache landschap interessant moet blijven.
      24
    • Nou... Ik ben uitgecached in mijn omgeving. Nieuwe caches zijn wel heel welkom!
      9
    • Nee. Caches mogen best eens vervangen worden door een andere.
      29
    • Nee. Ik vind dat een cache na bijvoorbeeld drie jaren vervangen moet worden.
      5


Aanbevolen berichten

Een voorbeeld is de cache "hide and seek" in de duinen bij Wassenaar. Rijen met "not founds", diverse berichten naar de legger (zondr antwoord), maar de cache staat nog steeds op de kaart (maar is toch echt weg).

 

Plaats dan een "Needs Archived"-note zodat het onder de aandacht komt van de reviewer. Hij bekijkt de situatie en zal de cache archiveren indien nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een voorbeeld is de cache "hide and seek" in de duinen bij Wassenaar. Rijen met "not founds", diverse berichten naar de legger (zondr antwoord), maar de cache staat nog steeds op de kaart (maar is toch echt weg).

 

Plaats dan een "Needs Archived"-note zodat het onder de aandacht komt van de reviewer. Hij bekijkt de situatie en zal de cache archiveren indien nodig.

 

Het ging om een voorbeeld, maar toch een goed idee. Bedankt!

bewerkt door De Oliva's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als vrij nieuwe cacher stem ik voor de eerste optie. De reden hiervoor is dat ik juist zo ontzettend geniet van het ontdekken van parkjes, buurten, beelden, bossen, natuurgebieden en dergelijke die ik anders waarschijnlijk nooi had gezien, gevonden!

Dus voor mij heeft het geen meerwaarde om bijvoorbeeld een aantal keer per jaar naar dezelfde plek te gaan om een nieuw puzzeltje of een nieuwe zoekmethode te ondervinden.

 

Vandaag bijvoorbeeld naar een cache in het oude vogelbos bij Almere en daar een Lepelaar en 2 stelletjes ruziënde Buizerds gezien, dat we de cache niet hebben afgemaakt door mislopen en het vroege donker worden maakt me dan echt niets uit! Het gaat mij om de plek waar we gelopen hebben en wat we we gezien hebben dat is voor mij cachen de uiteindelijke stash is een heel mooi extraatje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nederland is een leuk land, met veel ruimte voor caches. Dus van mij mag iedereen z'n caches natuurlijk laten liggen. Over vraagstelling en uitkomsten kun je altijd discussieren. De vraag kwam eigenlijk gewoon op, ook naar aanleiding van een ander topic over nut en inhoud van het forum. Maar eens kijken wat er gebeurt, nietwaar.

Nou zou ik allerlei conclusies kunnen gaan verbinden aan de poll of aan de antwoorden, maar dat ga ik niet doen. Daarvoor waren er te weinig antwoorden en te weinig stemmers. Da's niet erg. Nederland heeft niet voor niets veel politieke partijen :) en dan is vijf keuzen wel wat weinig.

Dank voor de stemmen en de meningen! Let's go caching. :)

 

T-Bones

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste optie heeft mijn stem gekregen.

Waarom? Toch weer net om een andere reden dan wat er al eerder in dit draadje staat. Ik vind namelijk dat (in ieder geval in mijn eigen regio Eindhoven) de meeste interessante natuurgebieden 'bezet' zijn. Nieuwe cachers die een eersteling willen plaatsen hebben het daardoor veel moeilijker dan een aantal jaren geleden. Ik gun hen ook die lol en vind het daarom niet gek om een cache een eindige levensduur te geven. Dan komen anderen ook aan de beurt!

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is er al een goede zelfreguliering. Als ik bijvoorbeeld al kijk naar het cache verloop in de gemeente Den Haag sinds ik cache: Caches van fvworkum, Team Kiss98 en ondergetekende zijn gekomen en gegaan, waarvan er enkele goede nog liggen of zijn geadopteerd. Er zijn echter ook veel caches van deze veel leggers gearchiveerd, en daarvoor in de plaats hebben nieuwere cachers caches kunnen plaatsen.

Dus optie 1 gestemd, het is toch wel zelf regulierend op dit gebied.

bewerkt door Quaerens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat voor mij geen enkele interessante optie bij. Stemmen doe ik dus niet.

 

Het klinkt misschien arrogant, maar ik bepaal zelf wel wanneer het genoeg is geweest, daar wil ik geen regeltjes voor hebben. Sommige caches blijven na jaren nog steeds actueel, andere zijn al snel niet interessant meer. Hierbij doel ik niet allen op "de cacher" maar ook op de eigenaar. Ik heb diverse routes liggen die weinig bezocht worden, maar waarvan ik zelf vind dat ze nog prima meekunnen en origineel zijn. De reden waarom ze weinig bezocht worden: lengte, ik heb de naam moeilijke caches te maken, ze zijn niet nieuw en in de buurt ligt een zeker scoringsrondje dat gewoon veel wegtrekt.

 

Ik heb al tientallen caches gearchiveerd om diverse redenen, waaronder zeker ook vermeld dient te worden dat ikzelf die cache niet meer vond voldoen.

Daarnaast heb ik er diverse herzien, aangepast cq. vernieuwd en heb ik er nog enkele op het oog daarvoor.

 

Nederland is bij lange na nog niet vol. Je moet alleen wat verder kijken dan je neus lang is !

 

Verplicht opheffen is idioot!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regels werken op een Nederlander als een rode lap op een stier? Bij elk nieuw incident vragen we om regels, om vervolgens te vinden dat we er veel te veel hebben. Ik vraag niet om regels, dat stond ook niet in de vraag. Je kunt zelf als een zombie rondlopen en je heel zeker voelen omdat er regels zijn, je kunt ook zelf verantwoordelijk zijn en op basis van gezond verstand je gang gaan. Ik heb begrip voor de noodzakelijke regels (voor cachen of wat dan ook) maar heb een gezonde hekel aan veel regels. Wat automatisch een beroep doet op mijn gezonde verstand: wat doe je niet en wat doe je wel en waarom. Weinig, minder of geen regels legt een claim op de verantwoordelijkheid van de individu. En dat maakt dat ik me nu en dan afvraag of de dingen die ik doe ook anders kunnen, anders moeten?

Het is een vraag, meer niet. Cachen is me erg lief; het brengt me naar de mooiste plekken in binnen- en buitenland. Dit jaar waren het er meer dan 100 en ik wil dit jaar nog op de 250 komen (totaal). En ik heb nog een errug mooie cache in gedachten die ik wil maken. Maar misschien wordt dat ook wel een gewone GPS-route -en dus geen cache op GC.COM- omdat er geen virtuele caches meer mogen komen: regels... (Is geen verwijt!).

 

T-Bones

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat voor mij geen enkele interessante optie bij. Stemmen doe ik dus niet.

 

Het klinkt misschien arrogant, maar ik bepaal zelf wel wanneer het genoeg is geweest, daar wil ik geen regeltjes voor hebben. Sommige caches blijven na jaren nog steeds actueel, andere zijn al snel niet interessant meer. Hierbij doel ik niet allen op "de cacher" maar ook op de eigenaar. Ik heb diverse routes liggen die weinig bezocht worden, maar waarvan ik zelf vind dat ze nog prima meekunnen en origineel zijn. De reden waarom ze weinig bezocht worden: lengte, ik heb de naam moeilijke caches te maken, ze zijn niet nieuw en in de buurt ligt een zeker scoringsrondje dat gewoon veel wegtrekt.

 

Ik heb al tientallen caches gearchiveerd om diverse redenen, waaronder zeker ook vermeld dient te worden dat ikzelf die cache niet meer vond voldoen.

Daarnaast heb ik er diverse herzien, aangepast cq. vernieuwd en heb ik er nog enkele op het oog daarvoor.

 

Nederland is bij lange na nog niet vol. Je moet alleen wat verder kijken dan je neus lang is !

 

Verplicht opheffen is idioot!

 

Geopatra.

 

Waarde heer!

 

Naar mijn bescheiden mening is bovenstaande betoog precies wat met optie 1 wordt bedoeld. Je kunt dus veilig stemmen :beerchug: !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij geocachen gaat het toch om het navigeren naar een, hopelijk mooie, locatie? Daar is een logboek verstopt waarmee je kunt bewijzen dat je de tocht met succes hebt voltooid. Die mooie plek verdwijnt niet (tenzij het bestemmingsplan voorziet in de aanleg van een industrieterrein). Waarom zou het doosje met het logboek dan periodiek geruimd moeten worden en worden vervangen door een ander doosje met een logboek?

 

Wat afwisseling op z’n tijd kan geen kwaad, maar dat kan ook gebeuren door de route aan te passen. Of meerdere routes uit te zetten die eindigen op hetzelfde punt. Dat kunnen ook routes van verschillende cachers zijn, die samen één doos met meerdere logboeken beheren. Dat laatste is ook heel praktisch wat het verkrijgen van toestemming en het plegen van onderhoud betreft. Het gaat toch om de tocht? Je kunt een gebied op talloze manieren verkennen. En doe je alles liever voor eigen rekening, dan leg je er gewoon een doos naast. Of tien meter verderop. Of honderdveertien meter en zeventien centimeter verderop. Er is in Nederland ruimte voor 8 miljoen auto’s. Waarom dan niet voor honderdduizend diepvriesdoosjes met een notitieboekje? Mooie en bijzondere plekjes genoeg en elke locatie heeft een geschiedenis. Over elke straathoek en elk bospad kun je een boek schrijven. Cachen moet interessant blijven, maar dat is geen kwestie van ruimte en beschikbare locaties, maar van fantasie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...