speurvuur Geplaatst 8 september 2007 Geplaatst 8 september 2007 Deze vraag stel ik i.v.m. een eventuele omruil (zie topic over amerikaanse 60csx). Ik gebruik NiMh 2100mAh (die van de Aldi, redelijk nieuwe batterijen) met de csx60 in de stand 'Alkaline' en mij valt op dat met opgeladen batterijen het device zichzelf al uitschakelt bij 2 streepjes op de batterijindicator (dat is na ruim +- 4uur gebruik). Ik krijg hem dan alleen nog maar aan als ik geen backlight gebruik. NB: kompas, staat aan en ik gebruik het device voornamelijk met een backlight op 50%). In de specs staat dat de batterijen wel 12uur mee moeten kunnen gaan (ze gaan dan neem ik aan van niet-oplaadbare batterijen, maar toch, dat is wel een groot verschil). Is dit niet wat kort?
cachorganic Geplaatst 8 september 2007 Geplaatst 8 september 2007 Deze vraag stel ik i.v.m. een eventuele omruil (zie topic over amerikaanse 60csx). Ik gebruik NiMh 2100mAh (die van de Aldi, redelijk nieuwe batterijen) met de csx60 in de stand 'Alkaline' en mij valt op dat met opgeladen batterijen het device zichzelf al uitschakelt bij 2 streepjes op de batterijindicator (dat is na ruim +- 4uur gebruik). Ik krijg hem dan alleen nog maar aan als ik geen backlight gebruik. NB: kompas, staat aan en ik gebruik het device voornamelijk met een backlight op 50%). In de specs staat dat de batterijen wel 12uur mee moeten kunnen gaan (ze gaan dan neem ik aan van niet-oplaadbare batterijen, maar toch, dat is wel een groot verschil). Is dit niet wat kort? nimh batterijen moet je nooit in de stand alkaline zetten. gebruik de andere recharchable instelling. bij mij gaan ze ruim een dag mee op de 60csx.
Peetee Geplaatst 8 september 2007 Geplaatst 8 september 2007 Vier uur is inderdaad niet erg lang. maar het is inderdaad zo dat oplaadbare accu's sowieso minder lang meegaan. Bovendien zorgt het aan hebben van het electronisch kompas en de barometerfunctie voor aanzienlijk extra stroomgebruik. Ik gebruik nu de 2700mAh accu's van GP Powerbank in mijn Cx (dus geen electr. kompas) en die gaan zichtbaar een stuk langer mee dan de vorige, 2100mAh accu's. Hoelang? Dat weet ik niet. Nog nooit getest!
Lex Geplaatst 8 september 2007 Geplaatst 8 september 2007 (bewerkt) In de 60CSx horen 2100 mAh batterijen zo'n 15 uur mee te gaan, zonder backlight. Het kompas maakt in de 60CSx vrijwel niet uit; wel in de voorganger 60CS, daar vrat het stroom. Verlichting reduceert aanzienlijk; op 50% wordt het zo'n 7 uur. De 60CSx heeft wel degelijk een NiMH instelling voor de batterijen. Verkeerde instelling kan vervroegd uitschakelen tot gevolg hebben. 8 september 2007 bewerkt door Lex
speurvuur Geplaatst 9 september 2007 Auteur Geplaatst 9 september 2007 (bewerkt) Ik heb nu de batterijstand op NiMh gezet en vandaag weer wat gecached, nu krijg ik 'pas' na 6:15 de melding 'batterij laag' maar schakelt zichzelf nog niet uit, dus die 7 uur benader ik wel. Echter heb ik geen backlight gebruikt (wel de tracklog aangezet met interval op 'vaakst') Dat is dus verwacht gedrag als ik deze topic zo door lees..... 9 september 2007 bewerkt door speurvuur
SN@G Geplaatst 9 september 2007 Geplaatst 9 september 2007 In de 60CSx heb ik Varta Photo Accu's zitten. 2700mAh. Hiermee heb ik Batteries Not Included gedaan, maar de dag zelf ook gewoon de gehele dag gebruikt. Ook genavigeerd. Dus tegen 10.00 uur aan en de volgende morgen tegen 5.00 uur weer uitgezet. Tijdens BNI heeft backlight constant aangestaan (50%) en de tracklog aan, plus electronisch kompas. Aan het einde van de dag had ik nog steeds 1 streepje. Ik ben er er dik tevreden over.
dmace Geplaatst 9 september 2007 Geplaatst 9 september 2007 Hoe oud zijn die batterijen, Speurvuur? Hoe ouder ze worden, hoe minder ze opladen, en dus hoe sneller ze leeg zijn.
speurvuur Geplaatst 9 september 2007 Auteur Geplaatst 9 september 2007 (bewerkt) Hoe oud zijn die batterijen, Speurvuur? Hoe ouder ze worden, hoe minder ze opladen, en dus hoe sneller ze leeg zijn. Gloedjenieuw, vorige week bij de Aldi gekocht (zie boven). Maar misschien dan toch maar 2700mAh ergens gaan scoren (tips?) Overigens heb ik de 'GPS'-settings in de systeemconfiguratie op 'normaal' staan en niet op 'batterijspaarstand'. wellicht dat dat ook nog verschil maakt, wat gebruiken jullie? 9 september 2007 bewerkt door speurvuur
Lex Geplaatst 10 september 2007 Geplaatst 10 september 2007 De door mij genoemde tijden gelden voor de normale stand. De batterijspaarstand is werkelijk alleen voor noodgevallen geschikt, want de nauwkeurigheid loopt bij de SiRF-III in de batterijspaarstand ontzettend terug.
Oemfoefoe Geplaatst 10 september 2007 Geplaatst 10 september 2007 Hou je ook rekening met je lader. Weet je zeker dat je niet een ouder type gebruikt die alleen geschikt is voor nicad batterijen. Nimh's hebben een moderne lader nodig want anders worden ze niet volledig opgeladen.
speurvuur Geplaatst 10 september 2007 Auteur Geplaatst 10 september 2007 Hou je ook rekening met je lader. Weet je zeker dat je niet een ouder type gebruikt die alleen geschikt is voor nicad batterijen. Nimh's hebben een moderne lader nodig want anders worden ze niet volledig opgeladen. Das een goeie, ik gebruik deze: https://www.vimacdirect.nl/multishop/accupl...6919fba0dde8fc7 (ik heb dus alleen 2100mAh batterijen). wellicht dat dat verschil zou uitmaken want zo te zien moeten hier 2700mAh batterijen in of niet?
knijn2 Geplaatst 10 september 2007 Geplaatst 10 september 2007 Het kan mogelijk ook uitmaken of je een lader gebruikt die cpmpatbel is met de gekochte batterijen. Snelladers laden de batterijen niet altijd helemaal op.
speurvuur Geplaatst 11 september 2007 Auteur Geplaatst 11 september 2007 Nou ik heb de batterijen die ik bij de lader kreeg eens geprobeerd. Helaas weet ik niet wat de capaciteit van die batterijen zijn daar ik al lang geleden het omhulsel eraf heb gehaald (dat moest ik doen omdat de batterijen toen anders niet de behuizing van het apparaat destijds pastte). Maar op deze batterijen gaatde 60csx 12uur mee (zonder backlight)!! Dat is stukken beter. Ik vermoed dat dit dan ook 2700mAh batterijen zijn. Anyway, 12uur is wat dat betreft wat meer in de richting zoals het zou moeten neem ik aan.
bapamaci Geplaatst 11 september 2007 Geplaatst 11 september 2007 Ik gebruik de batterijen van de action 2200 en ze gaan bijna 15 uur mee. Ik navigeer er niet mee en gebruik geen backlicht. Maar ze kosten maar euro 2.50 de twee
t-bones Geplaatst 27 september 2007 Geplaatst 27 september 2007 (bewerkt) Onze 60Cx gaat meestal een hele cachedag mee op één set accu's. Ik heb ze van verschillende merken en van 2200, 2500 en 2700 mah. De Gebruiksduur van accu's hangt sterk af van de leeftijd, het laad-proces en de capaciteit. NA ongeveer een jaar loopt de capaciteit terug en na een jaar of twee zijn ze gewoon op. Snelladen is mooi maar zelden volledig en je mag dan uitgaan van pak-em-beet 80% van de capaciteit. Geen 100. Een NiMh accu MAG snel geladen worden, maar het hoeft niet. Langzaam laden en voldoende lang zorgt vaak voor goed gevulde accu's, maar: het hangt ook van de lader af. Kwalitatief goede laders kosten een paar centen, maar beheersen het laadproces voor je -doen het intelligent. Bij een goede lader zit een uitgebreide instructie over het laadproces. Verder is er nog het fenomeen van de capaciteit op het omhulsel van de accu en de werkelijke capaciteit. Een interessant artikel hierover (wat ouder maar daarom niet minder waar) vind je HIER. En natuurlijk ga je altijd met extra accu's op pad... zeker in de winter omdat dan de capaciteit so-wie-so lager uitvalt. T-Bones 27 september 2007 bewerkt door t-bones
Aanbevolen berichten