Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Keurig als ik ben heb ik de Gemeente waarin ik woon toestemming gevraagd voor het plaatsen van een cache. Ik had een mailtje gestuurd waarin ik kort uitleg wat Geocaching is en verwijs naar de .nl website. De dag na mijn e-mail krijg ik een ontvangstbevestiging per post; allemaal keurig.

Vandaag echter de reactie op mijn verzoek:

(...)U heeft het voornemen om in een holte in een boom, (...) een zogenaamde geocache te verstoppen, waarnaar anderen via aanwijzingen via het internet op zoek kunnen gaan. Wij moeten u helaas mededelen dgeen medewerking te kunnen verlenen aan het uitwerken van een dergelijk initiatief op openbaar gebied danwel met gebruikmaking van een boom, die staat in het openbaar gebied. Sprake is van een bepaald spelelement dat geen relatie heeft met het algemeen belang dan wel ten algemen nutte dient. (...) Echter voor andere soort zaken kan mede op het oog op precedentwerking geen medewerking worden verleend. (...) Ook voor het aanbrengen van voorwerpen in bomen kan in het belang van het waardevolle karakter van de bomen helaas geen medewerking verleend worden. Van belang is ook de wettelijke aansprakelijkheid in deze. Wij mogen u adviseren indien u initiatieven wilt ontplooien voor een dergelijk spel dit eventueel virtueel te doen, dan wel eventueel (fysiek onzichtbaar) met gebruikmaking van voorwerpen op eigen terrein. Wij nemen graag aan dat geocachers met respect voor de natuur en omgeving te werk zullen gaan, doch zien in het algemeen belang geen aanleiding voor dergelijke zaken in een min of meer permanente sfeer, openbaar gebied of voorwerpen en objecten daarin, hiervoor ter beschkiing te stellen. (...)

Heeft iemand ervaringen met dit soortige reacties van gemeenten? Heeft het nog enige zin (is jullie ervaring) om een bezwaar aan te tekenen? Ik ben namelijk enigszins teleurgesteld in deze reactie met m.i. geen héle sterke argumenten?

Ik hoor het graag!

Groet,

Sjoerd

Geplaatst

Mijn ervaring is dat als je het mondeling doet je meer kans hebt van slagen. En dan bedoel ik face to face. Je kunt ook aandragen dat bijvoorbeeld Staats bosbeheer wel goedkeuring verleend. :blink: succes.

Geplaatst

Nou Sjoerd, ik kan mij je teleurstelling best voorstellen: heb je een leuk idee, waarmee je veel mensen een plezier doet, krijg je dit :blink: ! Vooral het argument dat ze gebruiken over het algemene nut: daarmee doen ze de cachers ernstig tekort :huh: !

Tja het lijkt toch een beetje op een tekort aan informatie en dan is nee het makkelijkst....Misschien een beetje willekeur van de ambtenaar...Misschien is het wijsheid om eens persoonlijk met de desbetreffende ambtenaar te spreken: noem voorbeelden van caches waarbij de gemeente wel toestemming gaf; geef aan dat er ook cache's geplaatst worden in natuurgebieden met toestemming van SBB of NM...Maak eens een foto van de betreffende locatie en toon je precieze bedoeling. En misschien is er in de buurt een cachelocatie, die minder 'kwetsbaar' is...

Vaak doet het persoonlijk uitleggen wonderen :no: !

Succes!

Geplaatst

Tja, het lijkt op juristentaal wat ik hier lees! Zoals een andere collega oppert is het wellicht het beste om mondeling afspraken te maken of een belletje wil ook wel eens helpen. Je moet alleen de jusite persoon weten te vinden van de juiste afdeling. Een tip...vraag dan naar iemand die zeggenschap heeft over de gemeentelijke eigendommen of nog beter....vraag naar iemand die iets over toerisme binnen je gemeente heeft te vertellen. Geocaching kan immers als vorm van recreatie gezien worden. Wellicht dat je diegene enthousiast kan maken met je ideeën en wie weet lukt het dan wel om toestemming te krijgen.

Succes!!!

Geplaatst

Toen ik mijn cache wilde plaatsen werd ik in eerste instantie na een telefonisch gesprek ook afgewezen. Daarna een pdf file gemaakt met alle gegevens erin. Dus eigenlijk het wat en hoe. Maar ook de wandeling die de mensen zouden gaan lopen helemaal uitgewerkt op een plategrond. Ook allerlei voorbeelden en alternatieven gegeven om een cache te verstoppen. Zodat men wist waar ze aan toe waren bij de gemeente.

Dit resulteerde erin dat Wilp is gebeld om nog wat meer uit te leggen, omdat hij ook al bij gemeente aan het vissen was geweest om toestemming. Wilp is een hele presentatie gaan houden en dat resulteerde in goede afspraken met de gemeente.

Maar ben duidelijk, foto's, plattegronden en bereid zijn om bv in plaats van de boom je cache onder een struik te verstoppen of eventueel te verkleinen. Een optie is ook om een boer even te vragen of je wat op zijn grond mag doen als dat tot de mogelijkheden behoord.

Geplaatst

Misschien nog beter: als de ambtenaar in kwestie er oren naar heeft (en tijd), neem hem een middagje mee geocachen! Met een terrasje na afloop. Zelf ervaren is vaak toch het beste argument tegen dergelijke formele taal.

Maar lukt dat niet dan is inderdaad een andere persoonlijke benadering het beste. Succes! :blink:

Geplaatst

Ik wil ook nog een duit in het zakje doen. Als ik die reactie lees krijg ik het idee dat die is geschreven door een secretaresse van een wethouder ofzo. In ieder geval lijkt het mij dat er niet diep over je verzoek is nagedacht en daarom een afwijzing veel eenvoudiger is.

Ik zou je adviseren om eerst eens met een groenbeheerder te gaan praten. Zelf ben ik op een vrijdagmiddag (dan hebben ze het meestal niet zo druk :huh: ) naar de gemeentewerf gegaan en daar kreeg ik de wijkbeheerder te spreken. Als je die kunt uitleggen wat je waar wilt neerleggen en waarom, dan maak je een veel beter kans op toestemming.

Het kost wel wat meer tijd dan een mailtje sturen, maar met een beetje geluk krijg je er ook nog een kop koffie of een :blink: .

Geplaatst

Het lijkt mij dat het bezwaar ook gericht is tegen het "in een holte van een boom plaatsen"

Wellicht behoort het nog tot de mogelijkheden om te overleggen over de knelpunten en kun je de gemeente daarin tegemoet komen en kunnen ze toch een toestemming verlenen. Draag als je een bezwaar schrijft eens een aantal aternatieven aan voor de bezwaren die gesteld worden.

Succes!

Geplaatst (bewerkt)

(...)U heeft het voornemen om in een holte in een boom, (...) een zogenaamde geocache te verstoppen, waarnaar anderen via aanwijzingen via het internet op zoek kunnen gaan. Wij moeten u helaas mededelen dgeen medewerking te kunnen verlenen aan het uitwerken van een dergelijk initiatief op openbaar gebied danwel met gebruikmaking van een boom, die staat in het openbaar gebied. Sprake is van een bepaald spelelement dat geen relatie heeft met het algemeen belang dan wel ten algemen nutte dient. (...) Echter voor andere soort zaken kan mede op het oog op precedentwerking geen medewerking worden verleend. (...) Ook voor het aanbrengen van voorwerpen in bomen kan in het belang van het waardevolle karakter van de bomen helaas geen medewerking verleend worden. Van belang is ook de wettelijke aansprakelijkheid in deze. Wij mogen u adviseren indien u initiatieven wilt ontplooien voor een dergelijk spel dit eventueel virtueel te doen, dan wel eventueel (fysiek onzichtbaar) met gebruikmaking van voorwerpen op eigen terrein. Wij nemen graag aan dat geocachers met respect voor de natuur en omgeving te werk zullen gaan, doch zien in het algemeen belang geen aanleiding voor dergelijke zaken in een min of meer permanente sfeer, openbaar gebied of voorwerpen en objecten daarin, hiervoor ter beschkiing te stellen. (...)

Edit: Mijn "spontane ik" was sneller dan mijn "weldenkende ik", waardoor mijn spontane reactie alhier nogal "fout" was. :blink: Ik hoop in iedergeval dat je eruit komt!

bewerkt door gpsgek
Geplaatst

Edit: Mijn "spontane ik" was sneller dan mijn "weldenkende ik", waardoor mijn spontane reactie alhier nogal "fout" was. :huh: Ik hoop in iedergeval dat je eruit komt!

Jij zei het ... ik dacht precies hetzelfde ... :blink:

Geplaatst

En "vroeger"...

[mijmer mode on]

Legde je gewoon een doos onder de snelweg, en mailde je na een (1!) lange dag wachten naar .com waarom je cache nog niet goedgekeurd was. Oh sorry, zei men toen... en on-line stond ie, binnen het uur.

Zo was het echt. Bygones, I guess...

[mijmer mode off]

Geplaatst
En "vroeger"...

[mijmer mode on]

Legde je gewoon een doos onder de snelweg, en mailde je na een (1!) lange dag wachten naar .com waarom je cache nog niet goedgekeurd was. Oh sorry, zei men toen... en on-line stond ie, binnen het uur.

[mijmer mode off]

Dat is lang geleden Pyne. Héééél lang geleden ... :blink: Vroegah ... toen het nog gewoon een spelletje was ... :huh:

Geplaatst
En "vroeger"...

[mijmer mode on]

[mijmer mode off]

En het al een prestatie was om 50 caches in een jaar te scoren :blink:

Geplaatst

En "vroeger"...

[mijmer mode on]

[mijmer mode off]

Dat is lang geleden Pyne. Héééél lang geleden ... :blink: Vroegah ... toen het nog gewoon een spelletje was ... :huh:

Zou ook kunnen dat het vroeger hunten was, en het nu een spelletje is.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...