Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Vanavond kreeg ik het volgende mailtje:

Beste Team Floyd leden,

Allereerst mijn complimenten voor de "Rottige Meenthe" cache. Fantastische route, met onderweg genoeg afleiding van kikkers, ringslangen (!) en kiekendieven. Alleen als je dan met kinderen eindelijk de cache hebt gevonden is dat voor hen toch wel een teleurstelling. Wat een rotzooi zit er in! Ik begrijp dat jullie hier niet de oorzaak van zijn, maar ik hoop ook dat jullie begrijpen dat dit voor kinderen niet leuk is. Ik probeer ze nog over te halen hun (leuke) meegebrachte goodies achter te laten om zo de inhoud weer wat op te vijzelen, maar dat is voor hen natuurlijk geen optie als je er niets leuks voor weer krijgt. Misschien dat jullie de cache een keer kunnen opschonen (of hebben jullie dat al tig keer gedaan?) om hem zo weer kindvriendelijk te maken. Ik kan ook begrijpen als jullie dit niet meer doen, omdat het tevergeefse moeite is. Uit mijn relaas kun je misschien ook al opmaken dat ik zelf nog geen cache geplaatst heb. Wil dit misschien wel doen, maar wil dan wel iets

bedenken om hem kindvriendelijk te houden... (tips?).

Dit was wat ik toch even kwijt wilde.

Vriendelijke groeten en bedankt voor de mooie route: M.

Ik heb daar als volgt op gereageerd:

Hallo mede cachers,

Jullie hebben helemaal gelijk. De inhoud is niet meer wat die moet zijn.

Maar jullie geven tegelijkertijd ook al aan waar het probleem ligt: namelijk

bij het ruilen van de goodies.

Je wilt niet weten wat voor rotzooi ik in de loop van de jaren al uit mijn

caches heb gehaald. Van flessendoppen tot (onderweg gevonden ?) lege

aanstekers. Van oude cd's tot tampons. En een flink aantal keren heb ik de

boel dan maar weer aangevuld en opgeschoond. Maar daar gaat de lol ook een

keer af.

Er zijn vele draadjes op het geocaching.nl forum die over dit onderwerp

volgeschreven, maar op de een of andere manier wil de boodschap niet over

komen.

Het is jammer, en jullie hebben groot gelijk, maar het is helaas niet

anders.

Toch veel cache-plezier!.

Groet,

Piet (aka team Floyd)

Aan de ene kant heb ik gereageerd op de wijze zoals ik er eerlijk tegenaan kijk, Aan de andere kant vind ik dat ik me er op de een of andere manier toch wat te gemakkelijk vanaf maak.

Wat vinden jullie?

bewerkt door Peetee
Geplaatst

:o Dit komt bij velen bekend voor denk ik.

Wat ik zelf altijd doe is de kist legen en kijken wat er in zit aan spullen die er echt niet in thuis horen zoals etens- en drinkwaren met name alcohol houdende dranken. (Ja dat gebeurt). En ook wat jij al had de tampons en andere hygiëne artikelen.

En als mijn neefje mee gaat gaan we eerst even shoppen om leuke goodies te kopen om zo de kistjes leuk voor de kinderen te maken. :thumbup:

Gelukkig zijn de meeste caches netjes verzorgd.

Geplaatst

Het is dweilen met de kraan open. De caches die geplaatst worden door mij zitten vol met nieuwe spullen en na enkele weken is het een dikke zooi. Opnieuw opschonen, aanvullen en enkele weken later weer een dikke zooi, opnieuw opschonen, aanvullen en enkele weken later een dikke zooi (moet ik nog verder gaan met typen?) 1 a 2 keer per jaar ga ik er nog langs met vernieuwen. Ik vind het wel best.

In Zwisterland kwam ik een heel leuk kaartje tegen in verschillende caches. Met de volgende tekst: Trade Up, Trade Equal or Don't trade. Ik vond het wel een leuk kaartje, maar gezien de troep die er in zat, hielp het weinig. Er zijn nu eenmaal veel cachers die er iets uithalen en niets terug doen of nieuw eruit en troep erin. Als ik een cache heel mooi vond gooi ik er nog wel eens wat in maar ruilen, doe ik nog amper.

Geplaatst

Helaas is dit meestal het geval :o Hoe vaak je ook de goodies aanvult, na verloop van tijd zakt het weer in (en dat verloop duurt nooit lang).

Maar zo als altijd zijn degenen die daarover klagen in de minderheid.

Wij kopen dan maar weer leuke goodies bij Blokker, de Action etc. Gelukkig zijn ze niet zo duur.

Zelf ruilen we zelden iets (geen kids) en beperken ons tot het schrijven van een log.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor kids een teleurstelling is maar hoe kun je een kind duidelijk maken dat ze mindere goodies mee moeten nemen dan ze er in doen? Want daar zit het probleem!

Men (de ouders?) denken dat ze iets gelijkwaardigs erin doen maar ondertussen hebben de kids wat ze willen en de troep blijft in de cache achter :thumbup:

Ik wil niemand kwetsen, voor wie zich aangesproken voelt: "wie de schoen past trekt hem aan en wie zonder zonde is werpe de eerste steen".

Gelukkig hebben wij maar één cache, als we er meer hadden gingen we ze echt niet elke keer weer opwaarderen!

Overigens vind ik het wel een beetje naïef om de eigenaar van de cache hier op aan te spreken, in de meeste gevallen kan hij/zij hier niets aan doen.

Geplaatst
Aan de ene kant heb ik gereageerd op de wijze zoals ik er eerlijk tegenaan kijk, Aan de andere kant vind ik dat ik me er op de een of andere manier toch wat te gemakkelijk vanaf maak.

Wat vinden jullie?

Het lijkt me dat je netjes hebt geantwoord.

Natuurlijk heb je als cache plaatser wel de taak om de cache op orde te houden, maar zoals je al aangeeft,

na sommige ruilacties die door bezoekers worden gedaan zal de waarde waarschijnlijk toch dalen.

Ik kan me nog een draadje herinneren waarin Megaheks aangeeft de cache nog 1 keer aan te vullen en daarna niet meer wil investeren.

M.a.w. ruilt men niet volgens het fair trade principe dan zal de inhoud van de cache in verloop van tijd dalen.

Persoonlijk heb ik dan ook het idee dat een cache geen bodemloze put moet worden waarvoor je als plaatser maar steeds nieuwe goodies in moet stoppen ter verrijking van een ander... :thumbup:

Soms lees ik ook nog wel eens logjes a la: TB in, goodie uit.

Kijk en dan gaat het hard, de volgende cacher zal enkel de TB meenemen omdat die verder moet reizen en dan mist er dus een goodie. (volgens de stelregel: een TB staat los van de goodie's bij het ruilen.)

Persoonlijk ruilen we eigenlijk nooit meer iets, enkel de TB's en coins helpen we verder, maar als je inderdaad soms ziet wat er voor "zooi" in een cache zit denk je wel eens, mooie route, maar voor de inhoud van de cache zal het voor ruilers weinig beteken.

Tja, en dan kun je gaan discuseren over het feit of het om de route gaat en de logmogelijkheid op het einde, m.a.w. een micro is genoeg, of is enkel het vinden van de cache van belang en het feit dat men daar goodie's kan ruilen. :o

My 2 cts. om het zo maar uit te drukken. :yes:

Groeten Jan-Willem PA3FUS.

Geplaatst (bewerkt)

Tja, ik weet dat de cacheplaatser verantwoordelijk blijft voor de inhoud van de cache. Maar hoe ver gaat dat?

Ik heb nu zeven caches waar op het eindpunt een kistje ligt. Al deze kistjes heb ik daar in eerste instantie geplaatst, gevuld met nieuwe goodies. Allemaal heb ik ze een aantal keren bijgevuld.

Ik durf gerust toe te geven: van alle zeven kistjes mag de inhoud op dit moment geen pochen lijden, om het zo maar uit te drukken. Zou ik ze nu allemaal weer aanvullen, dan denk ik dat ik toch al gauw weer een tientje per kist kwijt ben aan (Action e.d.) spulletjes. Inclusief het rijden langs de kistjes dus al snel honderd euro armer. Is me toch echt een brug te ver!

Nou kun je zeggen: Nou ja, dan maar wat minder caches plaatsen en onderhouden. Is zeker iets voor te zeggen, maar of dat de oplossing is??? :thumbup:

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)

Wij ruilen ook nog maar zelden goodies want zooi tegen zooi ruilen schiet niet op en aanvullen met leuke goodies zonder wat terug te nemen doe ik in onze eigen cache. Daar zie ik zelfs goodies verdwijnen die helemaal niet geruild worden maar kennelijk gewoon gejat. Ze zijn niet in de "digitale" logs en ook niet in het logboek terug te vinden wie de goodie mee heeft genomen. :thumbup:

Wij plaatsen over het algemeen alleen nog maar TB's en coins, dat is ook meestal het enige wat we uit een cache meenemen.

En Peetee wat jou reactie betreft, je hebt groot gelijk.

Waarschijnlijk groeien bij jou de goodies ook niet in je achtertuin! :o

bewerkt door Team The Cache Hunters
Geplaatst
Tja, ik weet dat de cacheplaatser verantwoordelijk blijft voor de inhoud van de cache. Maar hoe ver gaat dat?

In ieder geval is de onderhoudsstaat wel belangrijk. Bv als de inhoud nat is geworden of de cache/deel van de route vermist. Wb de inhoud alleen direct ingrijpen als iemand melding maakt van aanwezige risicovolle goodies. Voor de rest..tja ook een beetje overdreven om ieder weekend te gaan kijken of er nog leuke goodies inzitten. Cachen gaat toch in eerste instantie om zoeken/vinden/loggen :thumbup:

Geplaatst

Wij zijn net terug uit Frankrijk (Normandie) en hebben daar zo'n 14 caches gevonden en (2 virtuals maar dat terzijde). De meeste (9 a 10) van deze caches waren cache onwaardig. Op een vieze plek, nat en inderdaad rotzooi. :yes:

In Nederland vind ik dat de caches er over het algemeen wel goed uitzien :thumbup: , uitzonderingen daar gelaten.

Goodies ruilen we soms maar lang niet altijd meer.

Kortom: caches in Nederland zijn over het algemeen redelijk tot goed. :o

Is onze ervaring tenminste.

Tot slot vind ik dat niet alleen de plaatser verantwoordelijk is voor de inhoud van de cache, uiteraard wel voor een schone en waterdichte cache, maar qua inhoud zijn de cachers mede verantwoordelijk.

En om nu elke week of 14 dagen de caches op te schonen is inderdaad geen optie.

Geplaatst

Ja, het probleem is bekend maar voor onze eigen caches hebben wij een mooie oplossing: zorg dat je een cache maakt die weinig bezocht wordt!

Is de route langer dan 10 km en duidelijk met aandacht gemaakt dan krijg je een dubbel effect: er komen weinig teams met kinderen langs, dus er wordt sowieso weinig geruild. En degenen die komen, laten uit waardering nog wel eens heel leuke goodies achter zonder iets mee te nemen. Als je zelf zorgt voor een goede waterdichte doos (ammobox of zo) is er niets aan het handje. Bij cachecontroles heb ik altijd een voorraadje goodies bij me maar het is lang geleden sinds ik heb aangevuld!

Groetjes, Fangorn.

Geplaatst

Wij hebben geen eigen cache, maar kan me voorstellen dat wij hem ook niet telkens opnieuw aan zouden vullen.

Als zoekende cachers, ruilen we vaak 2 dingen in en 1 ding uit, om hem zo een beetje op te waarderen en de eigenaar te helpen.

Als een cache nat is maken we hem z.g.a.m. droog en z.n. hebben we ook altijd een leeg logboekje bij ons, mocht er geen in zitten.

De verantwoordelijkheid voor de inhoud vd cache ligt naar onze mening niet alleen bij de legger, maar bij alle cachers.

groetjes GeoVlinder

Geplaatst

Ok, Maar waarom draaien we het niet eens om. Ik lees hier zo vaak dat mensen vinden dat er zo een zooi in caches zit.

Als al deze mensen nou eens wat kleine leuke frutsels in de tas meenemen en dan in de cache achterlaten, en dus niets meenemen. Of eventueel een leuke frutsel ruilen voor troep.

Als iedereen dat zo af en toe doet, zal de kwaliteit van de inhoud flink omhoog gaan en wordt niet alleen de cache eigenaar opgezadeld met de kosten (100 mensen die een dingetje meenemen van 1 euro is dan prettiger dan 1 cache eigenaar die 100 euro moet dokken).

Ja, ik weet wat het antwoord hierop we weer zal zijn. waarschijnlijk iets in de trent van "ja maar ik ga toch zeker niet betalen voor anderen die er een zooi van maken". Dan denk ik dat je dan ook niet over de inhoud moet zeuren. Als iedereen meewerkt met een paar centen kan je het zoveel verbeteren.

Geplaatst
Ok, Maar waarom draaien we het niet eens om. Ik lees hier zo vaak dat mensen vinden dat er zo een zooi in caches zit.

Als al deze mensen nou eens wat kleine leuke frutsels in de tas meenemen en dan in de cache achterlaten, en dus niets meenemen. Of eventueel een leuke frutsel ruilen voor troep.

Als iedereen dat zo af en toe doet, zal de kwaliteit van de inhoud flink omhoog gaan en wordt niet alleen de cache eigenaar opgezadeld met de kosten (100 mensen die een dingetje meenemen van 1 euro is dan prettiger dan 1 cache eigenaar die 100 euro moet dokken).

Ja, ik weet wat het antwoord hierop we weer zal zijn. waarschijnlijk iets in de trent van "ja maar ik ga toch zeker niet betalen voor anderen die er een zooi van maken". Dan denk ik dat je dan ook niet over de inhoud moet zeuren. Als iedereen meewerkt met een paar centen kan je het zoveel verbeteren.

Het antwoord hierop is: Inderdaad! Helemaal mee eens! :thumbup:

Geplaatst

Als nou iedereen gewoon het principe aanhoudt: Trade Up, Trade Equal or Don't Trade.

Dan hoeft iemand anders die niet wil ruilen en dus ook nooit goodies bij zich heeft niets te doen en iemand die wel wil ruilen en m.i. ook mede verantwoordelijk is voor de inhoud, zorgt ervoor dat de inhoud op peil blijft.

Dat heeft niets te maken dat men niet wil betalen voor anderen oid. Het probleem is dat er altijd 'rand'-figuren zullen zijn die zich er geen bal van aan trekken.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...