Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Bij een puzzelcache van mij heeft iemand een logje geschreven waarvan ik vind dat het een hint(je) geeft over de puzzel. Dat kan gebeuren in het enthousiasme van het loggen. :)

Het is ook al een keer eerder gebeurd. Toen heb ik de logger vriendelijk gevraagd of zij het zelf ook spoilerinformatie vonden en of ze dan het logje wilden aanpassen. Dat is toen meteen en netjes gebeurd. :thumbup:

Ik heb dus nu datzelfde verzoek gedaan, maar nog geen reactie gekregen. Ik heb nog wel even geduld hoor en zal de mensen nog wel een keer benaderen, maar wat nu te doen als er geen reactie blijft komen?

• Logje weggooien vind ik geen optie. Het moet allemaal wel leuk blijven.
  • Logje encrypten? Ik zie een knop "permanently encrypt". Wat doet die precies?
  • Logje zelf editen heeft mijn voorkeur maar kan volgens mij niet?

Graag jullie suggesties?

Geplaatst

Hoi solletjes.

Geef aan dat je als ze het log niet aanpassen je het log zelf weg haald omdat jij als cache eigenaar vind dat het een spoiler bevat.

De logger kan dan als nog een nieuw log schrijfen zonder spoiler.

Het belangrijkste is dat je een reden geeft waarom jij vind dat het log weg moet, dan blijft het leuk.

Greoten DE GETZIE FAMILY.

Geplaatst

Ik zou hem eerst encrypten (permanently encrypt), en dan de schrijver van de log inlichten over het hoe en waarom. Dan kan die later zelf bekijken wat ie er wel of niet mee wil doen.

Geplaatst
[*]Logje encrypten? Ik zie een knop "permanently encrypt". Wat doet die precies?

Deze functie encrypt dus het logje, net als bij de hints. Iemand die het logje wil lezen kan dat doen via de decrypt-functie, net als bij de hints.

Geplaatst

Ik zou het erg jammer vinden van een leuke puzzel een hint te krijgen.

Dus ik zou proberen de log te editten. Kan dat niet. Dan weggooien. En de logger daarvan met redenen in kennis stellen. Inmiddels weet hij / zij het al.

Groetsels WBKWADRAAT

Geplaatst
Ik zou het erg jammer vinden van een leuke puzzel een hint te krijgen.

Klopt, mee eens

Dus ik zou proberen de log te editten. Kan dat niet. Dan weggooien. En de logger daarvan met redenen in kennis stellen.

Dan lijkt me encrypten een betere optie/vriendelijker optie

Inmiddels weet hij / zij het al.

Dat is maar de vraag, niet iedereen leest zijn mail elk uur of zo. Sommige lezen hun mail wellicht maar eens per week of nog minder vaak.

Kortom, ik zou encrypten tot je wat hoort. Iemand die dan de log toch leest heeft de log decrypt en er dus zelf voor gekozen.

Jan

Geplaatst

Nog een optie:

Copieer de huidige tekst van het logje inclusief de spoiler en stuur dit per e-mail en PM aan de betreffende cachers. Voorzie het eventueel van commentaar over het hoe en waarom.

Vervolgens kun je het logje verwijderen en daarmee is je spoiler ook meteen verwijderd.

Zodra het team weer online komt en de mail leest krijgen ze 2 berichten:

- hun log op de cache is verwijderd

- berichtje van de cacheeigenaar met daarin de originele logtekst voorzien van commentaar.

Nu kan men simpel de cache opnieuw loggen met een logtekst die je goedkeuring dan hopelijk wel krijgt.

Groeten Jan-Willem PA3FUS.

Geplaatst

Toevalliger wijs heb ik een zelfde soort situatie zojuist meegemaakt.

2 weken geleden werd er een log geplaatst door een team waarin duidelijk gespoilerd werd.

Nu had dit team nog maar 6 founds dus even een net mailtje met de vraag of ze dit even wilden veranderen.

Zulke mensen weten misschien ook niet eens wat een spoiler (behalve achter op de auto) is en daar kan ik dan ook begrip voor opbrengen.

Een dag later hadden ze de bedoelde zinsnede gecrypt.

Het resultaat is dan dat een ieder nog sneller op die de decrypt knop ramt om te kunnen lezen wat daar nu staat. Een averechts effect dus.

Afgelopen woensdag nogmaals de situatie uitgelegd met daarbij de vermelding dat als de log niet wordt veranderd deze zal worden verwijderd.

Tot nu toe nog geen reactie ontvangen en ook geen wijziging in de log.

Zojuist dus voor het eerst een log botweg gedelete. :thumbup:

En daar ben ik niet trots op.

Geplaatst
Nog een optie:

Copieer de huidige tekst van het logje inclusief de spoiler en stuur dit per e-mail en PM aan de betreffende cachers. Voorzie het eventueel van commentaar over het hoe en waarom.

Vervolgens kun je het logje verwijderen en daarmee is je spoiler ook meteen verwijderd.

Zodra het team weer online komt en de mail leest krijgen ze 2 berichten:

- hun log op de cache is verwijderd

- berichtje van de cacheeigenaar met daarin de originele logtekst voorzien van commentaar.

Nu kan men simpel de cache opnieuw loggen met een logtekst die je goedkeuring dan hopelijk wel krijgt.

Groeten Jan-Willem PA3FUS.

Dit lijkt me de meest sympathieke oplossing. Vooral in deze periode kunnen mensen op vakantie zijn en niet reageren op je verzoek tot wijziging.

Wanneer mensen na hun vakantie het bericht zien komt dit vriendelijker over dan dat enkel hun log verwijderd is.

Geplaatst

Het is helemaal niet nodig om de oorspronkelijke log te kopieëren hoor. Zodra iemand een bericht krijgt dat zijn log ergens verwijderd is, staat daar ook een linkje naar de gearchiveerde log bij. Kopieëren en plakken kan dus ten alle tijde nog. Zelfs de bijgeplaatste foto's zijn nog bereikbaar.

Geplaatst

Hmmm... Is de spoiler recht voor z'n raap, of staat het er dubbelzinnig/als doordenkertje. Mocht dat laatste het geval zijn, zou ik hem gewoon laten staan. :thumbup:

Geplaatst (bewerkt)

Sommige caches van het Cairnteam zijn zo minutieus doordacht en hebben zo'n ragfijn opgestelde cachepage, dat de manier waarop sommige loggers de clou menen te moeten spoilen wel heel stuitend is. In zulke gevallen maken wij korte metten en deleten wij de log. Er gaat dan wel een kopie van het proza naar de plaatser, met wat vermanende woorden.

In minder ernstige gevallen handhaven wij de log, maar verzoeken we in vriendelijke bewoordingen om aanpassing, waarbij tussen de regels door toch wel degelijk de mogelijkheid van deleten wordt aangestipt.

bewerkt door gr2
Geplaatst

Dit is een steeds weerkerend thema op forums.

Ziehier wat geocaching.com er zelf over schrijft op elke cachepagina, net boven de logs :

Warning. Spoilers may be included in the descriptions or links.

Je bent niet verplicht de logs te gaan lezen, als je een cache gaat bezoeken (dit gezegd zijnde, had geocaching.com er beter aan gedaan een optie te voorzien waarbij je alle cachepagina's kan bekijken zonder de logs).

Druk uitoefenen op de schrijvers van logs vind ik niet goed, de logs gaan deleten vind ik helemaal niet goed.

Om te beginnen komt dit al vrij dicht bij censuur en logs zijn bv. een manier om te weten te komen of een cache de moeite is.

Tenslotte, zich druk maken om wat in logs staat is futiel, er worden heel waarschijnlijk meer clou's en oplossingen en dgl. doorverteld en doorgemaild dan er logs geschreven worden.

Dus, waar maak je je druk om?

En dit om te eindigen : als je zou besluiten logs te gaan deleten, is het mogelijk dat het slachtoffer hetzelfde doet met jou logs, of het kan nog erger en misschien worden je caches wel anoniem geript.

Volgens mij is de gouden regel op alles met wat internet te maken heeft : schrijf beleefd en laat anderen schrijven.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...