Spring naar bijdragen

Het kiezen van een GPS


RMBS

Aanbevolen berichten

Als je iemand in de states kent, of weet dat iemand daar een vakantie naartoe plant zou je kunnen overwegen om een Garmin gpsmap 60 CSx mee te laten nemen. Heb ik ook gedaan en dan heb je voor 240 euri een top apparaat. Voor een euro of 20 koop je hier een micro SD kaartje van 2 GB en je hebt volgens mij voor jaren plezier in huis ;)

 

Succes met het nemen van een beslissing!

 

Dit lijkt natuurlijk erg goedkoop, maar minder leuk is het als je weken later ineens een aanslag in de bus krijgt omdat er nog even invoerrechten betaald moeten worden. Is wel zo eerlijk om dit er even bij te vermelden. De kans dat dit gebeurd is aanwezig als je pech hebt.

 

Bedankt voor alle reacties, maar als ik dus zou moeten kiezen tussen de Magallan 210 of de Garmin GPS60

( de gele). Wat is dan de verstandigste keuze. Qua prijs zijn ze ongeveer het zelfde maar qua prestaties?

 

Gr Monica

 

Je ziet zoveel mensen zoveel wensen. Het is voor een ieder persoonlijk. Ik denk dat je geen miskoop maakt bij beide toestellen. Ik heb alleen ervaring met de Explorist 210 en 500. Bevallen beide prima en altijd goed ontvangst. Koop je er Mapsend DirectRoute Europe bij, dan kun je detail kaartjes van een bepaald gebied laden. Hiermee kun je dan ook op adres niveau navigeren met bijvoorbeeld de auto. Ik gebruik dit bijvoorbeeld om naar een start coördinaat te navigeren van een multi cache, alwaar ik dan de auto kan parkeren. Kortom ik ben er heel erg tevreden mee. Tevens is de Explorist denk ik wat compacter, wat misschien ook een punt van overweging kan zijn. Maar nogmaals het hangt af van je eigen wensen en voorkeur. Qua kwaliteit en werking zal er niet veel verschil zijn denk ik . Succes. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
ReizenReizen

Monica,

 

Wij zijn onlangs in panne gevallen met onze etrex legend, de clickstick doet het niet meer (herstelkosten hoger dan de waarde van de gps). Voorlopig hebben we het dan ook even gehad met de etrex clickstick en zijn we aan het uitkijken voor een nieuwe gps. Met beperkt budget twijfelen we tussen een eenvoudige geko 201 of de gps60 (gele).

Op onze legend zijn we wel gewend van de basemap te gebruiken, dus die gaan we misschien missen op het nieuwe toestel. Soms is die basemap tijdens het geocachen wel handig als je wil weten of je net voor of over een rivier, grote weg of autosnelweg moet zijn (kwestie van een brug/doorgang te zoeken en geen nodeloze km te doen).

 

Heb jij je keuze al gemaakt?

 

Heeft iemand ervaring met verschil in ontvangst en nauwkeurigheid tussen geko201 en garmin gps60?

bewerkt door de tengels
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik heb al een keuze gemaakt, ik kon voor een hele goede prijs een Vista C kopen .

Dat heb ik dus gedaan ,mooi met kleuren scherm.

Ik heb er vorige week m'n eerste cache mee gevonden .

Alles was in het bos en het ontvangst was prima .

Ik had de gehele route ontvangst.

Dus ik ben over de gps heel tevreden.

Ik moet hem natuurlijk nog wel beter leren kennen en snappen.

Maar ik denk dat ik toch een mooie deal heb gemaakt.

Het is wel heel ander model dan wat ik in m'n hoofd had, maar nu toch heel tevreden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik heb al een keuze gemaakt, ik kon voor een hele goede prijs een Vista C kopen .

Dat heb ik dus gedaan ,mooi met kleuren scherm.

Ik heb er vorige week m'n eerste cache mee gevonden .

Alles was in het bos en het ontvangst was prima .

Ik had de gehele route ontvangst.

Dus ik ben over de gps heel tevreden.

Ik moet hem natuurlijk nog wel beter leren kennen en snappen.

Maar ik denk dat ik toch een mooie deal heb gemaakt.

Het is wel heel ander model dan wat ik in m'n hoofd had, maar nu toch heel tevreden.

 

Gefeliciteerd met de aanschaf en uiteraard met het vinden van je eerste cache! :pepsi: Ik heb zelf de Etrex Legend Cx en mij hoor je ook echt niet klagen over de ontvangst. Ik vind het formaat erg handig, lekker handzaam. Voor in de auto vind ik hem weer ongeschikt gezien het kleine formaat beeldscherm maar daar heb ik TT voor, die babbelt mij wel naar plaats van bestemming.

 

Wat ik me nou afvroeg, heb je de Topo kaarten van NL er ook bij? Ik raad je aan om die niet al te veel te gebruiken als je die er bij hebt gekocht. Die fout maakte ik in het begin. Toen ik later meer met de pijl ging werken ging ik de GPS al snel beter begrijpen. Ik gebruik de kaarten eigenlijk alleen als ik verwacht ergens water tegen te komen, aan welke kant van het water moet je dan zijn? Dat is wel handy!

 

Heb je er een handleiding bij dan is het erg handig om die eens goed door te nemen, dan zie hoeveel mogelijkheden je GPS heeft. ;) Goed lezen en veel uitproberen, moet je eens zien hoe snel je het onder de knie hebt! Ik vind zelf de Etrex erg makkelijk in gebruik. Toch zal mijn volgende GPS over een aantal jaar zonder die klick-joystick zijn. Dat is het enige nadeel van mijn GPS vind ik. Ik blijf het idee houden de GPS "op zijn kop" te moeten gebruiken.

 

Sunny...

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoeld wordt dat je het toestel sneller en beter leert kennen als je het zonder kaarten gebruikt. Dan leer je beter wat de preciese betekenis is van de verschillende functies, en hoe ze op te roepen en te gebruiken.

Je moet dan wel, omdat je niet kunt terugvallen op de kaart.

Maar die functies bieden dingen die de kaart niet biedt. En als je het eenmaal goed weet gebruik je de kaart erbij, zodat je van alle mogelijkheden kunt profiteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een concreet voorbeeld is moeilijk.

Je hebt een Vista. Dat toestel heeft zo ongeveer het maximum aan functies die er te vinden zijn op GPS-toestellen.

Dat is heel mooi, maar om het goed te kunnen gebruiken moet je leren hoe alles werkt.

Je kunt bijvoorbeeld waypoints aanmaken, vandaaruit projecteren, en ook routes via die waypoints maken.

Dan heb je nog trackbacken, en hoe dat te doen als de track in een rondje loopt.

Ook heb je de kompaspijl, die je wijst hoe te lopen. Maar die is er in twee uitvoeringen, de koerswijzer en de peilingwijzer.

 

Elk van die onderwerpen vergt dat je je erin verdiept. Je moet weten wanneer je het gebruikt, hoe je het inschakelt, en hoe je het moet gebruiken.

Je licht er een uit, pakt de handleiding, en gaat er mee spelen. Als je dat op een grijze ondergrond doet kun je niet smokkelen door op de kaart te kijken. Bovendien is alles helderder zichtbaar als er geen kaart doorheen getekend wordt.

Als je eenmaal goed weet hoe alles werkt en waar je op moet letten kun je de extra informatie die de kaart biedt aanvullend gebruiken. Als je nog niet weet hoe het moet ga je maar al te makkelijk af op de kaart, waardoor je de andere mogelijkheden niet leert te gebruiken.

 

N.B. Het is natuurlijk niet zo dat je eerst alles over je toestel moet leren voor je het gaat gebruiken. Je gaat gewoon iets doen, en pakt de functie bij de kop die je daarbij nodig denkt te hebben. Maar daar ga je wel mee variëren, om de werking precies te leren kennen. En als je zo vanzelf een aantal mogelijkheden hebt leren kennen draai je het om. Je haalt uit de handleiding een onderwerp waarvan je denkt "waarvoor zou dat nu zijn?" En tijdens het doorgronden bedenkt je wellicht "dat zou ik mooi daarvoor kunnen gebruiken...."

En dan kom je op trucjes hoe je bijvoorbeeld ondanks een slechte ontvangst in de buurt van de cache toch vrij nauwkeurig achter de plek kunt komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je het mij zo uitlegt.

Ik deed het net anders om. Spelender wijs leer je het meest en inderdaad ga ik ook met het boekje mee.

Ik heb het boekje op schoot en probeer het uit op de GPS.

Lekker zo s ávonds in de tuin. En dan wordt er al snel veel duidelijk.

Ik zal het zo eens gaan proberen zoals jij het zegt.

Bedankt voor de tip.

 

GR Monica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, je zou het allemaal eens gezien moeten hebben, voordat je een beslissing neemt. Echter neem nooit een gpsr zonder computer aansluiting, want daar krijg je echt spijt van!
Dat wil ik heel erg tegenspreken (dat stukje over aansluiting, niet over alles eens gezien hebben), veel mensen hebben geen enkel probleem met het intikken van coördinaten, en hebben absoluut geen behoefte om gevonden caches en waypoints in de computer te laden. Niet iedereen die zich aangetrokken voelt tot het subject "GPS" wordt gelukkig van computers. Ikzelf sta daarentegen aan de kant "blij dattie aan mijn rammelkast past", aangezien ik wel graag tracks, routes en wp's bewaar en terugzie.

 

Wil je simpel, goedkoop en robuust en heb je geen behoefte aan tomtommige functies en kaartmateriaal (dus gewoon cachen, wandelen/fietsen naar/via van tevoren geplande punten, altijd je auto terugvinden), stap dan van je Garmin-keuze af en koop een eXplorist 100. Voor de 100 euro (ex btw) kun je geen verkeerde keus maken. Ik heb er zelf 2 liggen om mensen mee te vermaken, en iedereen zonder enige ervaring of inzicht kan met een korte papieren uitleg (1/2 A4) op pad.

 

Een toekomstscenario na aanschaf van het oranje apparaatje: Ben je over een of twee jaar helemaal verslaafd? Ga dan op zoek naar een uitgebreider apparaat, eventueel 2e-hands. Hou de eXplorist aan voor de kinderen die ook niet anders meer willen dan geocachen.

 

Wil je wel Garmin, en ben je gevoelig voor het computer-gebeuren, kies dan iets uit de 60-serie. Daarin kun je het qua functies zo gek maken als je zelf wil.

 

Sterkte met kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een toekomstscenario na aanschaf van het oranje apparaatje: Ben je over een of twee jaar helemaal verslaafd? Ga dan op zoek naar een uitgebreider apparaat, eventueel 2e-hands. Hou de eXplorist aan voor de kinderen die ook niet anders meer willen dan geocachen.

Hmm ik moet dus op zoek naar een uitgebreider apparaat als ik het zo lees... Ben al 1,5 jaar en 274 caches ver gekomen met het oranje apparaat. Een pc-aansluiting heb ik eigenlijk nooit gemist, ik denk ook niet dat als ik een GPSr met aansluiting zou hebben dat ik er enorm veel mee zou doen... Hooguit een keer een track inladen op de pc als ik ergens op een bijzondere plek ben geweest en natuurlijk om alle tradi's van Nederland er in te zetten...

 

Kortom ik houd het oranje apparaat voorlopig nog wel eventjes aan en niet voor de kinderen, want die staan nog lang niet in de planning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een toekomstscenario na aanschaf van het oranje apparaatje: Ben je over een of twee jaar helemaal verslaafd? Ga dan op zoek naar een uitgebreider apparaat, eventueel 2e-hands. Hou de eXplorist aan voor de kinderen die ook niet anders meer willen dan geocachen.

Hmm ik moet dus op zoek naar een uitgebreider apparaat als ik het zo lees... Ben al 1,5 jaar en 274 caches ver gekomen met het oranje apparaat. Een pc-aansluiting heb ik eigenlijk nooit gemist, ik denk ook niet dat als ik een GPSr met aansluiting zou hebben dat ik er enorm veel mee zou doen... Hooguit een keer een track inladen op de pc als ik ergens op een bijzondere plek ben geweest en natuurlijk om alle tradi's van Nederland er in te zetten...

 

Kortom ik houd het oranje apparaat voorlopig nog wel eventjes aan en niet voor de kinderen, want die staan nog lang niet in de planning.

 

Ook wij zijn na ruim 1 jaar en 200 caches nog steeds tevreden met dit apparaatje. Het handmatig intikken vinden we een kleine moeite en al die andere snufjes missen we ook nog niet. Daarom hebben wij onlangs weer dezelfde gekocht toen het scherm van de vorige gesneufeld was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...