Spring naar bijdragen

Het kiezen van een GPS


RMBS

Aanbevolen berichten

Ik ben al enige weken opzoek naar de goede GPS voor mij en de kinderen. Wel weet ik dat ik er eentje wil van het merk Garmin

Ik wil graag een GPS die vrij allround is. Wandelen in Nederland lekker in het bos en als je met vakantie bent in het buitenland ,wil ik er ook graag iets aan hebben. Het lijkt me erg leuk om met Geocaching te beginnen.

Uiterraard samen met m'n gezin of alleen.

Welke kan ik hier het best voor gebruiken.

Ik wil wel een GPS met een goed ontvangst.

Aangezien ik een beginner ben wil ik ook niet te veel geld er aan uit geven.

Gewoon een leuke GPS.

B.V.D

 

Monica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Die had ik zelf eigenlijk ook in m'n hoofd, ik zit namelijk zelf te denken aan een Etrex legend of een GPS60.

Ik begrijp dat de Gps60 een veel beter ontvangst heeft dan de Legend.

Maar nu heeft een Legend een in gebouwde base map en de Gps60 niet. Wat zijn de voor en nadelen daar dan van?

 

Groeten Monica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die had ik zelf eigenlijk ook in m'n hoofd, ik zit namelijk zelf te denken aan een Etrex legend of een GPS60.

Ik begrijp dat de Gps60 een veel beter ontvangst heeft dan de Legend.

Maar nu heeft een Legend een in gebouwde base map en de Gps60 niet. Wat zijn de voor en nadelen daar dan van?

 

Groeten Monica

Ik gebruik de 60 en daar zit een standaard basemap in waar je niets aan hebt. Via via heb ik een Nederlandse basemap, maar die geeft ook geen wegen aan. Ik gebruik helemaal geen basemap en mis 'm daarom misschien ook niet. Wij gebruiken onze GPSrs alleen om te cachen en lopen "dom" achter het pijltje aan :thumbup: .

De GPS60 heeft een betere antenne dan de etrex serie. Laat het woord "veel" maar weg, dat voorkomt misschien teleurstelingen. Wil je echt een goede ontvangst hebben moet je gaan voor de 60csx, maar die is weer veel duurder, of je moet 'm importeren uit Amerika. Hij is dan goedkoper dan in Nederland, maar je moet dan wel wat trucs uithalen om een nederlandstalig menu te krijgen en een handleiding in je moerstaal moet je ook ergens "regelen".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat minder geld toch een hele goede GPS met prima ontvangst en Europese basemap kom je terecht bij de Magellan Explorist 210. En als je iets meer geld uit wil geven de Explorist 500 met kleuren scherm en de mogelijkheid om kaarten op een SD kaartje te zetten. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed begrijp komen de nieuwe modellen pas uit in het najaar.

Het was eigenlijk de bedoeling om er een te kopen voor de zomervakantie. Maar misschien moet ik nog even geduld hebben.

Ik vind het wel ontzettend moeilijk om te beslissen.

Want ik wil eigenlijk voorkomen dat ik achteraf spijt van m'n aankoop doe ,snap je.

 

Monica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een Etrex legend of een GPS60 ... de Gps60 een veel beter ontvangst heeft dan de Legend ...

nu heeft een Legend een in gebouwde base map en de Gps60 niet

En de legend kan ook nog wat aanvullend kaartmateriaal opslaan. Maar alleen in zwart/wit (ehh, grijstinten?)

Die basemap is niet zo spannend, daar staan snelwegen, grote wegen en provinciale wegen op. Wat plaatsnamen, that's it.

 

Ik gebruik de 60 en daar zit een standaard basemap in waar je niets aan hebt. Via via heb ik een Nederlandse basemap, maar die geeft ook geen wegen aan. Ik gebruik helemaal geen basemap en mis 'm daarom misschien ook niet. Wij gebruiken onze GPSrs alleen om te cachen en lopen "dom" achter het pijltje aan :blush: .

De GPS60 heeft een betere antenne dan de etrex serie. Laat het woord "veel" maar weg, dat voorkomt misschien teleurstelingen. Wil je echt een goede ontvangst hebben moet je gaan voor de 60csx, maar die is weer veel duurder, of je moet 'm importeren uit Amerika. Hij is dan goedkoper dan in Nederland, maar je moet dan wel wat trucs uithalen om een nederlandstalig menu te krijgen en een handleiding in je moerstaal moet je ook ergens "regelen".

Helemaal mee eens. Die Nederlandse basemap, is dat niets dan ;);) ?

Grapje.

Als je nog wat wilt wachten, er is een eTrex H aangekondigd. Ook die krijgt een betere ontvanger.

Ja, de Etrex Legend HCx. Lijkt mij ook een prachtig apparaat. Maar voorlopig heb ik het idee dat er geen europese versie komt, de Amerikaanse versie zou in het derde kwartaal uit moeten komen. Dat duurt dus ook nog wel even. Maar voor die mogelijkheden en prijs, het zou mijn keuze zijn!

 

Voor wat minder geld toch een hele goede GPS met prima ontvangst en Europese basemap kom je terecht bij de Magellan Explorist 210. En als je iets meer geld uit wil geven de Explorist 500 met kleuren scherm en de mogelijkheid om kaarten op een SD kaartje te zetten. :thumbup:

Tja, ik ben nauwelijks bekend met Magellan. Toch lijkt de 210 me best een goed alternatief. Maar als je echt gebruik wilt maken van digitale kaartjes, dan moet je m.i. wel een kleurenscherm hebben. Dan zit je automatisch in een heel wat hogere prijsklasse. Dus ga goed bij jezelf te rade. Denk je lange tijd met een relatief simpele GPS uit de voeten te kunnen, dan zou ik voor de GPS 60 kiezen. Maar schat je jezelf in dat je na een tijdje wel eens de behoefte zou krijgen aan iets beters, dan kan je beter nog even doorsparen. Eventueel schaf je je voor de tussenliggende periode dan nog beter een Etrex euro aan.

 

Lekker he? Vraag je om advies tussen Legend of GPS 60, wordt je geadviseerd ook eens naar Etrex euro of Explorist 210 te kijken... Of te wachten op de Amerikaanse Etrex Legend HCx. Die zou wel eens omgerekend rond de €200 kunnen gaan kosten, áls je hem uit de States gaat/laat halen. Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De basemap is dus alleen leuk als je hem eventueel ook in de auto gebruikt ?

Als je bijv met de auto naar Frankrijk rijdt via de snelwegen kun je dus wel je route volgen.Of begrijp ik dat dan verkeerd?

 

GR Monica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De basemap is dus alleen leuk als je hem eventueel ook in de auto gebruikt ?
Een basemap is meer ter orientatie.
Als je bijv met de auto naar Frankrijk rijdt via de snelwegen kun je dus wel je route volgen.Of begrijp ik dat dan verkeerd?
Een routerende gps ligt in een hele andere prijsklasse dan de een Garmin eTrex Legend og een GPS60.

Denk voor een routerende gps meer aan een Garmin Quest, GPS60c(s)x = CN)of een GPS76c(s)x + CN9.

Voor een van die paketten ben je zo'n 3x zoveel kwijt als een basis gps, maar dan heb je ook wat!

 

Gewoon een basis gps kopen en experimenteren, dan kom je er vanzelf achter!

Een basis gps kun je ook aan een laptop hangen in kombinatie met nRoute en MG5, dan krijg je ook route aanwijzingen.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben onlangs een nieuwe gps gekocht nadat de vorige een aanvaring met een fles limonade niet had overleefd. (leuk dat die dingen stootbestendig zijn, maar de schermen zijn er niet minder kwetsbaar op :thumbup:)

Wij hebben weer een explorist 100 gekocht nadat we een jaar lang goede ervaringen hadden met deze gps. Als je geen behoefte hebt aan extra functies is het een mooie en betaalbare gps. De punten moet je wel handmatig invoeren, maar persoonlijk vind ik het geen ramp om dat al lopend te doen. Ook zit er geen kaart op, dus als je dat wel wilt zal je op zoek moeten naar iets anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een garmin 60csx en een Magellan explorist 210 beide uitstekende toestellen en beide uitgerust met een nederlandse kaart. Maar de garmin gebruiken we voornamelijk. Dit vanwege het grote bedieningsgemak, kleurenscherm en de duidelijke (topo nederland) kaart op een 1 giga micro sd card.

Topo duitsland is onderweg en komt op een 2 giga micro sd card. Het kost best wel wat maar daar staat tegenover dat wij vrijwel nooit op vakantie gaan want dat kost nog veel meer en is éémalig.

succes met je keuze

bewerkt door tjitte
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben onlangs een nieuwe gps gekocht nadat de vorige een aanvaring met een fles limonade niet had overleefd. (leuk dat die dingen stootbestendig zijn, maar de schermen zijn er niet minder kwetsbaar op :thumbup:)

Wij hebben weer een explorist 100 gekocht nadat we een jaar lang goede ervaringen hadden met deze gps.

Een mevrouw die hier regelmatig schrijft, heeft eens een berichtje gepubliceerd hoe een display van een explorist 100 kan breken in de broekzak.
Als je geen behoefte hebt aan extra functies is het een mooie en betaalbare gps. De punten moet je wel handmatig invoeren, maar persoonlijk vind ik het geen ramp om dat al lopend te doen. Ook zit er geen kaart op, dus als je dat wel wilt zal je op zoek moeten naar iets anders.
Maar eh, kun je wel wp's met de computer in een explorist 100 laden?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel niet dat je jezelf op het schermpje ziet rijden maar de weg . Maar kun je met een basemap de weg volgen terwijl je in een auto rijdt?
Ja, je ziet een bewegend puntje, de kaart verschuift en draait terwijl je rijdt.

Ach, je zou het allemaal eens gezien moeten hebben, voordat je een beslissing neemt.

Echter neem nooit een gpsr zonder computer aansluiting, want daar krijg je echt spijt van!

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...