Spring naar bijdragen

Teken


Aanbevolen berichten

Wie heeft hier uitleg voor?

Op Hemelvaarts dag hebben wij een cache gelopen,(Oudlands laag) bij terug komst op de parkeerplaats zagen we op het hondje van mijn zusje teken lopen.

Niets bijzonders zou je denken,want ze is helemaal wit dus valt dat gelijk op.

Thuis gekomen gelijk aan de slag om de teken te verwijderen.

We hebben er 16 af en uit gehaald,en de volgende dag nog eens 3.

Ook wij hadden onze hond bij ons, die hebben we nagekeken in totaal vonden we er maar 2.

Waar het nu om gaat is de vraag,hebben teken voorkeur voor licht of donker?

Het ene hondje is wit en had 19 teken het andere hondje is zo goed als zwart en had er maar 2,terwijl ze allebei in en onder de zelfde struiken en gras hebben gelopen!

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Groetjes van ,

Lenie.

bewerkt door gerrit en lenie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik weet niet hoe het zit, maar wij hebben ook regelmatig meegemaakt dat mijn man helemaal vol teken zat, (Die overigens nog lekker aan het kruipen waren) terwijl ik er helemaal geen had.

 

Dus het kan natuurlijk ook te maken hebben met een struik of plant waar ze op zaten en het ene hondje wel is doorgelopen en het andere niet.

 

Dat is in ieder geval de verklaring die wij aan onze tekenervaring hebben gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik weet regaeren teken op de warmte die je lichaam uitstraalt.

Waarom ze een voorkeur hebben?

We cachten altijd met zijn drieën ( nr 4 is het bos nog niet ingeweest) 1 van ons is altijd de pineut, en dan niet 1 teek maar tientallen.

Zij is blond :frusty: maar dat is geen excuus want een ander teamlid is ook blond. Zeker in de vakantie ruiken we in grote lijnen hetzelfde want dan hebben we een gezinsflacon shampoo en douchespul mee ;)

Ik ben die blonde en ben die teken meer dan zat maar het maakt niet uit of ik nu links of rechts op het bospaadje loop, korte broek of lange broeken draag ( die ik dan ook nog eens in mijn sokken doe) en dus van top tot teen aangekleed ben. ( ik zie er dan ook in het geheel niet charmant uit, maar misschien is dat een reden? :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee of teken voorkeur voor kleuren hebben maar ik heb ruim 13 jaar 2 volledig zwarte honden gehad en in al die jaren maar 3 à 4 teken ontdekt (op 2 honden dus).

 

Eigenlijk het draadje "leuke en persoonlijke mededelingen" maar over 10 dagen krijg ik na ruim 3 jaar hond-loos te zijn geweest mijn nieuwe pup :thumbup:

Een oudduitse herder en ze gaat Freyja heten.

 

Een oudduitse herder??

zie http://www.nodhv.nl/

 

nachtbraker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een oudduitse herder en ze gaat Freyja heten.

 

Een oudduitse herder??

zie http://www.nodhv.nl/

 

nachtbraker

 

Alvast veel plezier met je huisgenoot, ziet er uiteraard erg lief uit :thumbup:

 

Over teken, afkloppen dus. Henk en ik nooit last van gehad, nooit eentje gevonden vast of los. Zelfs onze hond (golden retriever) bleef altijd redelijk gevrijwaard, af en toe eens eentje. Maar nu is het dus steeds dubbelop raak bij haar. Na de wandeling borstel ik haar gelijk en vind er zeker een tiental. De volgende dag ook nog wel een tiental. En dan toch de dag erna, ligt er zo'n dikke volle op de vloer. En op haar slepplek. Zelfs door de week, laat ik haar uit aan de lijn, loopt ze ze nog op! Ik werd er gek van. Vorige week haar ingespoten met frontline ook tegen teken. Het lijkt nu dat ze teekloos is maar na een lang weekend cachen kan ik meer zeggen of het echt helpt.

Ik heb dus in ieder geval de indruk dat het een bijzonder veeltallig tekenjaar wordt :frusty::cry:

Gelukkig zijn wij nog tekenvrij ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de hond tekenvrij te houden, kan ik de Protectorband van Scalibor aanraden. Vorig jaar voor het eerst gekocht voor Joep en dat is goed bevallen. Daarom dit jaar weer.

Voorheen gebruikte ik ook Frontline. Dat is afdoende tegen vlooien maar werkt slechts een maand tegen teken. De band werkt een half jaar (en langer).

De teken komen minder op de hond en mochten ze dan toch bijten, zijn ze binnen no-time dood.

Verder hebben we de "koevoet" van O-tom. Handig dingetje om teken mee te verwijderen.

 

Nog een tip om teken en vlooien in huis te voorkomen als je de band hebt gekocht. Je moet hem namelijk op maat knippen. Knip van het overgebleven stuk een stukje af en doe dat in de stofzuigerzak. Dit zal de eitjes en jonge insecten doden.

 

De band is te verkrijgen bij de dierenarts en kost ongeveer 17,50.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken voor onze snuffel ook Front-Line, het eerste pipetje wordt pas gebruikt als we de eerste teek hebben gevonden en de tweede pas als er weer een teek opduikt. Meer hebben we er vaak niet nodig per jaar. In vergelijk met wat we bij andere honden zien (die ook Front-Line 'gebruiken') lijkt het alsof onze snuffel gewoon niet zo lekker is voor een teek.

Zelf hebben we gelukkig (even afkloppen) nog nooit een teek opgelopen. Dutch wordt daarnaast ook zelden gebeten door een mug of andere insecten, dit in tegenstelling tot Greek die echt lekgeprikt kan worden.

En zo kom ik dan ook tot een antwoord op de vraag waar dit topic mee begon.......kan het niet zo zijn dat de ene hond voor een teek een aangenamere (lichaams)geur verspreidt dan de andere hond???

 

:) : Nachtbraker heel veel plezier met je oudduitse herderpup!

bewerkt door GreekDutch Alliance
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee of teken voorkeur voor kleuren hebben maar ik heb ruim 13 jaar 2 volledig zwarte honden gehad en in al die jaren maar 3 à 4 teken ontdekt (op 2 honden dus).

 

 

zie http://www.nodhv.nl/

 

nachtbraker

 

 

Wij hebben een witte hond.

Die zit elke dag onder de teken. En dan gaan we nog niet eens het bos in.

Per dag vangen we hem zo'n 5 a 6 af.

Na een boswandeling zijn dat er zo'n 25 stuks.

 

Pffff......we zijn er wel eens hardstikke zat van.

En dan zien we ook soms nog een aantal niet ( hond heeft vrij dikke vacht) en worden de volgezogen teken vervolgens ergens in de kamer gevonden.

En het meest gore is als je er per ongeluk dan op gaat staan.

Yekkk!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij hebben witte honden en zitten vaak onder. Wij zelf hebben nooit teken. Tot we van de week dachten ff snel een cache oprapen. Dit werd meer dan 2 uur zoeken en een DNF. Het enige wat we vonden toen we weer in de camper waren: TEKEN bij ons zelf :( . niet een of twee maar moeders 9 en ik werd getracteerd op 4 teken.

deze waren zo klein dat een tekenklem niet hielp :( . Wij moesten dus met een naald onder de kop steken en ze er zo uitlepelen.

De volgende dag had moeders rode vlekken op de teekplekken dus lekker :) in duitsland naar het ziekenhuis en aan de medicijnen.

gevolg: als we uitstappen om te cachen hebben wij onze armybroeken al aan ( pijpen dicht geknoopt), bij terugkomst gelijk uitkleden :eek: en elkaar na pluizen en daarna andere kleding aan. De gedrage kleding goed uitkloppen en als we de beschikking hebben tot een wasmachine op een overnachtingsplek de kleding wassen.

 

We hadden zo de kribbels gekregen van al die teken dat we op een parkeerplaats langs de autobahn de hele camper hebben leeg gehaald. Voordat alles terug ging een voor een alles uitgeklopt, gezogen en nagekeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de volgende dag al aan de medicijnen? :(

mmm, misschien 'better safe than sorry' maar de incubatietijd van Lyme is bij de mens is minimaal enkele dagen.

We moeten er ook niet al te spastisch over doen hoor. Een teek verwijderen binnen 24 uur heeft nagenoeg nooit Lyme tot gevolg.

Zelf heb ik zeker tijdens mijn studie zo'n 100 teken verwijderd (eerst heet douchen en dan voorzichtig eruit halen), en nooit ergens last van gehad.

Wel altijd alert blijven natuurlijk, verwijderen zsm en de plek een paar weken blijven observeren, maar een rode kring zie je niet zo snel over het hoofd.

Prettige cachetochten toegewenst verder! :eek:

 

Bij abriW nu tekenpennen voor 1 euro! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...