Spring naar bijdragen

Oprapers  

208 leden hebben gestemd

1. 1. Wat vindt u van raapcaches

• Leuk, ga ik op af.
      39
    • Saai, maar pik ik wel mee
      26
    • Saai, doe ik niet aan mee
      4
    • Nutteloos moet verboden worden.
      9
    • Hoort er ook bij, voor ieder wat wils
      105
    • Leuk voor regendagen
      16
    • Andere mening, toelichten graag
      9

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Is een pol hier nou werkelijk voor nodig? Want je schiet er zo weinig mee op. Stel dat de uitkomst hiervan zou zijn.. alle oprapers weg... wat dan?

Ik denk dat deze poll meer bedoeld is om de mening van de cachers te peilen dan om n.a.v. de uitkomst corrigerende maatregelen voor te stellen.

Ja dat klopt, deze poll is alleen bedoeld om te polsen hoe men in het algemeen denkt over oprapers.

Ik ben hier toegekomen omdat ik steeds meer negatieve logs zag ook in mijn eigen uitgezette traditionals.

Ik kreeg daardoor het idee dat men niet geintreseerd is in deze cache mogelijheden, als dat de uitslag van de poll zou worden dan denk ik dat ik dan mijn oprapers zou archiveren.

Maar gelukkig krijg ik nu al de indruk dat het niet nodig is. :thumbup:

Vr groeten

Dick

ps: Het is geenzins mijn bedoeling geweest om tot correctieve voorstellen te komen.

Dick

Kom nou toch :wine: je laat je toch niet leiden daar een poll. We hebben de discussie al heel vaak gehad. Oprapers zijn leuk, en niet voor iedereen dat blijkt uit logjes.

Ik denk altijd, het is en blijft je eigen keus om ze wel of niet te doen. Doe je het wel maar je vindt het niet leuk schrijf dan geen negatief commentaar....

Ga vooral door met het beleven van deze hobby zoals jij dat voor ogen hebt. Ik beleef plezier aan het leggen van oprapers en dan te zien dat medecachers er in 20 minuten al bij zijn om goud te scoren. Cool toch!

Geplaatst

Oprapers, ook wel bekend als Hit&Run caches. Die staan altijd garant voor hete discussies, en natuurlijk met een hoog welles-nietes gehalte want iedereen heeft z'n eigen mening en is daar niet makkelijk vanaf te brengen. Dat kan alleen in het veld gebeuren, door een (groter) aantal van deze caches te zoeken en dan te oordelen.

Ik begin bij de definitie van oprapers. Dat zijn volgens mij traditionals die je (tot op een tiental meters) met de auto kunt bereiken. Er zijn ook traditionals die je alleen met de fiets kunt bereiken, als je met de auto bent moet je nog een paar honderd meter lopen (of meer). Dat zijn geen echte oprapers.

Dat is al een flinke selectie onder de traditional caches. Maar dan ben je er nog niet.

Want er zit veel kwaliteitsverschil tussen de oppikkers. Het zijn niet eens allemaal micro's.

Maar ik heb ook niks tegen micro's. Wel voor of tegen de plaats waar deze zijn neergelegd.

Daar komt het op aan bij een opraper.

Ligt de opraper zomaar langs de grote weg op een (carpool) parkeerplaats of gewoon bij de vangrail of op een willekeurige plek in de berm. Dan zal ik de cache niet zo waarderen.

Het wordt voor mij een "kwaliteits-opraper" op (of bij) een bijzondere plek of een mooie verstopplaats of een mooi uitzicht of een andere reden waarom het iets extra's toevoegt (zoals een verhaal over die plek).

Een goed voorbeeld daarvan zijn een aantal oprapers die ik een paar weken geleden in Groningen heb gedaan, waaronder de Wiek'n serie, de meeste Ommelaand caches, de Onstwedder verhalen en de Golden Raand caches.

Zelf denk ik er ook goed over na om een serie oprapers neer te leggen (misschien in combinatie met een autotocht) en dan probeer ik alleen plekken te gebruiken waarvan ik vind, 'daar zou ik iets neerleggen'. Dat betekent niet dat iedereen daar zo over hoeft te denken, maar het worden in ieder geval geen lukraak neergestrooide caches.

En of ik de cache wel of niet waardeer wil ik wel in de logjes laten blijken. Bijvoorbeeld door alleen iets positiefs te schrijven als dat ook echt zo is. En mocht de cache echt op een waardeloze plek liggen wil ik dat ook nog wel eens in een logje zetten.

Geplaatst

Is een pol hier nou werkelijk voor nodig? Want je schiet er zo weinig mee op. Stel dat de uitkomst hiervan zou zijn.. alle oprapers weg... wat dan?

Ik denk dat deze poll meer bedoeld is om de mening van de cachers te peilen dan om n.a.v. de uitkomst corrigerende maatregelen voor te stellen.

Ja dat klopt, deze poll is alleen bedoeld om te polsen hoe men in het algemeen denkt over oprapers.

Ik ben hier toegekomen omdat ik steeds meer negatieve logs zag ook in mijn eigen uitgezette traditionals.

Ik kreeg daardoor het idee dat men niet geintreseerd is in deze cache mogelijheden, als dat de uitslag van de poll zou worden dan denk ik dat ik dan mijn oprapers zou archiveren.

Maar gelukkig krijg ik nu al de indruk dat het niet nodig is. :thumbup:

Vr groeten

Dick

ps: Het is geenzins mijn bedoeling geweest om tot correctieve voorstellen te komen.

Dick

Kom nou toch :wine: je laat je toch niet leiden daar een poll. We hebben de discussie al heel vaak gehad. Oprapers zijn leuk, en niet voor iedereen dat blijkt uit logjes.

Ik denk altijd, het is en blijft je eigen keus om ze wel of niet te doen. Doe je het wel maar je vindt het niet leuk schrijf dan geen negatief commentaar....

Ga vooral door met het beleven van deze hobby zoals jij dat voor ogen hebt. Ik beleef plezier aan het leggen van oprapers en dan te zien dat medecachers er in 20 minuten al bij zijn om goud te scoren. Cool toch!

Als mensen oprapers niet leuk vinden, moeten zij ze maar gewoon laten liggen en niet loggen, toch ??!!

Geplaatst

En ik, ik ben heel erg blij met oprapertjes. Hoe minder je er voor hoeft te lopen, hoe beter het me bevalt!

En wel omdat ik graag een fietstochtje mag maken waarbij ik dan een cache (of meer) als doel wil hebben. Hmm, da's vreemd geformuleerd. Eigenlijk is niet die cache het doel, maar fietsen. Dan is de cache weer een middel, maar dat is mijn fiets. Help!

Nog even een opmerking richting Thex dan: als ik 60 km gefietst heb en daarbij twee keer gestopt op een carpoolplaats, ben ik lekker sportief bezig geweest en een leuk ochtendje gehad. Vaak kan je dan ook nog even rustig naar de file kijken terwijl je zit te loggen. Dan is het heel erg leuk om je fietstochtje even parallel aan de snelweg voort te zetten hoor! Leve de oprapertjes. Multies zijn ook wel leuk, maar vaak moet je dan toch je fiets even ergens achterlaten. We leven wel in Nederland en je kunt begrijpen dat ik het niet leuk zou vinden om de laatste 30 km terug naar huis te moeten lopen...

Nee, oprapertjes zijn specifieke caches en zo moet je ze ook benaderen. Zo kan je voor elk oprapertje dus echt wel een sportief karakter bereiken. En geestelijke armoede, dan wel gebrek aan fantasie, tja. Er liggen al zoveel caches dat het ook niet meevalt om iets nieuws te verzinnen. Ik heb zelf twee caches liggen waarbij ik dankbaar gebruik heb gemaakt van de ideeen van anderen. De een lijkt wel wat op Gas erop (helaas al enige tijd gearchiveerd...) de andere is een oprapertje pur sang. Constructie afgekeken van 200 of 400 ASA. Voor beide caches heb ik alleen nog maar posifief commentaar gekregen. Terwijl ik Nijhofflaan 1 hoog eigenlijk vooral verstopt heb om te kijken of die daar op die plek ook wel zou blijven bestaan... En dat doet-ie!

Wat mij betreft: leve de oprapertjes!

Geplaatst

Goed, wil ik er toch wat van zeggen :thumbup:

Het "probleem" in deze topic is al het woordje "opraper". De pollstarter is deze poll begonnen naar aanleiding van logjes bij zijn eigen "oprapers". Tenminste, zo heb ik dat gelezen.

Wat is een opraper? De fout die menigeen maakt is namelijk denken dat een traditional een opraper is, of andersom een opraper is een traditional cache. Dat is dus onzin.

Menigeen denkt ook vaak dat een tradtional een micro is, of dat een micro sowieso een traditional is of dat een opraper een micro is enz enz, Allemaal kul dus.

Het bevreemd me eigenlijk dat de topicstarter zijn eigen caches al afdoet als oprapers. Voor mij geldt, en zo is de naam "opraper" ook ontstaan, dat een opraper een negatieve benaming is voor een cache dat je zo even opraapt.

Een opraper = hit and run = stop and go

Dat zijn die caches waar je dus bijna de auto bovenop kunt zetten. Dan zijn die caches waar je alleen mar de autodeur voor open hoeft te doen en dan ff op degrond moet grabbelen.

Oprapers zijn caches die je totaal niets laten zien, geen enkele andere bedoeling hebben voor de eigenaar dan een x aantal verborgen caches achter de naam te hebben of dat de bedoeling is om menig geocacher even snel aan een puntje erbij te helpen. Oprapers zijn die dingen die vaak langs de weg liggen, achter een verkeersbord, lantaarnpaal, op een parkeerplaats, hondenpoepveldje, anwbpaddestoel enz enz.

Het is een negatieve benaming voor een flutcache waar je geen enkele moeite voor hoeft te doen dan er heen te rijden en op te rapen.

Als bovenstaand synoniem wordt gezien met een traditional, al dan niet ter grootte van een fotorolcannister, dan ga je veel te kort door de bocht.

Menig traditional is geen opraper. Als de eigenaar van een traditional je met zijn traditional iets wil laten zien van de omgeving, je even moeite laat doen om bij de cache te kunnen komen enz enz, is het geen opraper.

Het verschil tussen een traditional en een multi of mystery is niets anders dan er zijn wel of geen opdrachten in de listting vermeld en natuurlijk, maar dat lijkt me overbodig te moeten melden, dat bij een traditonal altijd de regel geldt dat de coördinaten bovenaan de cachepagina ALTIJD de coördinatenv an de cache zijn.

Dus bij het beoordelen van een tradtional, of zelfs bij het stemmen in deze poll, houd er dan wel rekenschap mee dat een opraper niet het synoniem is van een traditional of een kleine cachedoos.

Menig tradtional is leuker en kost meer tijd dan menig multi of mystery.

Daarbij komt, dat menig mystery eerder de benaming opraper verdient. Immers is vaak meer tijd gestoken in de puzzel die op de cachepagina staat vermeld, dan dat er tijd is gestoken in de uiteindelijke fysieke cache en de ligging er van. Menig mystery is, als je thuis al de puzzel hebt opgelost en je het eindcoördinaat hebt gevonden, op dat moment niets meer dan een opraper.

Vandaar ook mijn waarschuwing eerder. Degene die werkelijk een geweldige plek wil laten zien met zijn traditional, kan zich soms terecht "aangesproken" voelen op het afdoen van ieder traditional als opraper.

Oprapers zijn alleen ter bevrediging van "Yes, ik heb er weer een puntje bij". Als het verzamelen van puntjes, stijgen op de rankinglist, je hoofddoel is bij deze sport/hobby, dan is het helemaal iets voor jou.

Er zijn ook legio cachers die liever een hele dag over een leuke cache doen en de puntjes de puntjes laten.

Er zijn zelfs cachers die niet eens de moeite nemen om de cache te loggen op de cachepagina. Als een soort protest tegen de statistieken, puntjesjagerij.

Voor deze cachers geldt, who cares? Als ze maar gelogd hebben in het logboekje is dat voor hun bewijs genoeg voor zichzelf en richting de cache-eigenaar.

Geplaatst

Een ieder moet wel of niet op zoek gaan naar de caches die hij wil.

Wij vinden de oprapers ideaal, voor de kinderen ook leuk om 'even' te doen als we onderweg zijn.

Wij zijn een ieder die de moeite neemt om een cache in welke vorm dan ook te plaatsen dankbaar.

Dankzij hen kunnen wij onze hobby uitoefenen.

Ik zou zeggen NIET ZEUREN, en laat een vaker iets POSITIEFS horen.

Bij deze: Alle cacheplaatsters bedankt :thumbup::thumbup: !

Geplaatst

Ik gebruik het geocachen om plezier te hebben in mijn leven. :thumbup:

Daarmee bedoel ik, dat de caches die ik doe op een dagje geocachen, slechts een deel zijn. Ik bouw daar mijn eigen "feestje" om heen. Als je mijn logjes zo nu en dan leest, begrijp je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

En of dat nu een prachtig uitgezette multi is, of een in veler ogen waardeloze opraper, beide gebruik ik voor mijn cache-ego-trip.

Ik kan het iedereen aanraden om te proberen van een opraper toch een leuke cache-ervaring te maken. Dat moeten we namelijk zelf doen. De cache-legger biedt ons daartoe de mogelijkheid. Ik ben daar altijd dankbaar voor. :thumbup:

Geplaatst

alle geocachers hebben niet de zelfde mening.. sommige doen lange tochten op mooie dagen en oppikkers op regendagen dat ze toch wat te doen hebben, ik kijk niet echt naar de lengte alle caches vind ik leuk

en ik geniet van iedere cache :thumbup:

denisevc

Geplaatst

Zelf ben ik ook blij met elke cache die wordt aangeboden.

Traditionals waar niet veel voor gelopen hoeft te worden vindt ik ideaal op regendagen of wanneer onderweg bent met de auto.

Normaal geef ik de voorkeur aan Multi's omdat ik nu eenmaal graag wandel vooral in de bossen.

Ik waardeer elke cache , want er staat altijd iemand achter die de moeite heeft genomen hem uit te zetten, aan te beiden en te onderhouden. Ik noem ze zeld dan ook geen oprapers, ik heb in mijn teksten deze term alleen gebruikt omdat deze gebezigd werd in de logs.

Hierbij bedank ik dan ook iedereen voor hun reactie. Ik zal de negatieve logs voortaan lezen in de juiste context.

Geplaatst (bewerkt)

Ten eerste heb ik niet alles gelezen. Ieder mag van mij zijn eigen mening hebben. En ik wil ook mijn eigen mening hebben en mogen verkondigen. En je mag het er dus mee oneens zijn.

Ik ben niet tegen oprapers. Als ik er onderweg of in de buurt waar ik cache één (of meer) tegen kom, zal ik ze zeker loggen. Ik stel me er ook niets bij voor. Zo'n opraper ligt er niet om mij iets moois te laten zien of om me iets te leren. Die ligt er alleen om mij een puntje te laten scoren. Maar het is geen cache waar ik speciaal voor op weg ga. Laat hij me iets moois/grappigs zien, leer ik er iets van of moet ik er wat meer moeite voor doen (wandeling) dan is het voor mij geen opraper.

Zelf leg ik geen oprapers. Hoewel sommigen misschien makkelijk te scoren zijn, steekt er toch wel altijd iets meer achter.

Waren de oprapers er niet, zou ik ze niet missen.

Edit:

Ik wil nog even toevoegen dat een opraper bij mij niet hoeft te rekenen op een uitgebreide log. Maar ik zal hem ook niet de grond in stampen. Het is duidelijk wat voor een cache het is.

Doet de beschrijving op gc.com echter anders vermoeden (dat het een interessant plekje zou zijn) en het blijkt een ordinaire hit 'n run te zijn, zal mijn log niet positief zijn.

bewerkt door Ruud4d
Geplaatst

Ik wou er ook net iets over schrijven maar ik denk dat het overbodig is want Thex en Kruimeldief hebben het uitgebreid en erg goed uitgelegd hierboven!

In principe gaan wij voor alle caches en van tevoren weten we niet altijd wat we tegemoed komen. Alleen al door de titel van een cache gaan we fantaseren: hmmm... Kronkels... hmmm... wat zal de maker hiermee bedoelen... oh het is een small... zal het bij een kunstwerk zijn... ben benieuwd!

Dan ga je op pad en op locatie blijkt het gewoon neergeplet te zijn aan de rand van een parkje en ook nog waar iedereen kan zien wat je aan het doen bent! Dan loggen we gewoon maar denken dan, zoals Thex zegt, dat de maker misschien door meer fantasie een betere plek had kunnen vinden in hetzelfde parkje.

Maar ja misschien zijn er ook weer allerlei redenen waarom juist niet, zoals:

- tostemming gekregen om het alleen maar daar te verstoppen

- eerste cache

- geen ruimte

- ripgevoelig

- enz enz

Geplaatst

Zelf heb ik geen problemen met dit soort cache's.

Voor ieder wat wils en vind je het niks laat je ze liggen.

Wat ik jammer vind dat als je je hersens gebroken hebt over een mystery

dat je dan een kokertje vind.

Maar ook dat zal een reden hebben.

Geplaatst (bewerkt)

Wat ik wel vreemd vind is dat "opraper" gelijk wordt gesteld aan een waardeloze cache locatie.

Opraper betekent toch niet meer of minder dan dat je het ding (bijna) vanuit de auto kunt oprapen.

En dat kan toch ook op een mooie locatie, met een leuke verstopmethode, of iets anders wat de cache de moeite waard maakt?

Multi's en wandeltraditionals laten je vaak lopen door een mooie omgeving en zijn daarom waardevoller dan de "oprapers", maar als een multi qua omgeving tegenvalt vind ik het van veel mindere kwaliteit dan een zogenaamde "oppikker" die op een mooi plekje is verstopt.

Dan laat ik de cacheopdrachten even buiten beschouwing, die ook kwaliteit geven aan de multi's en sommige mysterie caches.

bewerkt door Goedweerloper
Geplaatst
Wat ik wel vreemd vind is dat "opraper" gelijk wordt gesteld aan een waardeloze cache locatie.

Opraper betekent toch niet meer of minder dan dat je het ding (bijna) vanuit de auto kunt oprapen.

En dat kan toch ook op een mooie locatie, met een leuke verstopmethode, of iets anders wat de cache de moeite waard maakt?

Een 'opraper' is is mijn woordenboek en cache die je zonder moeite even kunt oppikken: Coördinaten invoeren, stukje rijden en/of lopen en hebbes!

Wat al gesteld werd is dat er van veel van de caches waar een al dan niet moeilijke puzzel aan vooraf gaat, ná het oplosen van de puzzel niet veel meer overblijft als een oppikker, een hit&run.

Hit&runs kunnen ook geweldig zijn. Ik heb al een paar keer voor mezelf een toertocht voor de auto gemaakt met een aantal h&r's als leidraad. Een mooie manier om 2 hobby's te combineren.

Ieder z'n ding zou ik zo zeggen.

nachtbraker

Geplaatst

Opraper of niet, veel vervelender vind ik het om na een mooie wandeling met een fantastische puzzel en een schitterend verhaal een uur te lopen zoeken omdat de coordinaten van eindlocatie niet nauwkeurig zijn bepaald en de cache niet op een 'logische' plek ligt ingegraven. Dan liever een filmkokertje met een nat logboekje. Het gaat toch niet om de mooie doos of de fijne struik waar hij in ligt, maar om de queeste om er te komen. En als dat een opraper achter een verkeersbord is op een parkeerplaats aan de A12 waardoor je toch het gevoel hebt dat je ritje in de file ergens goed voor is geweest vind ik dat ook uistekend. Maar dat prikken, wroeten, woelen en kruipen vind ik maar niets. Mooi was de oppikker in Rome waar je op het derde bankje van links moest gaan zitten, dan in een rechte lijn naar het middelste hek lopen, op het tweede muurtje gaan zitten, met je linkerbil in een kuitje van de steen, en dan met je rechterhand zo ver mogelijk omlaag tot je onder de ietwat loszittende steen een klein magnetisch logboekje in een sd-card doosje vond. Direct gevonden, niet zoeken, perfect verstopt, en toch zonder beschrijving absoluut niet te vinden.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...