Spring naar bijdragen

Wat is een Earthcache?


getzie family

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

 

Zucht....... ;)

 

Kijk dat ik dus al verwacht :)

 

Maar goed dan weet ik, dat ik dus niet een heel project op moet gaan zetten bij de Kroeseboom in Fleringen ;)

 

Thx voor de info

 

Aan de combinatie van je nickname "Tukkerboertje" met "400 jaar oude boom" had ik al een indruk dat het om de Kroeseboom ging. Prachtige omgeving daar en zeker cache-waardig ;) ! Maak er 'n mooie multi van en wij komen 'm zeker doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Zucht....... ;)

 

Kijk dat ik dus al verwacht :lol1:

 

Maar goed dan weet ik, dat ik dus niet een heel project op moet gaan zetten bij de Kroeseboom in Fleringen :)

 

Thx voor de info

 

Aan de combinatie van je nickname "Tukkerboertje" met "400 jaar oude boom" had ik al een indruk dat het om de Kroeseboom ging. Prachtige omgeving daar en zeker cache-waardig ;) ! Maak er 'n mooie multi van en wij komen 'm zeker doen!

 

Ik ga hier zeker over nadenken. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We wachten vol spanning af. ;)

 

 

 

:yes: Natuurlijk is het bijzonder verleidelijk om als eindlocatie een forse ammobox in de holle boom te verstoppen........ maar ik denk niet dat je daar toestemming voor krijgt.... :)

 

klopt, het schijnt dat ze noal zuinig op het boompje zijn :lol1:

En ze roepen dan ook al jaren dat hij niet lang meer heeft (maar dat riepen ze 20 jaar geleden ook al) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat dan niet om de boom zelf maar om het holle gedeelte van de boom. Dat schijnt namelijk een vodingsbodem te zijn voor een bepaalde insect die dat alleen maar in holle bomen kan zoeken en vinden ;) Vandaar dat een holle boom bij diverse boswachters/natuurbeheerders not done is als cacheplek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat dan niet om de boom zelf maar om het holle gedeelte van de boom. Dat schijnt namelijk een vodingsbodem te zijn voor een bepaalde insect die dat alleen maar in holle bomen kan zoeken en vinden ;) Vandaar dat een holle boom bij diverse boswachters/natuurbeheerders not done is als cacheplek.

 

En als schuilplaats voor kleine dieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk zal de volgende vraag de nodige glimlachen dan wel diepe zuchten bij sommigen van jullie ten toonspreiden, maar is een boom van ca 400 jaar oud bijvoorbeeld ook een mogelijke Earthcache-lokatie? Of hebben we het bij een earthcache echt over een, wat ik noem een doorsnede van een stukje Aarde? Of is een uitkijkpunt (zeg maar voorzien van een plaat met plaatsen en windrichtingen) ook een mogelijke eartcache lokatie. Ik denk hiervoor bijvoorbeeld aan De Vuilnisberg in Zwolle (GCJF0A) Je hebt het hier wel over een mooi stukje natuur op een voormalige bergafval.

 

Tukkerboertje

 

Waarom niet? De Earthcache GC15A0Z betreft ook een door mensen opgeworpen heuvel. (Een Wierde of Terp.) Deze heuvels bevatten ook veel oud vuilnis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat je een wierde kunt vergelijken met een net opgeworpen vuilnisheuvel. De wierde heeft meer geologische oorzaken, de vuilnisheuvel waar over gesproken wordt is meer een welvaartsprobleem. Het blijft weliswaar vuilnis, maar er is toch echt een groot verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me meer een voorbeeld van wat voor wassen neus die controle door Geoaware is.

 

Bespeur ik hier een voorliefde voor Earthcaches? :blink::eek:

Hier staan er inmiddels een aantal op de ignore lijst, zo komen deze foto cache's tenminste niet meer in de nearest cachelijst voor. :eek:

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat je een wierde kunt vergelijken met een net opgeworpen vuilnisheuvel. De wierde heeft meer geologische oorzaken, de vuilnisheuvel waar over gesproken wordt is meer een welvaartsprobleem. Het blijft weliswaar vuilnis, maar er is toch echt een groot verschil.

 

De earthcache-reviewer zou waarschijnlijk zeggen: kom over een paar duizend jaar nog maar eens terug met je aanvraag :eek:

 

De natuur doet het vaak opvallend goed op afval. Hoezo slecht voor het mileu? Ik ken een paar bossen in Zuid-Holland die bovenop verontreinigd grond zijn aangelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat je een wierde kunt vergelijken met een net opgeworpen vuilnisheuvel. De wierde heeft meer geologische oorzaken, de vuilnisheuvel waar over gesproken wordt is meer een welvaartsprobleem. Het blijft weliswaar vuilnis, maar er is toch echt een groot verschil.

Mijn punt was dat het in beide gevallen niet om een geologisch verschijnsel gaat, maar om een door mensen opgeworpen heuvel. Ik weet niet of ouderdom er toe doet. Al eerder werd opgemerkt dat ook recente menselijke activiteiten door reviewers wel als earthcaches worden toegestaan. Ik zou niet denken dat een wierde meer geologische oorzaken heeft dan een vuilnisberg. Bij mijn weten valt menselijke activiteit niet onder de geologische oorzaken. Blijkbaar accepteren de reviewers ook mooie, bijzondere plekken die door menselijke oorzaken zijn ontstaan. Daar is een wierde een voorbeeld van. Ik ken de betreffende vuilnisberg niet, maar als het echt bijzonder is, dan zie ik niet in waarom een vuilnisberg niet en een wierde wel een earthcache zou kunnen zijn. In beide gevallen zou je ook een multicache kunnen maken. (Al is dat lastiger als je niet in de buurt woont, om te onderhouden.)

Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat wierden geen bijzondere plaatsen zijn. We hebben er wel erg veel van hier in Groningen, maar ze zijn zeker vaak het bekijken waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...