Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Ik vind dat juist die afwijking nog een extra dimensie aan het cachen geeft. Je weet dat je in de buurt bent, maar waar o waar ligt die cache nou precies? Is voor mij wel een essentieel deel van het spelletje

Je hoeft natuurlijk niet zo'n nauwkeurige GPS aan te schaffen.

Geplaatst

Ook als legger zou ik die onnauwkeurigheid erin willen laten zitten. Juist omdat dat voor mij de lol groter maakt. Dus een nog nauwkeuriger positie door iemand mét zo'n nauwkeurige GPS laten bepalen zou voor mij de lol van het leggen van een cache al een stuk verminderen. Je doet het maar met de nauwkeurigheid die ik met mijn GPS kan bereiken

Geplaatst

De legger van een cache kan, zelfs al heeft die een super-GPSr, de positie aan anderen geven met verminderde nauwkeurigheid. Kwestie van het laatste decimaaltje er niet bij zetten.

En dan krijg je een nieuw soort spoiler berichten: de (te) nauwkeurige positie in een found-log vermelden.

• 9 months later...
Geplaatst

De aardbeving in Japan heeft de hele eilandengroep een aantal meters verplaatst op de aardbol. Met behulp van state-of-the-art spullen en software is de verschuiving in beeld gebracht.

Simon Banville, a Ph.D. student working with Prof. Richard Langley at the University of New Brunswick, has analyzed the 1-Hz high-rate data from two stations of the International GNSS Service affected by the Sendai earthquake: MIZU at Mizusawa and USUD at the Usuda Deep Space Tracking Station.

En hier dan een grafiek van het verloop:

mizu070f_0.png

GPS Shows Dramatic Position Shifts Due to Japanese Earthquake

Geplaatst

Dat is wel mooi om te zien inderdaad. Voor een Ph.D. student ook wel mooi om zo'n resultaat in je proefschrift te kunnen zetten!

Dus alle caches op de hele eilandengroep liggen nu zo'n 2,5m van het nulpunt verwijderd :yes:

Geplaatst

Ja, inderdaad indrukwekkend.

Bovendien heb je nu ook een prikstok nodig want ze zijn ook een cm of 10 gezakt. (blauwe lijn) :eek:

• 2 weeks later...
Geplaatst

Zo'n probleem zal het wel niet zijn... Een anekdote:

Mijn zelfgemaakte TB vertrok vanuit Belgie. Daarna is hij door iemand meegenomen richting Tokyo... Deze wordt in een cache geplaatst en ik was dolenthousiast...

Wow, van Belgie naar Japan. 's Morgens word ik wakker en is er een aardbeving geweest... Ohoh, so long TB dus...

4 dagen na datum krijg ik een mailtje waarin staat dat de TB is opgepikt uit de cache en onderweg is naar de USA.. Dus er kan nog gecacht worden in Tokyo ;-)

• 2 years later...
Geplaatst

Hoe en wat doen landmeters met hun hardware.

Er is leuk nieuws van het hardware front dat voor landmeten interessant is. En voor veel andere toepassingen (in de landbouw).

Wil je tot op de centimeter nauwkeurig gaan dan heb je een GPSr basis station nodig en een radio verbinding (kan ook via mobieltjes) naar je GPSr , de 'rover' wiens positie je wilt weten.

Je spreekt dan over apparatuur van vele 10.000-en euro.

In de loop der jaren is er veel vooruitgang geboekt in de chips, maar betaalbaar werd de hardware voor landmeters er niet van. Tot op heden.

Dit is het leuke nieuws:

http://swift-nav.com/piksi.html

piksi_bottom.jpg

Features

• Centimeter accurate relative positioning (Carrier phase RTK)
  • 50 Hz position/velocity/time solutions
  • Open-source software & board design
  • Low power consumption - 500mW typical
  • Small form factor - 53x53mm
  • USB and dual UART connectivity
  • Integrated patch antenna and external antenna input
  • Full-rate raw sample pass-through over USB
  • 3-bit, 16.368 MS/s L1 front-end supports
    GPS, GLONASS, Galileo and SBAS signals

De prijs van twee stuks met 433 Mhz radioverbinding erbij kost 975 dollar. Dat is (in verhouding) echt geen geld. Voor de niet-handige knutselaar is er een compleet gebouwde versie voor 2500 dollar

http://store.swift-nav.com/core/media/media.nl?id=3038&c=3544740&h=1f36d648c71eace9ebb7

Geplaatst

Dat is vooral handig als je voldoende hebt aan de ruwe data, en daar zelfstandig mee kunt werken op de PC. Bij mijn werkgever is het nodig dat de landmeters via een software-interface kunnen aangeven wat voor object ze aan het inmeten zijn, zodat ze die gegevens na afloop makkelijk kunnen uitlezen en direct verwerken in de kaart. Dat ontbreekt nog bij dit product.

Maar ik kan me voorstellen dat dit bedrijf daarom juist gaat proberen het aan andere bedrijven te verkopen voor inbouw in total stations. Blijft wel afwachten of de prijzen dan ook omlaag gaan.

• 1 month later...
  • 4 months later...
Geplaatst

Mooi apparaat, maar voor geocachen nog niet echt toepasbaar. Hoewel, dan kan ik in mijn logs gaan melden dat de afwijking naar het nulpunt niet 8 meter is, maar 8m23cm. Wel mooi om te zien hoe de ontwikkeling gaat. Nog een paar jaar en het wordt echt centimeter werk.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...