Spring naar bijdragen

Alarmfluit


Ketelbinkje

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik gebruik gewoon mijn GSM :wine: om iemand te waarschuwen bij onraad :thumbup: of zit ik nu ter ver naast het onderwerp :thumbup:

 

Je zit er niet zo ver naast maar denk aan de volgende situaties.

 

KNRM redt wandelaars was bijv. een actie waarbij de zoekactie zowel vanaf zee als land langere tijd duurde als dat het artikeltje doet vermoeden omdat men de mensen niet precies kon traceren in moeilijk toegankelijk gebied. De eerste alarmering was via GSM aan een GMK.

Dit had slechter af kunnen lopen als je het volgende niet onmogelijke bedenkt.

Mist en een ernstige verwonding, genoeg mensen die passeren maar je niet zien liggen. Voordat er hulp t.p. is na doorgeven van je coördinaten met je GSM (als één van die middelen niet definitief is uitgeschakeld omdat je er bovenop bent geland of in het water terecht is gekomen) en uitwisselen van coördinaten is het mogelijk niet meer nodig.

Een signaalmiddel kan niet alleen uitermate handig zijn op het water maar ook in anderszins moeilijk toegankelijke gebieden.

Er staan regelmatig ongevallen in de krant waarbij het slachtoffer pas veel later werd gevonden.

 

Dus even langs de betere buitensport-, duiksport- of watersportwinkel.

 

Kees B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik gewoon mijn GSM :wine: om iemand te waarschuwen bij onraad :thumbup: of zit ik nu ter ver naast het onderwerp :thumbup:
Lijkt me meestal de meest zinnige oplossing!

 

Ik heb wel een fluitje in mn zwemvest zitten, gekocht voor twee a drie euro bij een kanowinkel. Van plastic want dat corodeerd niet. Inderdaad even de oren dicht houden bij testen op vol vermogen.

 

Om dat fluitje met cachen mee te nemen lijkt me redelijk overdreven. Ik kan me weinig situaties indenken waar dat meer nut kan hebben dan 112 bellen.

bewerkt door bjorri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik zie ze. Prijs aldaar 7,25 $ en dat wordt dus met transport en BTW/invoer een tientje zo schat ik.

Maar verkoopbaar is het alleen als het niet dikker is dan 3,2 cm. Anders moet het in een postpak en dat kost al snel 7 euro.

Zijn er survivallers die ervaring hebben met dergelijke fluitjes?

Adressen in Ned. waar ze te koop zijn ? High-tech Kinderfluitjes zijn toch maar een paar kwartjes? Hoe duur zijn hondefluitjes?

 

Onze bekende forumlid ( bij Bever - Utrecht) heeft er ooit eentje aan mij verkocht: metaal (aluminium), ca. 0,7 x 4 cm.

Zit standaard aan mijn sleutelbos en het maakt een herrie.

 

Koste maar €2,5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bjorri

 

Ik ben redelijk paranoïde wat dit soort dingen betreft. Als er iets mis gaat, gaat het meestal meteen ook goed en/of helemaal mis. Wet van Murphy.

 

Neem de reeds genoemde, niet ongewone situatie:

(als één van die middelen niet definitief is uitgeschakeld omdat je er bovenop bent geland of in het water terecht is gekomen)

 

Een GPS kan nog redelijk tegen water... maar een mobieltje... Die van mijn buurman iig niet (toen zijn zoontje het mobieltje, lief bedoeld, ging afwassen "kijk pap, ik ben je mobieltje aan het schoon maken")

 

En wat heb je aan GPS coordinaten, als je ze niet kan doorbellen? Vrij weinig.

Dan is het wel zo prettig dat je vanuit de diepte, met je fluitje, de aandacht kan trekken van voorbijgangers, die wellicht wel een werkend mobieltje bij zich hebben.

 

Daarbij kom je met hoog frequent geluid als een fluitsignaal, aanzienlijk verder dan met je eigen 1000 Hz stem geluid. Daarbij kost schreeuwen velen malen meer lucht (en energie) dan een flink fluit signaal.

bewerkt door franka en pim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik gewoon mijn GSM :beerchug: om iemand te waarschuwen bij onraad :eek: of zit ik nu ter ver naast het onderwerp :thumbdown:

Even een voorbeeld waar een GSM en een alarmfluit je niet meer helpt. Even relativeren. Is het overdreven om in Nederland zo'n fluit bij je te hebben? Je bent inderdaad bijna nooit verder dan 5 kilometer van de bewoonde wereld verwijdert en het gros van de mensen herkennen het alarmsignaal niet eens. Het sowieso wel verstandig in België, Frankrijk, Spanje, Duitsland, enzovoorts. Het merendeel van de buitenwonende mensen herkennen onmiddelijk een alarmsignaal.

 

Maar stel je struikelt een over een boomstam en je kukkelt een greppeltje in. Je was iets te veel bezig was met het GPSje. Daar lig je dan :P . Beschut dat wel, maar door die nare breuk verga je wel van de pijn. Help roepen? Nee, dan is het handig om wat herrie te kunnen produceren.

 

Een alarmsignaal is vijf seconde blazen twee tellen wachten vijf seconden blazen twee tellen wacht en weer vijf seconden blazen. Een tweetal minuten wachten en luisteren of iemand reageert door eenmaal te blazen. Je weet dan dat iemand het opgepikt heeft. Blijft de reeks wel herhalen, zodat men op het geluid af kan komen.

 

Ga je echt de bush in er zijn noodbakens. Ok die krengen zijn erg duur (1000 euro), maar besparen je veel leed. Overigens heeft de dame uit dit verhaal een fout gemaakt. Als je niet over kan dan moet je terug. Jammer van de tocht. Of je hebt de rantsoenen en je krachten niet op een verstandige wijze aangesproken. Ze zal hopelijk veel geleerd hebben van deze tocht.

 

In dit geval is de vuistrgel (ja een soort Meneer van Dale wacht op antwoord in de wildernis) STOP heel belangrijk!!

Dat is ezelsbruggetje zegt het volgende:

S= stop

T = take inventory. Invenatariseer wat heb ik, wat kan ik, en wat zijn de opties

O = organize

P = Plan je gaat het plan uitvoeren.

 

Als je water tegenkomt altijd zoveel mogelijk in slaan. Niet wachten. Je hebt minimaal drie liter per dag per persoon nodig. De voorkeur is vijf liter!

 

De basis regel respecteer de natuur en gebruik je gezonde verstand!!!

 

Amerikaanse overleeft vijf weken in de wildernis

Uitgegeven: 15 januari 2007 10:47

 

AMSTERDAM - Een Amerikaanse die vijf weken geleden in een nationaal park vast kwam te zitten, is zondag met behulp van een helikopter gered, meer dan twee weken nadat de zoekacties naar haar waren gestaakt.

 

De vrouw, Carolyn Dorn, was op 6 december begonnen aan een wandeltocht van twee weken door een natuurgebied in de staat New Mexico, maar kwam vast te zitten bij een rivier die door regen- en sneeuwval was gestegen.

 

Ze wilde niet riskeren dat ze door het koude water onderkoeld zou raken, en heeft al die tijd in haar tent doorgebracht om haar krachten te sparen. Ze verwarmde zich door vuur te maken en had voor twee weken voedsel bij zich.

 

Enkele dagen voor haar redding werd ze bij toeval door twee broers gevonden, die de afgelopen twee jaar het gebied vaak bezocht hadden, maar er nooit een mens waren tegengekomen. Omdat de vrouw te verzwakt was om mee te gaan, lieten de broers haar achter met voedsel en een leesboek, en gingen op hulp uit.

 

Anderhalve dag later bereikten zij de bewoonde wereld en lichtten de autoriteiten in, waarna een reddingsoperatie op touw werd gezet.

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe hoed.

 

De kans op ongelukken is altijd aanwezig maar ik ben niet van plan om daar mn hele leven door te laten beïnvloeden. Over freak accidents gesproken: Zaterdag heb ik met kanoën een verwondinktje opgelopen. Nota bene in het zwembad tijdens een veiligheidstraining, ik had ook nog eens een zwemvest om (met dat fluitje, een kompas en wat euro's voor noodgevallen, nog net geen vuurpijlen), om me heen een aantal mede cursisten die ook allemaal goed op elkaar letten. Dan zou er toch nix fout kunnen gaan denk je. Tijdens gepland omvallen kom ik zo plat in het water terecht dat mijn trommelvlies een scheurtje oploopt. (niet fijn maar meestal gaat het spontaan genezen). Ik bedoel maar sommige voorvallen kun je niet voor zijn, over een paar weken stap ik weer rustig in die kano en laat me ook gewoon weer omvallen, wel beter opletten dat mn hoofd niet plat op het water komt en heel misschien wat oorbescherming.

 

Het leven heeft risico's en die wil ik aanvaarden, met die kano, met de motor of in mn uppie wandelend of kamperend in het bos. De hele dag in bed is ook gevaarlijk als er brand uitbreekt. Ik zoek het gevaar niet op maar paranoia zijn lijkt me verspilling van hele mooie momenten in het leven. De mooiste vakantie ervaringen zit wat spanning in, maar nogmaals ik zoek het niet echt op.

bewerkt door bjorri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe hoed.

 

De kans op ongelukken is altijd aanwezig maar ik ben niet van plan om daar mn hele leven door te laten beïnvloeden. Over freak accidents gesproken: Zaterdag heb ik met kanoën een verwondinktje opgelopen. Nota bene in het zwembad tijdens een veiligheidstraining, ik had ook nog eens een zwemvest om (met dat fluitje, een kompas en wat euro's voor noodgevallen, nog net geen vuurpijlen), om me heen een aantal mede cursisten die ook allemaal goed op elkaar letten. Dan zou er toch nix fout kunnen gaan denk je. Tijdens gepland omvallen kom ik zo plat in het water terecht dat mijn trommelvlies een scheurtje oploopt. (niet fijn maar meestal gaat het spontaan genezen). Ik bedoel maar sommige voorvallen kun je niet voor zijn, over een paar weken stap ik weer rustig in die kano en laat me ook gewoon weer omvallen, wel beter opletten dat mn hoofd niet plat op het water komt en heel misschien wat oorbescherming.

 

Het leven heeft risico's en die wil ik aanvaarden, met die kano, met de motor of in mn uppie wandelend of kamperend in het bos. De hele dag in bed is ook gevaarlijk als er brand uitbreekt. Ik zoek het gevaar niet op maar paranoia zijn lijkt me verspilling van hele mooie momenten in het leven. De mooiste vakantie ervaringen zit wat spanning in, maar nogmaals ik zoek het niet echt op.

Je hebt groot gelijk. Het moet je niet gaan beheersen (overal ligt een terrorist op de loer :thumbdown: ), maar beheersbaar zijn en blijven. Risico's zijn onvermijdelijk, maar je kan wel maatregelen nemen mocht er onverhoopt toch iets gebeuren. En wat je meeneemt is het resultaat van risico's die je hebt afgewogen.

 

Soms sta je echter niet bij alles stil en is het zinnig om eens van gedachten te wisselen.

 

We hebben het hier wel over een discussie van 10 euro maximaal! En het weegt niet meer dan 40 g!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben het hier wel over een discussie van 10 euro maximaal! En het weegt niet meer dan 40 g!

En daar hoef je niet je hele leven door te laten beinvloeden.

Je komt zo'n dingetje eenmalig. Hangt hem om je nek bij het cachen, of aan je rugtas, of weet ik veel.

Lijstje met nummers stop je eenmalig in je portemonnaie, hoefje dus ook niet meer naar om te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik gewoon mijn GSM :P om iemand te waarschuwen bij onraad :eek: of zit ik nu ter ver naast het onderwerp :)

Nee, zover zit je er niet naast. Natuurlijk is een gsm een goed middel om mensen te waarschuwen. Zeker als die weten hoe een coördinaat in een positie om te zetten.

Maar de realiteit gebiedt te stellen dat verschillende van de hulpdiensten (zoals bv de politie) dat niet kunnen! :no:

En dan kan een fluit handig zijn als er om je gezocht moet worden, omdat je wel ongeveer, maar niet precies duidelijk kunt maken waar je je bevindt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt al een Fysic Personel Alarm apparaatje kopen voor 4,95 euro. Vemogen van 105 DB, als dan ergens ligt(niet te ver van de bewoonde wereld) zal dat toch wel iemand horen,Toch. :rolleyes: Ga op normale tijden cachen :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals enkele anderen heb ik ook wat mijn twijfels over de vraag of iemand in een noodsituatie op een fluitsignaal af komt. Gebruik van een gsm lijkt ook mij zinvoller.

Maar waarom ik destijds (al een jaar of drie geleden) een scheidrechtersfluit in mijn rugzak heb gestopt had vooral te maken met het feit dat de hulpdiensten destijds (lees dit draadje) niet of nauwelijks in staat waren om een coördinaat in een positie om te zetten. Op dit moment is dat helaas nog niet veel beter. :beerchug:

 

Mijn gedachte was toen: "Stel dat de politie e.d. het coördinaat niet begrijpen, dan kan ik waarschijnlijk wel duidelijk maken waar ik ongeveer zit". Als ik dan vervolgens met ze afspreek dat ik op verzoek (wanneer ze me zoeken) een fluitsignaal kan afgeven, dan is de kans groter dat ik wat vlotter gevonden word." :rolleyes:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...