de Roode Lantaarn Geplaatst 30 juli 2006 Geplaatst 30 juli 2006 Zijn we het dus eigenlijk wel eens maar het juiste coordinaat moest zijn 00.021!!!!!!! Dat bedoel ik dus met juistheid in formulering en heeft niets met wel of geen ervaring te maken. Fout geformuleerd en fout geinterpreteerd geeft een goed resultaat (- - = +) Maar fout geformuleerd en juist geïnterpreteerd geeft een foutief resultaat ( - + = frustratie) Ger@ld
Kruimeldief Geplaatst 30 juli 2006 Geplaatst 30 juli 2006 volgens mij kun je met de gegevens die ik heb gegeven helemaal nog niets. Maar we zijn newbie's dus als ik er naast zit........... mvg willem en janny Misschien heb je gelijk dat men met de gegevens die je hebt gegeven waarschijnlijk niets kunt, maar om alle schijn tegen te gaan had je misschien aan het verzoek van Tuurontour kunnen voldoen door je eigen bericht te editen en de naam van de cache te verwijderen.
Geopatra Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 Zijn we het dus eigenlijk wel eens maar het juiste coordinaat moest zijn 00.021!!!!!!!Dat bedoel ik dus met juistheid in formulering en heeft niets met wel of geen ervaring te maken. Fout geformuleerd en fout geinterpreteerd geeft een goed resultaat (- - = +) Maar fout geformuleerd en juist geïnterpreteerd geeft een foutief resultaat ( - + = frustratie) Ger@ld Ik snap het: ik ben steeds uitgegaan van de zoekende/vindende geocacher en ging daarbij voorbij aan de plaatser! Tsja, dan zou je haast weer uitkomen op enige ervaring alvorens ....... etc. En dat is een ander lijntje. Geopatra.
Team Aragorn Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 (bewerkt) Laten we het erop houden dat ervaring ook kan betekenen: weten wat de legger van de cache die je loopt, voor trucs kan bedenken. Bij Geopatra is alles mogelijk... dat maakt de caches memorabel. In het voorbeeld van dit draadje, wordt een getal groter dan 1000 zo opgeteld, dat de duizenden in de minuten komen. Dat vindt niet iedereen gewoon (hebben we gemerkt), sommige leggers zetten de gehele uitkomst achter de punt. 't Is maar hoe je het bekijkt, al druist het een beetje tegen ons wiskundig gevoel in! De uitkomst in het voorbeeld zou dan N 52 23.(243 + 1898.4) dus N52 23.2141 worden. 31 juli 2006 bewerkt door Team Aragorn
Reintje de Vos † Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 Maar fout geformuleerd en juist geïnterpreteerd geeft een foutief resultaat ( - + = frustratie) Helemaal mee eens. Ik heb wel eens bij een cache gestaan met als opdracht: Ga naar locatie 52.42.600 + 600Bleek het de bedoeling te zijn om naar 52.42.200 te gaan. Gelukkig hadden we meteen argwaan over het goede antwoord, omdat 52.43.200 wel erg ver weg was in verhouding met de andere afstanden tussen de punten. In het voorbeeld van dit draadje, wordt een getal groter dan 1000 zo opgeteld, dat de duizenden in de minuten komen. Dat vindt niet iedereen gewoon (hebben we gemerkt), sommige leggers zetten de gehele uitkomst achter de punt. 't Is maar hoe je het bekijkt, al druist het een beetje tegen ons wiskundig gevoel in! De uitkomst in het voorbeeld zou dan N 52 23.(243 + 1898.4) dus N52 23.2141 worden. In mijn beleving, en ik ben gediplomeerd wiskunde leraar is dit gewoon fout. En dat heeft wat mij betreft niets met avontuurlijk cachen te maken.
Geopatra Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 Laten we het erop houden dat ervaring ook kan betekenen: weten wat de legger van de cache die je loopt, voor trucs kan bedenken. Bij Geopatra is alles mogelijk... dat maakt de caches memorabel. In het voorbeeld van dit draadje, wordt een getal groter dan 1000 zo opgeteld, dat de duizenden in de minuten komen. Dat vindt niet iedereen gewoon (hebben we gemerkt), sommige leggers zetten de gehele uitkomst achter de punt. 't Is maar hoe je het bekijkt, al druist het een beetje tegen ons wiskundig gevoel in! De uitkomst in het voorbeeld zou dan N 52 23.(243 + 1898.4) dus N52 23.2141 worden. Bij Geopatra is alles mogelijk... Heel juist, maar dan moet het wel kloppen natuurlijk. En zoals Reintje al opmerkt is jullie rekensommetje onjuist: met de cijfers die jullie hanteren moet er N 52 25.1414 oftewel N 52 25.141 uitkomen ! Ik zou niet weten hoe je tot een andere uitkomst zou kunnen komen. En dat "niet iedereen dat gewoon vindt "betekent niet dat het onjuist is, maar doorgewoon dat men het niet begrijpt en een fout maakt. => dat ligt dan niet aan de maker. Geopatra.
Team Aragorn Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 Haha, we zeggen niet dat we de uitkomst N52 23.2141 van dit rekensommetje juist vinden, alleen dat er caches zijn waarin zo gerekend wordt! In ieder geval twee keer meegemaakt (en één keer dus helemaal op het verkeerde been gezet omdat we de duizendtallen bij de minuten optelden). Voor zover we weten zijn de berekeningen in het ene geval aangepast door de legger (was zijn eerste cache); de andere cache bestaat al sinds 2002 en waarschijnlijk al sinds die tijd met die berekening!!
flet Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 (bewerkt) Geopatra. ps: ik blijf erbij: niet iedere cache hoeft door iedere cacher opgelost te kunnen worden ! Anders moet je worden zoals die types die van iedere cache een traditional weten te maken. Ik ben het met Geopatra eens. Het beste leer je het als je het uitprobeerd. Als wij tegen zulke rekensommen aanlopen en we weten niet precies hoe het berekend moet worden, proberen we ter plekke enkele mogelijkheden uit. Die ons het meest logisch lijkt gaan we dan benaderen. Dit heeft regelmatig tot zinloos gedwaal geleidt, maar je leert er veel van. Ik (male Flet) ben niet zo'n rekenheld maar mijn vrouw groeit per cache. Zij is het rekenwonder van Flet en rekend het liefst uit het hoofd. Het wordt er alleen maar leuker op. Met allerlei hulpmiddelen worden het inderdaad vaak bijna traditionals. En dat gebeurt ook als mensen elkaar de oplossing dooorgeven. De eerlijkheid gebied me wel te vermelden dat wij af en toe ook een greep doen naar Geotools. Groeten, Flet 31 juli 2006 bewerkt door flet
BigFurryMonster Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 Mag er aub. nog iets avontuurlijks in het geocachen overblijven? Of moet alles als hapklare brok opgediend worden?! Heel graag wat avontuurlijks. Maar niet als dat bestaat uit 'welke bedoeling had de cache-legger hier met deze vreemde notatie'. De notatie in de OP slaat nergens op. Men probeert een coordinaat XX YY.ZZZ' op te tellen bij een getal GGGG. Het is onduidelijk of je XX + GGGG , YY + GGGG , of ZZZ + GGGG moet doen. Ervaring of het kennen van de cache-legger kan helpen, maar doet niets af aan de onjuistheid van de opgave.
Watjes Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 Nogmaals: kennis ervaring ed. Een keer fout gedaan => daarna nooit meer fout gedaan.Zoiets noemt men leren van ervaringen. Daaruit bestaat het hele leven en dus ook geocachen. Mensen die alles voorgekauwd krijgen leren veel minder, dan mensen die ervaren. Dat kun je uit alle leerstatistieken halen. Zonder uitzondering. Kortom: daar wordt je een "echte" van ipv. een watje. Geopatra. En als je dan nog meer ervaringen hebt, en veel geleerd hebt, dan kun je zelfs met Watjes meekomen...
Wilxlii Carrotte Geplaatst 31 juli 2006 Geplaatst 31 juli 2006 Laat ik het over geocachen hebben in relatie tot berekeningen. Of andersom natuurlijk. Als je een cache wilt vinden, moet je je verplaatsen in de werkwijze van de cache-legger. Uit mijn ervaring weet ik, dat behoorlijk veel cache-leggers niet weten hoe de getallen bij het cachen in elkaar steken. En dus ook niet hoe je daarop berekeningen moet loslaten. Dat maakt het cachen soms spannend. Je moet namelijk vaak dingen doen die wiskundig/rekenkundig niet kloppen. Eigenlijk vind ik dat de char_me van het geocachen. Het is dus geen wiskunde. Soms meer psychologie. Of gokken. Een voorbeeld is de 0 als eerste cijfer achter de komma. Ruwweg in 10% van de berekeningen moet je die erbij zetten. Je kunt het natuurlijk ook niet doen, maar dan zoek je de cache 100 meter tot wel anderhalve kilometer op de verkeerde plek. Dat is me geloof ik in het begin één keer overkomen. Daarna heb ik als de formule leidt tot twee cijfers achter de komma er altijd een 0 voor gezet. En dan vrijwel altijd de cache gevonden, tenzij ik met de neus keek natuurlijk. Moraal van dit verhaal. Geocachen is avontuurlijk. Zelfs de berekeningen.
Aanbevolen berichten