Spring naar bijdragen

Brandnetels


team keizer

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

We hebben er allemaal wel eens mee te maken, brandnetels op de plaats waar de stash ligt. Of ge woon elders in de natuur.

Maar met name wanneer ze bij de stash groeien, loop je nogal risico om geprikt te worden.

Ik ben benieuwd wat jullie eraan doen wanneer je geprikt bent, welke middeltjes (wellicht van Klazien uut Zalk) of tips jullie hebben om zo snel mogelijk van de irritatie van brandnetels af te zijn. En wanneer je gebruik maakt van planten uit de natuur, hoe herken je die dan?

 

Alvast bedankt! :offtopic:

bewerkt door team keizer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo allemaal,

 

We hebben er allemaal wel eens mee te maken, brandnetels op de plaats waar de stash ligt. Of ge woon elders in de natuur.

Maar met name wanneer ze bij de stash groeien, loop je nogal risico om geprikt te worden.

Ik ben benieuwd wat jullie eraan doen wanneer je geprikt bent, welke middeltjes (wellicht van Klazien uut Zalk) of tips jullie hebben om zo snel mogelijk van de irritatie van brandnetels af te zijn. En wanneer je gebruik maakt van planten uit de natuur, hoe herken je die dan?

 

Alvast bedankt!  :offtopic:

 

Ik heb er gelukkig weinig last van. Voel de prik wel, maar is zo weer weg. Zal wel iets met m'n imuunsysteem van doen hebben.

 

Voor zover ik weet helpt water (wel direct, en niet een uur later) bij brand. Iets te maken met het vocht van de brandnetels die nog open is op je huid. Als er dus iets in de buurt is (stroompje, plas, flesje water) dan wil dat wel helpen.

 

Verder heb ik me laten vertellen dat er altijd Zuring in de buurt van brandnetels groeit. Daarmee wrijven zou ook helpen, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd.

 

Azijn helpt ook, want dat breekt het mierenzuur af. Helaas heb ik zelden azijn bij me. :oops:

 

Volgens DEZE SITE helpt er nog wel wat tegen, en kom je meteen te weten over wat je nog meer met een brandnetel kunt doen (zoals soep koken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lees eens de cache beschrijving van Brandneteleiland want - zoals de naam al zegt - loop je daar ruim kans om geprikt te worden. Om de cache niet helemaal sadistisch te maken staan er op die webpage ook tips (kopje "De natuur helpt!") over 'wat tegen de juik te doen' n.l. weegbree gebruiken waar ook een duidelijke foto van gegeven is :offtopic: Kan niet missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt misschien niet zo fris maar het helpt fantastisch: ureumzuur of te wel wat urine over de plek smeren, je hebt het altijd bij je en een kwartier later kan je het er weer af spoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo all,

 

Ik ben het helemaal met de Prof eens om wegebree te gebruiken, want Sabine loopt wel eens door de brandnetels te struinen.

En als het dan weer zover is dan weet ze zelf al wat voor plantje ze erop moet smeren(ze zoekt hem zelf dan al op)

 

En het werkt echt.

 

Groetjes Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik poog meestal te voorkomen dat ik geprikt wordt. Doorgaans heb ik een lange broek aan en als je dan zo loopt dat je de brandnetels voor je platdrukt kom je er aardig doorheen. Verder heb ik altijd een paar werkhandschoenen mee. Daar gaat geen brandnetel doorheen. Ze zijn sowieso handig, zeker als het wat geregend heeft. Je blijft in ieder geval schoon.

 

Ton

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken Ypsilin. Flesje zit standaard in onze cache uitrusting, evenals tekenpen en flesje deet. Ypsilin is (voor zover ik weet) niet in NL te koop. Wij laten het altijd meebrengen als er iemand uit de familie-/kennissen-/vriendenkring naar Duitsland reist.

Werkt echt super.

 

Heb de beschrijving op 't flesje even erbij gehaald:

Antiseptikum mit schmerzstillender und kühlender Wirkung zur Behandlung von kleinflächigen Schnitt-, Quetsch- und Schürfwunden, Insektenstichen sowie von Verbrennungen 1. und 2. Grades.

 

Team GeoGorkum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brandnetels .... gewoon niet tegen de haren in strijken... dan prikken ze nl niet.... dus heb je er geen last van.

 

Dus van steel naar top/blad is niet prikken. En doe je het de ander kant uit dan komt de plant zijn bescherming in actie en prik prik prik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het er ook mee eens dat weegbree het beste helpt, maar als dat bij jou soms niet werkt, zoals je aangeeft.....

 

probeer dan eens de insectenbeet pen van het kruidvat

 

ik citeer: directe verzachting van insecten-, kwallenbeten en brandnetelsteken

 

groetjes Geovlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...