Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Daarom ben ik nog steeds erg benieuwd naar het antwoord op mijn eerdere vraag aan Piet&Lein: Waarom maakt het geen verschil op welke site de cache gepubliceerd staat?

Je weet het antwoord zelf al, Oosterom: omdat jij (en anderen) zorgt dat het verschil maakt!

Alleen daarom al maakt het verschil. ;)

Geplaatst
Daarom ben ik nog steeds erg benieuwd naar het antwoord op mijn eerdere vraag aan Piet&Lein: Waarom maakt het geen verschil op welke site de cache gepubliceerd staat?

Je weet het antwoord zelf al, Oosterom: omdat jij (en anderen) zorgt dat het verschil maakt!

Alleen daarom al maakt het verschil. ;)

Volgens mij sla je hier de plank opnieuw mis. Ik kan op beide sites mij gewoon aanmelden en loggen etc. Ik kan het verschil nooit maken.

Geplaatst
Volgens mij sla je hier de plank opnieuw mis.  Ik kan op beide sites mij gewoon aanmelden en loggen etc. Ik kan het verschil nooit maken.

Dat is het probleem niet. En dat was jouw vraag ook niet.

Geplaatst

Wat jammer dat deze discussie nu een beetje verzandt. Het doel is eigenlijk bereikt: aanpassing van de bepaling in de vergunning.

De cache is gepubliceerd. Welliswaar op een andere site dan wij gewend zijn. Maar wel volgens de normen die wij gewend zijn. Dus als hij dan ook gelopen wordt volgens die normen (wat ik wel verwacht omdat de mensen op TC dezelfde mensen zijn als op GC) is er helemaal niets aan de hand.

Het lag uiteraard niet in de verwachting dat hij op TC gepubliceerd zou worden maar dat is een keuze van Lein en dat is haar goed recht.

En als nu alle caches op TC volgens de normen van GC gelegd gaan worden, zou er misschien zelfs een samenvoeging van beide of om te beginnen een soort samenwerking tussen beide opgezet kunnen worden.

Het gaat bij cachen toch niet om de statistieken maar om het zoeken, vinden en ondertussen genieten van wat de legger ons wilt laten zien?

Laten we dus vooral niet gaan mierenn***en. Laat Piet&Lein vooral doorgaan met het plaatsen van caches waar iedereen op GC en TC van kan genieten. En dat dan vooral volgens de gemaakte afspraken met de diverse natuur-organisaties.

Mijn 2 centjes.

Geplaatst

Er was eens…

Een familie dat Jansen heette. De familie Jansen houdt ieder jaar een familiedag. Ieder jaar is er een ander familielid dat iets moet organiseren om de familie bij elkaar te houden. Als er immers geen familiedag wordt georganiseerd, loop je de kans dat je je familie nooit weer ziet als meestal Opa en Oma er niet meer zijn.

Jan wist dat een aantal familieleden een GPS bezat en Jan had een idee om een doosje ergens in een bos te verstoppen en dan door middel van de GPS het doosje laten opsporen door de familieleden.

Hoe pak je dat aan? Iedereen heeft tegenwoordig Internet en aangezien de Familie over heel Nederland verspreid zit, wilde hij gebruik maken van het internet om zo de familie te bereiken.

Zo kwam hij op het idee de gegevens van het te verstoppen doosje op het internet te plaatsen zodat de familie Jansen al voor de familiedag zou beginnen, op de hoogte was van het gebeuren en zich zo gemakkelijker kan voorbereiden op de dag.

Nu kun je het doosje zo ergens neerleggen en geen haan die er naar kraait, als de haan niet Jansen heet. Zo kun je het doen.

Maar Jan wilde de dag perfect voor elkaar hebben en wilde ieder mogelijke probleem uit de wereld hebben. Het zal dit keer niet aan Jan liggen dat de familiedag weer een sof wordt.

Wat voor problemen zou je tegen aan kunnen lopen als je een doosje ergens verstopt.

Jan was zich ook bewust dat als hij de gegevens van het te zoeken doosje op het internet zou plaatsen, er de kans bestaat dat derden van zijn plan op de hoogte kunnen komen omdat hij zijn gegevens op een openbare site wilde plaatsen.

Aangezien Jan wel eens vaker iets heeft georganiseerd in een van de bossen die Nederland rijk is voor die activiteiten altijd toestemming had gevraagd, en het spelletje netjes wilde spelen, besloot hij even aan de beheerder van het bos te vragen of hij op de bewuste plek een doosje mocht neerleggen.

Dat was geen probleem volgens de beheerder, als hij maar op de hoogte was van de juiste plek omdat het ecologisch nog wel eens problemen kon opleveren. Een holle boom lijkt voor iedereen een leuke plek om iets te verstoppen, maar dat blijkt nu net voor een aantal insecten de enige plek te zijn waar zij hun voedsel kunnen vinden.

Jan is met de bewuste beheerder op pad geweest en samen hebben ze een leuke plek gevonden dat en een goede verstopplaats was voor een doosje en ook nog eens verantwoord voor de natuur.

Er werd, typisch Nederland, een contractje opgesteld waar beiden mee uit de voeten konden en zo was Jan weer een stapje verder met zijn familiedag. Het zou nu aan de familie liggen en niet aan Jan. Jan was tevreden en de beheerder idem dito.

De familiedag werd een succes en de familie Jansen was verslaafd. De een na de ander ging een doosje verstoppen en de familie Jansen ging iedere week op stap om een doosje te zoeken van weer een ander familielid. Er leek geen eind aan te komen.

Maar op een kwade dag kreeg Jan te horen dat zijn doosje pleite was. Geript zei neef Karel, die er verstand van leek te hebben.

Jan kreeg een emailtje van de boswachter die zijn plekje ooit had goedgekeurd. Bij nader inzien had de beheerder maar besloten een eind te maken aan het spelletje. Het doosje had hij opgehaald en als Jan het terug wilde hebben dan mocht hij hem komen ophalen.

Jan was op zijn minst gezegd “pissed”. Hoezo besloten er een eind aan te maken? Hoezo doosje ophalen? Wat stelt dan onze contract nog voor?

De beheerder wist Jan te vertellen dat niet ieder familielid het zo nauw nam met toestemming vragen. En volgens de beheerder was er met hem afgesproken dat iedereen die een doosje wilde plaatsen in zijn gebied, daar simpelweg toestemming voor zou vragen en wel aan hem.

Aangezien bepaalde (aangetrouwde) familieleden geen zin hadden om daar aan mee te werken, was op een gegeven ogenblik voor de beheerder de maat vol en zijn beslissing was duidelijk. Aangezien niet iedereen wil meewerken en de beheerder de controle kwijt is over wat er allemaal in zijn gebied verstopt ligt, heeft hij voor de gemakkelijkste weg gekozen en dat was hetzelfde voor iedereen: oprotten uit mijn gebied

De beheerder had ook geen boodschap aan hoe de familie Jansen hun spelletje noemden. Of ze het nu Geocaching, Terracaching, Opencaching of freecaching noemden, daar had hij geen ene mallemoer mee te maken. Of bij de ene familielid wel de regel was om toestemming te vragen en bij de andere niet, of de ene familielid nu wel met hem om de tafel had gezeten en de ander niet, dat maakt geen verschil.

Of geocaching.com nu wel regeltjes heeft waarin staat dat je aan de eigenaar van het stukje grond waar jij je doosje wilt verstoppen, toestemming moet vragen, of dat bij Terracaching.com die regel niet bestaat, maakt geen verschil voor wat de beheerders van bepaalde gebieden in Nederland betreft.

Ook als geocaching.com van de toestemmingsregel af zal stappen, dan nog geldt de regel voor Nederland dat we wel toestemming moeten hebben.

Dat is geen regel van geocaching.com, of goecaching.nl zoals sommige denken, maar dat is een regel die in Nederland geldt voor de(natuur)beheerders.

Het is een nobel streven dat Lein om een doosje te verstoppen toestemming heeft gevraagd aan de beheerder van het gebied.

Lein heeft dus begrepen dat het er niet toe doet of het een spelletje is gespeeld via de regels van geocaching.com of via de regels van terracaching.com

Lein heeft begrepen dat, wil ze blijven doosjes zoeken, ze toestemming zal moeten hebben van de beheerder.

De continuïteit van het mogen doosjes zoeken is niet afhankelijk van geocaching.com of van Terracaching.com.

Nu begrijp ik dat een aantal mensen gepikeerd zijn dat Lein, zo slim als ze is, niet alleen van “onze” knowhow gebruik heeft gemaakt, maar ook van de inspanningen die geocaching.nl, bij monde van ene Mumzle. Inspanningen die er voor gezorgd hebben dat we nog steeds doosje mogen zoeken.

Als we als gc.nl geen afspraken met o.a. het SBB hadden gemaakt, dan was menig cache op SBBgebied al verledentijd geweest omdat het SBB al bezig was met ze op te ruimen (rippen).

In plaats van ons gepikeerd te voelen dat we “misbruikt” zijn door Lein, kunnen we ons ook op de borst kloppen en trots zijn.

Of het spelletje nu gespeeld wordt via geocaching.com of terracaching.com, who cares? We kunnen echt wel samenleven. Als de continuïteit van ons spelletje maar niet in gevaar komt doordat er doosjeverstoppers zijn die in beschermd gebied geen toestemming vragen.

Lein heeft bewezen, dat ondanks dat ze de “cache” online heeft gezet via Terracaching.com, ze wel bewust is van het feit dat toestemming eigenlijk wel gewenst is. Was dat niet onze (gc.com/gc.nl) grote aversie tegen deze clubs?

Dat Terracaching.com een regel heeft dat caches gepubliceerd op hun site, nergens anders gepubliceerd mogen zijn? Daar kunnen de gebruikers in eerste instantie niets aan doen.

Hehe, blijkt dus dat ook Terracaching.com over kinderachtige regels beschikt.

Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk natuurlijk liever zie dat zulke caches onder “onze” label gepubliceerd worden.

Maar nogmaals, who cares? We kunnen heus wel samenleven. Zolang er in Nederland bijna 3000 caches liggen gepubliceerd via geocaching.com en er maandelijks gemiddeld 100 nieuwe bij komen, dan hebben we nog steeds niet te klagen.

Niet over belangstelling, en, gezien de 100 per maand die er bij komen, ook niet voor wat het o zo moeilijke te verkrijgen toestemming betreft.

Piet & Lein succes met de cache.

Geplaatst

Ik was nogal onaangenaam verrast van de publicatie bij TC.com. maar als ik Kruimel zijn verhaal lees, denk ik: ja zo kun je het ook bekijken.

Mijn 1e reactie was impulsief, maar ik zie nu ook het voordeel: eenheid bij verschillende clubs :punk: .

Geplaatst

Er was eens ...

Een wijs man ...

en hij heette Kruimel ! :punk:

Geplaatst

Ik vind het jammer, want een cache bij weetikveel.com is voor mij geen cache :no: . En dus mis ik er eentje.

Dat is wel een hele slappe reden, want mijn eigenlijke probleem met dat hele opencaching gebeuren was het illegaal caches plaatsen en dat heeft Lein nu juist niet gedaan. Helemaal oke die terracache dus. Precies wat Kruimeldief mooi op zijn drie kantjes A4 manier heeft uitgelegd. :punk:

Of toch niet? Want om het wurgcontract van het Geldersch Landschap aan te passen is een heel belangrijk 'hulplijntje' ingeschakeld naar Mumzle, iemand van geocaching.nl. Ja geocaching, niet terracaching. Dus had die cache uit respect eigenlijk wel bij geocaching geplaatst moeten worden.

Geplaatst

Kruimel je kunt het heel mooi vertellen, maar ik denk dat dit het begin van het einde is. Men raakt het overzicht kwijt er zullen waarschijnlijk nog meer "verenigingen" komen en tot slot logt niemand meer. Mensen lopen ze waarschijnlijk nog wel maar loggen ho maar en dan ben je alle overzichten kwijt.

Het is jammer dat het allemaal zo moet lopen, ik hoop dat het nog een poosje leuk blijft.

Het klinkt misschien allemaal wat pessimistisch, maar zo nu en dan moet je ook eens naar binnen willen kijken.

Zo dat is mijn mening en ik zal alles met belangstelling blijven volgen. :punk:

Geplaatst

Aansluitend op Kruimel zijn mooie sage wil ik toch enkele kanttekeningen kwijt.

De beheerder heeft in eerste instantie toestemming verleend aan de famillie Jansen. Daar zijn toendertijd de kontakten (en contracten) mee gemaakt. de famillie Jansen heeft een lans gebroken voor alle andere famillie leden.

Alles ging goed tot........

De famillie Pietersen de doosjes van Jansen ging zoeken en als een dolle stier door een dassenburgt gaat ploegen. Boswachter ko kent Pietersen niet maar Jansen wel en zal dus direkt kontakt gaan zoeken met Jansen.

Jansen die zich van geen kwaad bewust is, hij kent zijn famillie en de regels waar zijn famillie zich aan (moet) houden. Met de famillie Piertersen heeft hij niks mee uit te staan en zal hem een zorg zijn. Boswachter Ko denkt hier nu heel anders over en vind dat alle familliecaches van Jansen direkt moeten verdwijnen.

En zo staat de famillie Jansen nu ineens met een kistje en contract in de hand en een verstoord kontakt met Boswachter Ko.

Ger@ld

Geplaatst
En zo staat de famillie Jansen nu ineens met een kistje en contract in de hand en een verstoord kontakt met Boswachter Ko.

En dus gaat Jansen de cache maar bij de parkeerplaats even buiten het bos verstoppen, waarbij hij de wandelroute aanpast. Waarop boswachter Ko een paar dagen later bij Jansen verhaal komt halen over de cacheroute omdat hij de familie de Jong met een gps door een gevoelig natuurgebied heeft zien lopen. De familie de Jong verklaarde dat ze dachten een stuk te kunnen afsnijden door gewoon de richting van het 'pijltje' te volgen.

Geplaatst

En al zou een lid van de famillie Jansen trouwen met eentje uit de Pietersen tak dan nog is de verstandhouding met Boswachter Ko niet meer goed te krijgen.

Alle moeite van Jansen in het verleden ten spijt.

OK, ik weet het is misschien een beetje koffiedik kijken maar het zou een vervolg kunnen zijn op de uiteenzetting van Kruimel.

Als de famillie Pietersen al niet gebonden is aan regeltjes tav het plaatsen van een cache dan zullen ze ook geneigd zijn om op plaatsen te gaan zoeken waar de famillie Jansen al nooit toestemming voor zou krijgen.

Misschien een boute uitspraak maar wel bittere waarheid.

Ger@ld (en KO)

Geplaatst
De familie de Jong verklaarde dat ze dachten een stuk te kunnen afsnijden door gewoon de richting van het 'pijltje' te volgen.

En dat is dus het hele eieren eten. Met of zonder GPS, let op de lokale bepalingen en er is niets aan de hand. Maar ja, wederzijds vertrouwen van Ko en de familie Jansen werd wreed verstoort door die "Westerlingen" ;) die zo nodig moesten afsnijden.

Voor de rest kun je wel aansprakelijk gesteld worden voor het gedrag door anderen, maar als er geen direct bewijs is wordt een veroordeling, lees schadevergoeding erg moeilijk. Bovendien zal een bossloper (ja je leest het goed :P ) persoonlijk verbaliseert worden. Hooguit kan je cache opgeruimd worden omdat er teveel mensen over dat ene wildwisseltje lopen. GL wil graag iets op papier om je in ieder geval aan de afspraak te laten herinneren. Schadevergoeding zie ik niet zo gauw gebeuren zonder bewijs en dader. Bovendien kun je dan als cache-legger de veroorzaker weer aanspreken. Dus ook nog een rechtsbijstandverzekering afsluiten bij het leggen van een cache :no:

Een goeden nacht allemaal :punk:

Gast Team_Maju
Geplaatst

Iets in mij zegt mij..... dat het hele Jansen/Pietersen verhaal niet was gekomen als de cache van Lein gewoon bij GC.com/nl online was gekomen..

Regel was aangepast, Lein is ermee accoord gegaan.. dan is hiermee toch de kous af?

Lein heeft MET toestemming de cache geplaatst.. dus waarom er ineens koffiedik gekeken moet worden?

Want... boswachter Ko kan ineens boswachter Piet worden, die ineens grote problemen heeft dat midden in zijn natuurgebied een koffertje ligt waardoor er allerlei mensen gewapend met GPS door zijn rustige bosje beginnen te huppelen, paar meter van pad af, bosje wordt omgewoeld, boswachter Piet wordt boos.. dus hoppa.. ook zonder die ene regel kan je dus met kistje en contract buiten staan...

En zo kan je hier tot in den treure scenario's blijven bedenken waarom iemand ineens zou besluiten "illegaal" een cache te gaan plaatsen..

We hebben nu eenmaal te maken met stichtingen.. zowel GL als SBB als nog tig andere lokale beheerders...

Het is aan de cachelegger om wel of niet accoord te gaan met de bepalingen.. in dit geval wel accoord.. dus klaar.

En wil je geen regeltjes hebben??? Feel free en drop de cache in je voortuin... zal je ineens zien hoe snel je regeltjes opstelt, als weer die met zorg geplante plantjes van moeders de vrouw zijn platgetrapt door maatje 43 met een GPS.

En ja, dan is die alleen bij terracaching te vinden.. so be it.. ook hier kan je lang en kort over doorhameren... wie het leuk vind die tocht te lopen, loopt hem, en wie het jammer vind dat die niet hier te loggen is, logt hem niet... zoals kruimel al zei.. 3000 andere caches die wel te doen zijn.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...