Spring naar bijdragen

Middelpunt driehoek, hoe?


ensingg

Aanbevolen berichten

Even dit oud topic even oprakelen.

Stel, ik wil niet het zwaartepunt, maar het punt dat van alle 3 de hoeken even ver verwijderd ligt.

Hoe doe ik dit met Oziexplorer?

dus dit punt heb ik nodig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgeschreven_cirkel

 

Als ik de metodhe gebruik van telkens een lijn van een hoek naar het midden van de tegenovergestelde zijde, en ik pas dit toe op een driehoek mey 1 scherpe hoek en 2 stompe hoeken, dan kom ik een punt uit dat veel dichter bij de 2 stompe hoeken ligt dan bij de andere hoek

bewerkt door DonderVogel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het middelpunt van de omgeschreven cirkel vind je uit het snijpunt van de middelloodlijnen. Een middelloodlijn gaat door het midden van een zijde en staat loodrecht op de zijde. In een tool als Ozi kun je dus vanuit het midden van een zijde projecteren in de richting van de zijde + (of -) 90 graden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terug naar de oorspronkelijke vraag. Je bent dus in het veld en dan komt de vraag:

Zijn er leuke tooltjes, of xlsjes waarmee ik het middelpunt van een driehoek kan berekenen terwijl ik onsite ben.

 

"Zoek op info bord naar volgend coordinaat, dat wordt coordinaat A, dan verder naar B en C. Markeer zeer nauwkeurig op de (staf)kaart de punten A, B en C.

Verbindt dan de punten A, B en C tot een driehoek. Bepaal het midden van deze driehoek."

Dan heb ik niets aan OZI en andere PCtooltjes. Maar volgens mij kan het ook in enkele GPS'en. Alleen is de vraag hoe, bijvoorbeeld de 60CSx. Of kan je met GCtools op de PDA hier ook mee uit de voeten? De paar keer dat ik het nu heb uitgeprobeerd was het kwestie van lijntjes maken in de GPS en dan een beetje op het oog naar het snijpunt lopen en goed zoeken. Maar echt een coordinaat berekenen is mij nog niet gelukt.

 

Ik kom dan met de oplossing hieronder het beste uit de voeten.

Wiskundig:

 

- coordinaten omrekenen naar RD coordinaten (platte vlak)

- Alle x-coordinaten bij elkaar optellen en delen door 3

- Alle y-coordinaten bij elkaar optellen en delen door 3

- Terugzetten naar WGS84 coordinaten

Wie heeft er leuke veldoplossingen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Prof X: De "oorspronkelijke vraag" over in het veld was van jaren geleden :)

Het idee van het gemiddelde (optellen en delen door 3) levert het zwaartepunt van een driehoek op.

 

Er werd nu een nieuwe vraag toegevoegd over het middelpunt van de omgeschreven cirkel, m.b.v. Ozi. Dat middelpunt is dus echt iets anders dan het zwaartepunt. Maar het kan ook leuk algebraisch berekend worden zoals hier beschreven. Is niet heel eenvoudig maar wel met GPS en rekenmachine te doen, dus in principe in het veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...