Spring naar bijdragen

**** New Gpsmap 60/76 And Etrex With Sirf ****

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Test GPS chipsets voor fix en locatiebepaling.

..................

Hawkeyes, Bedankt voor deze goede test, eindelijk eens een goede test gebaseerd op metingen. Hier kan ik echt iets mee (mijn e-trex legend raakt tijdens wandelingen te vaak zn fix kwijt en ben dus op zoek naar een nieuwe).

Ik heb alleen een technische vraag: alle x versies van garmin krijgen bij jullie binnen een fix, behalve de Extrex legend CX. Weet jij hoe dit komt.. heeft dit te maken met de antenne..

Groeten,

De Scheve Stapper.

Geplaatst (bewerkt)
Sinds een maand of twee bezitten wij de Garmin 60cx, met Sirf dus... Gekocht omdat wij voornamelijk onder een bladerdak problemen hadden met de ontvangst van onze Vista. De ontvangst is duidelijk beter van de 60cx (zelfs binnen inderdaad!); de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak! Te vaak vinden wij (voor een dergelijke dure gps). Je moet zelf maar ongeveer je richting bepalen. Wij lopen nu voornamelijk op de afstandsmeter. De richting zal 'zo ongeveer wel kloppen'. Een erg precies ding is het dus duidelijk vaak niet! Maar goed, de ontvangst is prima; die cache vinden we dus toch wel.... Wij hebben inmiddels 25-30 caches gelopen met dit apparaat... Qua nauwkeurigheid missen we de -veel goedkopere- Vista, qua ontvangst zijn wij dus blij met de 60cx! Tip; voor € 75,= meer koop je de 60 cSx; altijd doen; de electronische kompas functie (zoals de Vista die ook heeft) is vaak toch wel erg handig. Ook heft de 60cx nog meer nuttige functies die soms handig kunnen zijn. Zie website Garmin ofzo.

Ik hoop dat iemand iets aan deze bijdrage heeft voor zijn/haar aankoopbeslissing!

Succes!

Team VDE

Bedankt voor het bericht, ik heb een 60c (ben ik tevreden over) en was van plan tot inruilen voor de 60csx maar denk dat ik maar even wacht!

groeten pieter walker

bewerkt door Pieter Walker
Geplaatst
De ontvangst is duidelijk beter van de 60cx (zelfs binnen inderdaad!); de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak! Te vaak vinden wij (voor een dergelijke dure gps). Je moet zelf maar ongeveer je richting bepalen. Wij lopen nu voornamelijk op de afstandsmeter. De richting zal 'zo ongeveer wel kloppen'. Een erg precies ding is het dus duidelijk vaak niet!

Lijkt dus erg veel op wat ik heb proberen te beschrijven met het ijlen of naijlen. Ik heb al berichten gehoord dat het lijkt alsof men tijdens het rijden aan het driften is. Je neemt met de auto een rotonde en het pijltje zwabbert langs de rotonde, niet op de rotonde, achter je aan. De afwijking is niet een constante van een paar meter rechts achter je aan. De ene keer links, de andere keer rechts, alsof je bezopen achter het stuur zit. (Niet dat ik daar ervaring mee heb, maar zo zou ik me het kunnen voorstellen als je bezopen zou zijn :beerchug: )

Het is verboden veren in elkaars reet te steken, dit in verband met de vogelgriep.

Geplaatst

Remco, bedankt voor de mooie test! Ik mis eigenlijk nog de GPSMAP 60CSx. Is deze nog te testen, zodat het plaatje wat completer wordt?

Geplaatst
de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak!

Kijk eens bij de instellingen van de "Koers"

Hier stel je in wanneer de GPS over schakelt naar het elektronische kompas.

Standaard is dit 16 Km en 90 Sec.

Dit betekend dat als je langer dan 90 seconden langzamer dan 16 KM per uur loopt (en dat doe je normaal) de GPS het elektronische kompas gebruikt om de richting te bepalen.

Als je nu echter het elektronische kompas niet goed geijkt hebt of de GPS niet vlak houd lijkt de gegeven koers nergens op.

Zelf gebruik ik de instellen 1 km en 5 sec of zo.

Als ik loop gebruikt de GPS dus de satellieten om de koers te bepalen.

En als ik 5 sec stil sta schakelt hij over op het elektronische kompas.

Vandaag mijn eerste 4 caches gevonden met de GPSmap60CSx en geen problemen ondervonden. :blush:

Geplaatst

Wij hebben de 60csx nu naast de 60cs

en we peilen de caches die we eerst door wegvallende ontvangst niet vonden met de cs nu heel eenvoudig uit. De Brink 1 bijvoorbeeld.

Soms moet je hem even tot rust laten komen..... maar wijst gewoon goed aan

en via img2 metroguide v7 met autorouting super niets meer aandoen.

alleen moeilijk verstopte caches als keystone vindt hij niet, maar dat ligt niet aan de gps, dat ligt aan de vrouw, dan zoek ze niet goed uhm

• 3 months later...
Geplaatst

Oeff, wat een hoop korte technische info.

Wij gaan over 4 weken naar de VS en kunnen daar eventueel een betaalbare Map 60CSx aanschaffen. Daarom de vraag:

- geeft de 60 CSx een veel betere fix en positionering dan onze huidige Etrex Vista, met name in dichte bossen ?

:D

Geplaatst
- geeft de 60 CSx een veel betere fix en positionering dan onze huidige Etrex Vista, met name in dichte bossen ?

Voor zover ik het begrijp is een 60CSx hetzelfde als een 60Cx, alleen dan met Sensors, te weten een magnetisch kompas en hoogtemeter. Dus kwa gps ontvangst gelijk aan de 60Cx.

• 4 months later...
Geplaatst

Als nieuwkomers op het gebied van Geocaching met belangstelling dit topic gelezen, na een zeer teleurstellend cachingweekend op de Veluwe .... Het cachen in de bossen hebben we maar even opgegeven, omdat we gewoon helemaal geen ontvangst hadden. Voor de kinderen een bittere teleurstelling, en eerlijk gezegd voor ons als ouders ook ;-) We hebben onze Garmin60 pas kort, maar vragen ons nu al af of we 200 euro uitgegeven hebben aan een miskoop. Zou het kunnen zijn dat er met het apparaat iets mis is, zelfs in onze achtertuin krijgen we maar moeilijk een fix. Echter dit weekend de Molentocht gedaan, met de auto, en in de open polders gaat alles prima. Ook Kootwijkerzand gedaan, geen enkel probleem. Maar in het Bennekomse Bos was het dus gewoon hopeloos.

Nou ja, misschien toch maar even doorsparen voor een 60Cx, want juist het cachen in het bos vinden we zo ontzettend leuk ....

Het blijft (vinden wij) voor beginners toch best moeilijk om uit te vinden welk apparaat het beste bij de behoeftes past !

Geplaatst

Wat vraagjes aan de Garmin60 kenners:

- welke GPS uit deze serie heeft een 3-assen elektronisch kompas?

- met welke GPS uit deze serie is een projectie waypoint aan te maken?

- is het verschil tussen 16 en 256 kleuren TFT werkelijk zo groot?

Geplaatst
Als nieuwkomers op het gebied van Geocaching met belangstelling dit topic gelezen, na een zeer teleurstellend cachingweekend op de Veluwe .... Het cachen in de bossen hebben we maar even opgegeven, omdat we gewoon helemaal geen ontvangst hadden. Voor de kinderen een bittere teleurstelling, en eerlijk gezegd voor ons als ouders ook ;-) We hebben onze Garmin60 pas kort, maar vragen ons nu al af of we 200 euro uitgegeven hebben aan een miskoop. Zou het kunnen zijn dat er met het apparaat iets mis is, zelfs in onze achtertuin krijgen we maar moeilijk een fix. Echter dit weekend de Molentocht gedaan, met de auto, en in de open polders gaat alles prima. Ook Kootwijkerzand gedaan, geen enkel probleem. Maar in het Bennekomse Bos was het dus gewoon hopeloos.

Nou ja, misschien toch maar even doorsparen voor een 60Cx, want juist het cachen in het bos vinden we zo ontzettend leuk ....

Het blijft (vinden wij) voor beginners toch best moeilijk om uit te vinden welk apparaat het beste bij de behoeftes past !

Als nieuwkomers wil je toch eerst iets uitproberen, alvorens je er veel geld in stopt. eerst weten dat je het echt wilt, tenzij geld natuurlijk geen probleem is.

Wij hebben het jaren gedaan met een Etrex Legend, inderdaad onder een dicht bladerdek bijna geen fix. Dan moet je wat verzinnen, open ruimte ozoeken en rondjes lopen. Daar kan veel tijd in zitten, maar helaas is het niet anders. Ook kan het denk ik te maken hebben met de stand van de satelieten. Teon wij in het begin van het jaar in Berlijn waren, viel de verbinding ineens weg. Ik heb toen bijna 1,5 uur wat heen en weer gelopen voordat er weer een fix was. Ik vermoed dat het echt lag aan de stand van de satelieten, want ik was niet van plek veranderd.

Maar ik moet toegeven dat de anderen garmin CX en CXS vergeleken met de legend een 99% beter bereik heeft.

Succes verder :yes:

Geplaatst

Dank je voor je reactie ;) Dus het zou zomaar kunnen zijn dat op een andere dag/andere omstandigheden het wel lukt ? Nou ja, we gaan ook niet gelijk overstag naar een ander apparaat hoor, kost allemaal wel wat.... Rondjes lopen, ja, dat hebben we gedaan hahahaha, open plekken, hmmm, waren er niet echt LOL Voorlopig kunnen we ons goed amuseren met andere caches, maar ja, omdat ons verteld werd dat de 60c een stuk betere ontvangst had door de (huppeldepup) antenne, ben even de naam kwijt, hadden we ons er iets meer van voorgesteld.

Als nieuwkomers wil je toch eerst iets uitproberen, alvorens je er veel geld in stopt. eerst weten dat je het echt wilt, tenzij geld natuurlijk geen probleem is.

Wij hebben het jaren gedaan met een Etrex Legend, inderdaad onder een dicht bladerdek bijna geen fix. Dan moet je wat verzinnen, open ruimte ozoeken en rondjes lopen. Daar kan veel tijd in zitten, maar helaas is het niet anders. Ook kan het denk ik te maken hebben met de stand van de satelieten. Teon wij in het begin van het jaar in Berlijn waren, viel de verbinding ineens weg. Ik heb toen bijna 1,5 uur wat heen en weer gelopen voordat er weer een fix was. Ik vermoed dat het echt lag aan de stand van de satelieten, want ik was niet van plek veranderd.

Maar ik moet toegeven dat de anderen garmin CX en CXS vergeleken met de legend een 99% beter bereik heeft.

Succes verder :yes:

Geplaatst (bewerkt)
Wat vraagjes aan de Garmin60 kenners:

- welke GPS uit deze serie heeft een 3-assen elektronisch kompas?

- met welke GPS uit deze serie is een projectie waypoint aan te maken?

- is het verschil tussen 16 en 256 kleuren TFT werkelijk zo groot?

Antwoord: De basis (gele) GPS60 kan al prima projecteren, heeft geen kleurenbeeldscherm en over het kompas kan ik niets zinnigs zeggen.

maar ja, omdat ons verteld werd dat de 60c een stuk betere ontvangst had door de (huppeldepup) antenne, ben even de naam kwijt, hadden we ons er iets meer van voorgesteld.

Quad helix antenne.

Wij cachen met een basis GPS60 en een Etrex Venture (heeft een andere antenne). De GPS heeft langer ontvangst dan de Etrex. Helemaal geen ontvangst heb ik nog niet gehad (behalve in een tunnel :yes: ).

bewerkt door De Roode Loper
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...