Spring naar bijdragen

**** New Gpsmap 60/76 And Etrex With Sirf ****


OttoLund

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Voordat iedereen laaiend enthousiast wordt en snel naar de winkel rent, sirf III is perfect. Perfect voor wat het ontvangst betreft. Ook perfect in prijs. Normale GPS ontvangers aan een draadje, wat ze ook wel een GPSmuis noemen en ook BT GPSr allen met sirf III werken gewoon perfect. Het signaal blijft softwarematig het ontvangst bij het wegvallen verneu*en.

Dus als je de fix kwijt bent, "onthoudt" het waar je was en blijft dmv software berekenen wat je ontvangst zou moeten zijn.

 

Maar.... er zijn heel veel klachten over GPSr met een sirf III chipset. Hij is zoooo traaaaaag. Veel gebruikers van een sirf III GPSontvanger, in combinatie met een PPC en met navigatie software als TomTom, klagen erover dat men al in de bocht is en het pijltje de bocht nog moet naderen. Ook klaagt men erover dat het pijltje niet meer zuiver op de weg is. Het lijkt bij sirf III gebruikers er vaak op dat men op een parrallelweg zit.

Ik had de stille hoop dat Garmin niet direct met de hype mee zou doen, maar eerst even zouwachten totdat de problemen met sirf III opgelost zouden zijn.

 

Ik voor mezelf vind dat het nadeel momenteel groter is dan het voordeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klagen erover dat men al in de bocht is en het pijltje de bocht nog moet naderen. Ook klaagt men erover dat het pijltje niet meer zuiver op de weg is. Het lijkt bij sirf III gebruikers er vaak op dat men op een parrallelweg zit.

Toevallig had ik vandaag ook deze ervaring met de GPS-muis en Palm M515 waarop TomTom Citymaps draaide.

Of dit nu aan die muis ligt weet ik niet omdat hij volgens mij al betrekkelijk oud is, hij zit nog gewoon aan een draadje. Maar feit blijft wel dat hij op de snelweg met een snelheid van 120 km/u ongeveer 100 mtr. achter de feiten aanholt.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar.... er zijn heel veel klachten over GPSr met een sirf III chipset. Hij is zoooo traaaaaag. Veel gebruikers van een sirf III GPSontvanger, in combinatie met een PPC en met navigatie software als TomTom, klagen erover dat men al in de bocht is en het pijltje de bocht nog moet naderen. Ook klaagt men erover dat het pijltje niet meer zuiver op de weg is. Het lijkt bij sirf III gebruikers er vaak op dat men op een parrallelweg zit.

 

Kruimel,

 

ik ben verbaasd!

Sinds een maand heb ik een Holux GPSlim 236 ( Sirf III) en ik herken de nadelen die jij opnoemt eigenlijk niet.

Wat mij betreft een cq. de perfecte gps-muis. :lol1:

 

Vol verwachting zie ik dan ook de gang van zaken rond GPSr's met Sirf III aan. De prijs houdt mij nog wel in bedwang overigens.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimel,

 

ik ben verbaasd!

Sinds een maand heb ik een Holux GPSlim 236 ( Sirf III) en ik herken de nadelen die jij opnoemt eigenlijk niet.

Wat mij betreft een cq. de perfecte gps-muis. :lol1:

 

Vol verwachting zie ik dan ook de gang van zaken rond GPSr's met Sirf III aan. De prijs houdt mij nog wel in bedwang overigens.

 

Geopatra.

Het zijn al maanden de algemeen bekende klachten die binnenkomen op diverse fora. Ook sommige wederverkopers maken er melding van.

Er zit verschil in de snelheid van het doorgeven van het signaal met de "oudere" GPSr.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de chipset werkt in de Garmin, ook omdat het allemaal op elkaar afgestemd zal zijn. Maar ik ben een beetje huiverig. Nu zou ik een Garmin standalone GPSr zelf niet gebruiken om te navigeren, maar wel gebruiken als een GPSmuis aan een draadje aan de PPC. Ik ben benieuwd of de aanwijzing tijdens het cachen ook trager zal zijn met een sirf III in de Garmin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Het signaal blijft softwarematig het ontvangst bij het wegvallen verneu*en.

Dus als je de fix kwijt bent, "onthoudt" het waar je was en blijft dmv software berekenen wat je ontvangst zou moeten zijn.

 

Zit al een tijdje met belangstelling de berichtjes over Sirf III te volgen :lol1:

 

Wat ik in diverse draadje en andere forums tegenkom over eigenschappen van Sirf III, komt aardig overeen met wat al een tijdje over GPS-en van Magellan wordt geschreven:

 

- de ontvangst is beter

- als de ontvangst dan toch nog wegvalt onder een dik en nat bladerdek of in de stad, wordt softwarematig de laatste positie vast gehouden en blijft de GPS de positie 'schatten'

- het pijltje is traag op de laatste meters, waardoor je nogal eens voorbij de cache loopt

 

Voor de duidelijkheid: deze drie punten zijn dan een vergelijk van Magellan en Garmin Sirf III ontvangers t.o.v. bijvoorbeeld de huidige Garmin GPS-en.

 

Lijkt erop dat de nieuwe Sirf III ontvangers ongeveer dezelfde eigenschappen hebben als de Magellan Sportrak en Meridiaan serie.

 

Zou eigenlijk eens in de praktijk vergeleken moeten worden :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Test GPS chipsets voor fix en locatiebepaling.

 

Locatie:

Koffie tafel in winkel met platte staart te Utrecht (boven de winkel zitten nog een tweetal woonlagen (recht boven de koffietafel zitten deze woonlagen niet, afstand van de tafel tot de voorzijde van het pand: 11 meter, afstand tot de achterkant van het pand: 4 meter, omgeving: stedelijk, redelijk wat hogere gebouwen omringen het pand).

Klik hier voor MapQuest Kaartje

 

Testmethodiek:

  • ;) GPSsen uitzetten
  • :naughty: GPSsen reset geven (zodat ze denken dat ze in Taiwan zijn, en dat de datum ergens in 2004 is, dit om te zorgen voor een "eerlijke" verbindingstest, de GPSsen kunnen dan niet softwarematig uitrekenen waar ze zijn, ze "denken" immers dat ze in Taiwan zijn)
  • ;) GPSsen tegelijk aan zetten

Testtijd:

  • Periode: Week 04 tot en met week 08
  • Tijd: Diverse dagen tussen 09:00 en 09:20

Gebruikte GPSsen:

Resultaten (op volgorde van fixsterkte):

  • *GPSsen die bij elke test in staat waren om binnen de testtijd een 3D fix te krijgen.
  • *GPSsen die binnen enige test een 2D fix kregen zonder dat ze ook binnen diezelfde test een 3D fix kregen.
  • *GPSsen die meer dan één satelliet op enig moment tijdens enige test ontvingen zonder dat ze een fix (2D of 3D) kregen.
  • *GPSsen die één satelliet op enig moment tijdens enige test ontving (uiteraard zonder dat ze een fix kregen).
  • *GPSsen die nooit een satelliet ontvangen hebben tijdens de gehele testperiode.

Resultaten (op volgorde van contactsnelheid):

[Met contactsnelheid bedoelen we de tijd dat het de GPS kost om contact te krijgen met een satelliet (bij de meeste GPSsen is het contactbalkje dan nog licht/doorzichtig)]

  • #Eerste contact binnen 20 seconden
  • #Eerste contact tussen 20 en 60 seconden
  • #Eerste contact tussen 60 en 300 seconden
  • #Eerste contact tussen 300 en 600 seconden

Resultaten (op volgorde van fixsnelheid):

[Met fixnelheid bedoelen we de tijd dat het de GPS kost om een fix te krijgen met een satelliet (bij de meest GPSsen is het contactbalkje dan donker/gevuld)]

  • +Eerste fix binnen 60 seconden
  • +Eerste fix tussen 60 en 180 seconden
  • +Eerste fix tussen 180 en 300 seconden
  • +Eerste fix tussen 300 en 900 seconden

Mijn conclusie:

GPSsen met SirfStar III chipsets zijn wel degelijk sneller en gevoeliger dan GPSsen met andere chipsets.

De mythe dat SirfStar III chipsets softwarematig "berekenen" waar ze zijn lijkt mij "busted" (refererend aan MythBusters) door bovenstaande testmethode/testresultaten.

Wil je een GPS die onder slechtere omstandigheden het meeste kans maakt om zijn positie te bepalen, kies dan voor een GPS met een SirfStar III chipset.

 

Noot:

We hebben met de GPSsen met SirfStar III chipsets in de winkel nog een goto uitgevoerd die werkte. Ga bij de ingang staan, markeer het punt, loop naar de schoenenhoek, goto naar net aangemaakt punt -> Het werkt!!! :beerchug: En dat was dus wel degelijk onder de twee bovenliggende woonlagen door...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...heb je ook info over de EPE's en drift van de verschillende GPS'sen...

Drift en EPE was alleen mogelijk om wat mee te doen bij de drie die ook een fix hadden. Drift in totaal over alle testen was bij de Edge maximaal 15 meter (een keer voorgekomen bij firstfix) en na een goede fix bleef de drift maximaal rond de 2 meter hangen.

Bij de 60Cx en de 76CSx was de drift bij firstfix maximaal 9 meter en na een goede fix maximaal ook rond de 2 meter.

Accuracy (EPE) tijdens de test was bij firstfix tusse 20-35 meter en na een goede fix maximaal 9-10 meter.

 

Accuracy van zowel de 76CSx en de Edge tijdens normaal woonwerkverkeer (fietsend) is tot nu toe niet hoger geweest als 5 meter (meestal tussen de 1 en 3 meter).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...heb je ook info over de EPE's en drift van de verschillende GPS'sen...

Drift en EPE was alleen mogelijk om wat mee te doen bij de drie die ook een fix hadden. Drift in totaal over alle testen was bij de Edge maximaal 15 meter (een keer voorgekomen bij firstfix) en na een goede fix bleef de drift maximaal rond de 2 meter hangen.

Bij de 60Cx en de 76CSx was de drift bij firstfix maximaal 9 meter en na een goede fix maximaal ook rond de 2 meter.

Accuracy (EPE) tijdens de test was bij firstfix tusse 20-35 meter en na een goede fix maximaal 9-10 meter.

 

Accuracy van zowel de 76CSx en de Edge tijdens normaal woonwerkverkeer (fietsend) is tot nu toe niet hoger geweest als 5 meter (meestal tussen de 1 en 3 meter).

Ik weet al wat ik op mijn verlanglijstje heb staan voor een leuke gelegenheid :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...