madman Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Zit ik al maanden aan een mooie multi-cache te werken. Heb ik een mooi plekje gevonden waar ik de eind-cache kan plaatsen: in een klein bosje (paar vierkante meter) langs de grote weg. Heb ik officieel toestemming van de gemeente (er is verder geen bordje of niks van een andere eigenaar). Komt de reviewer van Geocaching op het idee dat het gebied eigendom is van Staats Bos Beheer !!!! Dat is een domper ! Hoe kan dit zomaar, of hoe had ik dat kunnen voorkomen??? Gewoon bad luck? Inmiddels maar contact opgenomen met Staats Bos Beheer... kan ik waarschijnlijk weer maanden wachten op officieele toestemming
BigFurryMonster Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Ten eerste: ga via de gemeente na wie nu werkelijk eigenaar is. Blijkbaar heb je daar al goed contact - de gemeente zou het moeten weten. Ten tweede: het hangt er maar net vanaf hoe snel SBB is met een reactie. Geef de moed niet nu al op! Wellicht kun je dat via de reviewer spelen?
rhgs Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Wat is de definitie van 'grote weg'? Alleen het asfalt of ook de berm? Gaat SBB over de berm dan?
Peetee Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Inmiddels maar contact opgenomen met Staats Bos Beheer... kan ik waarschijnlijk weer maanden wachten op officieele toestemming Ik zou even het regiokantoor bellen, te vinden op www.staatsbosbeheer.nl en vragen wie de boswachter/opzichter is van het betreffende gebied en zijn telefoonnummer opvragen. Ik heb de ervaring dat het het snelste werkt als je die persoonlijk belt.
Micky Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Zoiets hadden wij ook. De cache lag in een soort berm, enige tientallen meters buiten een natuurgebied (inderdaad van SBB). Je hoefde niet in/door dat gebied om bij de cache te komen. De cache bleek wel binnen de "contour" te liggen van het gebied die geocaching.nl van SBB had gekregen. Dus ... toestemming van SBB vereist! Balen, natuurlijk. De boswachter gebeld, en de toestemming werd zonder enige problemen gegeven. Het duurde alleen lang (want de boswachter was langdurig op vakantie). En ze vroegen zich af of het hun terrein wel was . Conclusie: gewoon de boswachter bellen, dikke kans dat het gewoon in orde komt.
madman Geplaatst 19 september 2005 Auteur Geplaatst 19 september 2005 Ik zal even wachten of ze op mijn inmiddels verstuurde mail reageren. Zoniet, dan bel ik vandeweek wel. De moed opgeven doe ik niet; heb inmiddels al teveel geinvesteerd. En mocht het alsnog lukken is de beloning des te groter. Wat betreft de gemeente... die zeiden me dat ik maar bij het Kadaster moest navragen van wie de grond is. Dat zij dat niet kunnen. En daar wordt (als ik het goed heb) geld gevraagd voor die akties.
debendevanvier Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Ik zal even wachten of ze op mijn inmiddels verstuurde mail reageren. Zoniet, dan bel ik vandeweek wel. De moed opgeven doe ik niet; heb inmiddels al teveel geinvesteerd. En mocht het alsnog lukken is de beloning des te groter. Wat betreft de gemeente... die zeiden me dat ik maar bij het Kadaster moest navragen van wie de grond is. Dat zij dat niet kunnen. En daar wordt (als ik het goed heb) geld gevraagd voor die akties. <{POST_SNAPBACK}> hier in drenthe niet gemeentehuis vondt het zo leuk,helaas weesten die het niet! toen kwam ik een bedrijf die vondt het zo leuk en die heeft prive eigenaar gevonden enz ook met sbb geen probleem hierzo jolanda
Micky Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Toen we hiermee geconfronteerd werden, begrepen we ook dat dit veel ingewikkelder ligt dat het op het eerste moment lijkt. geocaching.nl maakt afspraken met natuurterreinbeheerders. Ze krijgen daartoe geregeld kaarten met "contouren" van natuurgebieden. Caches binnen deze contouren mogen alleen geplaatst worden met uitdrukkelijke toestemming van de beheerder. (In mijn ogen volslagen terecht en noodzakelijk. En tot echte problemen leidt het niet, want onderdeel van de afspraak is dat de beheerders meewerken aan geocaching activiteiten. Lees de andere draadjes maar). Tot zover de duidelijke afspraken. Maar dan. Om te beginnen kun je in het veld niet zien of je met SBB terrein (of terrein van andere natuurbeheerders) te maken hebt. Niet alle bosjes zijn van bordjes voorzien. Op de kaart met contouren die wij van de reviewer kregen, bleek dat in onze omgeving heel veel kleine bosjes bij SBB in beheer waren, inclusief terreintjes die meer het uiterlijk van een vuilnisberg hebben. Naar het kadaster gaan geeft (na betaling) uitsluitsel over de eigenaar. Maar SBB of anderen kunnen terreinen beheren, ook al hebben ze die niet in eigendom. Tenslotte heb je nog te maken met die "contouren" (zoals wij dus). Er zijn globaal lijnen getrokken om de natuurgebieden heen. Je cache kan binnen de contour liggen, terwijl hij buiten het natuurgebied ligt (zelfs met bordjes). Volgens de afspraken tussen geocaching.nl en de beheerder heb je dan toch toestemming van de beheerder nodig. En verder staat er ergens in de afspraken dat een cache die buiten het terrein ligt, terwijl dat duidelijk met opzet is gedaan om geen toestemming te hoeven hebben, toch toestemming van de beheerder nodig heeft. Dit zal aan het oordeel van de reviewer over gelaten worden. Wij hebben indertijd (knarsetandend) moeten vaststellen dat je niet kunt voorkomen dat je pas bij het reviewen "verrrast" wordt met de mededeling dat je cache op natuurterrein ligt. Helaas. Onderdeel van het spel. Maar nogmaals: ze werken mee, zij het soms langzaam.
BigFurryMonster Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Er zijn globaal lijnen getrokken om de natuurgebieden heen. Je cache kan binnen de contour liggen, terwijl hij buiten het natuurgebied ligt (zelfs met bordjes). Volgens de afspraken tussen geocaching.nl en de beheerder heb je dan toch toestemming van de beheerder nodig. Is het dan niet handiger om in samenspraak met geocaching.nl en de natuurbeheerder de lijn te verleggen? Het lijkt me vreemd dat een cache die netjes buiten een natuurgebied is geplaatst, met toestemming van de eigenaar van de betreffende grond, aan regels moet voldoen die gelden voor het natuurgebied.
Goedweerloper Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Om dit soort ellende te voorkomen... heeft iemand eigenlijk een kaart met die 'contouren' erop? Als geocaching.nl die heeft, dan zou het misschien een goed idee zijn om die hier op de pagina te zetten (inzoombaar tot herkenbaar detail), zodat wij kunnen zien of de cache locatie binnen die 'contouren' valt. Want dan staan er dus geen bordjes. Die staan alleen bij het echte gebied. Als die kaart om copyright redenen niet kan, dan misschien een functie waarbij je het coordinaat kunt invoeren en die dan meldt of het binnen de 'contouren' van staatsbosbeheer of natuurmonumenten komt.
Micky Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 @BigFurryMonster Bij de goedkeuring overleg je met de reviewer. Die voert de afspraken tussen geocaching.nl en SBB uit. Je kunt niet met hem in discussie gaan over die afspraken, noch over de interpretatie ervan. Je kunt dus ook niet de reviewer vragen ff de grens te verleggen . Wij hadden trouwens wel heel veel pech. De grens van het natuurgebied maakt ter plekke een holle bocht en er was een rechte lijn getrokken. Daardoor was de verschil tussen contour en "echt gebied" zo'n meter of twintig. Meestal volgt de contour de grens precies. @Goedweerloper Goed idee. Zeker voor onze regio, met al die piepkleine terreintjes. Of het praktisch uitvoerbaar is, weet ik niet. De vrijwilligers van geocaching.nl doen al zoveel …
gr2 Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Gaat SBB over de berm dan? <{POST_SNAPBACK}> Ja, dat klopt. De natuurbeheerders treden steeds vaker op als vliegende plantsoenenbrigade. Ze sluiten onderhoudscontracten met overheden voor allerlei braakliggende terreintjes, bermen, oevers e.d. Die worden dan bestempeld tot 'natuurgebied' en onderworpen aan regelgeving. De eerste reflexen zijn meestal een aanlijngebod en afsluiting na zonsondergang.
BigFurryMonster Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 @BigFurryMonsterBij de goedkeuring overleg je met de reviewer. Die voert de afspraken tussen geocaching.nl en SBB uit. Je kunt niet met hem in discussie gaan over die afspraken, noch over de interpretatie ervan. Je kunt dus ook niet de reviewer vragen ff de grens te verleggen . Natuurlijk kun je wel in discussie gaan. Of je 'm wint, is iets anders. Neem het voorbeeld dat je zelf geeft. De lijn is daar blijkbaar getrokken uit 'gemak': in plaats van de echte grens van het gebied te volgen is een benadering genomen door middel van een rechte lijn. Als jij aantoont dat jouw cache niet in het natuurgebied ligt, dan heb je kans dat de reviewer je hier gewoon toestemming voor geeft, zeker als SBB het ook goed vindt.
Elastigirl Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Gewoon bad luck? <{POST_SNAPBACK}> Ja. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Daar helpt geen reviewer, boswachter of landmeter je bij. Zelf onderzoek doen bij kadaster of gemeente en dan nog kan het fout gaan. It is all in the game.
Micky Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 (bewerkt) Als jij aantoont dat jouw cache niet in het natuurgebied ligt, dan heb je kans dat de reviewer je hier gewoon toestemming voor geeft, zeker als SBB het ook goed vindt. <{POST_SNAPBACK}> Hebben we gedaan (via foto's ed.). De reviewer ging (terecht) hier niet op in. Terecht, want waar ligt de grens, als je de afspraken met SBB ter discussie gaat stellen? De "gouden weg", in discussie gaan met diegenen binnen SBB die de contouren bepalen, ach, daar hebben we maar van afgezien. Eerst uitzoeken wie dat is (weken ... maanden), wachten tot een paar veldwerkers idd vaststellen dat de grens anders loopt (weken ... maanden), wachten totdat de contour officieel herzien is (weken ... maanden), wachten totdat geocaching.nl op de hoogte is gebracht (weken ... maanden). De boswachter bellen leek ons effectiever. En dan je heb altijd nog de mogelijkheid dat wat wij aanzagen voor een berm, toch nog natuurgebied in eigendom van en beheerd door SBB is. Dat alleen de bordjes een paar meter verderop staan. Voor zover ik weet, zijn wij trouwens de enigen die hiermee problemen gehad hebben (die contour dan). Vervelend, maar het is niet anders. En nogmaals, de contouren volgen bijna altijd de echte grens. 19 september 2005 bewerkt door Micky
Aanbevolen berichten