Spring naar bijdragen

de moeilijke blijven liggen .


Gast Bruce & Sheila

Aanbevolen berichten

Gast Bruce & Sheila
:) wie hebben er tijd en zin om ons eens iets meer te vertellen over methodes , denkwijzes en berekeningen die gebruikt worden met geocachen ? we zijn natuurlijk niet op zoek naar exacte cachelocaties maar komen er met sommige puzzels gewoon niet uit door ( denken wij ) een tekort aan ervaring , scholing en handigheid met de computer . de makkelijke caches beginnen voor ons hier in de buurt aardig op te raken en de moeilijke lijken ons echt een uitdaging maar we hebben geen idee hoe er aan te beginnen . bedankt .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vaak is het gewoon een kwestie van goed lezen en doordenken. :D Er zijn puzzels bij waar je dagen over doet en sommige puzzels moet je gewoon zien en ik zie ze niet allemaal. :eek: Vraag het aan geocachers in je omgeving samen weet je vaak veel meer en een hint vragen aan de maker kan ook. Er komt altijd een antwoord, de maker vindt het veel te leuk en zal je altijd op weg helpen.

 

Wij gaan vanavond een nachtcache doen :P en starten met een BBQ en tijdens deze gelegenheid komen vele puzzels ter tafel. :)

 

Zo zie je maar weer er zijn veel mogelijkheden. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doordat wij een tijdje geleden zo'n 2,5 maanden in de Driehoek hebben gebivakeerd, ben ik zelf een beetje aangestoken met puzzel-caches. Ik heb wel gemerkt dat je bij het zoeken van oplossingen bij een cache verschillende methoden gaat uitproberen. Als die niet werken kan je soms wel bij andere caches gebruiken.

 

Je moet soms ook een puzzel eens een aantal maanden laten liggen. Afgelopen week heb ik nog twee caches opgelost,w aar ik een jaar geleden nog niets mee kon (toen begon ik net met geocachen), maar nu zag ik opeens de oplossing.

 

Sommige puzzels moet je gewoon zien, maar andere moet je weer allerlei berekeningen en conversies gaan doen. Het is moeilijk om de methodes allemaal op te sommen, denk ik, maar hier zijn een aantal methodes: letters omzetten naar getallen en eventueel bij elkaar optellen, RD coordinaten gebruiken, figuren tekenen in OziExplorer of op je GPS, geheimschrift of andere coderingsmethoden toepassen, computerprogramma's op internet zoeken om bepaalde algemeen bekende wiskundige puzzels op te lossen.

 

Wat soms ook helpt, is ook de andere puzzel-caches van een eigenaar te bekijken, want dan leer je een beetje hoe hij denkt. Zo heb ik een puzzel van Pyne opgelost, door na een andere cache van Pyne te kijken (na een tip van Pyne zelf).

 

Er blijven ook nog puzzels waar ik nog steeds niets van kan maken, zoals Mysterieuze Rechthoek van Willxii Carotte. Maar ik blijf voorlopig proberen :) Misschien lukt het als ik nog wat caches van Willxii doe :P

 

André

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vaak pittig wordt gevonden is het bepalen van het snijpunt van 2 lijnen, waarvan enkel het startpunt en de richting bekend is.

 

Hier en hier vind je daar leuke draadjes over. :)

 

Een cache als Op Wacht ... is op deze manier op te lossen. Inderdaad ook een cache die veel cachers laten liggen. :P

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

B)  wie hebben er tijd en zin om ons eens iets meer te vertellen over methodes , denkwijzes en berekeningen die gebruikt worden met geocachen ? we zijn natuurlijk niet op zoek naar exacte cachelocaties maar komen er met sommige puzzels gewoon niet uit door ( denken wij ) een tekort aan ervaring , scholing en handigheid met de computer . de makkelijke caches beginnen voor ons hier in de buurt aardig op te raken en de moeilijke lijken ons echt een uitdaging maar we hebben geen idee hoe er aan te beginnen . bedankt .

 

Wat ik probeer en ook andere puzzelmakers, is origineel te zijn bij het bedenken van een puzzel. Dan heb je dus weinig aan oplossingen van andere puzzels uit het verleden. En dat is nu juist de bedoeling. :P

 

Er blijven ook nog puzzels waar ik nog steeds niets van kan maken, zoals Mysterieuze Rechthoek van Willxii Carotte. Maar ik blijf voorlopig proberen  Misschien lukt het als ik nog wat caches van Willxii doe.

 

Heb je de prachtige hint al gezien? :eek:

 

 

 

 

Overigens ben ik zelf tamelijk slecht in het oplossen van puzzels. Dus kom maar op met goede tips... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet met welke puzzels jullie bezig zijn, maar misschien kunnen we eens overleggen. Ik ben namelijk ook nog vanalles aan het leren over de puzzeltechnieken en misschien komen we samen wel verder...

Het lijkt mij namelijk ook leuk om eens met andere samen te gaan puzzelen, tenslotte weten 2 inderdaad meer dan 1 :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik probeer en ook andere puzzelmakers, is origineel te zijn bij het bedenken van een puzzel. Dan heb je dus weinig aan oplossingen van andere puzzels uit het verleden. En dat is nu juist de bedoeling.  :P

Dat probeer ik ook. Maar je merkt toch dat er vaak een bepaalde gedachtengang merkbaar is. Ene soms probeer je een methode die bij de ene puzzel niet werkt bij een andere cache en daar werkt die methode dan weer wel.

 

Er blijven ook nog puzzels waar ik nog steeds niets van kan maken, zoals Mysterieuze Rechthoek van Willxii Carotte. Maar ik blijf voorlopig proberen  Misschien lukt het als ik nog wat caches van Willxii doe.

 

Heb je de prachtige hint al gezien? :eek:

 

Ja, die heb ik gezien, maar die helpt mij nog niet bij het oplossen van de puzzel. Wel kan ik daar een vermoedelijke locatie uit afleiden, maar die kan ook totaal mis zijn B) Het is in ieder geval een puzzel die me bij tijden behoorlijk bezig houdt, maar dat is juist leuk.

 

Overigens ben ik zelf tamelijk slecht in het oplossen van puzzels. Dus kom maar op met goede tips...  :)

 

Maar Williii, jij hebt toch daarvoor juist de Carotte-methode uitgevonden? Bij 'De magische kubus' heeft dat in ieder geval goed geholpen. Ik ben daar nog wel een paar uurtjes mee bezig geweest om op te lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook totaal geen puzzelaar (helaas zullen er hier mensen zijn die dit zullen beamen) en liet die caches meestal ongelezen liggen. Tegenwoordig lees ik ze wel en probeer ik ook (meestal zonder succes) de oplossing te vinden. Nu heb ik het geluk dat een paar bevriende cachers hier wel goed in zijn, op deze manier heb ik hier de oplossingen van een aantal erg lastige gevallen liggen. B) Ik moet er wel bij zeggen dat de oplossing van sommige puzzels wel heel ver gaat.... :)

 

Nu voel ik mij natuurlijk ernstig bezwaard als ik zondere gene gewoon de oplossing vraag aan mijn cachematen. Daarvoor in ruil los ik ander soortige puzzelcaches op die iets met taal te maken hebben (zoals Taalvouten) of waarbij je het internet moet afstruinen (zoals Fatty Owls of Oranjegevoel) Op deze manier is er een soort denktank ontstaan waarbij ieders kwaliteiten tot hun recht komen. Daarnaast leer ik steeds meer over die puzzelcaches waarbij je met kaarten en meetkundige figuren moet werken zodat ik misschien ooit zelf zo'n puzzel kan kraken :P

 

Overigens hebben ze tegenwoordig weer wat nieuws bedacht om mij ook veel werk te laten doen: ik mag de oplossingen gaan controleren in het veld en dan zeggn of het goed was :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...
Overigens ben ik zelf tamelijk slecht in het oplossen van puzzels. Dus kom maar op met goede tips...  :)

 

Maar Williii, jij hebt toch daarvoor juist de Carotte-methode uitgevonden? Bij 'De magische kubus' heeft dat in ieder geval goed geholpen. Ik ben daar nog wel een paar uurtjes mee bezig geweest om op te lossen.

 

Met andere woorden:

 

Wie niet slim is, moet veel lopen... :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu voel ik mij natuurlijk ernstig bezwaard als ik zondere gene gewoon de oplossing vraag aan mijn cachematen.

Niks van gemerkt :eek:

Overigens hebben ze tegenwoordig weer wat nieuws bedacht om mij ook veel werk te laten doen: ik mag de oplossingen gaan controleren in het veld en dan zeggn of het goed was  :P

Ik moet zeggen een geniale ingeving van mij :)

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of de logjes zeer goed doorlezen dan hoef je ook minder in het veld te zoeken. Werkte best wel goed bij Het Magische Vierkant want ik heb zeer weinig cijfers kunnen plaatsen in de puzzel.

 

Gr Harrie

bewerkt door harrie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...