Spring naar bijdragen

Cachen in Het Geldersch Landschap


Mumzle

Aanbevolen berichten

Wat een lekkere drukte allemaal.......en dat in draadje wat op mijn verjaardag begon :thumbup: . Qua start van dit draadje een kado..."we" mogen de Geldersche bossen in; weliswaar onder voorwaarden, maar je hoeft niet meer ondergronds ;) ......dus Mumzle ook vanuit Drente :no:

 

Heb het draadje doorgespit en zie toch wel waar het bij sommigen op spaak loopt. Sommige cachers vinden dat ze vrij op de paden mogen lopen zonder toestemming van GL......NATUURLIJK mag dat. Sterker nog, je bent welkom "op wegen en paden" zoals op de bordjes staat, DAT is al hun toestemming. Maar waar ze zich dan op verkijken is dat hun wandelingetje is georganiseerd, en niet door GL. GL zelf stelt haar terreinen open voor wandelaars ed. op door hun aangewezen wegen en paden. Om de zenuwen in bedwang te houden en vervelende ervaringen uit het verleden te onderscheppen, vragen ze nu ook de route ter inzage voor goedkeuring; ook al hebben we die voorwaarde in "ons" eigen reglement staan. Kan best zijn dat na gebleken vertrouwen die regeling wordt ingetrokken :eek:

Een GPS tocht wordt gemaakt en gepubliceerd op een site waar iedereen die route dan kan afhalen. En die site valt nu eenmaal onder geocaching.com en wanneer je het spelletje via die site wilt spelen heb je je aan de geldende voorwaarden te houden.

 

Ik weet zeker dat iedere zichzelf respecterende Stichting (en alle andere rechtsvormen) altijd contact opnemen met een grondeigenaar waarover of waarop iets georganiseerd wordt. Zo ook geocaching.nl als afgevaardigde van geocaching.com.

De vergelijking met een wandelaar of fietser is wat anders dan als geocacher met een route van .com. Alle officiële uitgezette wandelroutes die je al dan niet tegen betaling kunt krijgen via VVV, ANWB, wandelclubs ed. zijn al besproken met de grondeigenaren. De rood/witte, geel/blauwe routes etc. liggen allemaal vast en krijgen ook bericht wanneer een bospad verdwijnt oid. Dus waarom niet voor de uitgezette routes met GPS die aangeboden worden door een Stichting? Het hoeft maar eenmalig aangevraagd te worden en je kunt jaren geocachen....waarom al die drukte?

 

Wees blij dat het geregeld wordt, bovendien is een tocht met vele waypoints een mooie training om je GPSje efficient te leren bedienen :ph34r: . Trouwens kan me niet voorstellen dat je in iedere buitenbocht een plaatje hoeft te timmeren (want dat mag dan weer wel). Overigens wil ik best de eerste paaltjes wandeling uitzetten MET het geocache logo op iedere paal!!!

 

Maar ja, dit is MIJN samenvatting en mening over het verhaal...dus schiet er maar op!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Jij als individuele cacher wel, maar je aangeboden route niet zondermeer. Dat is het hele eieren eten.....

 

Als een geocacher een route aanbiedt die door het vrij toegankelijke terrein van wie dan ook loopt, wordt een zoekende geocacher daarmee niet ontslagen van het volgen van de regels ter plaatse! De regels die voor willekeurig welke bezoeker gelden gelden evenzeer voor de geocacher.

 

Aangezien iedere andere bezoeker mag gaan en staan waar hij wil op dat terrein zolang hij/zij zich aan de regels houdt, mag een geocacher dat ook zolang hij zich aan de regels houdt.

 

Een willekeurige bezoeker die zich niet aan de regels houdt zit fout en dat geldt ook voor een willekeurige geocacher. Die is daarmee niet meer of minder fout.

 

Ik zie het verschil niet!

 

En voor een aangeboden virtuele route geldt hetzelfde: alle regels van de natuur

blijven erop van toepassing.

En dat is prima en logisch. :thumbup:

 

Maar de rest niet. :beerchug:

 

Ook regels moeten zinvol zijn.

 

Als ik de redenering van Prof. X - en ook van GL ?- bekijk bekruipt mij het gevoel dat er tav. geocachers met 2 maten wordt gemeten.

 

:crybaby:Oftewel geocachers worden niet vertrouwd! :P

 

Dan bekruipt mij het gevoel dat het wellicht niet terecht was dat de stichting geocaching en natuur zijn handtekening onder deze discriminerende regelgeving heeft gezet:

daarmee wordt bekrachtigd dat geocachers dusdanig te werk gaan en dat ze niet te vertrouwen zijn ,en extra beperking/regelgeving nodig is om ze in goede banen te leiden. :crybaby:

 

Het klinkt wellicht wat ver gezocht, maar datzelfde vind ik van een regel die zegt dat je een vergunning moet hebben, als je geocachers via ingang Y over vrij toegankelijke paden naar A , B en C en uitgang X stuurt ,alwaar ze via E ergens een cache kunnen vinden. Tussen Y en X ligt dan het gebied van bijv. GL .

 

Mumzle en c.s.: jullie doen prachtig werk, maar wat mij betreft zijn jullie nu met alle goede bedoelingen ergens ingestonken.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:P Oftewel geocachers worden niet vertrouwd!  :beerchug:

 

Ja, dat zal gedeeltelijk zo zijn en door de route eerst aan GL te laten zien ontneem je hun dat gevoel juist. Je zult eerst vertrouwen terug moeten winnen voordat je hoge eisen gaat stellen. Maar nog één keer; jij met je GPS zal nooit aangehouden, gearresteert, gevierendeeld of levend gekookt worden zolang je je net als een ieder gedraagt. Alleen de cachelegger/maker zal zijn route moeten laten zien om problemen achteraf te voorkomen. En wanneer er dan toch medecachers zijn die menen de wereld naar hun hand te moeten zetten en van de paden af dwars door het bos de teken en boswachters trotseren...tja, dan valt het zwaard van Damocles op ons allen :thumbup: .

 

kangbase1.jpg

 

En misschien hebben ze wel zo hun redenen om geocachers niet te vertrouwen en willen ze daar nu toch van genezen worden doordat WIJ ze laten zien dat we mooie routes en cachelokaties kunnen aanbieden zonder alle vooroordelen werkelijkheid worden. Wees blij dat SBB en anderen ons gelijk al vertrouwen :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt mij juist hartstikke leuk om met een boswachter de route te lopen..op die manier krijg je een leuke prive rondleiding...met bijzonderheden over het gebied die je voorheen niet zag...ik zie echt het heeeele probleem niet.

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een aantal dagen geleden maakte iedereen zich druk, de voors en tegens vlogen over het beeldscherm. Om de één of andere reden komt er weer een reactie op dit draadje en PLOP men wordt wakker, sommigen reageren vanuit hun gevoel, zonder eerst alle pagina's te lezen :thumbup:

 

Naar mijn mening is hierover alles al gedacht en gezegd.

 

Mumzle vertelde wat er met het GL is overeengekomen. De discussie met het GL is voorbij. Of we het er nu mee eens zijn of niet is niet van toepassing.

 

Het is jammer dat ik dit draadje niet kan sluiten, want dat is precies wat er eigenlijk zou moeten gebeuren :P

 

Marja :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Gelderse Roos

Nadat Mumzle gemeld had dat er afspraken gemaakt gingen worden met Geldersch Landschap zie ik hier in het Forum van alles langs komen naar aanleiding daarvan.

 

Als 'andere partij' wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken een en ander toe te lichten.

 

Naar aanleiding van enkele zeer negatieve ervaringen met geocaching in het verleden in onze terreinen (dit rekenen we niet alle geocachers aan, elke mand heeft rotte appels, dus voel je als individuele geocacher alsjeblieft niet direct aangesproken) heeft GL enkele jaren geleden besloten geocachen voorlopig niet toe te staan. Er was toen ook nog niet echt een makkelijk te vinden aanspreekpunt waarmee afspraken gemaakt konden worden.

Dit verklaart waarom er in het verleden in terreinen van GL geen caches konden worden gelegd.

 

Begin dit jaar heeft GL zelf contact gezocht met Geocaching.nl om te bezien of we tot afspraken konden komen waardoor geocaching ook in onze terreinen toegestaan wordt. We vinden het als Geldersch Landschap namelijk erg leuk dat nieuwe tools als GPS en internet een nieuwe soort mensen naar onze mooie terreinen brengt.

 

Na een orienterend gesprek met Mumzle heeft GL er intern nog eens over gesproken over welke vorm een overeenkomst zou moeten krijgen, wat willen we wel toestaan en wat niet. Het op 1 lijn krijgen van iedereen in een grote organisatie valt nog niet mee, dus dat duurt even (vooral als er wat oud zeer zit over eerdere negatieve ervaringen).

 

Toen we in dat stadium waren kwamen er een paar journalisten die last hadden van komkommertijd en een sappig stukje in de krant wilden zetten. En vervolgens doken alle media daar op. GL heeft steeds benadrukt dat we geocaching een positieve ontwikkeling vonden, maar dat er soms ook wel wat mis gaat (waar niet?) en dat we er graag afspraken over maken om de kans op misgaan te verkleinen.

Met enig creatief knip- en plakwerk heeft journalistiek Nederland dit volledig weten te verdraaien, zodat het leek alsof wij (en met ons SBB) geocachen een slechte zaak vinden.

 

Dat natuurorganisaties graag iets te zeggen willen hebben over waar de cache komt te liggen begrijpen de meeste mensen op dit forum geloof ik wel.

Maar waarom ze ook graag willen weten waar de waypoints liggen ligt kennelijk minder voor de hand.

 

Inderdaad is er vrije wandeling over wegen en paden in de natuurterreinen. Echter, soms liggen waypoints zodanig dat sommige (en daarmee bedoelen we dus niet alle) geocachers maar liever de weg afsteken in plaats van het pad te volgen. Ook zijn sommige waypoints niet simpel te vinden, wat ook nogal wat geloop rondom het waypoint veroorzaakt.

Voorkomen is beter dan genezen, dus weten we liever van tevoren waar we aan toe zijn. Voor een goeddoordachte route is de toestemming dan een fluitje van een cent, een cacheplaatser die iets minder goed heeft nagedacht over de route moet er dan nog wat aan doen.

 

Een andere reden waarom we de route willen weten is dat de hoeveelheid soorten recreanten in natuurterreinen gigantisch is en nog steeds toeneemt. Om wat te noemen: wandelaars, fietsers, Honden uitlaatcentrales, ruiters, menners, mountainbikers, Nordic Walkers (zeer recente nieuwe ontwikkeling), kinderspeurtochten, hardlopers, skeelers, etc....

De grootste ergernis van recreanten weten wij, is dat ze zich aan elkaar ergeren (lees er dit forum maar eens op na). Ruiters ergeren zich aan fietsers, wandelaars aan mountainbikers, mensen met kinderen aan loslopende honden, en ga zo maar door.

 

Als terreinbeheerders hebben wij daarom een belangrijke taak om te zorgen dat groepen recreanten geen hinder van elkaar ondervinden, zodat zoveel mogelijk mensen van onze terreinen kunnen genieten. Dat doen we onder andere door zorgvuldig te plannen waar we wel een geen mensen willen hebben, nog afgezien van kwetsbare gebieden die we sowieso willen ontzien. Onze eigen wandelroutes, ruiterroutes, fietsroutes en overige routes zijn daarom op elkaar afgestemd.

 

Routes van anderen (en dus niet alleen de geocacheroutes) willen we om die reden ook graag beoordelen op mogelijke conflicten met overige routes, vooral als we veel aanloop verwachten.

Daarom overleggen we over ATB-routes, ruiterroutes, skeelerroutes, 4-wheeldriveroutes, nordic walkingroutes, speurtochten, beschreven routes in de krant en ook geocaching.

Niet omdat we de boel op slot willen zetten, maar om al die verschillende functies die natuurterreinen heden ten dage hebben op elkaar af te kunnen stemmen.

Soms lijkt dat nog het meest op jongleren met een heleboel ballen in de lucht.

En soms laten we ook wel eens een bal vallen, het blijft mensenwerk.

 

GL vindt in ieder geval dat geocaching een leuk nieuw fenomeen is dat toegevoegde waarde kan hebben in onze terrienen, mits er aan een aantal spelregels wordt voldaan. We zijn dan ook zeer benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

 

Enne... voor mensen die in GL-terreinen een cache zouden willen plaatsen of een route willen leggen: voorlopig ben ik contactpersoon, tot bekend is hoe we het precies gaan regelen.

 

Veel plezier met schatgraven.

 

Ciska van der Genugten

(Gelderse Roos)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ciska.

 

Ik ben dus iemand uit de regio Arnhem die dus zeker te maken met jullie zou krijgen. Ook heb ik me hier in dit draadje zeer kritsch over deze afspraak uitgelaten.

Allereerst vind ik het netjes dat je namens Het geldersch Landschap je hier te woord stelt.

 

Ik kan ook de visie begrijpen, maar toch wil ik wat dingen kwijt, en je moet je niet aangevallen voelen maar zie het als een open discussie.

In het interview dat is gegeven voor TV Gelderland op 13 juni j.l. zei de medewerker van jullie dat in toekomst geocaching mogelijk aan banden moest worden gelegd. Ik vraag me af waar in jouw verhaal deze opmerking thuis hoort.

Je geeft zelf aan in het verleden hebben jullie geocaching niet toegestaan, dus die opmerking uit jullie mond was overbodig want jullie stonden het al niet toe.

 

Daarnaast heb ik er nog steeds erg veel moeite mee dat er toestemming moet worden geregeld voor de route die over jullie terreinen lopen. Jullie gaan toch ook niet iemand bij de ingang van een bos plaatsen om aan de wandelaar te vragen welke weg hij gaat volgen?

 

Zoals je aangaf is zich hier iedereen terdege bewust van de gevolgen van geocaching, het is dan ook duidelijk dat het plaatsen van een box of het aanbrengen van een aanwijzing op jullie terrein toestemmingsonderhevig is, alleen om te wandelen op jullie terrein, en ik bedoel paden en lanen, lijkt mij toch echt geen toestemming vereist.

 

Ik ben door het weigeren in het verleden van geocachen, zoals je zelf schrijft en de uitspraken die hier nu en in het interview op 13 juni j.l. gedaan zijn erg skeptisch geworden ten opzichte van het vervolg, misschien kun je me overtuigen van jullie gelijk als we samen voor een eerste cache in de slag gaan wat ik dan ook graag zou aanzwengelen. Kortom laat maar horen hoe jullie dat aan willen gaan of wat je van mij wilt horen.

 

Zoals je merkt heeft het beleid in het verleden ook bij ons toch wel oud zeer teweeg gebracht. Ik zelf ben best bereid open te staan voor een veranderde mening maar zoals al gezegd ik ben er skeptisch over.

 

Met vriendelijke groeten,

Kapitein Haak.

Die hoe dan ook alleen legaal met cachen te werk wil gaan, maar dat werkt wel naar twee kanten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een aantal dagen geleden maakte iedereen zich druk, de voors en tegens vlogen over het beeldscherm. Om de één of andere reden komt er weer een reactie op dit draadje en PLOP men wordt wakker.....

 

Naar mijn mening is hierover alles al gedacht en gezegd.

 

Mumzle vertelde wat er met het GL is overeengekomen. De discussie met het GL is voorbij.  Of we het er nu mee eens zijn of niet is niet van toepassing.

 

Het is jammer dat ik dit draadje niet kan sluiten, want dat is precies wat er eigenlijk zou moeten gebeuren  :lol1:

 

Marja :yes:

 

Marja, is dat nu niet juist waar een forum voor bedoeld is? Een platform voor vragen, opmerkingen, commentaar, kritiek en ..... Discussie ?

 

@Ciska: Goh, je moet nu eelt op je vingers hebben ;) Duidelijk verhaal. En op persoonlijke titel kan ik zeggen dat ik blij ben met de reaktie en de uitleg van het GL. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Gelderse Roos.

 

Ik, en namens mij velen denk ik, zijn blij dat ook de betreffende instanties nu te benaderen zijn via het forum. Het maakt het allemaal voor beide partijen een stuk makkelijker.

GL weet wat er speelt op het forum (maar wist dit eigenlijk al wel) maar ook de forum leden weten zo een beetje wat er speelt bij GL.

Kortom openheid van zaken is een zeer positieve ontwikkeling. :beerchug:

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Gelderse Roos.

 

Ik, en namens mij velen denk ik, zijn blij dat ook de betreffende instanties nu te benaderen zijn via het forum. Het maakt het allemaal voor beide partijen een stuk makkelijker.

GL weet wat er speelt op het forum (maar wist dit eigenlijk al wel) maar ook de forum leden weten zo een beetje wat er speelt bij GL.

Kortom openheid van zaken is een zeer positieve ontwikkeling. :beerchug:

 

Ger@ld

 

Daar sluit ik me graag bij aan. Welkom Gelderse Roos.

 

We hebben hier op het forum vaak gesproken óver de beheerders, maar nooit de kans gekregen om te spreken mét de beheerders.

En daaraan was toch wel behoefte, al was het maar om duidelijkheid te krijgen over het waarom van beleidsbeslissingen en bepaalde genomen stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...