Spring naar bijdragen

Publiciteit - Kranteartikel


baflobill

Aanbevolen berichten

Ter informatie:

 

Afgelopen zaterdag (31 aug) stond er een artikel in het Dagblad van het Noorden met als titel 'Signalen uit het heelal wijzen de weg door het bos.' Subtitel : 'Met de GPS ontvanger struinen door het Drents-Friese Wold'.

Het artikel ging over een tocht met een Etrex en de toon  van het artikel vond ik niet onverdeeld positief.

Mocht er behoefte aan zijn, dan wil ik het wel scannen en online zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hans,

 

Bedankt voor het plaatsen. Het is inderdaad niet een onverdeeld positief stukje geworden, maar dat heeft m.i. vooral te maken met het feit dat de journalist vind dat SBB niet zo heel erg in haar opzet van "struinen met satellieten" is geslaagd. Over het principe van wandelen met de gps laat hij zich m.i. niet negatief uit.

En als de houding van de boswachters in het Drents Friese Wold inderdaad is zoals die in het artikel wordt beschreven, dan denk ik dat de schrijver met zijn kritiek ook wel een punt heeft.

SBB heeft namelijk op haar site staan:

Staatsbosbeheer heeft een nieuwe, avontuurlijke manier van wandelen geïntroduceerd. Met behulp van Global Positioning System (GPS) wijkt u af van de geijkte paden en komt u op verborgen en onbekende plekjes terecht. U gaat zelf op pad door de natuurgebieden van Staatsbosbeheer.

Dat gaat dan in elk geval voor de wandeling door dit gebied niet of nauwelijks op!  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Nu even een stukje uit de locale krant in de USA

GPS Treasure hunt under fire.

 

Het belangrijkste stukje eruit zal ik even vertalen:

"... Maar beheerders in andere parken zien zich geconfronteerd met een vloedgolf van geocachers en haasten zich om beperkingen op te leggen. Kort geleden heeft St. Croix National Scenic Waterway in Wisconsin verbod op geocaching uitgevaardigd en andere parken overwegen minder vergaande restricties.

 

Maar wat ze ook besluiten, ze moeten wel wat doen. Geocaching bestond een paar jaar geleden niet en nu, als je even via de officieele site ze telt: meer dan 600 caches binnen een radius van 100 miles van de Twin Cities. "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Heden zaterdag staat in de bijlage 'Traject' van de Volkskrant een 1/3 pagina artikel uit de reeks 'wild weekend' met de titel: "Neus in het scherm, niet in de wind'.

Aanhef: "Vroeger was het militair geheim. Nu het is vrijgegeven, is het in onze pretcultuur direct een spel geworden: geocaching. Aimée Kiene zoekt een schat met behulp van satellietsignalen".

 

Wat er aan namen valt: Tineke de Boer en Jaap van Raffe, Alterra, JaTi (www.jati.nl), Toolkit, 'Hol door de polder', 'Missie Speulderbos', DeBruineBeren, Schotse Hooglanders.

 

Het is een goed verhaal over de tocht om een multi-cache te doen in bosrijke omgeving waarbij het gebruik van de GPS helder naar voren komt.

 

Er zijn 6 kleurenfoto illustraties die e.e.a. goed in beeld brengen. De cache is een munitiekist, een logboek moet beschreven worden, er wordt gewandeld, een gele Etrex in de hand, lopen zoeken met de GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

--------------------------------------------------------------------------------

Heden zaterdag staat in de bijlage 'Traject' van de Volkskrant een 1/3 pagina artikel uit de reeks 'wild weekend' met de titel: "Neus in het scherm, niet in de wind'

 

Vanmorgen dit artikel ook gelezen.

Het is qua strekking zeker niet fout.

 

Er zijn echter 2 zaken die mij moeite kosten:

1. Ik heb al eerder aangegeven dat ik persoonlijk al die publiciteit liever niet heb, aangezien het risico van "foute figuren" die het geocachen een slechte naam kunnen bezorgen met al die publiciteit toeneemt. En daarmee zou de groeiende - bijna explosief- belangstelling voor het geocachen wel eens een negatieve uitwerking kunnen bewerkstelligen.(?? Het voorgaande berichtje van de prof. over de USA zou daar tevens op aan kunnen sluiten??) Loopt het geocachen het risico aan zijn eigen succes ten onder te gaan, in de toekomst?

Als ik nu ergens toestemming vraag kan ik schermen met zo'n 150 man per jaar- als de cache succesvol is. Dat gaan straks heel andere grootheden worden met mogelijk vervelende consequenties!

Ik maak me daar zorgen over.

Liever klein maar fijn, dan groot en daarna dood. :thumbup:

 

2. Team Jati houdt zich op professionele wijze met geocachen bezig . Waarom zij nu juist met die journalist op pad zijn gegaan weet ik niet, maar als Jati bedrijfsmatig geocached zal daar wel een link liggen.

Ze schrijven op hun site dat ze geocacheroutes uitzetten voor uitjes van bedrijven etc., en je kunt via hen een gps huren. Allemaal prima, maar dan gaan we toch in het gebied komen waarvoor de .comsite in principe niet bedoeld is! Meen ik begrepen te hebben.

Verder, verwijzend naar punt 1.: het is dan in hun belang zoveel mogelijk klanten te werven. Hierdoor kan mijn verwoorddde vrees in 1. sneller verwezenlijkt worden. :(

 

Ik gun iedereen zijn pleziertjes, maar dit zijn mijn gevoelens!

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een doopceel legen.

Al eerder is er een artikel over ze verschenen en wel in de Veluwe Post.

Een kopie van de tekst staat op hun webpage.

Team Jati is op 8 jan. hier aangemeld als forum deelnemer en heeft tot nu toe op gc.com de volgende caches aangemeld:

3 Dec '03 De Zwerver by JaTi (GCF134

21 Mar '03 Het middelpunt van Nederland by JaTi (GCE8E3)

(2/2) 25 Feb '03 Het mysterie van de drie zusjes by JaTi (GCDAFD)

In hun firma folder GPS-events Origineel en avontuurlijk wordt hun cache '3 zusjes' vermeld als object van firma-activiteit (Tea muitjes, Vrijgezellenfeestjes, Personeelsfeesten enz.) en ook wordt er vermeld 'Het labyrint van Merlijn' en 'een schat aan de voet van de reus' die bij mij geen belletje doen rinkelen.

 

Tot voor kort had ik geen weet van het bestaan van dit team en deze firma.

Zouden ze niet in concurrentie treden met de activiteiten vanStichting Geocaching?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier staat een gescande versie van het Volkskrant-artikel van 21 februari 2004.

Tja, hoe komen verhalen in de wereld . . .

 

* GPS signalen kunnen pas sinds mei-2000 door burgers worden ontvangen

 

* soms is het beter de paden in het natuurgebied te nemen

 

Voor de rest een verhaal die aardig klopt. Met als slot de 'waarde' van de schat.

 

P.S. iemand nog opgelet of dit invloed heeft op het aantal forumleden :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...