Spring naar bijdragen

Magnetische of echte Noorden: Welke gebruik je voor geocaching?


pirri

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik durf het haast niet te stellen, maar uit lange cache ervaring blijkt dat menig geocacher north en true north niet specificeerd in de opgaven. Wellicht kent men het verschil niet, maar op 1 km afstand maakt het wel wat uit, en dat kan je aardig opbreken.

Ik zou bij twijfel magnetic north aanhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me dat het magnetisch noorden slechts een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Per jaar veschuift immers het magnetisch noorden ten opzichte van het ware noorden. Ik zou dus kiezen voor het ware noorden.

Hoe denken anderen erover? :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me dat het magnetisch noorden slechts een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Per jaar veschuift immers het magnetisch noorden ten opzichte van het ware noorden. Ik zou dus kiezen voor het ware noorden.

Hoe denken anderen erover? ;)

 

:blush: Ik zou ook gaan voor het ware noorden.

Op dit moment is het verschil tussen true en magnetic north ca. 5 graden (in Nederland) Als je een tocht plant en meerdere kilometers gaat afleggen moet je hier dus rekening mee houden.

Bij aanwijzingen voor het vinden van caches, gaat het doorgaans over geringe afstanden (bijv. 20 meter Noord o.i.d.) daarbij zijn volgens mij de verschillen marginaal.

Kijk voor info hierover eens op het volgende URL:

http://www.hiking-site.nl/navigatie_kompas_declinatie.php

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me dat het magnetisch noorden slechts een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Per jaar veschuift immers het magnetisch noorden ten opzichte van het ware noorden. Ik zou dus kiezen voor het ware noorden.

Hoe denken anderen erover? :blush:

Ik gebruik altijd "True north". Veel cachers weten denk ik nauwelijks dat er verschil is. Evenals het feit dat het RD raster niet N-Z ligt.

In praktijk maakt het niet zo heel veel uit. Op een kilometer is het zo'n 25 meter. Meestal gebruik je de hoeken over veel kleinere afstanden.

Ik weet van een cache van Pyne (die nu actief is) dat het er wel degelijk toe doet dat je goed om gaat met het noorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik altijd "True north". Veel cachers weten denk ik nauwelijks dat er verschil is. Evenals het feit dat het RD raster niet N-Z ligt.

In praktijk maakt het niet zo heel veel uit. Op een kilometer is het zo'n 25 meter. Meestal gebruik je de hoeken over veel kleinere afstanden.

Ik weet van een cache van Pyne (die nu actief is) dat het er wel degelijk toe doet dat je goed om gaat met het noorden.

 

:blush: scsi,

Je hebt gelijk, het maakt in dat geval wel degelijk uit. Bij bijvoorbeeld BKE-caches die over kaarten heen geprojecteerd zijn, kan het verschil oplopen tot honderden meters als er met N-Z-aanwijzingen wordt gewerkt en niet met coordinaten.

In zo'n geval is het dus handig als de cache-owner erbij vermeldt, welk Noorden hij heeft gebruikt.

 

### Bericht leesbaar(der) gemaakt door moderator ###

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dit moment is het verschil tussen true en magnetic north ca. 5 graden (in Nederland)

 

Beste Twin Peaks

 

Jij zit blijkbaar bovenop een lokale ijzermijn!!! :yes:

Hier kan je de plaatselijke declinatie online berekenen en voor Rotterdam geeft dat :

 

Declination = 0° 48' W changing by 0° 8' E/year

 

Da's dus heel wat minder dan jouw 5° hé!

Meer nog : een dergelijke declinatie is echt wel verwaarloosbaar, probeer maar eens een koers te lopen op een halve graad nauwkeurig!

 

Enkel bij het projecteren van waypoints over grotere afstanden (aantal honderden meters) zal je een afwijking krijgen van een aantal meter. Voor het traditionele geocachen (waarbij geen projecties noch kompaskoersen bepaald moeten worden) speelt het absoluut GEEN rol of de GPSr op True of Magnetic North staat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze instelling speelt enkel mee als je de richting die je GPS aangeeft (of die je hebt berekend vanaf een stafkaart), wilt overbrengen op een kompas. Bij sommige kompassen (lees: duurdere) kan men de afwijking tussen het ware en magnetische noorden instellen (met een klein schroefje), zodat die "declinatie" is weg te werken en je met het ware noorden kunt werken.

De afwijking is, zoals al eerder gezegd, zo klein in Nederland en België dat het in de praktijk weinig verschil uitmaakt. Maar op vakantie in een ander land, kan het wel degelijk belangrijk zijn.

In sommige cachebeschrijvingen wordt je gevraagd om een waypoint te projecteren. Als het een grote afstand betreft, dan schrijft de auteur er best bij of bij zich baseerde op het ware of het magnetische noorden, zodat je er bij het berekenen ook rekening mee kunt houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...