Spring naar bijdragen

Eigen cache loggen...


Twumi

Is het OK om je eigen caches te loggen?  

70 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het OK om je eigen caches te loggen?

    • Ja
      4
    • Nee
      65
    • Alleen onder bepaalde omstandigheden (gaarne toelichten)
      1


Aanbevolen berichten

Dat vind ik iets totaal anders.

Eigenlijk is dat gewoon een hele carambalige not found.

Ik heb dit ook wel eens gehad en heb de cacher toen toestemming geveven om de cache te loggen, immers aan het einde van een multi van weet ik hoeveel Km is dat het minste wat je kan doen.

Als de cacher kan aantonen dmv bv een foto dat de box echt weg is en later blijkt bij controlle door de eigenaar dat de box echt verdwenen is zou de cacher de cache alsnog van me als found mogen loggen .

Immers ze zijn op de juiste lokatie geweest en hebben er genoeg moeite voor gedaan.

bewerkt door The Crow 666
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij van Team Lwd lopen vaak met meerdere personen, vier van de vijf vinden de wandeling in combinatie met het zoeken/vinden van iets, een leuke bezigheid. :D

 

Eén van ons is meer voor de punten, die logt zijn eigen caches, en loopt als ie niet met de groep weg is alleen maar parkeerplaats –caches, caches waarvoor je bijna niet eens je auto uithoeft. :thumbup: Wij zeggen wel eens uit de grap, we maken voor B” een pizza -cache, wordt ie aan de deur gebracht…

SO WHAT… Dat is geocaching. Het is juist zo mooi dat je kunt kiezen wat je zelf leuk vind… ;)

 

Als je voor de punten gaat, log je toch gewoon wereldwijd willekeurige caches, misschien vallen er 10% af door een log controle, maar het overgrote deel garandeer ik je, zal gewoon blijven staan. :eek:

 

Kreeg niet zo lang geleden een telefoontje op een zaterdag van een cacher die vertelde dat hij bij één van mijn caches stond, maar het hem te veel moeite was (vanwege de brandnetels) om de kist te pakken en een log in te vullen. Of ie hem wel op internet mocht loggen. Tuurlijk, als hij daardoor meer plezier aan zijn hobby beleeft, wie ben ik om hem de les te lezen… :no:

 

En nee, dat wereldwijd spookloggen heb ik zelf niet bedacht, dat heb ik per ongeluk ontdekt toen ik opzoek was naar een verdwenen travelbug, diegene die hem had gegrabbed had op één dag, meer dan 50 caches gelopen, op tenminste drie continenten. Vond het wel leuk bedacht. Hij liep nu tegen de lamp omdat ie met travelbugs ging slepen, en die hebben een reishistorie.

 

Vooral cachen zoals jij het leuk vindt, dan blijft het namelijk leuk…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachers die zelf cachen neerleggen zitten over het algemeen ruim in de gevonden caches. Zou het nou echt de moeite zijn om die paar neergelegde caches te loggen om je stats op te krikken ?

In dit geval gaat het om 14 caches die nu als Found worden geteld.

Daarmee krik je je wel een paar plaatsjes omhoog, denk ik.

 

Biertje :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

-

Eén van ons is meer voor de punten, die logt zijn eigen caches,

Dat snap ik niet. Met loggen bedoel je zeker een 'found' loggen. Dat is best raar, want om iets vinden wat je zelf verstopt hebt is natuurlijk geen kunst aan. Overigens betwijfel ik of de punten ook daadwerkelijk bijgeteld worden als je een zelfverstopte cache onder het zelfde account logt. Ook bij het dubbelloggen van een cache worden de punten volgens mij niet dubbel bijgeteld.

 

-

en loopt als ie niet met de groep weg is alleen maar parkeerplaats –caches, caches waarvoor je bijna niet eens je auto uithoeft. :eek:  Wij zeggen wel eens uit de grap, we maken voor B” een pizza -cache, wordt ie aan de deur gebracht…

SO WHAT… Dat is geocaching. Het is juist zo mooi dat je kunt kiezen wat je zelf leuk vind… ;)

Daar is niks mis mee. Het spelletje is het verstoppen van een doos(je) dat een ander dan weer vindt. Waar het ligt maakt natuurlijk niet uit. Of je het leuk vindt is natuurlijk persoonlijk.

 

-

Als je voor de punten gaat, log je toch gewoon wereldwijd willekeurige caches, misschien vallen er 10% af door een log controle, maar het overgrote deel  garandeer ik je, zal gewoon blijven staan. :no:

 

...

 

En nee, dat wereldwijd spookloggen heb ik zelf niet bedacht, dat heb ik per ongeluk ontdekt toen ik opzoek was naar een verdwenen travelbug, diegene die hem had gegrabbed had op één dag, meer dan 50 caches gelopen, op tenminste drie continenten. Vond het wel leuk bedacht. Hij liep nu tegen de lamp omdat ie met travelbugs ging slepen, en die hebben een reishistorie.

Dat heeft niks met geocaching te maken. Is het een 'echte', serieuze cacher? Ik betwijfel het. Het is natuurlijk niet te verbieden omdat je het gewoonweg niet kan opsporen en straffen. Dit staat de discuusie echter niet in de weg.

 

Kreeg niet zo lang geleden een telefoontje op een zaterdag van een cacher die vertelde dat hij bij één van mijn caches stond, maar het hem te veel moeite was (vanwege de brandnetels) om de kist te pakken en een log in te vullen. Of ie hem wel op internet mocht loggen. Tuurlijk, als hij daardoor meer plezier aan zijn hobby beleeft, wie ben ik om hem de les te lezen… :D

Ook dit is weer moeilijk te verbieden. Zelf heb ik ook wel eens gehad dat ik de cache niet open kreeg, of dat ik het logje niet kon vinden. Zelf vond ik het niet echt leuk om een cache zo te loggen. Maar die cacher heeft in ieder geval de tocht ondernomen. Bovendien heeft dit niks te maken met de discussie over het loggen van je eigen caches.

 

Vooral cachen zoals jij het leuk vindt, dan blijft het namelijk leuk…

Zoals je het hierboven beschrijft heeft het niet echt alles met cachen te maken. Het spelletje is het zoeken en vinden van een cache, niet het loggen van cache wereldwijd op internet, of het loggen van je eigen caches. Dit kan je dus geen cachen noemen, en dus ook niet 'cachen zoals je het leuk vindt'.

 

Groetjes Quaerens :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens betwijfel ik of de punten ook daadwerkelijk bijgeteld worden als je een zelfverstopte cache onder het zelfde account logt. Ook bij het dubbelloggen van een cache worden de punten volgens mij niet dubbel bijgeteld.

Geen twijfel over mogelijk: het loggen als Found van een onder hetzelfde account geplaatste cache levert 1 punt op. Zelf geconstateerd.

Ook het dubbel- of (driedubbel)loggen van dezelfde cache levert even zoveel punten. Ook zelf geconstateerd.

 

Biertje :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij krijg je voor je neergelegde cache al een punt dus ik zie niet in waarom je om nog een keer zou mogen loggen. Zou eigenlijk door de server onderkend en tegengegaan moeten worden.

 

:thumbup: Misschien kan de administrator het script wel zo aanpassen dat het loggen van eigen caches 10 punten strafkorting geeft. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, de uitslag van de Poll lijkt me duidelijk. :thumbup:

 

Zelf ben ik ook wel voor een optie in GC.com die dat niet toestaat.

Cache geplaatst? Mooi, hebbie een punt erbij, en dus hoeft loggen niet en kan dan ook niet meer. Lijkt mij een prima oplossing.

En sinds GSAK gewoon netjes je eigen caches weergeeft, is ook de noodzaak verdwenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog maar eens een keer wat duidelijk maken.

 

Je zit hier bij geoaching.NL en niet bij geocaching.COM. Het aantal founds, hoe dan ook verkregen wordt geregistreerd bij geocaching.COM. De statistieken van geocaching.nl zijn gebaseerd op de founds van caches in nederland; die cijfers worden onttrokken aan de site van geocaching.com.

Die twee vergelijken is dus al het vergelijken van appels en peren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)
Geen twijfel over mogelijk: het loggen als Found van een onder hetzelfde account geplaatste cache levert 1 punt op. Zelf geconstateerd.

Ook het dubbel- of (driedubbel)loggen van dezelfde cache levert even zoveel punten. Ook zelf geconstateerd.

 

Biertje  :thumbup:

 

Klopt en dat is maar goed ook, want bij een steeds op een andere plek liggende multi zoals Kiekeboe vind ik het wel terecht dat ik hem als hij weer eens ergens anders ligt en ik hem weer gevonden heb als found log.

Wij hebben bijvoorbeeld ook het Surprise event twee keer gelogd. Twee teamleden hebben immers meegedaan en we hebben beide caches met de harde kern van het team gemaakt en die zijn ook meegeweest zoeken. Veel werk aan gehad en het leek ons ook wel terecht tegenover de makers van de caches die wij gezocht hebben dat we deze als found zouden loggen. Doordat we ze allebei op dezelfde dag hadden gevonden kregen we maar één punt in de Nederlandse lijst en echt waar, kinderachtig of niet, ik heb een van de twee dus een dag later gezet vanwege het puntje.

Loggen van caches die ik niet vind omdat ze er niet meer liggen doe ik niet, maar als een ander daar anders over denkt: even goed vrienden. Uiteraard heeft de eigenaar van een cache het volle recht om zo'n log goed of niet goed te vinden hoor.

Controleren van logs in het logboek van onze caches doe ik ook niet. Als mensen fals willen spelen moeten ze dat vooral doen. Als anderen wel logs willen controleren vinden wij dat ook prima.

Speel het spelletje vooral zoals je zelf wilt, maar verpest het niet voor anderen.

En voor punten zijn wij ook gevoelig hoor, toen ik gisteren voorstelde een Salamander te gaan doen, zei J@s: nou nee, laten we maar wat canisters gaan oppikken, dan staan we weer op de 25ste plaats :crybaby:

bewerkt door Yvonne (GOTCHA)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)
Volgens mij krijg je voor je neergelegde cache al een punt dus ik zie niet in waarom je om nog een keer zou mogen loggen. Zou eigenlijk door de server onderkend en tegengegaan moeten worden.

 

Dat is dus hetgeen het hier om begonnen is. Er zijn mensen die onder een andere account, al dan niet in samenwerking, caches maken dan onder de account waaronder ze gevonden caches loggen.

Je hebt dan het werk gedaan en een leuke cache gemaakt, maar je krijgt onder je eigen naam in de nederlnadse statistieken geen punt voor een gemaakte cache, want hoe zou zo'n cache gekoppeld moeten worden aan jouw account als je hem onder een ander hebt gemaakt?

De oplossing die deze maker heeft gevonden om toch een punt per gemaakte cache te krijgen is doorgewoon de cache als found loggen.

Ik zou het niet doen en er zijn meerdere cachers die het niet doen, maar er zijn er ook een paar die dit een eerlijke manier vinden om hun statistieken goed te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het loggen van eigen caches, mag ik eigenlijk nog niet meepraten. We hebben er zelf nog geen gelegd. Maar ik denk niet dat wij dat zullen gaan doen. Een found/puntje is voor mij toch de “beloning” voor de moeite die we hebben gedaan voor het lopen van een tocht, oplossen van de puzzel of wat dan ook. En als je een cache zelf verstopt hebt, is er weinig om “trots” op te zijn. Je hebt tenslotte al je “beloningspuntje” voor het plaatsen. ( Heeft in, gelukkig, veel gevallen, misschien nog wel een grotere waarde.)

 

Maar die moeite moet dan ook tot “het bittere eind” gedaan worden. Dat wil zeggen; Cache overduidelijk weg, dan ook geen found. Dat stikkertje moet wel geplakt worden [:crybaby:].

 

Wat al eerder gezegd is, met GSAK kun je prima je eigen caches eruit filteren, dus dat hoeft niet de reden te zijn. Wat betreft het dubbel loggen kan ik het dus wel met Yvonne eens zijn, twee keer de moeite gedaan voor een totaal andere “opdracht”, dan ook twee keer de “beloning”.

 

Overigens geeft dat in de praktijk een klein probleempje bij ons. Ooit het “Moddermonster” gelopen, gevonden en dus gelogd. “Het spel van de Wilde Jacht” echter nog niet. De enige manier, die ik kon bedenken, om dat nu in GSAK ook zo te laten tellen, is om wilde jacht te blokkeren in GSAK.

 

Zo zijn in ieder geval de regels voor ons team. En da’s ook het leuke van het geocachen. Zeer ruim uit te leggen regels, zodat ieder die op zijn/haar eigen manier mag aanscherpen, als hij/zij daar behoefte aan heeft. En wat betreft het scoren; ik vergelijk dat altijd met de fietser die net voor je rijdt; je hebt van die mensen die hem altijd passeren willen. (Ook wij :thumbup: ) Zal mensen wel eigen zijn, je een doel stellen. Dat doel kan overigens ook die lange, ingewikkelde, zware tocht zijn, die eindelijk eens gelopen moet worden.

 

 

Spirit (Pentagram)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook het dubbel- of (driedubbel)loggen van dezelfde cache levert even zoveel punten. Ook zelf geconstateerd.

 

Wij hebben bijvoorbeeld ook het Surprise event twee keer gelogd. Twee teamleden hebben immers meegedaan en we hebben beide caches met de harde kern van het team gemaakt en die zijn ook meegeweest zoeken.

 

Dat vind ik ook geen probleem. We hebben hetzelfde gedaan, nu al 2 jaar achter elkaar.

 

Het kan ook geen probleem zijn omdat je ook 2 verschillende caches loopt.

 

KralenFee en ik zijn samen Team Dauwtrappers. De Fee doet apart mee met Suprise en ik ook.

We leggen dus samen 2 caches neer voor 2 verschillende cachers en moeten samen ook 2 caches zoeken van ook weer 2 verscillende suprise event deelnemers. Je vind dus 2 caches en dan log je er ook 2. De afgelopen keer moest de KralenFee naar Tel Apel en ik tussen Meppel en Zwolle in. En als team ga je samen en apart loggen kunnen we niet.

 

Maar, je moet het wel doorgeven aan onze statistieken beheerder hier op geocaching.nl

 

Geocaching.com ziet iedere found it als een found it en telt alles bij elkaar op. Als je dat niet doorgeeft aan bijvoorbeel albrt hier op geocaching.nl dan zullen de statistieken van .nl verschillen met de found it's van .com

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog maar eens een keer wat duidelijk maken.

 

Je zit hier bij geoaching.NL en niet bij geocaching.COM. Het aantal founds, hoe dan ook verkregen wordt geregistreerd bij geocaching.COM. De statistieken van geocaching.nl zijn gebaseerd op de founds van caches in nederland; die cijfers worden onttrokken aan de site van geocaching.com.

Die twee vergelijken is dus al het vergelijken van appels en peren.

 

Toch zit er verschil in. Als je een event als de suprise event logt dan wordt dat bijgeteld. Als je dat 10 x logt wordt het 10 x bijgeteld.

De Stats in Nederland bij .nl laten het maar 1 x zien en tellen dus de 10 x niet.

 

Dan moet je een berichtje sturen naar albrt en vertellen waaron je vind dat er meer logjes moeten meetellen.

 

Voor ons is dat ieder teamlid een suprise neerlegt en ieder teamlid ook een supise moet zoeken en aagezien we alleen maar als team geregistreerd staan bij .com en aangezoen we alleen maar als team aan het cachen zijn ..............

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...