Spring naar bijdragen

Waarom geen GPS72?


Erben

Aanbevolen berichten

Zomaar, vraag ik me ineens af:

waarom heeft 'niemand' een gps72? tenminste daar lijkt het op als ik in dit forum kijk.

De etrex serie is mateloos populair (op zich terecht) maar de 72, qua prijs en mogelijkheden vergelijkbaar met de Venture, biedt toch als extra's

- een betere ontvangst :blush:

- blijft drijven :lol1:

- een grotere display :lol1:

- een handigere bediening (denk ik als ik de afbeelding zie, want meer knopjes) :D

Dus... waarom lijkt 'iedereen' etrexen te hebben en kom ik de 72 nergens tegen in het forum?!

Het is zomaar iets wat ik me afvraag op een druilerige zaterdagavond...

Nou, niet helemaal zomaar natuurlijk. Het heeft wel met de aanschaf van een gps te maken... :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dus... waarom lijkt 'iedereen' etrexen te hebben en kom ik de 72 nergens tegen in het forum?!

Ik denk inderdaad dat je met de GPS72 een apparaat in huis haalt dat heel geschikt is om mee te gaan geocachen: handzaam, robuust, duidelijk scherm en ongetwijfeld t.o.v. de etrexen een merkbaar betere ontvangst onder het bladerdak vanwege de quad helix antenne.

 

Lijkt me zeker zijn prijs waard! :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb her en der kennissen die veel op het water ronddobberen in diverse soorten vaartuigen (van half-zeewaardige kajuitjachten en zeewaardige zeilboten tot kano's).

Die waterratten zijn gewend aan hoge prijzen voor de meest onbenullige dingen. Watersport is duur.

En in die kringen is een GPS72 heel populair. Hij blijft drijven (alles aan boord valt wel een keer in het water) en kent grapjes als anker-alarm wat een goede nachtrust kan garanderen aan boord.

Dat de GPS72 bij landrotten (en dus geocachers) niet zo in trek is: er zijn vele goedkopere alternatieven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad dat je met de GPS72 een apparaat in huis haalt dat heel geschikt is om mee te gaan geocachen: handzaam, robuust, duidelijk scherm en ongetwijfeld t.o.v. de etrexen een merkbaar betere ontvangst onder het bladerdak vanwege de quad helix antenne.

 

Lijkt me zeker zijn prijs waard! :blush:

Precies! Gebruiken nu inmiddels ruim een jaar een GPS72 en hebben al een heleboel caches mee kunnen vinden. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de GPS72 bij landrotten (en dus geocachers) niet zo in trek is: er zijn vele goedkopere alternatieven.

 

Dat is nu juist het punt; volgens mij is dat niet zo.

Welke zijn dan goedkoper? OK: etrex euro, geko's 101 en 201.

Zijn die zo populair onder geocachers?

 

Ik lees in het forum vaak over moeizame ontvangst in bossen :beerchug: en als reden daarvoor wordt vaak de matige ontvangst van de flatpatch antenne genoemd, itt de quadrifillar (oid) antenne.

Die de 72 dus wel heeft.

 

Ach, het is gewoon leuk er een beetje over te filosoferen... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

Ik lees in het forum vaak over moeizame ontvangst in bossen :beerchug: en als reden daarvoor wordt vaak de matige ontvangst van de flatpatch antenne genoemd, itt de quadrifillar (oid) antenne.

Die de 72 dus wel heeft. [...]

Volgens mij is de hele 'helix doet het beter' een advertising gimmick. Net zoals een kinderbuggy met schijfremmen dat is. Of een vernieuwd waspoeder.

 

Er is heel wat afgeschreven en gediscussieerd over beide types.

Theoretisch kan men stellen:

1. een patch-antenne die bestaat uit een metalen vlak boven een metalen grondplaat trilt minder enthousiast mee als de richting van het signaal schuiner op het oppervlak invalt.

1-> vanaf de horizon tot op 10 graden erboven is de ontvangst noppes. Laag struikgewas om je heen is niet erg.

2. een helix antenne bestaat uit een spoel die gewonden is in de richting van de polarisatie die het GPS-signaal heeft (rechtsdraaiend). De gevoeligheid voor zijwaards invallende signalen is prima maar in de lengte richting van de spoel is weinig ontvangst.

2-> Bladeren recht boven je hoofd zijn niet zo erg. Je hebt geen signaalvermindering want je had zo wie zo al weinig signaal.

3. de dubbele rechtsgedraaide enkel-dipool. Dit is het beste wat je kan hebben.

 

Helaas is het niet mogelijk om de laatste antenne te miniaturiseren mbv. de juiste di-electrische spullen. En blijf je zitten met een ruimte van 20x20x20 cm. die nodig is. Extreem onhandig en niet aan de man te brengen, zo'n doos.

 

Momenteel ontlopen de beide normale soorten antennes elkaar niet in de belangrijke eigenschap: de gain.

Je moet even af van het idee dat het er net zo aan toe gaat als bij FM en AM radio ontvangst. We hebben een spread-spectrum digitaal gemoduleerd signaal.

Dan wordt belangrijk:

1. hoeveel ruis voegt de eerste trap van mijn ontvanger toe aan het 'analoog' versterkte signaal.

2. hoe wordt de digitale informatie eruit gezeefd

3. hoe worden de digitale signalen verder verwerkt.

 

Je snapt wel dat je aan de hand van het eindresultaat: de aangegeven ontvangststerkte, je positie, je EPE en je positieverandering erg weinig zal kunnen zeggen over 'deze antenne is beter dan die andere'.

Wel kan je waarnemen 'deze GPS is beter op dit punt op de aardbol op deze tijd dan die andere'.

 

Je kan het ook zuiver wiskundig bekijken: tussen de inkomende informatie (antenne) en de uitgeleverde info (wat je op je scherm kan zien, je positie e.d.) zit een Kalman Filter.

Zonder kennis van de specifieke constructie (eigenschappen) van het filter en de daarbij behorende parameters kunnen geen uitspraken worden gedaan over de variaties in de informatie-dichtheid van de invoer.

 

Even zijdelings: het is dit Kalman filter dat bij sommige merken/types/firmware versies die 'overshoot' veroorzaakt bij het lopend zoeken/vinden van een cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is de hele 'helix doet het beter' een advertising gimmick. Net zoals een kinderbuggy met schijfremmen dat is. Of een vernieuwd waspoeder.

Misschien. Toch kan niet ontkend worden dat veel gebruikers van de gps'en in de 72- en 76-serie reppen over een betere ontvangst in bossen dan met gps'en uit de etrex serie.

 

Er zijn deskundigen, zoals Joe Mehaffey in dit stukje, die de betere ontvangst van de grotere gps'en toeschrijven aan het feit dat de hier ingebouwde antennes ook wat groter zijn dan die in de compactere gps'en uit de etrex-serie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is de hele 'helix doet het beter' een advertising gimmick. Net zoals een kinderbuggy met schijfremmen dat is. Of een vernieuwd waspoeder.

Misschien. Toch kan niet ontkend worden dat veel gebruikers van de gps'en in de 72- en 76-serie reppen over een betere ontvangst in bossen dan met gps'en uit de etrex serie.

 

Er zijn deskundigen, zoals Joe Mehaffey in dit stukje, die de betere ontvangst van de grotere gps'en toeschrijven aan het feit dat de hier ingebouwde antennes ook wat groter zijn dan die in de compactere gps'en uit de etrex-serie.

Ik ben er nog niet echt van overtuigt. Ik heb een Extrex Legend en een GPSMAP 76S (een grotere broer van de 72). Met beiden al veel in het bos gelopen, maar ik kan nu niet zeggen dat de GPSMAP76S echt een veel beter ontvangst heeft. Sterker nog, in een aantal gevallen verliest de Legend minder snel het ontvangst in het bos. Toch heeft de GPSMAP 76 de voorkeur omdat deze over meer mogelijkheden beschikt. Ook op het water gebruik ik hem omdat die ook kan drijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zo zien wij dat dit topic tot een interessante discussie leidt!

 

1. een patch-antenne die bestaat uit een metalen vlak boven een metalen grondplaat trilt minder enthousiast mee als de richting van het signaal schuiner op het oppervlak invalt.

1-> vanaf de horizon tot op 10 graden erboven is de ontvangst noppes. Laag struikgewas om je heen is niet erg.

2. een helix antenne bestaat uit een spoel die gewonden is in de richting van de polarisatie die het GPS-signaal heeft (rechtsdraaiend). De gevoeligheid voor zijwaards invallende signalen is prima maar in de lengte richting van de spoel is weinig ontvangst.

2-> Bladeren recht boven je hoofd zijn niet zo erg. Je hebt geen signaalvermindering want je had zo wie zo al weinig signaal.

 

Ben ik nou zo dom of kun je de gps dus gewoon even rechtop houden (patch antenne) cq plat (helix) om de nadelen teniet te doen?!

 

Back on topic: de overige voordelen van de 72 staan nog steeds!

Ik kan zelf wel een reden bedenken voor de 'impopulariteit' van de 72: hij is groter (dus lomper) en minder hip dan de etrexen (voor de goede orde dit is niet mijn mening maar vermoeden van de redenen dat de 72 minder ppopulair is dan de etrexen).

Ik vroeg me af, of er ook andere redenen zijn.

Maar die heb ik niet gezien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]Ben ik nou zo dom of kun je de gps dus gewoon even rechtop houden (patch antenne) cq plat (helix) om de nadelen teniet te doen?!

[..]

Laat ik het hebben over de GPS ontvanger. Aangezien er zo veel betekenissen zitten aan 'GPS' geeft men de GPS die je in de hand hebt de naam GPSr (r van reciever(=engels)).

En ja inderdaad, je kan je antenne gewoon richten naar het stukje van de hemel waar je satellieten staan. Daarvoor heb je ook een schermpje waarop die posities aan de hemelbol staan aangegeven.

Als ik zie (terwijl ik loop) dat er veel sats door mijn lijf worden afgeschermd dan houd ik de GPS in uitgestrekte arm links (of rechts) van me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken tegenwoordig een GPS-72 nadat van de zomer de GPS-12 na 7 jaar trouwe dienst

uit de auto is verdwenen. (Moet je hem ook maar niet achterlaten op het dashboard terwijl de

deur niet op slot zat).

 

Volgens mij was de GPS-12 een van de betere ontvangers (alhoewel hij al in 1998, nog in het

SA tijdperk aangeschaft was).

 

Vaak zag ik logs die klaagden over slechte ontvangst en lieten ook de 8-kanaals motorola en

PDA-gps het afweten terwijl de 12 zijn lock niet verloor. Hij gebruikte wat meer batterijen en

was wat zwaarder maar beviel prima.

 

Bij vevanging hem dus maar vervangen door de GPS-72 wat de opvolger van de 12 was.

Ik heb hem nog niet vaak genoeg gebruikt om te kunnen vergelijken met de andere ontvanger

als de vista etc..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat "slechte ontvangst" in bossen kan ik per direct ontkrachten.

 

Bladerdek levert minder ontvangst in gebieden waar de bomen meer bloot worden gesteld aan 'vervuild' grondwater en 'vervuilde' lucht.

Hoger metaalgehalte en dus iets minder ontvangst. Overigens in dat ook te verwaarlozen. Het verschil tussen 15 meter en 7 meter nauwkeurig kun je nl. ook gerust in een weiland oplopen.

Deze zomervakantie druk gecached in Luxemburg, en ook DomDom3 gebruikt voor de routes. Nada die problemie.

Zelf onder bladerdekens waar de zon nog amper doorheen kwam had ik vaak een nauwkeurigheid van 5 meter met m'n eTrex Legend.

 

Reden om een veel duurdere GPS aan te schaffen voor de nauwkeurigheid is er dus NIET!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik gebruik al enige tijd een GPS72 en ben er erg tevreden mee. :oops:

 

Ik gebruik hem naast het Geocachen bij scouting en vind m echt fijn.

 

Het enige nadeel vind ik dat ie groter is dan een eTrex, maar verder alleen mar voordelen. Ook de extra mogelijkheden zijn vaak erg handig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even inhakend op de antenne problematiek, puur theoretisch gezien heeft de helixantenne onder veel omstandigheden een grotere vrije hoek, indien men ook een ingebouwd electronisch kompas gebruikt moet men het apparaat toch juist weer horizontaal houden.

(bij veel mensen hangt zo'n apparaat rond hun nek te bungelen of in een borstzakje en bij het bekijken van het schermpje wordt het op ongeveer 45 graden gehouden)

 

Overigens ben ik zeer tevreden met de etrex-summit (voor die momenten wanneer kompas en hoogtemeter thuis blijken te liggen).

Het enige wat bij een opvolger voor mij van belang zou zijn is 100% waterdichtheid met opdrijvend vermogen, een externe antenneaansluiting en een batterijspaarstand d.m.v. het uitschakelen van het scherm wanneer niet gebruikt.

 

Kees :oops:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...