Wilxlii Carrotte Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 14 oktober 2004, Aan: zhl@zuidhollandslandschap.nl LS. Gisteren ben ik gebeld door een vriendelijke dame die mij probeerde over te halen om uw organisatie geldelijk te ondersteunen. In principe sta ik daar wel positief tegenover. Toch zou ik eerst het volgende van u willen weten. Het gaat om mijn hobby geocachen. (Indien u niet bekend bent met dit fenomeen, kijk op www.geocaching.nl) Mijn vraag aan u is: Hoe staat u tegenover geocachen? Met vriendelijke groeten, Willem Heeringa Dit was het antwoord op 15 oktober 2004: Geachte heer Heeringa, Naar aanleiding van uw vraag moet ik u meedelen dat wij afwijzend staan tegenover geocachen. De schaal van onze terreinen en de kwetsbarheid van flora en fauna liggen aan dit beleid ten grondslag. Hoogachtend, K.A. Bevington hoofd Eigendom & Beheer ZHL Ik ga ze maar niet geldelijk steunen...
Johannes Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 Ja, een teleurstellende reactie, maar niet helemaal onbegrijpelijk. Je zet ze in je mailtje wel een beetje het mes op de keel.
Heirbaut Hunters Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 Mwah, mes op de keel. Valt wel mee. Ik zou zeggen kort en bondig. Waar ik zo onderhand peuken van heb, is dat je om een cache goedgekeurd te krijgen, eerst een tijdsinvestering van vele uren moet doen om zo'n mallemolen van bureaucratische kantoorboswachters in gang te krijgen. Ellenlange briefwisselingen, uitleg aan complete organisaties inclusief de schoonmaakdienst en de koffiejuffrouw, raadsvergaderingen enz. En dat gaat me wat te ver, dat wil zeggen, die tijd heb ik er niet voor over. Net als Williii vraag ik het eenmaal, en bondig. Geen goedkeuring? Dan niet! Geen cache dan maar. Alternatief is zoeken in de grijze gebieden, in die zin, dat je onder goedkeuring uit kan . Maar dan ook verantwoord plaatsen!
dmace Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 De schaal van onze terreinen en de kwetsbarheidvan flora en fauna liggen aan dit beleid ten grondslag. Hmm, Dit impliceert dat de schaal te klein is om zonder afsluiting kwetsuur te voorkomen. Volgens deze meneer is er in Zuid-Holland dus te weinig natuur om geocachers toe te staan daar gebruik van te maken. Blijft er dus genoeg ruimte over om wel caches neer te leggen.
Team Foxlake Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 Vernielen wij als Geocachers dan zo veel???? Volgens mij zijn wij niet van zulke bandalen. Vind het jammer, want de mooiste plekken vind je in de natuur.
Wilxlii Carrotte Geplaatst 15 oktober 2004 Auteur Geplaatst 15 oktober 2004 Ik heb een reactie gestuurd: Geachte heer/mevrouw Bevington, Dank voor uw snelle reactie. Zoals u misschien begrijpt ben ik minder blij met uw antwoord. Natuurlijk snap ik best dat terreinen met kwetsbare flora en fauna beschermd moeten worden. Omdat ik uw antwoord toch wel erg categorisch nee vind klinken, wil ik u toch in het kort iets meer over de praktijk van het geocachen vertellen en daarmee aangeven waar ik denk dat uw nee vandaan komt. Het doel van geocachen is uiteindelijk een cache vinden. Als dat alles was zou 99% van de geocachers afhaken. Wij willen namelijk veel meer, vooral bezig zijn in mooie gebieden. Hoe doen we dat? Wel, als ieder ander mens dat toegang heeft tot het betreffende gebied. In de eerste plaats blijven wij daarbij alleen daar waar het mag, hetgeen meestal inhoudt: op de paden. Wij werken met zogenaamde way-points die wij via een GPS-apparaat vinden. We maken daarbij gebruik van wat het gebied ons biedt, vaak paaltjes met gekleurde koppen, ANWB-paddestoelen, informatieborden en stellen daar vragen over. Met de antwoorden moet dan wat 'gegoocheld' worden zodat ze omgezet worden in getallen die we in onze GPS-apparaten kunnen tikken om zo het volgende way-point te vinden. Wij gedragen ons dus als normale wandelaars met dit verschil, dat wij de weg vinden via de GPSr. Nogmaals alleen op de paden. Ik kan me niet voorstellen dat wij hierbij beheerders van landschappen tegen ons krijgen. Integendeel: wij genieten van bijzondere landschappen. Is dat niet ook een doel van het landschapsbeheer? Maar zoals al gezegd: uiteindelijk willen we een cache vinden. Het liefst verstoppen we die zo, dat willekeurige wandelaars die niet vinden en geocachers juist wel (met niet al te veel moeite om de natuur te sparen). Ik denk dat hier uw probleem om de hoek komt met het geocachen. Graag willen wij caches verstoppen samen met de beheerders op plekken die de beheerders kennen en waarvan ze weten dat het niet erg is op dat punt een beetje het pad te verlaten. Is zo'n plek niet te vinden in het landschap, dan zijn er verschillende andere oplossingen mogelijk die dan door ons gebruikt worden. Een leuke is: de cache komt in het bezoekerscentrum te liggen en wordt overhandigd aan cachers als ze een wachtwoord zeggen. Dit wachtwoord vinden ze door de hele cache-route af te leggen. Een mooi voorbeeld hiervan is een cache op Vlieland. (zie: V.F.M.C. Vlieland) Andere mogelijkheid is, als er een heel bijzonder punt in het landschap is, om er een zogenaamde virtuele cache van te maken. Er wordt dan niets verstopt, maar men moet de 'cache-legger' b.v. een foto sturen als bewijs dat men er geweest is. Wat ook wordt gedaan als er echt niets mogelijk is binnen het landschap: we leggen de cache ergens buiten het landschap. Gelukkig staan veel landschapsbeheerders op goede voet met de geocachers en kunnen wij er onze mooie hobby beoefenen. Ik hoop dat het ZHL iets genuanceerder over het geocachen gaat denken, zodat ook met het ZHL in de toekomst gepraat kan worden over enige vorm van geocachen in het ZHL. Misschien vraagt u zich af om welke aantallen geocachers en caches het gaat. Van het geocachen worden statistieken bijgehouden en de meest bezochte cache in Nederland is tussen 19-12-2001 en heden door 239 teams bezocht. Teams bestaan gemiddeld uit 2 mensen, hetgeen inhoudt ongeveer 500 geocachers in bijna 3 jaar tijd, anders gezegd gemiddeld 3 à 4 mensen per week. En dat is de meest bezochte in Nederland! Natuurlijk weet ik niet of de hobby zich erg zal uitbreiden in de toekomst. Er is wel een zekere groei, maar niet spectaculair. De echt actieve geocachers in Nederland kennen elkaar bijna allemaal... In Nederland liggen op dit moment bijna 1400 caches over het hele land verspreid met hier en daar flinke concentraties als er actieve cache-leggers wonen (b.v. Delft, Den Bosch, Amersfoort). Dit is te zien op een stippenkaart: Stippenkaart Nederland. Met vriendelijke groeten, W. Heeringa
Team Foxlake Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 Misschien helpt het maar ik denk eigenlijk dat de mensen die er op tegenzijn zelf niet achter hun bureau van daan komen. Ze zouden eigenlijk eerst een dagje mee moeten lopen om te kunnen oordelen.
Mars Express Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 als ze dit zinnetje: "(met niet al te veel moeite om de natuur te sparen)" maar niet zo interpreteren als het er staat... gr, Marcel.
Peetee Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 Ik erken natuurlijk het recht van iedere natuurorganisatie om wel of geen medewerking te verlenen aan een spel als geocaching. Toch begrijp is werkelijk niet wat er fout kan gaan bij het plaatsen van een kistje als dat in goed overleg gebeurt. Immers, men plaatst zelf van alles in de door hen beheerde gebieden: info-borden, bankjes, picknick-tafels, paddestoelen, richtingwijzers, (tientallen) routepaaltjes, prullenbakken, uitkijktorens, vogelkijkhutten, trappen, bruggetjes. Enfin, je kunt het zo gek niet bedenken of je komt het in de Nederlandse natuurgebieden wel tegen. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat een enkel kistje, weloverwogen op een hiervoor geschikte plek neergelegd, voor verstoring van de natuur zorgt. Kortgeleden had ik nog telefonisch contact met een van de SBB-beheerders, over een van mijn caches. Tijdens dit gesprek vroeg hij mij waarom ik het kistje zo open en bloot op de cache-plek had staan, want zo zei hij "zo zie je hem wel erg gauw". Ik legde hem uit dat ik dat deed om te voorkomen dat er teveel in de omgeving van de cache zou worden gezocht, met mogelijke schade als gevolg. Hij vertelde me toen dat dat op die plek niet zo'n probleem was, waarop ik het kistje bij het volgende bezoek wat verder de bosjes heb ingeduwd. Zo kan het dus ook! Maar ja, waar geen wil is, is ook geen weg. Ik vind dat toch wel heel erg jammer!
dmace Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 Toch begrijp is werkelijk niet wat er fout kan gaan bij het plaatsen van een kistje als dat in goed overleg gebeurt. Immers, men plaatst zelf van alles in de door hen beheerde gebieden: info-borden, bankjes, picknick-tafels, paddestoelen, richtingwijzers, (tientallen) routepaaltjes, prullenbakken, uitkijktorens, vogelkijkhutten, trappen, bruggetjes. Enfin, je kunt het zo gek niet bedenken of je komt het in de Nederlandse natuurgebieden wel tegen. Hmm, je noemt meteen allemaal dingen op die wel worden geplaatst, maar zelden of nooit worden onderhouden. Richtingwijzers die kapot of onleesbaar door groene algen jaren op zich laten wachten. Paddestoelen met oude wijzers naar dingen die niet meer bestaan. prullenbakken die niet of nauwelijks geleegd worden, trappen en bruggen die ontoegankelijk zijn, etcetcetc. We kennen het allemaal wel, maar o wee als er een troep ganzen aan het broeden is (Goed te bezichtigen in iedere Vinex-wijk die nederland rijk is), dan mag de mens zich niet laten zien. Dit soort instanties categoriseer ik bij voorbaat onder uitvreters, en is een goed voorbeeld wat wijlen Pim Fortuin nou bedoelde met inefficiente ambtenaren die flink geld verspillen. Het idee is mooi, maar de uitvoering is ronduit KLOTE!
MegaHeks Geplaatst 15 oktober 2004 Geplaatst 15 oktober 2004 Wat de geplaatste objecten ben ik het helemaal mee eens, ze worden verwaarloosd niet onderhouden ook. Maar wat Pim betreft, Wat heeft Pim in vredesnaam te maken met geocachen. Laat Pim aub hier buiten, tis een poltieke aangelegenheid die hier totaal niet past Ennuh Williii, net briefje hoor, complimenten. Alhoewel ik bang ben dat je Zenz in vaarwater komt vind ik het strand van je dat je met ze in discussie gaat
Nico Bartels Geplaatst 16 oktober 2004 Geplaatst 16 oktober 2004 Paddestoelen met oude wijzers naar dingen die niet meer bestaan. prullenbakken die niet of nauwelijks geleegd worden, trappen en bruggen die ontoegankelijk zijn, etcetcetc. Dat bedacht ik laatst (lopend door een verder mooi natuurgebied) ook al: één prullenbak die wel wordt gebruikt, maar niet (of nauwelijks) wordt geleegd zorgt toch voor veel meer overlast in een natuurgebied dan een met beleid geplaatste cache? En eerlijk gezegd kom ik dit soort prullenbakken helaas veel te vaak tegen.. Nico.
deBruineBeren Geplaatst 16 oktober 2004 Geplaatst 16 oktober 2004 Alhoewel ik bang ben dat je Zenz in vaarwater komt Als Zenz c.q. SGN nu eens wat openheid van zaken geeft waar ze mee bezig zijn en hoe de stand van zaken is. Kunnen wij zelf ook bepalen of dat we wel of niet in elkaars vaarwater komen. Hoe is het met Zenz eigenlijk, een tijd niet meer op het forum gezien.
harrie Geplaatst 17 oktober 2004 Geplaatst 17 oktober 2004 Misschien helpt het maar ik denk eigenlijk dat de mensen die er op tegenzijn zelf niet achter hun bureau van daan komen. Ze zouden eigenlijk eerst een dagje mee moeten lopen om te kunnen oordelen. Was vanmorgen de cache High Place aan het lopen en zat even op een stronk berekeningen te maken (midden in een bos) komen er uit het niets en stuk of 6 crossmotoren langsgescheurd en niet zo voorzichtig ook,met een partij herrie waar je eng van wordt. De gleuven die zij achterlaten zijn naar verhouding van mijn schoen maatje 41 best wel groot te noemen dus ik bedoel maar. Wie sloopt er dan de boel. En dan heb ik het nog niet eens over die takke herrie. Gr harrie
Aanbevolen berichten