Spring naar bijdragen

Alternatieve techniek binnen Geocaching???


Gast Discussie123

Aanbevolen berichten

Gast Discussie123

Deze zomer heb ik voor het eerst aan geocachen gedaan. Vanaf het begin was ik enthousiast en ik ben zeker van mening een leuke nieuwe hobby te hebben gevonden, waar ik nog menig uurtje in zal steken. :dribble:

Na een stuk of 25 caches te hebben gedaan vielen mij een aantal factoren op:

 

- Het is inderdaad een zeer leuke hobby! :blink:

- Bij de meeste caches lekker in de natuur en genieten van de omgeving

- Af en toe in een stad, maar meestal wel toepasselijk en (historisch) mooi

- Echter soms verschilt de smaak (wat is mooi) van de maker behoorlijk met mijn smaak...

- En dan vooral de plek waar de cache verstopt is (meestal door omstandigheden)!

- Heerlijk puzzelen, thuis en op pad, met gps en andere middelen

- Van zeer originele puzzels via standaard puzzels tot direct de coördinaten

- Variatie in de soorten caches, Multi, Normal, Mystery, Virtual, etc.

- Veel verschil in kwaliteit, de hoeveelheid tijd en aandacht gestoken in het maken

- Hoe is de route gemaakt, is er goed over nagedacht? Totale lengte, afstand tussen de waypoints, duidelijke waypoints (kloppen de coördinaten), kwaliteit puzzels, duidelijke aanwijzingen (vandalisme en weer bestendig?), etc.

- Hoe is de zoekplek, is er goed over nagedacht? Kloppen de coördinaten (gps nog wel te gebruiken?), lokt het geen schade aan de natuur uit, vandalisme gevoelig of totaal niet bij te komen, goede hint, etc.

- Hoe is de cache, waterdicht, vandalisme en weer bestendig, leuke inhoud, onderhouden, etc.

- Soms is er een fantastische route, maar een (zeer) slechte zoekplek/cache of andersom

- Hoe is de beschrijving op Geocaching.com, duidelijk, meer-talig, zonder storende fouten in de spelling, niet thuis de eindcoördinaten kunnen bepalen, tips (fiets/lopen/etc.), etc.

- Bezoekers van caches gedragen zich vaak keurig, maar toch niet allemaal netjes

- Caches worden soms niet goed verstopt zoals en waar ze zijn gevonden

- De omgeving van de cache heeft soms (flink) te lijden

- Er worden soms leuke goedies meegenomen en er wordt rotzooi of zelfs niets achtergelaten

- Soms wordt alles weer in de cache gepropt, terwijl het eigenlijk niet past

- En jammer genoeg worden soms ook complete caches vernield of verwijderd!!!

- Bij het zoeken naar een cache, zeker die wat beter verstopt zijn, moet je oppassen voor insecten, zoals teken, muggen, etc., en ook voor kwaadwillende personen

 

Alles bij elkaar genomen is en blijft het een leuke hobby, maar lijden weer de goeden onder de kwaden. Degene die er veel tijd en aandacht aan besteden om een leuke cache te verstoppen moeten dan maar afwachten wat ermee gaat gebeuren. Dus wat bezoekers er van over laten en hoe lang de cache zal blijven bestaan. Onderhoud is natuurlijk altijd nodig, maar soms helpt dat zelfs niets. En voor bezoekers is het altijd de vraag of de cache er nog wel is en wat ze zullen vinden. De bijbehorende teleurstellingen zijn dan volgens mij jammer genoeg ook een onderdeel van deze hobby geworden. Hoe goed je ook je best doet, helemaal voorkomen kun je dit niet.

 

Maar is er misschien een alternatief?

 

Een puzzelroute waarbij je bij elk waypoint een puzzel moet oplossen om het volgende waypoint te vinden EN om een onderdeel van de totaal oplossing te vinden, echter de totaal oplossing zijn niet de coördinaten van de cache, maar het wachtwoord of de cijfercode om het digitale logboek op het internet te ontsluiten en je ervaringen te kunnen loggen (vergelijkbaar met het invoeren van het nummer van een travelbug om die te loggen). Daarbij mag niets in de natuur worden achtergelaten door makers en bezoekers, dus aanwijzingen en puzzels alleen via de beschrijving en bestaande objecten. De natuur heeft dan niet te lijden en men kan op de bestaande paden blijven (minder last van insecten). Bij gebruik van bestaande objecten loop je natuurlijk altijd nog risico dat vandalisten die objecten vernielen en/of verwijderen (dus route af en toe controleren).

Echter dit alternatief is wel zo drastisch dat velen het mogelijk geen echt geocachen meer zullen vinden, want de cache is weg, er is alleen een code/wachtwoord te vinden. Het lijkt veel op virtual cachen en dat mag alleen als er geen fysieke cache geplaatst kan worden, maar juist die cache is zo gevoelig voor problemen (vandalisten en weersomstandigheden) en daardoor teleurstellingen.

 

Persoonlijk vind ik de routes, de natuur (op de paden) en de puzzels het leukst van het geocachen. Natuurlijk is het vinden van een cache (schat) ook leuk, vooral als het een mooie en leuk gevulde schat is, maar niet als die schat vies, slecht gevuld en moeilijk of helemaal niet te vinden is, dan loopt dat uit op een (grote) teleurstelling.

 

Misschien dat dit ook voor meer mensen aanleiding kan zijn om een route uit te zetten, want de gevoelige cache is dan niet nodig.....

 

Misschien is dit een mogelijk alternatief voor microcaches, wat sommige geochachers geen echte of in ieder geval minder leuke caches vinden..... (maar wat vinden diezelfde geocachers hier dan van?)

 

Misschien moet het niet als onderdeel van geocachen worden gezien maar als een ander soort hobby. Met een andere website en vergelijkbare regels, maar een andere doelstelling, geen te vinden schat, maar een mooie route met leuke puzzels.....

 

 

Wat is uw mening over dit hele verhaal? Wat zijn volgens u de voor- en nadelen? Is het wel of niet iets wat bij geocachen thuis hoort? Graag opbouwende, positieve op- en aanmerkingen en/of kritiek..... :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In ieder geval met je eens dat het oplossen van de puzzels en het lopen of fietsen van mooie of interessante routes (ook) voor mij het leukste is van geocaching. Ik heb al een aantal leuke plekken in mijn omgeving ontdekt die ik helemaal niet kende. En anderzijds heb ik tot tot nu toe (op 1 uitzondering na) niets uit caches gehaald of er iets ingestopt. Maar ik ben nog niet zo lang bezig (13 gevonden) en ik heb de indruk dat er ook anderen zijn die daar anders over denken. Er is kennelijk ook vraag naar makkelijke en "snelle"(snel met de auto er naar toe, klein stukje of helemaal niet lopen en makkelijk te vinden) caches en de statistieken staan bol van de "scorings"lijsten. Dus dat is kennelijk een belangrijk aspect voor velen. Smaken verschillen nu eenmaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, iedereen vind iets leuk, de één een puzzel oplossen en daardoor kunnen loggen, de ander een mooie natuurwandeling maken in een gebied dat je niet kent, de ander zoeken naar een schat......

 

Mijn zoontje (6) gaat sinds wij geocachen graag naar het bos. Voor hem is het natuurlijk het leukst en het spannendst om de cache te vinden. Het zoeken maakt mij niet zo veel uit (moet vooral niet te lang duren, dus kijk ik van te voren graag even op de site van Megaheks), maar hij vind dat prachtig en zoekt iets uit de cache en bepaald dan ook wat er weer in komt. Soms neemt hij er niets uit omdat hij er niks van zijn gading in vind zitten en vraagt dan meteen of we nog een korte gaan doen. Soms komen we ook dingen tegen waar hij later nog eens naar toe wil (high place).

 

Een ideale manier dus om iemand met de natuur "om te leren gaan".

 

Maar als jij dit niet leuk vindt, dan doe je toch allen virtuele caches?

 

Ik zou zeggen: laat alles lekker zoals het is, voor iedereen zit er wat tussen al mis ik soms wel in de omschrijving wat de loopafstrand naar de cache is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind vooral het puzzelen leuk, maar sommige micro's zijn ook briljant: NSR #1 - Up yours

 

Ik vind het leuke van cachen (micro) het ongezien pakken, en ook de onmogelijke ("Wie verzint zoiets?", dus niet dat ze opvallend liggen of zo.) plaatsen waar ze soms liggen, of gewoon de omgeving.

 

In het geheel vind ik de kik van het toch vinden het leukst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een digitaal logboek zijn er allemaal aanpassingen op de .com site nodig. Dit zie ik niet zo snel gebeuren. Dan zou je dus zelf een geheel nieuwe site op touw moeten zetten. Lijkt mij teveel werk. zeker gezien het feit dat de hoeveelheid teleurstellingen minimaal zijn en vooralsnog de meeste caches gewoon te vinden zijn.

 

Verder is het voor kinderen natuuurlijk het leukst wanneer er een kistje ligt met allemaal ruilspulletjes en met de voorgestelde manier is dat er niet meer. Ook voor ons zelf vind ik het kistje zoeken toch leuk. De inhoud daar gaat het ons niet om, wij halen er dan ook hoogst zelden iets uit, maar het kistje vinden en het loggen in het veld hoort er toch echt bij.

 

De meeste caches die vernield of gestolen zijn, zijn vaak verstopt op druk bezochte plekken wat altijd een risico meebrengt. Een goed verstopte cache ligt op een rustige plek waar de kans op het vernielen van de natuur minimaal is en wat voor passanten niet zo 1 2 3 opvalt.

 

Overigens vind ik het wel goed om zo eens wat ideen te strooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heb je hiermee de virtuele cache uitgevonden.

Maar een virtual mag alleen aangemaakt als de lokatie echt vreselijk uniek en geweldig is, volgens de regels. Dus iemand een route laten lopen en laten eindigen bij een heel mooi stukje natuur is niet genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben hier ooit eens mee bezig geweest, maar zoals al geschreven, eigenlijk moet je daarvoor een aanpassing doen op de .com site.

 

Mijn cache "De Dellen" is (helaas) een virtuele cache. Maar iedereen die het goede nummer weet en mij dat mailt, kan die cache loggen. Dat vind ik een zwak in het systeem. Op een of andere wijze moet je bewijzen dat je er geweest bent. Dat kan met foto's, maar niet iedereen heeft een digitale camera (ik niet bijvoorbeeld). Dus verzin je wat anders. De opdracht is dus voor iedereen hetzelfde, en dus de uitkomst ook.

Toen heb ik een script gemaakt waarmee de cache pagina dynamisch wordt opgebouwd en naar PDF wordt geschreven (alles op Linux), afhankelijk van emailadres en datum/tijd. Dit document moest je dan per email opvragen. Vraag je dus voor de tweede keer een document, krijg je (waarschijnlijk) andere vragen maar zeker een ander antwoord. Fraude nagenoeg uitgesloten.

 

Waarom ik het niet gebruik? Omdat ik het op een eigen webserver had willen plaatsen zodat ik niet allemaal mailtjes zou krijgen maar je het jezelf kan toemailen. Ik heb alleen geen webserver 100% aan staan, dus het systeem is onvolmaakt.

 

Toch is het op de .com site relatief eenvoudig op te lossen. Op de cache pagina zou iets gemaakt moeten worden als een knop die de aanvrager een unieke code stuurt per email. De cache eigenaar krijgt het email-adres en de code van de aanvrager zodat deze link gemaakt kan worden. Loggen van die code is verplicht en de eigenaar van de cache kan zien dat de juiste code bij de juiste persoon wordt gebruikt.

Ik denk 10 minuten werk, maar je, het is wel ASP wat ze daar gebruiken :dribble:

 

gc.com hoeft die code niet te bewaren, alleen naar twee personen versturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar een virtual mag alleen aangemaakt als de lokatie echt vreselijk uniek en geweldig is, volgens de regels.

.

Het zogenaamde 'wow!'-effect. Virtuals moeten dit hebben, maar doosjes mogen gerust op de meest saaie en oninteressante locaties worden gedumpt. Wow! Wat een mooie parkeerplaats!

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk toch dat ik het een stuk minder leuk zou vinden als er geen 'schat' aan het einde van de rit zit. Wij hebben ook wel eens van die dozen gevonden waarbij niets leuks in zat (hondekoekje en roestende batterijen). En dat vind ik dan ook wel jammer, maar de volgende keer beter. We hebben wel enkele virtuele caches gedaan, maar die zijn toch minder leuk. Ze geven minder dat leuke gevoel van "gevonden!".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...